Veden pinnan likaantuminen pölystä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vexi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 18:30, 09.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Pitkään olen tutkinut ja muutama kysymys jäänyt avoimeksi...
Mielessä olisi pistää pystyyn 200 litran pytty ja sinne vaahdottimeksi Tunze 9010. Mahdollisesti ei kaatokulmaa.

Kun peitinlaseja ei tule niin mitenkäs käy kun huonepölyä menee akvaarioon? meillä sitä kyllä riittää...
Tottakai pumpuilla pintaveden kierrätystä mutta eikös tämä pöly silloin sekoitu veteen, poistaako vaahdotin tuon pölyn/lian?
Kannattaako tuohon hommata jokin erillinen pintaveden suodatin vai ?

Vai saako tuon vaahdottimen jotenkin kaatokulman taakse piiloon siten että veden saisi takas akvaarion puolelle puhdistuksen jälkeen? Oisko jollakin jotain kuvaa?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minusta kaatokulman/tekniikkatilan yksi tärkeimmistä tehtävistä on liikuttaa pintaa. Jos vesi ei "putoa" ollenkaan, tulee veden pintaan erittäin helposti bakteerikalvo joka on todella paksu ja sitkeä. Pumpuilla sitä ei saa edes rikki (ainakaan nanossani 1000 l/h ei rikkonut sitä pinnasta, vaikka pinta kiersi todella hyvin). Huonepölystä en olisi niin huolissani, aniharvassa merialtaassa on kansilasit ja kaikilla meillä on jonnin verran pölyä (toisilla enemmänkin :mrgreen: ). Eihän kaatokulman tarvitse johtaa ala-altaaseen, se voi yksinkertaisesti olla tekniikkatila, jossa vedenpinta on matalempi kuin mussa altaassa. Silloin vedenpinnantasaus on herkempi kun jos sen asentaan koko altaan pinnalle.

Itse olen palloitellut ajatuksella muuttaa 300-litraista makeaa allastani merialtaaksi ja koska senkin tekisin silloin ala-altaattomaksi, niin tekisin sen samalla tavalla kuin nanonikin, eli laittaisin johonkin nurkkaan "tekniikkaboksin". Sen rakentaisin lasista ja päällystäisin sinisellä pleksillä, niin tekniikka ei näkyisi siitä. Boksiin sitten ulkosuodattimen imu, lämppäri, vedenpinnantasaaja yms roina. Altaan puolelle varmaan jäisi vain ulkosuodattimen paluu ja pari kiertovesipumppua, ellen naamioi toista tuonne ylivuodon puolelle. Mutta tämä kaikki on vasta spekulaatiota, tällä hetkellä len erittäin tyytyväinen nanooni :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

-Alix- kirjoitti:Itse olen palloitellut ajatuksella muuttaa 300-litraista makeaa allastani merialtaaksi
Kuten myös :D
ja koska senkin tekisin silloin ala-altaattomaksi, niin tekisin sen samalla tavalla kuin nanonikin, eli laittaisin johonkin nurkkaan "tekniikkaboksin". Sen rakentaisin lasista ja päällystäisin sinisellä pleksillä, niin tekniikka ei näkyisi siitä. Boksiin sitten ulkosuodattimen imu, lämppäri, vedenpinnantasaaja yms roina. Altaan puolelle varmaan jäisi vain ulkosuodattimen paluu ja pari kiertovesipumppua, ellen naamioi toista tuonne ylivuodon puolelle. Mutta tämä kaikki on vasta spekulaatiota, tällä hetkellä len erittäin tyytyväinen nanooni :mrgreen:
Minulle tulee myös ala-altaaton ratkaisu. Pallottelin aikani tuollaisen valekaatokulman tekemistä, mutta olen ainakin toistaiseksi päättänyt luopua ajatuksesta siksi, että jos korvausvesiautomatiikka ei syystä tahi toisesta toimi, tuo kaatokulma kuivuu hyvin äkkiä tyhjiin - ei varmaankaan tee hyvää ulkosuodattimelle.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

