Muutama kysymys tekniikasta...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Booey
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 21:51, 18.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Booey »

Olen yrittänyt haeskella tietoa vaahdottimista lähinnä sen takia että kiinnostaisi tehdä vaahdotin tai modifioida sellainen itse jostain halvemmasta mallista. Jenkkifoorumeilla on aika paljon DIY-henkistä porukkaa ja olen ymmärtänyt että suurimmat erot vaahdottimissa ja niiden hinnoissa on pumpuissa ja osissa mitä käytetään.
Esim. Jenkkien suosima Bubble King käyttää kalliimman luokan Red Dragon ilmapumppuja ja niin kutsuttuja needlewheelejä ilmakuplien pilkkomiseen kun taas Kiinalainen Bubble Magus (kopio em. merkistä) käyttää Kiinalaisia atman pumppuja meshwheeleillä.
Onko kukaan foorumilla itse rakennellut tai modannut noita pumppuja? Olisi mukava kuulla kokemuksia ja mielipiteitä.
Minkälainen noin yleensä on tuon vaahdottimen sielunelämä ja mitä tulisi ottaa huomioon jos sellaisen rakentaa itse? Pelkkä PVC putki kupilla ja ilmapumpulla ei varmaankaan riitä. :)

Toinen kysymys vaahdottimista on että onko kellään vaahdotin kytkettynä suoraan ylivuotoo, eli niin että kaikki vesi menisi vaahdottajan läpi?

Kolmas kysymys liittyy ylivuotoon. Kun olette hakeneet akvaarioita niin onko ylivuotoihin olemassa jotain valmiita paketteja (poislukien ylivuotolaatikot) vai ovatko ihmiset rakennelleet itse akryylista ylivuodon akvaarioon? Kuinka lähellä akvaarion yläreunaa tuo ylivuodon reuna noin suurinpiirtein saisi olla?
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
tso
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 12:27, 30.10.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä city

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja tso »

Noi viisaammat varmaan pyyhkii tällä vastauksella lattiaa, mutta yritän kuitenkin...

1. vaahdotin. Osta valmis, käytetty, ajan kanssa. Vuosi voi mennä että löydät itsellesi sopivan. Toki itse voi tehdä, mutta jos jostain vastavirta vaahdottajaa on seurannut vierestä pari kuukautta alat ymmätämään miten se toimii, miten sen pitäisi toimi ja mikä mättää.

2. Monet käyttääsuoraan ylivuodosta ja toinen koulukunta sanoo, että ei missään nimessä vaan oma pumppu, että saa virtauksen mahdollisimman tasaiseksi. Itse päätät mitä teet. Molempia on käytössä ja molemmat toimivat. "sähkökatkos testi pitää kuitenkin tehdä".

3. Mulla olleet aina reiät valmiina. reikä lasissa, ei mitään lappohässäköitä. (lappoallergia)
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. GSM: YV saa vastauksen.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Vaahdottimen DIY -rpjekti voi olla hauska ja antoisa, mutta siitä ei kanata lähteä liikkeelle. Tuo jokseenkin konevärkkien sielunelämää ymmärtävä ukko kokeili oman rakentamista yhdessä vaiheessa ja sai sen semitoimivaksi. Joku täällä on rakennellut limpparipulloversioita hyvällä menestyksellä. Muttasiis aina kannattaa pitää oikea, varmasti toimiva vaahdottaja varalla :mrgreen:

En nyt ole varma mihin viittaat ylivuodolla. Akryylia siihen ei kuitenkaan pahemmin kannata käyttää. Varsinainen ylivuotolaakotti altaan sisällä on helppo rakentaa itse lasista, mutta valmiiseen altaaseen poraaminen voi olla työläämpää (etenkin jos ei itse halua porata sitä reikää omalla tai kaverin poralla, lasiliikkeet eivät mielellään koske valmiiseen altaaseen). Läpivienti ala-altaaseen ja durso sitten rakennetaan ihan itse PVC-osista ja liimataan tangitilla.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Vaahdottimen rakentaminen ei tosiaan ole kovin yksinkertaista. Lisäksi PVC ja laadukas pumppu maksaa yllättävän paljon.
Toki jos löytää netistä valmiit tarkat ohjeet, voi vaahdottajan saada rakennettua itse ensimmäisellä yrittämällä (ja pienellä säädöllä).
Ammatikseen vaahdottimia rakentavatkin joutuvat virittelemään ja rakentamaan testiversioita, jotta löytävät optimiratkaisun.
Toki jos kuplien karkailu tai pieni tehottomuus ei haittaa, onnistuu itsekin rakentamaan varmasti riittävän hyvin toimivan vaahdottajan.

