Auttakaas hieman nuijaa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
anaconda-72
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:26, 08.12.2009
Akvaarioseurat: =( en mihkään
Sukupuoli: Nainen

Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja anaconda-72 »

Elikkäs, oisko joku ystis ja kertois tälläselle tonokille mm. mitä / miten erotan mertsin eläimistön? Eli mistä tietää ostaessa onko koralli oikea vai ei? Mistä erotan oikean elävän kiven? Mistä ylipäätään tietää et jokin on aito elävä? Meritähdet ja vuokot ynnä muut kiinnnostais mutta en osaa erottaa niit toisistaan. :(
Auttaisko joku?

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja cmmd »

ööö... Kai sä nyt erotat täytetyn koiran elävästä koirasta? :D

No ei. Tekokorallit on usein semmosia keraamisia tai silikoonisia, joskus harvoin näkee taidokkaasti tehtyjä koristeita. Parhaiten ne erottaa siitä, että oikeaan korallin elävään polyyppiin ei kerry levää, mikä tahansa muu pinta (tekokoralli) kerää itseensä levää.

Elävä kivi on vanhaa korallinrankaa usein tunnistamattomassa muodossa, kivi on kalkkikiveä ja hyvin huokoista ja mahdollisesti paljon reikiä ja koloja. Kauniissa elävässä kivessä on purppuran väristä kalkkilevää.

Mitäs jos lisäisit profiiliisi kotikuntasi niin joku paikallinen harrastaja voisi kutsua sinut pullakahville ja allasta ihailemaan.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olen edellisen vastaajan kanssa samaa mieltä. Moni meriharrastaja kutsuu mielellään uusia innostuneita ihmisiä kotiinsa kyläilemään, ellei kotiseudullasi ole myymälää johon voisit näitä kysymyksiäsi mennä esittämään.
Aina on helpompi näyttää asiat konkreettisesti kuin yrittää selittää ymmärrettävästi täällä. :)
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tota...tää on nyt kai joku trolli, eikö? Pakko olla. Jos ei ole niin......
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Jos yhtään lohduttaa niin kyllä meritähden ja vuokon erottaa toisistaan varsin helposti verrattuna esim Ruotsin armeijan majuriin ja kapteeniin. ;) Pahoittelut mikäli joku kokee moisen loukkaavana.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
anaconda-72
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:26, 08.12.2009
Akvaarioseurat: =( en mihkään
Sukupuoli: Nainen

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja anaconda-72 »

olen nyt lukenut aikalailla,ja ylpeenä voin sanoa että erotan ne jo hyvinkin toisistaan.. :) anteeksi kun erehyin täällä kyselemään ja tekemään ittestäni pellen. ei täällä meilläpäin ole harrastajia oikeesti,ei ees liikkeitä,mistä sais kysyttyä tietoa jos jotain haluisi.siksi joudun ensin kyselemään mitä kannattaisi hankkia,ja mistä jonkin asian tietää.en nyt oikeesti meritähteä ja vuokkoa sotke keskenään,se nyt vaan oli kevennykseksi tarkoitettu. jätän keventeet ja painun 200 km päähän kyselemähän..
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuskin kukaan (itse en ainakaan) mitenkään tarkoittanut pahoittaa kenenkään mieltä. Kysymyksen asettelu tosin oli sanotaanko nyt melko "mielenkiintoinen". Itse olen huomannut tässä että hyvin paljon tässä harrastuksessa oppii juurikin itse lukemalla ja opskelemalla. Ala-asteella kaikki menikin hyvin mallilla "tämä on siili, tämä on virtahepo..". :mrgreen:

