Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Siis jääkö kuvassa oikealla oleva mutteri altaan sisä vai ulkopuolelle?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

mikkokoo kirjoitti:Siis jääkö kuvassa oikealla oleva mutteri altaan sisä vai ulkopuolelle?

Kuva

Oikealla oleva mutteri jää altaan sisäpuolelle.
Keskimmäisellä kiristetään läpivienti altaan pohjalasiin.
Vasemmalla käsin kiristettävällä kiristetään putki paikoilleen.

Voi tämän myös laittaa toisin päin mutta jotenkin tuntuu järkevältä laittaa se noin päin.

Tässä mallissa siis putki työnnetään läpivientiosan läpi. Sitä ei siis liimata lainkaan. Varsin kätevää jos joskus tulee tarvetta ottaa putkisto irti.

-------------------------

Musta tiiviste sitten altaan sisäpuolelle ja valkoinen teflon ulkopuolelle. Kiristät sitten teflonin puolelta ettei tiiviste "turpoa"!
LGZ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 12:11, 02.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja LGZ »

Kertokaapas vielä oonko ihan hukassa jos väitän että tämä:http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... HmgYkR3PLu palikka menis porattuun 35 mm halkasijaltaa olevaan läpivientireikään kokona 32/40x1 1/4". Rakennekuva: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... HmgYkR3PLu

Arvostaen. Aleksi
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Olet hukassa. Noi tuumat on pikkasen hämääviä. Tuo vaatii 45mm porauksen. Minkä kokoista putkea käytät?
Tuohon osaan menee 32mm putki sisälle ja 40mm muhvilla päälle.
Mä käyttäisin näitä: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... HmgYkR3PLu
LGZ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 12:11, 02.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja LGZ »

Jorg kirjoitti:Olet hukassa. Noi tuumat on pikkasen hämääviä. Tuo vaatii 45mm porauksen. Minkä kokoista putkea käytät?
Tuohon osaan menee 32mm putki sisälle ja 40mm muhvilla päälle.
Mä käyttäisin näitä: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... HmgYkR3PLu
Mutta eikös tuo tarkota sitä että se 40 mm. osa jää päälle ja kierreosa "31,75 mm / 1 1/4" inch" menee lasin läpi alapuolelle? Toi sun mainitseva kappale vois olla hyvä joo (32 mm), harmi kun näitä ei pääse kuivakasaamaan missään vaan pitää numeroiden kanssa leikkiä ja laittaa tilaus eteenpäin saksaan, mistään ei edes pk. seudulta tunnu löytyvän läpivientiosia. Tohon päälle ajattelin siis vaan durson rakennella vaikka 32 mm. putkesta ja alle letkuliitin.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

LGZ kirjoitti:
Jorg kirjoitti:Olet hukassa. Noi tuumat on pikkasen hämääviä. Tuo vaatii 45mm porauksen. Minkä kokoista putkea käytät?
Tuohon osaan menee 32mm putki sisälle ja 40mm muhvilla päälle.
Mä käyttäisin näitä: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... HmgYkR3PLu
Mutta eikös tuo tarkota sitä että se 40 mm. osa jää päälle ja kierreosa "31,75 mm / 1 1/4" inch" menee lasin läpi alapuolelle? Toi sun mainitseva kappale vois olla hyvä joo (32 mm), harmi kun näitä ei pääse kuivakasaamaan missään vaan pitää numeroiden kanssa leikkiä ja laittaa tilaus eteenpäin saksaan, mistään ei edes pk. seudulta tunnu löytyvän läpivientiosia. Tohon päälle ajattelin siis vaan durson rakennella vaikka 32 mm. putkesta ja alle letkuliitin.
Mistä sait tuon 31,75mm?
En nyt tiedä onko Englannin vai Amerikan tuumia mutta taitaa olla mitattu kuitenkin kierteen pohjasta tuo 1 1/4" koska toisen pään ulkomitta on 40mm ja se on suunnilleen sama kuin kierteen harja.

32mm läpivienti vaatii 45mm porauksen ja 40mm taas 55mm porauksen.
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja make73 »

Mä kävin kanssa eilen tuolla Aqua Novassa Turussa selvittelemässä noita eri läpivientikappaleita eri kokoisille putkille.
Tavaraa oli varastossa mutta erillaisia vaihtoehtoja, osa oli mielestäni hyviä mutta osa huonoja. Kaikki tuotteet eivät taas sopineet jos lasi on 12mm paksu.
Myös jokainen vaihtoehto tarvitsi oman kokoisen reiän, joten totesin että on parasta ostaa osat ennen kuin tekee reiät altaaseen.