Käytettynä saa halvalla hyviäkin vaahdottajia, mutta myös huonojakin. Eli kannattaa ottaa selvää myyjästä ja myynnissä olevasta laitteesta.
Booey
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 21:51, 18.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Booey »

-Alix- kirjoitti:Vaahdottimen DIY -rpjekti voi olla hauska ja antoisa, mutta siitä ei kanata lähteä liikkeelle. Tuo jokseenkin konevärkkien sielunelämää ymmärtävä ukko kokeili oman rakentamista yhdessä vaiheessa ja sai sen semitoimivaksi. Joku täällä on rakennellut limpparipulloversioita hyvällä menestyksellä. Muttasiis aina kannattaa pitää oikea, varmasti toimiva vaahdottaja varalla :mrgreen:
Ajattelinkin että ostan kyllä ihan kaupallisen vaahdottajan ja sen jälkeen vasta rupean kokeilemaan josko saisi jonkinlaista vaahdottajaa itse kyhäiltyä. Ajatuksena mielenkiintoinen ja olisi mukava tuota kokeilla.
-Alix- kirjoitti:En nyt ole varma mihin viittaat ylivuodolla. Akryylia siihen ei kuitenkaan pahemmin kannata käyttää. Varsinainen ylivuotolaakotti altaan sisällä on helppo rakentaa itse lasista, mutta valmiiseen altaaseen poraaminen voi olla työläämpää (etenkin jos ei itse halua porata sitä reikää omalla tai kaverin poralla, lasiliikkeet eivät mielellään koske valmiiseen altaaseen). Läpivienti ala-altaaseen ja durso sitten rakennetaan ihan itse PVC-osista ja liimataan tangitilla.
Lähinnä tarkoitin juuri tuota ylivuotolaatikkoa että onko akvaarioissa se yleensä valmiina vai tuleeko pelkästään reikien kanssa?

Tämänlaisen akvaarion ajattelin tilata, mutta kun en saksaa ymmärrä kunnolla niin en tiedä mitä kaikkea tuo ylivuoto pitää sisällään. Tuskin pari reikää tulee maksaamaan vajaata sataa euroa enempää kuin samankokoinen akvaario ilman ylivuotoa.
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kannattaako sitä oikeesti lähteä allasta tilaamaan? Miten mahtaa esim. Takuu toimia? Suomesta saa ihan kohtuu hintaan jo optiwhite lasipyttyjä. Tuo kaukalo on murto osa koko systeemin hinnasta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jorg kirjoitti:Kannattaako sitä oikeesti lähteä allasta tilaamaan? Miten mahtaa esim. Takuu toimia? Suomesta saa ihan kohtuu hintaan jo optiwhite lasipyttyjä. Tuo kaukalo on murto osa koko systeemin hinnasta.
Toisaalta, onko takuulla väliä? Altaan hinta vesivahingossa on niin mitätön :D
On kyllä pirun edullisia. Ihan tekisi itsekin mieli tilata tuolta allas. Kuitenkin kun vertaa noita altaita nykyiseen altaaseeni, niin omassani on koko altaan kiertävät vahvikelistat ylä ja alalaidassa, ja poikittaiset tuet ylhäällä ja alhaalla. Antaa ainakin kestävemmän vaikutelman, mutta enpä tiedä onko asialla oikeasti mitään merkitystä.
kymppi75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 15:17, 24.01.2005
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja kymppi75 »

Kuitenkin kun vertaa noita altaita nykyiseen altaaseeni, niin omassani on koko altaan kiertävät vahvikelistat ylä ja alalaidassa, ja poikittaiset tuet ylhäällä ja alhaalla. Antaa ainakin kestävemmän vaikutelman, mutta enpä tiedä onko asialla oikeasti mitään merkitystä.

Kokeile jos uskallat... hehee
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja K.S »

kymppi75 kirjoitti:Kuitenkin kun vertaa noita altaita nykyiseen altaaseeni, niin omassani on koko altaan kiertävät vahvikelistat ylä ja alalaidassa, ja poikittaiset tuet ylhäällä ja alhaalla. Antaa ainakin kestävemmän vaikutelman, mutta enpä tiedä onko asialla oikeasti mitään merkitystä.
On sillä merkitystä.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Vaahdottimen rakentamisessa on tosiaan hommansa. Riippuen ihan minkä kokoiseen pyttyyn sitä on väsäämässä. Nanoon on helppo virittää limupullo ja ilmapumppu ja hohkapuu. Voila! Isompaan altaaseen tarvitaan kunnon kiertopumppu; noissa kalleimmissa malleissa on, kuten jo itsekin totesit, siivilät räpylöiden tilalla roottorissa.

Koitin joskus metsästää Deltecin vaahdottimen pumpun meshweeliä (vaimikälie). Pelkkä se roottorin siiviläosan hinta oli hieman päälle 100e. Kiinalaiset valmistais semmoset varmaan 10 sentillä. Sellaisen itsevalmistaminen on aikamoinen haaste (se on kuitenkin iso tekijä kuplien määrässä). Pumpun roottori pyörii x-määrä kierrosta minuutissa ja pienikin epätasapaino aiheuttaa mukavan tärinän ja meluhaitan :D Samasta syystähän auton renkaisiinkin pistetään pieniä lyijypainoja.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Voi siihen altaaseen tulla muutakin vikaa kuin alkaa vuotamaan. Esim. kulma lohki vaikka kuljetuksessa. Ei niin kiva lähetellä sitä takaisin ja odotella viikkoja että saa uuden.