Toivottavasti kuitenkin tännekin erehdyt kyselemään ja jakamaan kokemuksia sun muuta. Itse kuitenkin painotan harrastajan omaa vastuuta altaansa ja sen eläimistön suhteen. Eli opiskellaan ensin ja sitten hankitaan. En nyt tarkoita ihan tuota makeanvedenpuolen tilannetta misä liki päivittäin joku itkee kuinka paha kauppias on myynyt epäsopivaa kalasoppaa liian pieneen altaaseen mutta kuitenkin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

anaconda-72 kirjoitti:Ei täällä meilläpäin ole harrastajia oikeesti,ei ees liikkeitä,mistä sais kysyttyä tietoa jos jotain haluisi.siksi joudun ensin kyselemään mitä kannattaisi hankkia,ja mistä jonkin asian tietää. Jätän keventeet ja painun 200 km päähän kyselemähän..
Tota mä nyt en ihan oikeasti voi allekirjoittaa. Siis että lähimpään liikkeeseen on matkaa 200km. Näin voi toki olla, jos asut ihan jossakin itärajan tai norjan rajan tuntumassa. Sieltä liikkeeseen voikin olla jo pidempi matka.
Merivesiharrastus kasvaa ja yleistyy suomessa koko ajan. Uusia harrastajia tulee kuin sieniä sateella.
Itse aloitin "tosissaan" reipas vuosi sitten. Yritin säästää ja mennä yli sieltä mistä aita on matalin. Loppupeleissä tilanne on se, että rahaa palaa ihan simona kun tekniikkaa joutuukin kuitenkin hankkimaan lisää/uusia. Tää lysti ei varsinkaan alkuvaiheessa ole halpaa mutta myöhemmässä vaiheessa erittäin palkitsevaa.
Laitappa tohon sun profiiliin muuten asuinpaikkasi, se helpottaa avun antamista ja saamista kummasti. Mistä sitä ikinä tietää vaikka aktiivinen harrastaja asuisi siellä sun naapuritalossa.
anaconda-72
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:26, 08.12.2009
Akvaarioseurat: =( en mihkään
Sukupuoli: Nainen

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja anaconda-72 »

no voin sulle tiedoksi laittaa että asun imatralla,itseasiassa imatralta vielä enempi mettäänpäin..eli aika rajalla ollaan. huomenna ajelen helssinkiin. voin vannoa että lähimmät valikoimat löytyy sieltä. olen kyllä kolunnut lähiliikkeitä mutta eip oup mittään.. mutta kärsivällisyys palkitaan :)
tulen kertomaan mitä löytyi ;) enkä todellakaan ahnehdi liikoja,aloitan ihan maltillisesti.olen kaiken muun hankkinu uutena,paitsi tätä kautta vaahdottimen.. kunhan kyselin että josko jollain löytyis tällä sektorilla jotain ja jo löytyikin :D
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Mäki voisin vaikka vannoa, että Imatralta löytyy ainakin ex-harrastaja.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=160193
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei oo ex-harrastaja. Vaihtaa isomman kahteen pienempään:)

Toi iso setti tulee mulle.

Imatralla on akvaarioliike jossa on käytettävissä juurikin nuo listat jotka sinulle linkitin. Listat päivittyvät suunnilleen kerran viikossa. Eli ei muuta ku marssit liikkeeseen ja pyydät mitä haluat. Tiinalla varmaan ei merivesipuolelta kaikki tietotaito ole hallussa, mutta varmasti jotain infoa löytyy ja täällähän me autetaan mielellämme.

Harmi että olet tulossa tännepäin maailmaa juuri huomenna. Akvaariolinna ei nimittäin sillon ole auki. Ainut mesta jossa täällä pk-seudulla on valikoimaa niin on leppävaarassa lemmikkiexpress. Akvaariokeskuksessakin taitaa muutama allas olla, mut aika tyhjiä oli kun viimeksi kävin. Leppävaariossa on yksi allas. Näkemisen arvoinen paikka on myös megaeläin vantaan tammistossa.
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Teemu Salonen kirjoitti:
Ei oo ex-harrastaja. Vaihtaa isomman kahteen pienempään:)

Juu, negatiivinen jätkä. :D

Kyllä tältä kirkonkylältä löytyy myös toinenkin harrastaja, eli taksun.

