Mahdollisuudet riutta-akvaarion valaistukseen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Mahdollisuudet riutta-akvaarion valaistukseen

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Moi,
Olen hankkimassa 480 L riutta-akvaarioon (akvaarion pituus 160 cm) sopivaa valaistusta. Olen alustavasti ajatellut monimetallivaloa, vähintään 500w kokonaistehoa ja 10,000K. Valo(t) tulisi roikkumaan katosta. Akvaarioliikkeestä ostettuna hinnat tuntuvat riistolta, mutten ole löytänyt Suomesta muitakaan liikkeitä joista härvelin saisi (kun sen kaikenlisäksi pitäisi näyttää hyvältä sopiakseen olohuoneeseen).
Onko kellään ehdotuksia?
t- Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Olen ostamassa itelle samaanlaista riutta-akvaariota, valaistukseen riittää 2x150w, Saksasta tilaamalla Aquastarin 2x150w+kuuvalo 629 € + pk.
Chalumnae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 00:03, 18.12.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Chalumnae »

Moi,
Olen hankkimassa 480 L riutta-akvaarioon (akvaarion pituus 160 cm) sopivaa valaistusta. Olen alustavasti ajatellut monimetallivaloa, vähintään 500w kokonaistehoa ja 10,000K. Valo(t) tulisi roikkumaan katosta. Akvaarioliikkeestä ostettuna hinnat tuntuvat riistolta, mutten ole löytänyt Suomesta muitakaan liikkeitä joista härvelin saisi (kun sen kaikenlisäksi pitäisi näyttää hyvältä sopiakseen olohuoneeseen).
Onko kellään ehdotuksia?
t- Mikko
Itse olin samanlaisen ongelman edessä , päätin tehdä valaisimen itse , näin tapahtuikin ja loppu tulos ihan OK . Teetin peltisepällä akvaarion kokoisen kotelon , joka maalattiin automaalarin toimesta . Sähkötyöt tein itse koska olen alalla .
Valaisimeni on loisteputki versio mutta mikä estää kalustamasta monimetallivaloilla . Toki on muistettava sä-turvallisuus määräykset sähkö töitä tehdessä . Muut työt voi tehdä itse ja vasta kytkennät suorittaa alan ammattilainen .

Näin menetellen ainakin saa juuri itselleen mieleisen .
Omaani laitoin jokaiselle loisteputkelle oman kytkimen , näin valaistuksen säätö helpompaa . Kellolaite on myös kiinnitetty kanteen . Lopuksi vielä vuosien kokemus on osoittanut että valaisin on melkein aina tiellä kun tehdään huolto töitä altaassa , niinpä tein valaisin kanteen sähkö moottorilla toimivan hissin , valaisin nousee napista painamalla altaan ylä-puolelle eikä ole tiellä .

Joten rohkeasti vaan toteuttamaan itse ideoita .

Citius Altius Fortius

Muokattu - chalumnae on 10/02/2002 19:32:54
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Itse olin samanlaisen ongelman edessä , päätin tehdä valaisimen itse , näin tapahtuikin ja loppu tulos ihan OK . Teetin peltisepällä akvaarion kokoisen kotelon , joka maalattiin automaalarin toimesta . Sähkötyöt tein itse koska olen alalla .

Valaisimeni on loisteputki versio mutta mikä estää kalustamasta monimetallivaloilla . Toki on muistettava sä-turvallisuus määräykset sähkö töitä tehdessä . Muut työt voi tehdä itse ja vasta kytkennät suorittaa alan ammattilainen .

Näin menetellen ainakin saa juuri itselleen mieleisen .
Omaani laitoin jokaiselle loisteputkelle oman kytkimen , näin valaistuksen säätö helpompaa . Kellolaite on myös kiinnitetty kanteen . Lopuksi vielä vuosien kokemus on osoittanut että valaisin on melkein aina tiellä kun tehdään huolto töitä altaassa , niinpä tein valaisin kanteen sähkö moottorilla toimivan hissin , valaisin nousee napista painamalla altaan ylä-puolelle eikä ole tiellä .

Joten rohkeasti vaan toteuttamaan itse ideoita .
Mikään ei estä mutta muutama asia pitää ottaa huomioon, ensinnäkin lämpö on näistä tärkein, kun loisteputkirungot ei ole suunniteltu kestämään äärimmäisiä lämpötiloja, joten lämmön kanssa saa olla vähän tarkkana, miten sen saa pysymään inhimillisissä rajoissa (tuuletusta)

Toisena on lasi joka pitää asentaa polttimon mahdollisen posahtamisen vuoksi alapintaan.