Paras läpivientikappale jonka löysin johon käy 50mm putki tarvitsi 60mm reiän 8O joten saa nyt nähdä !
Everything is better when its wetter!
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tossa on teille saitti josta löytyy osat ja minkä kokoisen porauksen se vaatii. Helpottaa elämää kun ei tarvii arvailla.
http://www.aquaterrashop.de/meerwasser- ... 12_919_924

Aquanovalla ei taida olla läpivientiosia vaan pitää "virittää" muunnosnipoista sun muista palikoista.
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja make73 »

Kiitokset Jorg !
Everything is better when its wetter!
LGZ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 12:11, 02.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja LGZ »

Taitaa mullakin toi 35 mm. reikä olla aika väliinputoava mitta. Näillä näkymin sopii ainoostaan siis 25/32 läpivienti. Eli 10 mm. liian suureks jää reikä, ehkä se just ja just menee noinkin, sen näkee. No, laitetaan silikonia koko ylivuoto täyteen niin eiköhän se siitä ;) Kiitos kärsivällisyydestänne.
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Jatketaampa aiheesta.

Ongelma: Tuli hankittua ja porautettua uusi 160x60x60 allas. Allas on jo paikallaan pöydän päällä ja läpivientiyhteet on laitettu paikalleen ja kiristetty niin kovaan kuin käsin saa.
Riittääkö se? Läpivientejä varten tehdyt kolot pöydässä ovat sen verran ahtaat, etten saa mitään työkalua sopimaan sinne. [:I]

Jostakin muistan lukeneeni että kuumittamalla sopivaa pvc-putkea ja painamalla sen kiristysmutterin päälle pystyy tekemään riittävän kiristysavaimen. :?
Mikähän mahtaa olla sopiva putki 40mm läpiviennin mutterille (ruuvin ulkohalkaisija 65mm?)

Jos tämä ei onnistu, täytyy etsiä jostain 3 avustajaa ja kaataa allas takalasin varaan että pääsee kiristysruuveihin käsiksi putkipihdeillä. [}:)]
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuo nyt hiukan riippuu. Jos kätösillään käsittelee säännöllisesti jotain kännykkää painavampaa saa sen kyllä tiiviiksi. Tarkoitushan ei ole vääntää tiivistettä ihan ruttuun. Mikäli vaan saa käden edes hyvään asentoon siellä alla. Tatella oli muuten hiljan hiukan sama ongelma. Varmaan piakkoin tulee vinkkiä sieltäkin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mä olen tehnyt tollasen avaimen 75mm viemäriputkesta lämmittämällä ja puristamalla muotoonsa. Toiseen päähän poraat reiän josta saat vaikka ruuvarin läpi niin on voimaa kääntää. Tällä kiristys onnistuu yläkauttakinvaikka olis kuinka ahdas kaatokulma.
Gorkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 15:26, 04.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Gorkki »

Minulla on ainakin läpivientiosat pysyneet tiukasti kiinni vaikka ihan vaan käsin ne kirisitin.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja tate »

Olipa tosiaan pikku probleemi, mut astetta isommasta putkesta rusikoin sellasen, et pääsin hiukan mutteria kiristämään. En mä ihan käsipeliin luottais, varsinkin kun sitä pääsee ihan vaan sormenpäillä vääntämään. Siinä nostelussakin sit saa sen läpiviennin korkkaamaan nätisti, kun jonkun ote lipsahtaa ja allas putoaa läpiviennin varaan vanerin päälle. Ja eikun uutta allasta hakemaan-)
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Jorg kirjoitti:Mä olen tehnyt tollasen avaimen 75mm viemäriputkesta lämmittämällä ja puristamalla muotoonsa. Toiseen päähän poraat reiän josta saat vaikka ruuvarin läpi niin on voimaa kääntää. Tällä kiristys onnistuu yläkauttakinvaikka olis kuinka ahdas kaatokulma.
Eikös se kiristysmutteri kuulukaan laittaa ulkopuolelle?
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Jorg kirjoitti:Mä olen tehnyt tollasen avaimen 75mm viemäriputkesta lämmittämällä ja puristamalla muotoonsa. Toiseen päähän poraat reiän josta saat vaikka ruuvarin läpi niin on voimaa kääntää. Tällä kiristys onnistuu yläkauttakin vaikka olis kuinka ahdas kaatokulma.
Tate kirjoitti:Olipa tosiaan pikku probleemi, mut astetta isommasta putkesta rusikoin sellasen, et pääsin hiukan mutteria kiristämään. En mä ihan käsipeliin luottais, varsinkin kun sitä pääsee ihan vaan sormenpäillä vääntämään. Siinä nostelussakin sit saa sen läpiviennin korkkaamaan nätisti, kun jonkun ote lipsahtaa ja allas putoaa läpiviennin varaan vanerin päälle. Ja eikun uutta allasta hakemaan-)
Kiitos kaikille.

