LED valot riuttaan

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja make73 »

K.S kirjoitti:Mitä jos ottais mallia luonnosta, päätät "millä syvyydellä" altaasi on
Thanks ! hyvä kun sanoit mä olisin muuten ollut ihan metässä. Mun allas on +34m merenpinnasta, mutta yritän parhaani :twisted:
Tosin mulla ei ole yhtään raakaöljyä altaassa joka saattaa vaikuttaa veden heijastuskykyyn, pitää kysellä BP:n pojilta oisko niillä lahjoittaa hiukan mullekin :P
Everything is better when its wetter!
Mavi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 22:45, 15.08.2010

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Mavi »

K.S kirjoitti:Mitä jos ottais mallia luonnosta, päätät "millä syvyydellä" altaasi on :)
Noin se on paras tehdä, mutta toteuttaminen voi olla toinen juttu. Ainakin tarvitsee valaistusmittarin, jolla voi selvittää valon tehon kapealla aallonpituusvälillä ja sitten muuttaa tätä mitattavaa aallonpituutta. Jos muuten joku ottaa selvää miten valon eri värien tehot muuttuu syvyyden mukaan, niin olis kiva jos pistäisi linkin myös tänne, jotta ei tarvitse itse ettiä.
iso5817
Member
Member
Viestit: 318
Liittynyt: 12:53, 27.07.2007
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Hyvällä PAR-mittarillä pääsee pitkälle, eli mittarilla, joka mittaa fotosynteettisesti aktiivista valoa :)

Kuten tässä aiemmin todettua, nykyään käytetään todella siniseen taittuvaa lediä, varsinkin nk.royal blue-tyypin käyttö on todella yleistä, mutta ei välttämättä kovin järkevää. PROVolitansissa on pitäydytty "ei niin sinisessä", ja silti valo näyttää ihmissilmään himmeämmältä kuin vertailu HQI, koska ihmissilmä havaitsee ja "tunnistaa" valkoisen valon paljon paremmin kuin sinisen. Tämän vuoksi sinistä on kovin helppo myös "yliannostella" ja olisi tärkeää konkreettisesti mitata valaisimien tuottoa, muutenkin kuin luxeissa!

Ohessa vertailukuva, joista toisessa on 3x250W HQI ja toisessa led
HQI
HQI
HQI.jpg (126.23 KiB) Katsottu 3198 kertaa
LED
LED
LED.jpg (123.81 KiB) Katsottu 3198 kertaa
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja K.S »

make73 kirjoitti:
K.S kirjoitti:Mitä jos ottais mallia luonnosta, päätät "millä syvyydellä" altaasi on
Thanks ! hyvä kun sanoit mä olisin muuten ollut ihan metässä. Mun allas on +34m merenpinnasta, mutta yritän parhaani :twisted:
Tosin mulla ei ole yhtään raakaöljyä altaassa joka saattaa vaikuttaa veden heijastuskykyyn, pitää kysellä BP:n pojilta oisko niillä lahjoittaa hiukan mullekin :P
Sori Make, tarkoitus ei ollut millään tavalla mollata eikä pilkata vaan antaa ajatusta miten sen säätäisi. [:I]

Allashan simuloi kaikilla tavoilla luontoa, vesi, virtaus, sisutus ja valonkin pitäsi näin olla...
Öljyä ei tarvitse mun mielestä laittaa koska BP:n tankkerit ovat kaikki Somalian rannikolla parkissa!
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja make73 »

