Miekkapyrstön vaillinainen pyrstö

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kijutu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:11, 19.08.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Äänekoski

Miekkapyrstön vaillinainen pyrstö

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Minulla on kaksi nuorta miekkapyrstöä, joilta puuttuu palanen pyrstön yläreunasta. Aiemmin oli yksi koiras, jolta puuttui samalla lailla alareunasta pala ja siten myös "miekka" puuttui kokonaan. Onko tämä perinnöllinen ominaisuus eli piileekö kaloilla mutaatio perimässä, joka silloin tällöin ilmenee ja näkyy päällepäin? Arvaako noita pistää eteenpäin vai mitä kannattaisi tehdä?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miekkapyrstön vaillinainen pyrstö

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Se miekka kasvaa uroksille vähän epätahtia. Toisille aikasemmin, toisille myöhemmin. Palasten puuttuminen evästä voi viitata moneenkin tekijään. Suorilta vaikea lähteä arvailemaan. Avaatko vähän akvaariosi vesiarvoja, hoitorutiineja, asukkeja, ikää yms tekijöitä ja jos mahdollista saada vielä kuvakin näistä puuttuvista palasista niin olisi hienoa.
kijutu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:11, 19.08.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Miekkapyrstön vaillinainen pyrstö

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Akvaariossa on vain miekkapyrstöjä. Nämä ovat viettäneet aikansa 375-litraisessa, josta ne on poimittu 122-litraiseen kasvamaan ja myyntiin paikallisen liikkeen kautta. Vedenvaihtoa noin puolet parin viikon välein ja kipsiä lisäilen joka vedenvaihdon yhteydessä. pH 7.2-7.4, nitraatit ok ja kokonaiskovuutta olen pitänyt noin 10 paikkeilla. Lämpötila altaissa 24-25 asteen paikkeilla. Minulla on sellainen mielikuva, että pyrstön vajaukset ovat synnynnäisiä ja kuten aiemmin mainitsinkin, yhdellä koiraalla oli samanlainen vajaus pyrstön alareunassa aiemmin (oli pienestä poikasesta alkaen ja kuolemaan asti) ja epäilen ominaisuuden periytyneen. Vai tuleeko näitä muista syistä? Yritän saada jonkinlaisen kuvan kaloista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”