akvaarioprojekti kirjoitti:Minulle tulee myös ala-altaaton ratkaisu. Pallottelin aikani tuollaisen valekaatokulman tekemistä, mutta olen ainakin toistaiseksi päättänyt luopua ajatuksesta siksi, että jos korvausvesiautomatiikka ei syystä tahi toisesta toimi, tuo kaatokulma kuivuu hyvin äkkiä tyhjiin - ei varmaankaan tee hyvää ulkosuodattimelle.
...tai muullekan tekniikalle. Mutta happikato puolestaan tekee nopeasti selvää koralleista - sen olen parisen vuotta sitten kokenut tuon bakteerikalvon ansiosta... Minä olen niin eliökeskeinen, että mieluummin uhraan palasen tekniikkaa kuin rakkaita eläimiäni :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

akvaarioprojekti kirjoitti: Minulle tulee myös ala-altaaton ratkaisu. Pallottelin aikani tuollaisen valekaatokulman tekemistä, mutta olen ainakin toistaiseksi päättänyt luopua ajatuksesta siksi, että jos korvausvesiautomatiikka ei syystä tahi toisesta toimi, tuo kaatokulma kuivuu hyvin äkkiä tyhjiin - ei varmaankaan tee hyvää ulkosuodattimelle.
Valekaatkulmat mitä minä olen tehnyt on ollut täynnä reikiä - veden ei ole edes tarkoitus vyöryä reunan yli, vaan seinä vain piilottaa tekniikan ja vesi menee vapaasti siitä läpi. Seinään porattavat reiät pitää olla tosi isot, jos laittaa kaikki pumput piiloon seinän taakse.
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Lähinnä minulla olisi tarvetta sille pintaveden kuorimiselle, tekniikkaa ei taida olla muuta kätkettäväksi kuin ulkosuodattimen imuputki ja pinnantasaajan anturi. Ehkä pieni reikä voisi toimia, mitoittaminen kokeilematta vain on haastavaa ja tunnetusti tuollaiset reiät pyrkivät pienenemään myös itsestään :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Pintaveden kuorimista yritin itsekin viimeksi ja parhaaksi osoittautui pintaa kohti puhaltava pumppu, joka sotki kalvon suurimmaksi osaksi veteen. Reikien mitoittaminen meni meinaan hieman pieleen, pinta laski ihan ok ja vesi virtasi aluksi hyvin seinän ylitse, mutta muistaakseni ~40mm reissä meni vettä niin kovaa, että koralliahvenet eivät jaksaneet uida ulos boksista :D (boksissa on pumpuja 12.000l/h + 2x2.500l/h) Työnsin sitten seinää sen verran irti kulmista, että vesi mahtuu virtaamaan myös reunojen ympäri.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Reikien kannattaa olla siinä 2cm paikkeilla toimiakseen. Mulla nanossa on 6-7mm ja kalvo on liian sitko mennäkseen niiden läpi. Jee-jee. Onneksi ahkkerat vedenvaihdot pitävät kalvon loitolla. Myös jos rakentaa pleksistä boksin niinkuin mun nanossa, niin se ei toimi näppäränä laatikkona, jonka voi nostaa altaasta kun huoltaa pumppuja - pumput näet pumppaa laatikon tyhjäksi ja laatikko nousee pintaan :mrgreen: :roll: Eli silikonilla kiinni vaan.
akvaarioprojekti kirjoitti:Pallottelin aikani tuollaisen valekaatokulman tekemistä, mutta olen ainakin toistaiseksi päättänyt luopua ajatuksesta siksi, että jos korvausvesiautomatiikka ei syystä tahi toisesta toimi, tuo kaatokulma kuivuu hyvin äkkiä tyhjiin - ei varmaankaan tee hyvää ulkosuodattimelle.
Mieeleen tuli se, että jos tuo kulma on niin iso, että vaahdottajakin mahtuu, niin saat olla aika kauan poissa kotoa ennenkuin vedenpinta on laskenut tarpeeksi, jotta lokero tyhjenisi. Siis olettaen, että ulkosuodatin imee pohjan läheltä. Mun nanokin voi olla päivätolkulla ilman korvausvettä, ilman että yksikään laite kärsii (eliöstö toki ottaa nanossa nopeasti nokkiinsa, sillä pienessä altaassa suolapitoisuus nousee nopeasti veden haihtuessa).

