elävän kiven paloittelu

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 230
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

elävän kiven paloittelu

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Kiinnostaisi tietää, kuinka elävää kiveä paloitellaan leikkaamalla ja lohkomalla. Youtubessa oli tommonen video:

http://www.youtube.com/watch?v=OMSXY-7j ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse ajattelin isommille kiville jotain pientä laikkaa jossa timanttiterä? Olisi kiva kuulla mitä menetelmiä ja työkaluja on ihmiset ovat käyttäneet tällaisissa palotteluhommissa ja mitä pitää ottaa huomioon tällaista tehdessä? Itselläni ensimmäisenä tulisi mieleen, että jääkö kiveen leikkausvehkeistä jotain metallijäämiä/muita epäpuhtauksia?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: elävän kiven paloittelu

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Kulmahiomakoneella ja kivi-katkaisulaikalla minä olen pilkkonut elävää kiveä sopivaan muotoon. Ainoa huomion otettava seikka on, että katsoo missä pilkkoo sillä hiukan sottaista hommaa tuntuu olevan. Leikkausjätteenä syntyy nimittäin kalkkivelliä jota roiskuu lähiympäristöön.
Kuvan mukainen kuorrutus tuli tehtyä halkaisijaltaan 300 mm PVC putken puolikkaan päälle. Yritin tehdä mahdollisimman ohuita siivuja. Nyt kokemuksena voin kertoa, että kiveä kiinnittäessä nippusiteen on oltava suhteellisen jykevää sillä ohuet siteet katkeavat n. kolmessa vuodessa.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 230
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: elävän kiven paloittelu

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Sehän on hienoa jos se noin "helpolla" onnistuu. Eikö sitten kiviin jää mitään haitallisia jäämiä laikasta vai onko se vain jotain legendaa?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: elävän kiven paloittelu

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jos jää jäämiä niin niitä jää sitten siihen leikkauspinnalla olevaan kalkkivelliin. Kun sen pyyhkäisee pois ja vielä suolavedellä huuhtelee leikkauspinnan niin eipä pitäisi olla vaaraksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”