Kysymyksiä milleistä (poikaset, sairaus(ko), veden kovuus)

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nino
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:36, 08.02.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Kysymyksiä milleistä (poikaset, sairaus(ko), veden kovuus)

Viesti Kirjoittaja nino »

Heipä hei, olen aika untuvikko näissä akvaarioasioissa ja nyt kaipaisin teidän vastauksia/mielipiteitänne muutamaan asiaan koskien miljoonakalojani. Ensin kuitenkin selvittelen ensin lyhyesti taustoja ja akvaarion "historiaa".

Elikkä, sain kaveriltani hieman ennen jouluaattoa pienen 30L akvaarion (kuusikulmainen), mukana tuli 6 neontetraa ja viisi miljoonakalaa (2 urosta ja 3 naarasta). Tiedän, että tuossa oli ihan liikaa kaloja... Mutta siis, alkuun kaikki sujui hyvin ja kalat näyttivät olevan siellä sulassa sovussa. Vaihtelin vettä joka toinenpäivä noin 1/3 osan verran. Pian siellä olikin sitten yksi millis naaras pyöräyttänyt poikueen. Pian synnytyksen jälkeen tämä millisnaaras sairastui (muistaakseni oli sama). Aamulla huomasin, että tälle naaraalle ilmestyi peräaukon suulle vaaleanpunertava pallo, ei ollut tuolloin kovin iso eikä minulla ollut hajuakaan mikä se voisi olla. Naaras oli muutenkin apaattisen oloinen ja kyhjötti vain nurkassa suodattimen vieressä. Muutamien tuntien päästä sanoin miehelleni, että lopettaa tuon kalan, koska se vaaleanpunainen pallura oli isontunut ja naaras ei pystynyt edes uimaan vaan oli virran vietävänä. Sen silmät olivat myös mustuneet.

Samoihin aikoihin havaitsin yhdellä neontetralla olevan hieman pyrstöevän syöpynyt (tai jotai semmosta). Ja toiselle tetralle ilmestyi ihmeellinen pallura alahuuleen. Kaikki kalat olivat virkeitä ja söivät hyvin. Muutamien päivien päästä päätin kuitenkin, että tetraparvi saisi lähteä, joten mieheni lopetti nuo kalat. Samalla muutama millispoikanenkin (muistaakseni seitsemän kappaletta) päästettiin päiviltä. Jäljelle jäi 13 millispoikasta ja neljä aikuista milliä.

Tähän päivään asti nuo millit ovat olleet pirteitä ja eloisia, toinen naaraista synnytti toissapäivänä poikasia (kaikki meni aikalailla parempiin suihin, myös nuorimmat millikset osallistuivat vastasyntyneiden syöntiin), ainakin yksi näistä poikasista on vielä hengissä. Jouluaaton tienoilla syntyneet poikaset ovat kasvaneet mielestäni hyvin ja pisimmät ovat varmaan jotain 2 cm pituisia. Pienin on noin reilu 1 cm mittainen.

Mutta itse kysymyksien pariin:
1. Toiselle uroksista on joulukuun loppupuolella ilmestynyt keltaisen oranssi pallura pyrstöön, se ei kuitenkaan näytä haittaavan urosta millään tapaa. Palluran halkaisia on muutamia millimetrejä. Jossain vaiheessa uros oli apaattinen ja kyhjötti jossain nurkassa tai pohjalla paikoillaan. Muutoinkin tuo toinen uros on jahdannut tätä urosta suhteellisen paljon (johtunee naaraiden vähyydestä). Osaisikohan kukaan kertoa mikä tuo mystinen pallura voisi olla?

2. Molemmilla uroksilla on pyrstöevät repaleiset, tuolla kenellä on tuo pallura, niin sillä on vain menny pyrstö kahteen osaan eli periaatteessa kahdeksi isoksi suikaleeksi. Tuolla toisella uroksella taas on pyrstö periaatteessa neljässä suikaleessa. Siksi toisekseen kummankin uroksen pääalueen suomut näyttäisivät olevan lähteneet toisella lähes kokonaan ja toisella vain osittain. Lisäksi molempien selkäevissä ja pyrstöissä ei ole niin voimakkaita värejä. Muutoinkin nuo näyttävät aika rispaantuneilta jos näin voisi sanoa, kuitenkin ovat pirteitä ja syövät hyvin. Osaisiko joku sanoa mistä nuo ulkonäölliset asiat johtuvat?