Ylivuotolaatikossa, nimenomaan pinnasta kuorivassa, on sekin hyvä puoli, että "sakkaa" kertyy enimmäkseen laatiikon puolelle, josta se on helppo lapotapois vedenvaihtojen yhteydessä. Minä olen siis ollut siihen erittäin tyytyväinen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

-Alix- kirjoitti:Reikien kannattaa olla siinä 2cm paikkeilla toimiakseen. Mulla nanossa on 6-7mm ja kalvo on liian sitko mennäkseen niiden läpi.
Itse meinasin rei'illä sitä, että ylivuoto on muuten normaali reunan yli vettä vetävä, mutta se falskaa jostain alaosastaan sen verran että ei pääse kuivumaan jos vesi käy vähiin. En tiedä sitten voisiko tuo toimia edes teoriassa ;)
-Alix- kirjoitti: Mieeleen tuli se, että jos tuo kulma on niin iso, että vaahdottajakin mahtuu, niin saat olla aika kauan poissa kotoa ennenkuin vedenpinta on laskenut tarpeeksi, jotta lokero tyhjenisi. Siis olettaen, että ulkosuodatin imee pohjan läheltä. Mun nanokin voi olla päivätolkulla ilman korvausvettä, ilman että yksikään laite kärsii (eliöstö toki ottaa nanossa nopeasti nokkiinsa, sillä pienessä altaassa suolapitoisuus nousee nopeasti veden haihtuessa).

Ylivuotolaatikossa, nimenomaan pinnasta kuorivassa, on sekin hyvä puoli, että "sakkaa" kertyy enimmäkseen laatiikon puolelle, josta se on helppo lapotapois vedenvaihtojen yhteydessä. Minä olen siis ollut siihen erittäin tyytyväinen.
Kovin isoa kulmaa en aio rakentaa, jos vaahdotin myöhemmin tulee niin saa olla reunan yli roikkuvaa mallia. Isommassa altaassa on sisämitoiltaan aika lailla minimikokoinen eli alaltaan n. 13x14 cm:n kaatokulma, sellaisessa riittäisi vesi parin päivän haihduntaan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

akvaarioprojekti kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Reikien kannattaa olla siinä 2cm paikkeilla toimiakseen. Mulla nanossa on 6-7mm ja kalvo on liian sitko mennäkseen niiden läpi.
Itse meinasin rei'illä sitä, että ylivuoto on muuten normaali reunan yli vettä vetävä, mutta se falskaa jostain alaosastaan sen verran että ei pääse kuivumaan jos vesi käy vähiin. En tiedä sitten voisiko tuo toimia edes teoriassa ;)[/quote]
Jaa. Toi mun laatikko falskaa niin, että kun pumput pysäyttää, niin vedenpinta on tasainen alta aikayksikön. Mutta niin nopeasti vettä ei tule saumoista että se riittäisi pumpuille. Reikien pitäisi siis olla niin suuret, että epäilen, ettei pintaveden korkeus enää vaihtele. Muttaeihän näköeste/tekniikkasuoja sinäällään ole mikään hullumpi ajatus sekään :)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Eikös tällainen sopisi hyvin sekä hiilelle ja fosfaatille sekä kalvon poistajana?
http://www.tunze.com/typo3temp/pics/507ee0031d.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Cai
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 19:18, 04.06.2003
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Cai »

Moi

Olen käyttänyt menestyksellä kaupallista tuotetta joka imuroi pinnan puhtaaksi. Toimii hyvin ja siinä voi säädellä suhdetta pintaimurin ja lähemmäs pohjaa olevan suuttimen välillä. Siis paljonko ottaa vettä pinnasta ja paljonko (suhteessa) läheltä pohjaa. Minulla siis toiminut moitteettomasti monessa eri akvaariossa. Eheimillä vastaava, mutta en tiedä miten hyvin se toimii. Sen suht pienet "imurit" pohdituttavat, miten herkästi menevät tukkoon esim irronneen levän tms johdosta.

Katso täältä (jos linkin teko onnistuu...) http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... s&mpath2=0

Jos ei toimi, niin katso http://www.aquaristikshop.com" onclick="window.open(this.href);return false;, valitse kieleksi englanti, -> Accessories, -> Surface cleaners. Minulla on se huokein!

Terveisin,
Vexi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 18:30, 09.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Näillänäkymin on vissiin sitten varminta tehdä se kaatokulma ja ala-allas. Tekniikkaa kun en kovinpaljoa halua näkyviin ja muutenkin haluaisin toimivan systeemin. Samalla altaan kokonaistilavuus kasvaa mukavasti. Kaikki romppeet vielä hommaamatta niin siitä nyt ei tule ongelmaa paitsi hinnallisesti varmaan maksaa hieman enemmän.