Kolmantena on tämä blaa blaa "mikään vakuutus ei korvaa mahdollisia vahinkoja"

Osia saat sähköliikkeistä, tukuista ym. 250 W kuristin maksaa suomessa n. 50 euroa, sytytin n. 15 Euroa. Lampun kantoja saat ts-kantaan hakea kissojen ja koirien kanssa (HUOM jos laitat ts-kannan niin tarvitset kvartsilasia ehkäisemään vahingollista uv-säteilyä, kallista kuulemma) E-40 kantoja löytyy siinä reilun 10 Euron pintaan ja tähän löytyy kyllä 10000-20000K polttimoitakin Saksasta.

Johdot saat sähköliikkeestä, paitsi väh 5 kV korkeanjännitteen kestävää johtoa joka tulee sytyttimestä lampunkantaan<--tähän mahdolliset hankintapaikat autosähköliikkeet (tulpanjohto), valomainosliikkeet/pajat, Biltema?

Heijastimia saat remonttityömailta, kierrätyskeskuksista, teollisuuden "täysin iskemättömistä" varastoista ym. Vaatii pientä improvisointia mutta tulee yleensä ilmaiseksi.

Mitä muuta

Oma 2*250 proto on jo kasausta ja maalausta vaille ja sekin tulee loisteputkirunkoon. Mulla ei ole tullut muita kustannuksia kuin sähköosat, kaikki muut olen saanut ilmaiseksi. Tsekkaa tuo "Valaistuksesta" otsikko, siinä on vähän vinkkejä
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Rambi:

Sisältääkö toi +600 Eur todella kaiken tarvittavan ko. pakettiin, esim. mukaanlukien polttimot (käsittääkseni se on noin 1000 Eur hintainen Suomesta ostettuna...!

Millaisella aikataululla suunnittelet sen tilaamista? Tuohon hintaan olisin mahdollisesti kiinnostunut yhteistilauksesta. Postikuluissa voisi säästää ja vielä yrittää tingata hinnasta kun olisi 2kpl?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Löysin vielä halvemman hinnan eli 575 €, sisältäen 2x10000 k lamput +15 w kuuvalon,väri joko musta tai harmaa,lisävarusteena seinäkiinitykseen tarvittava teline 50€,(merkki edelleen aquastar),kyllä sitä tavallaan voitais yhdessä tilata mutta kun en tiedä mitä ostan täältä ja mitä Saksasta,lähetin eilen akvaariopaketin rahtihintakyselyn,sieltä sais 400 l akvaarion+kyseisen valaisimen(ilman kuu valoa)+vaahdottimen+suodattimen+pumpun ja jalustan hintaan 8000 mk,Kyselin täältä maahantuojalta vastaavan paketin hintaa ja se oli 16.000 mk,jos ostan akvaarion täältä niin vaahdottajan(turboflotor multin)tilan varmaan saksasta,olen laittanaut myös ostoilmoituksen pörssiin jos joku myis sopivasti koko toimivan paketin.Luulen että sen valaisimen postikulut on siinä 15-20 € paikkeilla,joten ei kovin paljon 600 € ostossa tunnu.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mistä sivuilta nuo hinnat löytyvät? Koitin etsiä aquastarin saksan myyjiä, muttei löytynyt. Olen myös ostamassa vaahdottajaa, mahdollisesti saksasta, mahd siis samasta paikasta kuin sä. Olen kuullut että ton turboflotorin mukana tuleva pumppu on huono?? Itse olin alustavasti ajatellut sanderin Model I 1200 mm vaihtoehtoa. Kyseisen mallin kapasiteetista tuntuu olevan vähän erimielisyyksiä...Sanderin nettisivuilla http://www.aqua-sander.de/ sanotaan sen sopivan 250 L akvaarioon, mutta meidän kauppias sanoo sen olevan ihan riittävä 500 L akvaarioon?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Joo,eli se valaisin löytyy http://www.aqua-design.de/ (klikkaa vasemmalla olevaa kuvaa ja sitten licht),en ole kyseisestä paikasta aikasemmin tilannut mutta sen verran ymmärsin että lähettävät myös Saksan ulkopuolelle,se turboflotor 1000 multi on taas halvin (1500 mk)https://www.aquaristikshop.com/e_index.htm ,siellä valaisin on noin 100 € kalliimpi,siitä paikasta olen tilannut kaikki makeanveden tarvikkeet,juuri tuli vastaus että akvaarion lähetys Suomeen onnistuu,mutta postikulujen hinta ei vielä selvinnyt.Kyllä se pumppu on siinä huono,kyselin jenkkien keskustelupalstalla siitä turboflotorista niin ainoa huono puoli oli tosiaan pumppu,useimmiten pumppua ei kuulu ollenkaan vaahdottimen pakettiin,ajattelin pistä Eheimin pumpun jos kyseinen ei kestä(onhan siinä joku takuu),siihen Sanderin joutuu ostamaan käsityksen mukaan pumpun erikseen ja se tarvii myös ilmapumpun+kiven(mikä tarvii kerran kuussa vaihtaa),turboflotor on injector tyyppinen ja se ei tarvi ilmapumppua eikä kiveä ja on aika pieni koolta,laitan sen joko akvaarion päätyyn tai kaappiin,kannattaa ostaa vaahdotiin aina yläkanttiin,esim 400 l akvaarioon semmoinen missä lukee vaikka up to 1000l,vaikka olen alalla vasta aloittelija niin vaahdotin on kuin sydän meriakvaariolle(yhdessä elävän kiven kanssa)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

