Platyjen lisääntyminen

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

ansku75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 08:37, 16.08.2006
Paikkakunta: Satakunta

Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja ansku75 »

Meillä oli aluksi 6 platyä, mutta 2 punaista (oranssia?) ja yksi valkoinen kuolivat. Ne löytyivät vain altaan pohjalta elottomina. Tarkistimme kaikki arvot ja ne olivat ok. Arvelimme kuolemien johtuvat altaan lämmöstä. Silloin, kun oli kovat helteet.

Nyt kuitenkin olemme nähneet ainakin yhden kalanpoikasen ja eilen näimme sen paremmin. Se on väriltään tuon yhden punaisen tai oranssin värinen. En tiedä kumpi väri se on virallisesti [:I] . Mietimme nyt, kun meillä on enää 2 valkoista ja 1 punainen platy, että voivatko platyt lisääntyä keskenään vaikkei ole "samaa väriä"?

Kalanpoikanen on nyt jo niin iso ettei muut kalat sitä ainakaan pysty syömään.

Miten platyt muuten lisääntyvät ja mahdollisesti kuinka usein?

Kiitos jo kaikille vastanneille!
Kastanya
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 10:50, 04.04.2006
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Plätyt ovat täysin kykeneviä lisääntymään keskenään väreistä huolimatta. Niistä jopa saattaa syntyä hauskoja värivariaatioita, kun sekoittuvat :) Saattoi myös olla, että punaoranssi naaraasi oli paksuna silloin jo, kun altaassasi oli punaoranssi uros, joka on pienokaisen isä. Näin väri on pysynyt puhtaana.
Plätyt kantavat poikasia minusta melko pitkään, sillä ne synnyttävät eläviä poikasia, jotka kehittyvät naaraan vatsassa. Lisääntyvät muistaakseni aina parin kuukauden välein. Yleensä kerralla tulee useampikin poikanen, mutta jotkut plätyt syövät osan poikasista. Itselläni kävi se epäonni, etteivät muut plätyt jaksaneet kiinnostua kannibalismista ja poikasia jäi henkiin Paljon.

Nyt lehtikalat verottavat poikaskantaa.
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 17:01, 09.05.2006

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

Kaikenväriset platyt voivat lisääntyä keskenään ja tavalliset platyt voivat risteytyä myös kirjoplatyjen kanssa.
Mutta olen ymmärtänyt, että platyt/kirjoplatyt voivat lisääntyä myös miekkapyrstöjen kanssa. 8O
Onko tämä totta?
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 19:27, 17.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

:D Hankin platyja noin kuukausi sitten ja nyt siellä pullottaa jo kahdella maha oikeen kunnolla! Mietin vaan että jos haluaa saada platyn poikasille parhaan mahdollisuuden selvitä, pitäisikö pistää kutuallas? Minulla on tyhjillään 80litrainen allas ja ajattelin että voisin sijoittaa kaikki platyni sinne... ainakin joksikin aikaa että pääsisivät lisääntymään! [;)]
*Miracle*
Member
Member
Viestit: 453
Liittynyt: 20:34, 15.03.2006
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinnan lähimaasto

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Jos haluat että selviävät, laittaisin synnyttävän naaraan 80 litraiseen. Kun syntyneet, naaras pois ja siinä on sitten 80 litrainen vauvala.
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Tai sitten kelluvaan synnytysaltaaseen.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
*Miracle*
Member
Member
Viestit: 453
Liittynyt: 20:34, 15.03.2006
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinnan lähimaasto

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Vauvat kasvavat siellä hitaasti, parempi omassa altaassaan. Synnytysallas siis voi olla 80 litraisessa ja kun vauvat maailmassa, aikuinen 'kotiin' ja vauvat vapaaksi 80 litraseen. Näin toimin 49 litrasen vauvalani kanssa. Isompi allas hakusessa, ja virityksiä suunnitteilla ihan kasvatukseen, kasvatanhan platyja...
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Joo niinhän ne kasvaa, mutta sieltä ei ainakaan kukaan niitä syö.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 19:27, 17.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