3. Tuolla toissapäivänä synnyttäneellä naaraalla on alkanut tulla semmoista pitkää valkoista rihmamaista ulostetta. Mistähän tämä johtunee? Onko sillä jotain suolistoloisia vai johtuuko ruokinnasta vai mistä tämmöinen?

4. Noista joulukuun poikasista.. Kahdella tai kolmella noista poikasista on ihan lievästi selkä mennyt alaspäin kuopalle. Mutta ei kuitenkaan mitenkään huomattavasti. Mistähän tämä johtuu (ruokinnasta, vääristä vesiarvoista vai sukurutsauksesta)?

5. Ja viimeinen kysymys... Olen siirtämässä noita miljoonakaloja isompaan (160L akvaarioon kunhan on kypsä ensin) akvaarioon. Pitäisikö minun kovettaa tuota vettä niille vai ei? Tämän hetkisiä vesiarvoja en tiedä, mutta olettaisin veden olevan tällähetkellä pehmeää. Tämän hetkinen lämpötila on tuossa pienessä akvassa 22 astetta, ajattelin että tuossa isommassa se voisi olla 24-25 astetta, olisiko tämä ok vai ottaisivatko nuo nokkiinsa kun pääsisivät lämpimämpään veteen?

Tulipas hieman sekava teksti, mutta toivottavasti ymmärsitte ja jaksoitte lukea. Ja kiitän jos jaksaisitte vielä auttaa minua noissa asioissa. :)


Lisäys: Tietenkin unohdin mainita eräitä seikkoja... Ruokana noilla kaloilla on TetraMin hiutaleet ja saavat sitä aamuin illoin. Vettä vaihtelen muutaman kerran viikossa ja aina olen lisännyt vedenparannusaineen (Tetra AquaSafe) ohjeiden mukaisesti.
jassmd
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 17:22, 31.12.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä milleistä (poikaset, sairaus(ko), veden kovuu

Viesti Kirjoittaja jassmd »

En valitettavasti osaa oikein auttaa, mutta nostan tätä keskustelua, koska itsellänikin on ongelmia miljoonakalojen kanssa. Paikallisessa liikkeessä pitävät milliksiä kuulemma ihan vesijohtovedessä, kuten itsekin pidän, mutta minun kaloillani vääntyy selkärangat. Liikkeen kalat näyttävät terveiltä. Ja omituisinta tässä on se, että platyt, joiden pitäisi viihtyä samanlaisessa vedessä kuin millistenkin, ovat kaikki täysin terveitä...
nino
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:36, 08.02.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä milleistä (poikaset, sairaus(ko), veden kovuu

Viesti Kirjoittaja nino »

Akvaarioni vesiarvoista olin näköjään unohtanut mainita. Testit (Tetra 6in1 liuskatestit) olivat siis tilauksessa ja saapuivat eilen postissa. Eilisen ja tämänpäivän mittauksen jälkeen totesin, että nuo ovat huonoja ja epäselviä tulkittavia.

Tällaisia tuloksia sain pienemmän akvaarion eilisestä mittauksesta:
CI2 0
pH 7.2
KH 6
GH 8
NO2 (tästä ei ottanut selkoa kun värjäytyi alareunasta siniseksi ja keskelle tuli tumma viiru reunat olivat valkoiset)
NO3 25

Ja tämän päivän mittaustulokset vedenvaihdon jälkeen:
CI2 0
pH 6.8
KH 3-6
GH 8
NO2 0
NO3 10

---------------------------------

Mitä nyt olen lueskellut noista miljoonakaloista ja selkärangan vääntymisestä niin käsit että voi vääntyä kolmesta? eri syystä: väärät vesiarvot, sukusiitos tai kalatuberkuloosi. Mutta se miten määritellään mistä juuri kyseisen kalan selkärangan vääntyminen johtuu, on minulle mysteeri.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”