quote:
olen laittanaut myös ostoilmoituksen pörssiin jos joku myis sopivasti koko toimivan paketin.

Rambi:
Näytti olen 31.01.02 seuraavanlainen myynti-ilmoitus Keltaisessa pörssissä.
MERIAKVAARIO, 230 l, 5-kulm. (eli nurkka), 4 x Eheim-pumput, 150 W halog., MK2-erotin, käänteisosmoosi, etc. 10 korallia, 3 vuokkoa, 4 kalaa, siili, etc. H. 2350, Porvoo, 0400-431298, kari.kuukka@pp.inet.fi

Mikkokoo:
Pitävät Turboflotoria Deltecin lisäksi eräistä parhaimpina vaahdottimina. Älä edes ajattele pienempää kuin 1000 litraiselle tarkoitettua jos sinulla kerta on 480 litrainen tankki. Sanderin vaahdotin on kivikautinen. 300W valo on aika niukka - sopii pehmeille koralleille.
Itse tilasin juuri tänään osat kahteen 400W:n monimetallivalaisimeen - tulevat 400 litran tankkiin.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kiitos myyntilinkistä,mutta kun makeaveden altaasta on jäänyt jäljelle arvokas 160x54 mitoilla oleva mäntykaapisto,niin ajattelin että siihen pitäis sopiva allas löytyä,luuletko tosiaan että 2x150 w ei riitä koralleille jos akvaarion korkeus on vaikka 55 cm?
Miksei riutta akvaariolle ole Suomessa omaa keskustelupalstaa,harrastajat ovat kyllä varmaan vähissä mutta kuitenkin.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Rambi
Käväisepä lukemassa esim. seuraava posti:
http://www.ultimatereef.net/cgi-bin/iko ... &topic=166
Minulle ainakin on sanottu, että liikaa valoa en pönttöön saa laitettua.

Joku kuukausi sitten valiteltiin merivesi aihealueen puuttumista juuri tällä foorumilla ja vastauksena oli, että ei kannata koska ei tulisi kuin muutama posti silloin tällöin. No - tässähän näitä muutamia on tullut sitten jonkun kuukauden edestä.
Harmi, näyttäisi harrastus nostavan päätään.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kiitos noista Turboflotoria koskevista kommenteista/vinkeistä! Käyttäjien kommentit tosiaan näytti aika vakuuttavilta...pitänee harkita uudelleen.

Kaiketi mitä enempi valoa sitä parempi. Tiedän kyllä näistä noin 1w/1L säännöistä jne, mutta täytynee myös muistaa että korallitkin ovat liikkuvia organismeja, jotka hakeutuvat optimi olosuhteisiin (myöskin etsivät valoa). Pinnan läheisyydessä luulisin noiden 2x150W olevan riittäviä jos jonkinlaisten elikkojen kasvatukseen. Varjokohdissa ja syvemmällä varmasti ei. Mulle tärkeää valaistuksessa on myös valojen ja varjojen kontrasti, joka ei ole hirveän tehokas silloin jos koko tankki häikäisee silmiä.