K.S kirjoitti:Sori Make, tarkoitus ei ollut millään tavalla mollata eikä pilkata vaan antaa ajatusta miten sen säätäisi.
Hei ! kamoon kyllä mä sen tiesin kunhan hiukan kuittailin. Sun puhelinnumero on edelleeen tallessa ei hätää :twisted:
Everything is better when its wetter!
iso5817
Member
Member
Viestit: 318
Liittynyt: 12:53, 27.07.2007
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Mavi kirjoitti:Enpä usko, että PWM vaikuttaa mereneläviinkään. Yleensä nuo vakiovirta IC:t pystyy ottamaan PWM:ää, joka on taajuudeltaan vähintään 1 kHz hujakoilla, mutta monet toimii huomattavasti korkeammillakin taajuuksilla. Ihminenhän ei "takuulla" näe välkytystä kunhan taajuus on yli 100 Hz, joten tuskin nuo elukatkaan häiriintyvät tuohon verrattuna kymmenkertaisella taajuudella välkkyvästä valosta. Mutta olisihan se kiva saada tähänkin asiaan varmistus, jos tuota on joku tutkinut.
Kyllähän altaissa käytetään T5- ja muitakin putkivalaisimia, joissa myös välkyntätaajuus luokkaa 100-120Hz...? Eli asia lienee "tutkittu" ja todettu..
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Frye
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 09:51, 03.03.2010
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura ry, Suomen merivesiakvaariot (Facebook), @#merivesi.fi
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Frye »

iso5817 kirjoitti:Kyllähän altaissa käytetään T5- ja muitakin putkivalaisimia, joissa myös välkyntätaajuus luokkaa 100-120Hz...? Eli asia lienee "tutkittu" ja todettu..
Mielenkiintoista. Olen ehkä sitten ollut väärässä käsityksessä noiden T5 putkien suhteen. Alla olis linkki artikkeliin missä mainitaan "no frequency blinking."

Jos tähän on jotakin toisen suuntasta materiaalia, niin laittakaapas linkkiä. Ihan vaan mielenkiinnosta. Olenko käsittänyt tuon väärin?

http://www.winstar-lighting.com/t5.htm

Muoks: toinen lähde (Wikipedia) sanoopi: T5 lamps operate at frequencies greater than 20 kilohertz. Joten ilmeisesti sittenkin välkkyy.
Viimeksi muokannut Frye, 16:38, 17.01.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
780 litrainen riutta keskisuomessa.
Merivesiwiki
Merivesifoorumi
iso5817
Member
Member
Viestit: 318
Liittynyt: 12:53, 27.07.2007
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Joo, ja anteeksi,
eli T5-tyyppisillä putkivaloilla, silloin kun käytetään hyvälaatuisia kytkentälaitteita välkyntä vastaa ledejen himmennyksestä johtuvaa välkyntää. Yleensä siis luokkaa kymmenituhansia herzejä (normaali 30 000-50 000Hz)

Mutta siis vanhemman tyyppiset litäntälaitteet ja myös tietyt putkityypit välkkyvät tuon "tyypillisen" 100-120Hz

(ja muokataan vielä sen verran, että ymmärtääkseni nämä wanhan mallin magneettiset vehkeet on toimineet ihan siinä missä elektronisetkin nykyään...? Vaikka tästäkin voidaan kiistellä, kyllähän jotkin ihmisetkin saavat "tuntemuksia" jne 100-120 Hz välkynnän alla (mm.migreeniä jne))
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kuva
950 litrainen allas ja 210 wattia LEDiä.
iso5817
Member
Member
Viestit: 318
Liittynyt: 12:53, 27.07.2007
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Huomenna, 19.3, olen minä ja toinenkin tehtaan edustaja tavattavissa Siniriutassa Vantaalla klo 10-12. Saa siis tulla katsomaan kotimaista led-valaisinta (näytillä sekä meri- että makeanvedenmallit) ja ihan vain juttelemaan led-tekniikasta akvaariokäytössä. I
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Mikke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 19:33, 11.03.2011
Sukupuoli: Mies

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Mikke »

K.S kirjoitti:
make73 kirjoitti:
K.S kirjoitti:Mitä jos ottais mallia luonnosta, päätät "millä syvyydellä" altaasi on
Thanks ! hyvä kun sanoit mä olisin muuten ollut ihan metässä. Mun allas on +34m merenpinnasta, mutta yritän parhaani :twisted:
Tosin mulla ei ole yhtään raakaöljyä altaassa joka saattaa vaikuttaa veden heijastuskykyyn, pitää kysellä BP:n pojilta oisko niillä lahjoittaa hiukan mullekin :P
Öljyä ei tarvitse mun mielestä laittaa koska BP:n tankkerit ovat kaikki Somalian rannikolla parkissa!
Oikein hyviä keskusteluja käytte, kun jätätte ne pahoittelut välistä. Ei sen akvaarioharrastuksen tarvitse olla haudan vakavaa puuhaa.