Elikä miehen tie rautakauppaan vie , mars, mars... :roll:
Riittääkö lämmittämiseen pelkkä kuuma vesi, vai tarvitaanko lämpöpuhallinta?

Nostelu tosiaan arveluttaa, sillä altaan paikalleenkin laitto kävi jo tarpeeksi hermoille, vaikka nostajia oli 4... "Hrrrr"
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja tate »

Mulla oli putki rautaa, joten pelkkä tukankuivain ei kyllä piisaa :D . Tohon jorg:n muoviputki systeemiin veikkaan, et riittää. Tollasta vaikka pvc putkea luulis olevan lämmöllä helppo muokata.
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Sadar »

No sillä ainakin kesti vääntää... :mrgreen:
Ei ole pois suljettu ratkaisu tuokaan, mutta kokeilen ekaksi tota Jorgin temppua.
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Joku sanoi, että PVC taipuu jo kuumassa saunassa hyvin. Nuo putkethan ovat PVC-U:ta, joten niihin pätee varmaan hieman eri arvot. (Luulis nyt ainakin, että ne kestäis kiehuvankin veden pehmentymättä?)
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

cmmd kirjoitti:
Jorg kirjoitti:Mä olen tehnyt tollasen avaimen 75mm viemäriputkesta lämmittämällä ja puristamalla muotoonsa. Toiseen päähän poraat reiän josta saat vaikka ruuvarin läpi niin on voimaa kääntää. Tällä kiristys onnistuu yläkauttakinvaikka olis kuinka ahdas kaatokulma.
Eikös se kiristysmutteri kuulukaan laittaa ulkopuolelle?
No enhän mä voi tietää miten päin ihmiset läpivientejään laittavat.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Jorg, ei mitenkään pahalla. Asioita voi tehdä oikein ja väärin sekä omalla tavalla. Minä ymmärsin, että oikea tapa on laittaa mutteri ulos ja o-rengas sisälle. Kerro toki, jos näin ei ole.
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja joorz »

cmmd kirjoitti:Jorg, ei mitenkään pahalla. Asioita voi tehdä oikein ja väärin sekä omalla tavalla. Minä ymmärsin, että oikea tapa on laittaa mutteri ulos ja o-rengas sisälle. Kerro toki, jos näin ei ole.
Mie taas olen aina tehnyt niin että olen laittanut sen kumisen tasotiivisteen altaanpuolelle, ulkopuolelle ensin tefloninen "prikka" ja sitten mutteri. Ja itsellä on kaikki pitäneet ihan käsin kiristämällä, ei ole joutunut apuvälineitä käyttämään.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Joorz, näin minäkin siis tarkoitin. Teflon-rengas (joka tulee saksalaisissa mukana, mutta esim Aqua-Novalla ei tule) on liukas ja helpottaa kiristämistä (helpottaakohan se mahdollisesti myös löystymistä?). Ja kumitiiviste luonnollisesti sisälle. Käsin minäkin olen noita kiristellyt.
ssi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:11, 13.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: Mitä PVC-osia läpivientiin? (yms. kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja ssi »

cmmd kirjoitti:Joorz, näin minäkin siis tarkoitin. Teflon-rengas (joka tulee saksalaisissa mukana, mutta esim Aqua-Novalla ei tule) on liukas ja helpottaa kiristämistä (helpottaakohan se mahdollisesti myös löystymistä?). Ja kumitiiviste luonnollisesti sisälle. Käsin minäkin olen noita kiristellyt.
Eiköhän se käsin kiristys yleensä riitäkin, mutta jos sinne lastulevyn ja mutterin väliin ei tahdo mahtua kunnolla edes sormenpäät, niin ei voida puhua käsin kiristämisestä. Itse voitelin sen kumitiivisteen valkovaseliililla, tuskin siitä valtavaa hyötyä oli muttei kai haittaakaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”