-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Se on totta että valoa ei koskaan ole liikaa,mutta ajattelin sitä että viihtyvätkö korallit myös siinä 2x150 w valaistuksessa,se on halvempi käytössä kun 2x250w,kiitos siitä linkistä,pumppu sai haukkuja mutta laite on kuulemma hiljainen,eli ostan heti Eheimin varalle(ajattelin muutenkin ostaa 2xEheim pumppua veden kiertoon),olen tutkinut niitä vaahdottimia jo melkein kuukauden netistä,joskus on aika vaikea saada selville että tarviiko vaahdottaja oman altaan vai voiko sen laittaa"ilmatilaan",en vieläkä ole saanut oikein selville miksi sita pientä allasta siinä akvaarion takana pidetään ja kaikki laitteet siinä sisällä,itellä ei ole tarkoitus laittaa mitään ylimääräistä allasta ja siksi turboflotor multi on minulle hyvä valinta,tietysti silloin joskus kun saan kaikki toimimaan voi olla vaahdottaja joku muukin,täytyy yrittää saada kaikki sopivaan hintaan kun siihen elävään kiveen menee jo yhtäpaljon rahaa kun laitteisiin yhteensä,sitä kun ei edes Saksasta saa halvalla(12 € kg),Jenkeistä sais halvalla mutta ei lähetä mahdottomuuksiin,annetaan paikallisille kauppiaille myös vaivasta palkkio.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mun käsittääkseni lisä-altaalla on seuraavat pääasialliset tarkoitukset (kysyin tätä juuuri tänään viisaammilta):

- Lisätä vesimäärän totaalivolymia (joka tietty on hyvä juttu).
- Mahdollistaa haluttujen levätyyppien ja anaerobisten typpikaasua nitraatista tuottavien bakujen runsaan kasvatuksen ilman että niitä on pakko katsella, eivät aina kovin kauniita. Tämä on akvaarion toiminnan kannalta tärkein funktio.
- Tuoda paikka mihin voi siirtää eliöitä kasvamaan jotka muuten syötäisiin päätankissa isompien toimesta.

Itsekään en silti ole moista viritystä tähän hätään väsäämässä, vaikka periaatteessa altaan alle mahtuisikin.

Onko se Turboflotor tankin ulkopuolinen vai sisäpuolinen ratkaisu? Haluaisin sijoittaa vaahdottajan ulkopuolelle.

-mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Turboflotor 1000 multi(ota huomioon että pelkkä 1000 ilman multia on eri laite)on akvaarion ulkopuolelle asennettava(imukupeilla),akvaarioon sisälle tulee tietysti pumppu,vaahdottimen voi myös laittaa siihen "astiaan" jos niin haluaa.(Kävin laitetta Helsingin akvaariossa tutkimassa lauantaina).
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Rambi,
Kiitos vaahdottajan tiedoista. Niiden kotisivuilla olikin hyvä kuva ja aika tarkat tiedot. Taidan itsekin käydä tarkastelemassa sitä jossain liikkeessä lähemmin. Olisin vielä kysynyt siitä aquastarin lampusta seuraavaa:

Onko 2x150W tai 2x250W teho-vaihtoehdot riippuvaisia vain polttimosta, eli tiedätkö voiko 2x150W systeemiin laittaa 250W lamput myöhemmin? Heidän sivuilta päätellen voi.

-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Joo,sitä en ole ajatellut,vertailin äsken kahden 150w ja 250w lampun eroa hinnassa niin se oli noin 36€ ja ero 150w ja 250w koko valaisimessa oli yli 100€,siitä vois päätellä että ei ne sovi keskenään,mutta varmasti en tiedä ainakin niissä kasvilampuissa ei 125w lamppua voi laittaa 80w-seen,ehkä joku viisampi osaa siihen vastata,se vaahdottaja oli Hki-n Pengerkadulla olevassa liikkessä hyllyssä
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

quote:
Onko 2x150W tai 2x250W teho-vaihtoehdot riippuvaisia vain polttimosta, eli tiedätkö voiko 2x150W systeemiin laittaa 250W lamput myöhemmin? Heidän sivuilta päätellen voi.