Mitenkäs paljon kaatokulman sitten pitää olla akvaarion pinnasta normaalisti? Paljonko teillä on?
Laskeskelin että 1cm vedenkorkeudessa tässä pöntössä vastaa n.3,8 litraa. Eli jos se olisi 5cm yläpinnasta niin altaaseen mahuisi vielä 17litraa vettä mikäli ala-altaaseen menevä putki menisi tukkoon. Ala-altaasta tulis kolmiosainen ja täten akvaarioon takaisin pumpattavan osion tilavuudeksi max. tuo 17litraa, tietenkin vettä hieman vähemmän. Miltä kuulostaa???

Ja sit toi pumppu ala-altaasta pääaltaaseen, mitenkäs se mitoitetaan? Montako litraa tunnissa?

PS.hyvin suunniteltu on jo puoliksi toimiva...
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Cai kirjoitti: Olen käyttänyt menestyksellä kaupallista tuotetta joka imuroi pinnan puhtaaksi. Toimii hyvin ja siinä voi säädellä suhdetta pintaimurin ja lähemmäs pohjaa olevan suuttimen välillä. Siis paljonko ottaa vettä pinnasta ja paljonko (suhteessa) läheltä pohjaa. Minulla siis toiminut moitteettomasti monessa eri akvaariossa.
Kiitos Caille vinkistä! Minä hankin uuteen altaaseeni tuollaisen ja pintakalvo kyllä katosi ihan hetkessä. Laite on OFA-merkkinen ja tuntuu, että se ei pysy ihan Eheim 2028:sen vauhdissa, hieman joutuu virtausta kuristamaan.

Mutta oletko saanut oman laitteesi säädetyksi niin, että se ei vedä ilmaa mukanaan? Olen tässä päivän ajan yrittänyt häätää mikrokuplia pois ja melkein onnistunutkin, mutta hieman niitä vielä tulee altaaseen.
Cai
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 19:18, 04.06.2003
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja Cai »

Minulla ei ole ollut muuta "ongelmaa" mikrokuplien kanssa paitsi kun pesen suodattimen. Mutta päivän parin päästä huollon jälkeen ei enää ilmakuplia näy. Minulla siis käytössä Fluval 305 pönttösuodatin. Täysillä purskuttelee ilman ongelmia. Ainoa havainto on että imuputken syvyys suhteessa vedenpintaan vaikuttaa siihen miten herkästi vetää ilmaa sisään. Asettamalla sen lähemmäs pintaa ei se hörpi yhtä herkästi. Samoin levävaiheen yhteydessä sai putsata imurin ala-osaa jotta sen tukkeutuminen ei vetäisi pintaimuria pinnan alle.

Sivullisille selitettäköön että kyseessä on siis pystyyn asetettava putki johon kiinnitetään pönttösuodattimen imuputki. Sen alapäässä on normaali ritilä, yläpäässä irtonainen putki jonka ylpää on kaatokulmamuotoinen ja joka asettuu automaattisesti pinnan tasalle. Ylä- ja alapään imumäärän suhdetta säädetään kepistä jota kiertämällä liikuttaa ylös tai alas putken pohjaa ja täten säätää vedenottomäärää alapäästä. Jos olet nyt aivan ylellä niin tule katsomaan vaikka tänne Kirkkonummen metsiin. Päivystys toimii kun sairaseläkkeellä olen, ja kahvit keitän kunhan varoittelet ennen tuloasi :D
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Kiitoksia vastauksesta! Tuota tikkusäädön oikeaa asentoa juuri hain, nyt kun olen taas muutaman tunnin aikana laitetta rassannut niin parhaiten tuntuisi toimivan jos kamman säätää niin korkealle, että vettä menee läpi ihan pieni noro - paljonhan siitä ei tarvitse mennä että pinta jo kirkastuu. Ja vaikuttaisi nyt toimivan myös kun suodatin on täysillä, imuri pitää vain säätää uudelleen kun suodattimen säätöön koskee.
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Veden pinnan likaantuminen pölystä

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Minulla on nurkassa suodatin(Tunzen), jossa vanupatruuna, imee siis yläpäästä, pinnantasalta, ja siinä edessä "kalasihti". Ajaa asiansa erinomaisesti. Vaihdan patruunan parin viikon välein, ja aika mömmössä on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”