Tämä tasapainotus pikkasen ihmetyttää. Luulisi että on aika olennainen ominaisuus.

Esim ATI käyttää meshwheelia ja se karva on laitettu nippusiteillä akselin laipaan kiinni. Mielestäni ei kovin pro-meininki.
Sitten on akvaariromujen porsche, Deltec. Kalkkireaktorissa on 6-lapaisesta roottorista 2 lapaa katkaistu sivuleikkureille eikä viimeistelty mitenkään. 100% varmasti ei ole tasapainossa.
Booey
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 21:51, 18.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Booey »

Jorg kirjoitti:Kannattaako sitä oikeesti lähteä allasta tilaamaan? Miten mahtaa esim. Takuu toimia? Suomesta saa ihan kohtuu hintaan jo optiwhite lasipyttyjä. Tuo kaukalo on murto osa koko systeemin hinnasta.
Lähinnä sen takia alun alkaenkin rupesin tuolta saksanmaalta katselemaan tuota pyttyä kun vanhemmissa viestiketjuissa täällä foorumilla kehuttiin olevan huomattavasti laadukkaampia kuin kotimaiset. Historia kun on pitempi noiden teossa kun kotimaassa.
Osaako joku sanoa mistäpäin kannattaa ruveta kyselemään kokolasista akvaariota suomesta ja missä hintaluokissa liikkuu tuollainen 500-600 litrainen.
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Mikael »

K.S kirjoitti:
kymppi75 kirjoitti:Kuitenkin kun vertaa noita altaita nykyiseen altaaseeni, niin omassani on koko altaan kiertävät vahvikelistat ylä ja alalaidassa, ja poikittaiset tuet ylhäällä ja alhaalla. Antaa ainakin kestävemmän vaikutelman, mutta enpä tiedä onko asialla oikeasti mitään merkitystä.
On sillä merkitystä.
Kolme altaan rikkoontumisen jälkeen voin sanoa, että on merkitystä - tosin poikittaistuet puuttuvat koska häiritsevät valaistuta mutta muut muut tuet ovat sellaiset ettei poikittaisia tarvita. Pystysaumatkin on suojattu lasisoiroilla jotta minkäänlainen madot ei niihin pysty saumoihin pesiytymään.
sohal
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 12:40, 08.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Janakkala

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja sohal »

Minähän noita kokolasialtaita olen tehnyt. Soita tai laita YV jos kiinnostaa. 0400 532494
Booey
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 21:51, 18.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Booey »

Sen verran vielä pitää kysyä kun noista DIY asioista manitsin.
Osaako kukaan sanoa olisiko mitään Tunze 6100 vastaavaa streamiä jota voisi käyttää wavebox:ssa?
Kaikkia Tunzen streamejä ei ilmeisesti voi laittaa siihen. Tai siis ainakaan tätä mallia hyödyntäen ei voi käyttää.

Kuten Alix mainitsi, niin DIY projektit on hauskoja. Sen takia olen ajatellut tehdä mahdollisimman paljon itse(kykyjen mukaan tietysti ;) ).
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ainakin resunin weivmeikkerin sisuksia on onnistuneesti käytetty moisissa
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Booey kirjoitti:Sen verran vielä pitää kysyä kun noista DIY asioista manitsin.
Osaako kukaan sanoa olisiko mitään Tunze 6100 vastaavaa streamiä jota voisi käyttää wavebox:ssa?
Kaikkia Tunzen streamejä ei ilmeisesti voi laittaa siihen. Tai siis ainakaan tätä mallia hyödyntäen ei voi käyttää.

Kuten Alix mainitsi, niin DIY projektit on hauskoja. Sen takia olen ajatellut tehdä mahdollisimman paljon itse(kykyjen mukaan tietysti ;) ).
Minä tein DIY boksin streamia varten ja se on huomattavasti hiljaisempi kuin alkuperäinen.
Ohjauksen hoitaa profilux. Minulla olisi muuten ylimääräisenä waveboxin ohjaus kontrolleri.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Muutama kysymys tekniikasta...

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Täällä vastaavanlainen viritys kuin Kimmolla. Sisällä jyskyttäää Tunze 6100. Aidossa on 6200. Kyllä tälläkin heiluntaa saa aikaan.
Jos ja kun alat rakennushommiin niin koita jostain metsästää Juvelin suodatinlaatikko. Muistaakseni se suurin. Tunzen pumppu on juuri sopivan kokoinen siihen. Säästyy aikaa ja vaivaa kun ei tarvitse alkaa laatikkoa liimaamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”