Jouko
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Onhan kaakonkulmalla ainaskin 1 harrastaja villimiehen kylässäkin...
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
K.F.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 09:21, 25.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kerava

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja K.F. »

Tulipas mieleen eräs hahmo nimeltä Daffyd, joka myöskin uskoo kovasti olevansa ainoa laatuaan koko kylässä [;)]

Sorry OT
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja DnooB »

K.F. kirjoitti:Tulipas mieleen eräs hahmo nimeltä Daffyd, joka myöskin uskoo kovasti olevansa ainoa laatuaan koko kylässä [;)]

Sorry OT
Hitto ko repesin :mrgreen:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Akvaario91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 21:20, 10.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

Mulla olis semmonen kysymys, mikä on kyllä aika nuija, mutta voiko meriakvaarioon laittaa hiekaksi ihan normi akvaariohiekkaa??? Siis joka on ostettu akvaario liikkeestä... Haittaako se hirveästi, vai tarvitseeko olla ihan korallihiekkaa... 8O
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pitää olla korallihiekkaa. Varsinkin pienissä altaissa. Kun ruvetaan lähentelemään 1000l, voidaan sinne korallihiekan joukkoon sekottaa muutakin.
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Ei tarvi. minulla on 54litran allas lowtec periaattella normaalilla hiekalla. Ei mitään ongelmaa. Kaloja on ja öttiäisiä korallien seassa.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja joorz »

Itse kiinnittäisin huomiota siihen että se hiekka on inerttiä, eli hieman joutuu tutkimaan tarkemmin kuin vain valitseman sen kivan värisen sannan sinne laariin, muuten toki, kunhan vahdit vesiarvoja...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

DnooB kirjoitti:Ei tarvi. minulla on 54litran allas lowtec periaattella normaalilla hiekalla. Ei mitään ongelmaa. Kaloja on ja öttiäisiä korallien seassa.
Mitä aineita lisäilet että saat karbonaattikovuuden ja sitäkautta pH:n pidettynä stabiilina? Entä calsiumin?
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Teemu Salonen kirjoitti:
DnooB kirjoitti:Ei tarvi. minulla on 54litran allas lowtec periaattella normaalilla hiekalla. Ei mitään ongelmaa. Kaloja on ja öttiäisiä korallien seassa.
Mitä aineita lisäilet että saat karbonaattikovuuden ja sitäkautta pH:n pidettynä stabiilina? Entä calsiumin?
Kalkkivettä ja soodaa hienommalla nimellä ja isommasta purkista.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Eli ei tarvitse! Itse kuitenkin käyttäisin. Se jokunen kymppi ei enää tunnu aloituskustannuksissa. :)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Aqualung kirjoitti:Eli ei tarvitse! Itse kuitenkin käyttäisin. Se jokunen kymppi ei enää tunnu aloituskustannuksissa. :)
Joo en miekään olis normaalia pannu jos ois ollu alle 130km säteellä heti saatavissa korallihiekkaa. Ostin tuota tarkoituksena vaihtaa siihen korallihiekan. No en käytössä ole huomannu mitään ongelmaa, joten on jääny vaihtamatta. Se korallihiekka ois ollu saman hintasta luleåssa ku normaali täällä.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja Saksasta tulee jo perus kivijalka-akvakaupan soraa halvemmallakin! Mikäli muutenkin olisi sieltä päin jotain tilaamassa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: Auttakaas hieman nuijaa

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Tässä linkki viestiketjuun joka alkoi 8 vuotta sitten koskien pohjahiekkaa.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... rtsihiekka
Korallihiekka on siitä hyvä, että se on pyöreäsärmäistä eikä pakkaannu kovin tiiviiksi jolloin pieneliöstö voi pystyy kaivautumaan siihen hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”