Alkukommenttiin, miten tuon syvyyttä vastaavan paineen toteuttaisi? Putki katolle vesipatsasta varten?

Paljonko lasia tarvitaan, jotta saadaan vaikka 15 metrin syvyys (15 metrin vesipatsas = 1.5 bar = n. 5 mm terästä)?
Akvaariot: n.200 l, 60 l ja kilpikonnien 160 l
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Aika umpinainen pitää pytyn olla jos putkea katolle virität.
Miten tuo paine ylipäätänsä tuli tähän valo-keskusteluun ja muuttaako se valon läpäisyä vedessä?
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja make73 »

Uusi esite
http://reefrepublic.com/files/reef-en.pdf

Nyt kun on tuota valoa vajaa neljä kuukautta käyttänyt niin täytyy sanoa että erittäin tyytyväisiä ollaan. Tuosta uudesta esitteestä lueskelin että uusia tuotteita olis tulossa mm syviin altaisiin max 2m syviin ja ilmeisesti erillaisia lisätuotteita kuten sähköinen vinssi. Kyseinen valmista ei ole pitänyt itsestään pahemmin meteliä mutta tuotteet ovat kyllä viimeisen päälle, ja kuten esitteestä käy ilmi omia toiveita voi esittään miten haluaa joten joustavuutta löytyy. Kyseisen valmistajan luo matkustaminen halpalentoyhtiöllä Turusta maksaa vähemmän kuin junamatka Turku-Helsinki :P
Everything is better when its wetter!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja niihin lentoihin taitaa se edullisuus sitten jäädäkin. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vega
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 12:28, 17.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Vega »

Ja jälleen kerran kiinalainen hoitaa homman melko lailla kustannustehokkaammin. Ja valaisimissa käytetyt ledithän ovat peräisin suurimmilta teho-ledien valmistajilta, mitkä muuten ovat myös kiinalaisia [;)]

50W miniufo; 460nm+14000K valkoinen, 139,00 EUR:

Kuva

Kuva
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
ÄmHoo

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Mitä mieltä raati on miniufosta?

M.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sinällään melko lupaavan näköinen, mutta mielellään tuosta valosta näkisi jotain käppyröitä hiukan enempi. Mikä on mitattu spektri ja PAR arvo. Myös onko tuossa jokin optiikka vaiko ledit paljaaltaan. Mikä olisi optimi ripustuskorkeus jotta valaisisi kunnolla x halkaisijan kokoisen alueen?
Mielelläni näkisin myös erilliset johdot sinisille ja valkoisille ledeille kuten noissa paneeliversioissa, mutta toki on noissa hiukan eri hintalaputkin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mavi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 22:45, 15.08.2010

Re: LED valot riuttaan

Viesti Kirjoittaja Mavi »

Ufo on kyllä hyvän hintainen, mutta tosiaan niitä käppyröitä olisi kiva nähdä varsinkin kun värit ei ole säädettävissä. Olisin valmis maksamaan ainakin 20 € enemmän jos löytyisi säätö eri värisävyille, varsinkin kasviakvaan tarkoitetussa sini/puna + valkoinen -versiossa. Sitten tuo valaisimen tuulettimen melutaso ja kestävyys askarruttaa.

Kun pääsisi näkemään tuommoisen livenä, niin pystyisi sanomaan yhtä ja toista tarkemmin, mutta ainakin hinta/teho -suhde on kiitettävä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”