Mikko
Ei voi - olisipa niin helppoa.

Sinuna miettisin hyvin tarkkaan ala-altaan kayttöön ottoa. Kannattaa lukea tietoa kyseisestä asiasta.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mikäs on konsensus suurpainenatriumvalaisinten käytöstä. Tuntuisivat olevan paljon edullisempia ja esim. 10,000K valaisimen 400W lampulla saisi Suomesta valaisinliikkeestä hintaan 160 Eur. Onko kellään näitä käytössä ja i) miten elukat jaksavat; ii) miltä valo näyttää, eli tuoko sen metallihalidien hauskan väreilyn?

-Mikko
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Mikäs on konsensus suurpainenatriumvalaisinten käytöstä. Tuntuisivat olevan paljon edullisempia ja esim. 10,000K valaisimen 400W lampulla saisi Suomesta valaisinliikkeestä hintaan 160 Eur. Onko kellään näitä käytössä ja i) miten elukat jaksavat; ii) miltä valo näyttää, eli tuoko sen metallihalidien hauskan väreilyn?

-Mikko

Nyt joko myyjä ei ole tietänyt mistä puhuu, taikka olet ymmärtänyt väärin. Suurpainenatrium VALAISIMEEN käy myös monimetallipolttimot, taikka sitten ei käy, lähinnä riippuen sisällä olevien sähköosien (kuristimen) soveltuvuudesta monimetallille joka on huomattavasti herkempi palovirralle kuin suurpainenatrium polttimo. Monimetallipolttimoiden välilläkin on eroja. Osa voi toimia vaikka osa ei toimi. Voi olla että yksikään varsinkaan 10000 k poltin ei toimi. Kuulemmma lupauksista huolimatta SPN-heittimien kanssa on välillä käynyt niin että ei ole toiminut monimetallilla.

SuurapainenatriumPOLTTIMON värisävy on kusenkeltainen eikä siitä mihinkään muutu, värientoisto on surkea eikä se sovellu minkäänsortin akvaariovalaisuun, mikäli akvaariota on tarkoitus myös katsella. Syyn voi tarkistaa menemällä väripaletin kanssa lähimmälle kellertävällä valolla (SPN) valaistun maantien varteen. 10000 k SPN poltinta ei ole olemassa,ainakaan en ole kuullut moisesta.

Luultavasti kauppias on puhunut 400 W SPN/Monimetalli heittimestä 10000 k monimetallipolttimolla varustettuna. Hinta ei kyllä ole paha, mikäli hintaan on sisältynyt polttimo joka todella on 400 W 10000 k monimetalli. Itse 400 heitintä luulisi tuohon hintaan saavan kuluttajille ilman poltinta, mutta 400 W 10000 k polttimoiden hintoja saksanmaalla voi selailla linkkimanagerin kautta, muistaakseni olivat sen verran kalliita että 160 Eur koko systeemistä kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta. Mikäli on niin ilmoitappas liikkeen nimi, meinaan voi jokunen meriakvaristi olla kiinnostunut pelkistä polttimoista Itse heitin onkin sitten olohuonekäytössä aika järeä, tosin omaa luultavasti samat ulkomitat kuin 250 heitin

quote:
Miksei riutta akvaariolle ole Suomessa omaa keskustelupalstaa,harrastajat ovat kyllä varmaan vähissä mutta kuitenkin.
Palstaa pitää pitää myös yllä, ja tämä vaati huomattavasti enemmän kuin mitä aluksi luulisi. Ei riitä että se vain nakataan bittiavaruuteen. *hatunnosto /samille, moderaattoreille ja spesialesteille* Myöskään ei ole oikein järkeä jakaa porukkaa ihan miljoonaan eri suuntaan, vaikka jopa täälläkin sapelit kolisee välillä, mikä ei välttämättä aina ole pahasta käyhän näin netin ulkopuolellakin

Ehdotin /samille meriaiheisen topicin pistämistä tossa kuukausi-pari sitten, mutta ehdotus ei saanut kannatusta liian vähäisen liikennöinnin vuoksi. Lisäksi olisi hyvä mikäli sellainen joskus laittettaisiin että joku/ehkä useampikin asiosta paremmin perillä oleva (vrt. jjärvi,prboy,timppa,maisu...) innostuisi pistämään vastauksia kysymyksiin ja ehkä värkkäisi jonkinsortin laajemman riutta-FAQ osion jonka suolakuumeen yllättämä akvaristi voisi lukea alkupaloiksi. Tämä kuitenkin vaatisi aikaa ja viitseliäisyyttä jota kaikilta ei löydy, varsinkin kun osalla riuttaguruista omat kaupalliset intressitkin ovat astuneet kuvioihin.