*Miracle* kirjoitti:Jos haluat että selviävät, laittaisin synnyttävän naaraan 80 litraiseen. Kun syntyneet, naaras pois ja siinä on sitten 80 litrainen vauvala.
Ok. Mutta jos sen laittaa yksin niin stressaantuuko se???
Parvikalahan tuo kumminkin on. :?
375L allas
susse-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 19:05, 15.04.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja susse- »

Käyttäytyykö naaraat erilailla juuri ennen kun ne synnyttää?
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Mököttävät piilossa tai erillään muissa. Ja ovat räjähtämäisillään.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
*Miracle*
Member
Member
Viestit: 453
Liittynyt: 20:34, 15.03.2006
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinnan lähimaasto

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Taunus 76, eihän kukaan 80 litraisessa ole niitä syömässä, synnyttäjä kelluvaan altaaseen 80 litraiseen. Kun syntyneet, vauvat vapautetaan 80 litraiseen ja emo takaisin toisten aikuisten seuraan.

Hairfuse, epäilisin että naaras rauhoittuu yksiössään, juurihan ennen synnytystä muut kalat jahtaavat sitä elävän ruoan toivossa.
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 19:27, 17.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

Kiitos neuvosta! :D
375L allas
kerry74
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 11:55, 05.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Synnyttävä

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Platyemon vatsa mustuu synnytyksen ollessa tulossa n. päivän sisällä. Yleensä Platy synnyttää yöllä. Eli ei emoa tarvitse siirtää kuin yhdeksi yöksi toiseen altaaseen. Ja muuten jos Platy synnyttää ensi kertaa poikasia tulee n. 6-10, mutta seuraavilla kerroilla jopa 60! :mrgreen:
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Joo, mä käsitin että se yksinään sinne vapaaksi synnyttämään. Silloinhan se heti popsisi ne. :roll:
Minä suosin tuota kelluvaa allasta ja siirtelen poikasia vapaaksi sitä mukaa kun kasvavat. Kyllä ne aika nopeesti kasvaa kelluvassa altaassa, mulla on muutaman kokoisia.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
*Miracle*
Member
Member
Viestit: 453
Liittynyt: 20:34, 15.03.2006
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinnan lähimaasto

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Tuosta määrästä, onko jollakin tullut 60? Mulla 20-30 yleensä. Vai onko osa jo joutunut syödyiksi? Ja totta, aamuisin akvaan valoja laittaessa olen tämän iloisen perhetapahtuman aina todennut kun illalla valoja sammuttaessa ei vielä mitään...
Millis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 19:03, 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja Millis »

Meillä myös miljoonakalojen kanssa tuo yö synnyttäminen.

Suosittelen lämpimästi kelluvaa poikasallasta!
Meilläkin löytyi nyt aamulla sieltä kymmenen millis pirpanaa,eli osa ymmärtää pysyä ritilän alla piilossa [;)]

Platyjäkin meille todennäköisesti jossain vaiheessa tulee.
Käytössä kuppi ja kestositeet.100 l akva,2 marsua ja hamsteri dunassa
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Kannattaa tehdä nain:

Osta kelluva vaavi allas sellanen muovinen(koko muovia) Aina kun naaras on synnytys vaiheessa laitat sen sinne. Kun alkaa synnyttämään poikaset tippuu ritilä pohjan kautta poikas altaaseen muutteivat pääse takasin synnytys altaaseen. Niin poikaset eivät tule syödyksi:D Mutta laita synnytys allas siihen 80l poikas pyttyyn!
Tell me why we build castles in the sky?
Meppuru
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 09:46, 16.08.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Meppuru »

Tässä on minun punainen platy joka varmaankin kohta poksahtaa. :D

Kuva


Niin pystyykös milliksen ja platyn poikasia pitämään samassa muovisessa poikas-altaassa?
Panda6
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 17:30, 31.12.2007

Viesti Kirjoittaja Panda6 »

Minkä kokoisian platyt voivat saada poikasia? Omat platyni ovat nyt n. 3 cm.
"Ja nyt potuttaa.."
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Toissapäivänä peitin kelluvan muovisen poikasaltaan sukkahousuilla, koska olin huomannut että poikasaltaassa oleva synnyttävä kala hermostuu ympärillä uivista muista kaloista.
Kikka toimi mainioisti, tänä aamuna platy oli putkauttanut maailmaan noin 30 poikasta (lisäksi 10 kuolleena syntynyttä). Tämä oli meikäläisen ensimmäinen kelluvassa poikasaltaassa tapahtunut synnytys! :D Aiemmat yritykset kaatuivat juuri siihen, että muut kalat pyörivät poikasaltaan ympärillä niin että synnyttämäisillään oleva kala hermostui ja stressaantui kamalasti, enkä raaskinut jättää kalaa sinne kovin pitkäksi aikaa.

Miten usein platyt oikein synnyttävät? 8O
Tämä samainen platy nimittäin teki viimeksi 20-30 poikasta 13.12.07, ja nyt jo uusi sakki? Ahkera ja pirteä kala kyllä. :D Kyseessä on vielä aika pienikokoinen naaras, ei mikään jättiläinen isomahainen vaan melko sopusuhtainen viimeisilläänkin. :)
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
pahkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 19:52, 23.03.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Mulla jäi tuollainen kelluva poikasallas akvaarioon tyhjiltään yöksi, mutta aamulla siellä olikin seeprakala, joka oli hypännyt sen reunan yli ja jäänyt sinne satimeen kun ei enää osannut hypätä takaisin.
Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Dude »

Minulla on kolme Platyä (kaksi naarasta ja yksi uros).Kyselisin vain että minkälainen on sellainen ihanne akva jossa Platyt alkavat lisääntymään helposti...vai onko sellaista.Olen vain ihmetellyt että miksi minun platyni ei lisäänny ollenkaan vaikka täällä aina puhutaan kuinka usein ne lisääntyvät:D Ajattelin vain että voiko sitä mitenkään edistää...:D
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Seeprapleko kirjoitti:Kaikenväriset platyt voivat lisääntyä keskenään ja tavalliset platyt voivat risteytyä myös kirjoplatyjen kanssa.
Mutta olen ymmärtänyt, että platyt/kirjoplatyt voivat lisääntyä myös miekkapyrstöjen kanssa. 8O
Onko tämä totta?

Miekkikset ja platyt voivat risteytyä keskenään, ovathan ne sukua toisilleen. Miekkiksiä ja platyja on risteytetty niin paljon keskenään erilaisten muunnosten saamiseksi, että kaupassa myytävät yleensä muistuttavat enemmän jompaa kumpaa. Itsellä (ilmeisesti piilevä västäräkki) miekkisuros teki poikueen tummanpunaisen platyn kanssa. Naaras harmaa, mustilla pystyraidoilla, punertava pää, sen veljet melko tummia punaisia, hyvästä katselukulmasta nilläkin näkyi pystyraidat :)
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Dude kirjoitti:Minulla on kolme Platyä (kaksi naarasta ja yksi uros).Kyselisin vain että minkälainen on sellainen ihanne akva jossa Platyt alkavat lisääntymään helposti...vai onko sellaista.Olen vain ihmetellyt että miksi minun platyni ei lisäänny ollenkaan vaikka täällä aina puhutaan kuinka usein ne lisääntyvät:D Ajattelin vain että voiko sitä mitenkään edistää...:D
Oletetaan että kalat ovat terveitä, niin ei sitä lisääntymistä oikeastaan voi estää. Sopivat vesiarvot tietysti edistävät kalojen terveyttä, mutta kyllähän platy muutaman poikueen työntää huonoissakin oloissa. Minkäikäisiä kalasi ovat? Jos ne vain eivät ole vielä ehtineet aloittaa? Tai onko altaassa jotain sellaisia kaloja, jotka syövät poikaset niin pian syntymän jälkeen, ettet niitä ehdi nähdä? Siinä tapauksessa runsas suojaa antava kasvillisuus edistää poikasten eloon jääntiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”