Lisäksi merivettä ei ihan jokapojalla ole purkissa sietämättömän kalliiden perustamiskustannuksiensa vuoksi mikä nyt pysyvästi rajoittaa harrastajien/keskustelijoiden määrää.

Muokattu - jusa on 12/02/2002 20:05:48
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Toivotaan että meriakvaariolle tulee vielä oma ryhmä,olen varma että enemmän tulis keskusteluja kun esim.vaihdetaan palstalla ja varmaan tulisi enemmän harrastajia,toivossa on hyvä elää!!
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

quote:
Toivotaan että meriakvaariolle tulee vielä oma ryhmä,olen varma että enemmän tulis keskusteluja kun esim.vaihdetaan palstalla ja varmaan tulisi enemmän harrastajia,toivossa on hyvä elää!!




Juu toivotaan että ylläpitäjät heräisi. Täällä riittäis varmaan paljon keskusteltavaa. Omalta osalta pitäisi saada kunnon nettiliittymä, tämä kännykkä versio on vähän hidas ja kallis.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Sanotaan että meriakvaarion pitäis olla kokolasinen,semmoista ajattelin mutta soitto myyjille selvitti sen että harva valmistaja suostuu tekemään ilman kehyksia(kumma juttu,silloin kun perustin kiekko altaan sanottiin että listat on vain koristeeksi,eikä pitämään akvaariota pystyssä),se siitä,ainakin helpotti akvaarion ostoa,sain edullisesti akvastabilin 530 l akvaarion ja siinä on kehykset,pitäiskö minun nyt "repiä" yläkehykset pois,suojata ne jollain muovisilikoni yhdistelmällä tai annan olla ihan näin vaan tai onko muita ehdotuksia??
Mikkokoo,oletko löytänyt sopivan ratkaisun valaistukseen?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Sanotaan että meriakvaarion pitäis olla kokolasinen,semmoista ajattelin mutta soitto myyjille selvitti sen että harva valmistaja suostuu tekemään ilman kehyksia(kumma juttu,silloin kun perustin kiekko altaan sanottiin että listat on vain koristeeksi,eikä pitämään akvaariota pystyssä),se siitä,ainakin helpotti akvaarion ostoa,sain edullisesti akvastabilin 530 l akvaarion ja siinä on kehykset,pitäiskö minun nyt "repiä" yläkehykset pois,suojata ne jollain muovisilikoni yhdistelmällä tai annan olla ihan näin vaan tai onko muita ehdotuksia??

En repimistä suosittele, mutta pistä paksu silikonikerros suojaamaan alapintoja, niin ei pitäis päästä ryömimään. Kyllähän kehykset tukee akvaaroita jossain määrin ja jos revit 500 l akvaariosta yläkehykset+poikittaistuet pois niin koko pytty posahtaa päivän parin sisään vedenpaineesta.

Suomesta ei oikein saa akvaarioita ilman kehyksiä, mutta esim akvarielagret toimittaa tarvittaessa helsinkiin suhteellisen edullisia kokolasipyttyjä, tosin kuljetus ei ole mitenkään säännöllistä riippuu lähinnä siitä miten niiltä menee kamaa aqualifelle. Näin mulle vastattiin kun sieltä asiaa kysyin.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Silikonilla suojaaminen on varmaan paras vaihtoehto ja kun sitä vielä löytyy kaapista niin aloitan heti työt.
Niistä vaahdottajista vielä,olen sen turboflotor multi haastajaksi löytänyt seuraavassa linkissä olevan vaahdottajansuodattimen
http://www.schuran.com/seawater/hobby_filter_e.html (alempi siinä sivulla A+S)
Jos oikein sain selville niin akvaarion sisälle ei tule edes pumppua,laite pistetään takalasin ulkopuolelle ja sisäreunalle tulee joku pieni astia tai sitten ymmärsin väärin,mitä mieltä olette laitteesta,jommankumman tilaan(T-flotor multin tai sitten sen Shuranin),kumman te asiantuntijat ostaisitte.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”