Uuden harrastajan avunpyyntö

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

iso5817
Member
Member
Viestit: 318
Liittynyt: 12:53, 27.07.2007
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

itse olen käyttänyt sekä sintrattuja lasikuulia että lasipötköjä merivesiakvaarion karanteenialtaassa. Tällöin siis oli 2 eheimin pönttöä hoitamassa biologisen suodatuksen virkaa pari kuukautta ja hyvin pärjäs sekä kalat että ne muutamat korallit, jotka altaassa oli.

Eli omien kokemusten mukaan biologinen suodatus toimii ihan kiitettävästi kyseisellä tavaralla
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
zimicool
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 19:49, 27.01.2011
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja zimicool »

kirottua. nyt tuo piilevä valtaa uuden vaalean korallihiekkanikin, miten tuosta pääsee eroon? onko haittaa jos sitä putsailee varovasti koristeiden pinnalta pois? auttaako uv tuohon ? tai onko mitään ainetta sen poistoon?
valaistus on nyt tasan 10h.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

zimicool kirjoitti:kirottua. nyt tuo piilevä valtaa uuden vaalean korallihiekkanikin, miten tuosta pääsee eroon? onko haittaa jos sitä putsailee varovasti koristeiden pinnalta pois? auttaako uv tuohon ? tai onko mitään ainetta sen poistoon?
valaistus on nyt tasan 10h.
Maltat, maltat... Kun pidät yllä hyviä rutiineja etkä lisää mitään ihmeaineita, etkä tee suuria muutoksia mihinkään, piilevä häviää aikanaan. Joissain altaissa ennemmin, joissain myöhemmin. Yleensäkin levien kanssa pärjää vähemmällä raapimisella kun altaan ravinteidenpoisto on hyvin mitoitettu, eli vaahdotin on asiallisen kokoinen ja toimiva ja kierrossa on mahdollisesti fosfaatinpoistajaa, sekä kasvavaa makrolevää.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Miten muuten mahtaa vaahdotin toimia murtovedessä?

Kai siellä tosiaan on jotain vihreää kasvamassa ja kilpailemassa ravinteista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä murtovedessä skimmeri toimimaan saadaan. Sander on saanut skimmerit toimimaan jo makeassakin vedessä tosin vaan lammikkokäytössä, mutta kuitenkin:)
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Aqualung kirjoitti:Miten muuten mahtaa vaahdotin toimia murtovedessä?

Kai siellä tosiaan on jotain vihreää kasvamassa ja kilpailemassa ravinteista.
Hupsis, pääsi jo unohtumaan minkätyyppistä vettä tämä ketju käsitteli :) En ota enempää kantaa, koska en ole juuri murtoveteen perehtynyt.
zimicool
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 19:49, 27.01.2011
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja zimicool »

vaahdotinko auttaisi piilevään ja muihin mun moneen ongelmaan, tai siis ei minun vaan akvaarioni :?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ravinteiden poisto tavalla tai toisella auttaa levänkasvuun. Oliko siellä mitään vihreää kasvavaa altaassa? Silikaatteja saattaa tulla vesijohtovedessä, joten jos asian voi testata niin mikä ettei? mikäli johtovedessä on silikaatteja (piilevän aiheuttaja) niin RO laitteesta vedet ja homman pitäisi taas hiukan kirkastua.

Käsittääkseni siellä on joku vaahdotin koekäytössä. Tekeekö se kuppiin tummaa tavaraa? Mikäli tekee niin silloin sekin auttaa.. Onko muuten ne nitraatit nyttemmin kohtuullisemmissa arvoissa?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja K.S »

Makean veden vaahdottimessa on yleensä käytetty otsonia O3. Käytin sitä lammikossa joka oli tilavuudeltaan 24 m3 ja tulos oli hyvä.
Kuppiin tuli kunnolla moskaa oli sitten O3 päällä tai ei, ilman O3 niin vesi sameempaa ja mutta O3 kanssa kristallin kirkasta.
Toimii varmasti myös murtovedessä ilman O3 mutta silloin ei hapeta NO2 -> NO3.
O3 on myrkyllistä joten annostuksen kanssa on oltava tarkkana, nenä kyllä sanoo koska sitä on liikaa :)
Ja ihan pikkuskimmereihin sitä ei kannata annostella, tulee heti läpi.
zimicool
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 19:49, 27.01.2011
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja zimicool »

testikäytössä on vaahdotin, mutta suolapitoisuus on vielä liian alhainen jotta sen toimivuuden voisi varmistaa.
nyt iski sitten tenkkapoo. Turun vesijohtovedessä on nitraattia yli 25 tällähetkellä, joten mitenkäs siitä pääsis eroon mikäli vettä pitäs pian vaihtaa. ph oli myös laskenut 6.5:teen.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Käänteisosmoosilaite.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
zimicool
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 19:49, 27.01.2011
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja zimicool »

Aqualung kirjoitti:Käänteisosmoosilaite.
onko mitään muuta keinoa kuin hankkia taas uusi laite?
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

zimicool kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Käänteisosmoosilaite.
onko mitään muuta keinoa kuin hankkia taas uusi laite?
Ei käytännössä järkevästi, eikä varmasti yhtään halvemmalla. Laitteella saadaan kätevästi poissuljettua hanavesi mahdollisten ongelmien aiheuttajana.
zimicool
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 19:49, 27.01.2011
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja zimicool »

akvaario on stabiili, kiitos vaahdottimen ja ulkosuodattimen.
Murtovedessä tuo vaahdotin ei oikein toimi "täysillä" alhaisen suolapitoisuuden vuoksi, ominaispainon kun nosti pykälänkerrallaan 1.009 yläpuolelle niin alkoi toimimaan aina tehokkaammin, nyt pyöritään siinä 1.010 hujakoilla, mielummin enemmän kuin vähemmän. Miten mahtaa biopelletit auttaa vielä vaahdottimen toimintaa, sitä pitää kokeilla vielä. Vedenvaihto on 3vk välein sen 30%, vähempikin tuntuisi riittävän.
Ruoka on myös vaihdettu kuivamuinaan, viikonloppuisin sitten vähän pakasteherkkuja. Muurena on saanut paksuutta huomattavasti ja pituutta kasvanut n.7cm ruuan vaihdon jälkeen, kaveri tuntuu syövän ziljoona kertaa enemmän, mitä simpukoista sai, ei ihme että oli kitukasvuisen näköinen kun niin pienellä ruualla oli. Vaahdottimen toimintaa on mukava seurata, kuivamuinasta ei "herää" yhtään, bloodwormsseista ja simpukoista räjähtää koko pytty kattoon. :P
nyt on joku ilkeä vihreä levä ottanut valtaa laseissa ja koristeissa, piilevä sentään jo selätettiinkin.

murtoveden harrastajia ei taida tällä forumilla juuri olla ja se tieto mitä täällä siitä on niin vaihtelee myös aika reilusti, monesti lukenut, ettei tämä eroa makeanveden harrastuksesta kuin suola, omasta mielestä asia ei ole näin. itsellänikin on jo kaikki romppeet paitsi ro-laite, sekin toki tulossa. toki onhan murtovesiä erilaisia ja niiden eliöitä, mutta itse koen etten ole kuin askeleen päässä merivedestä, mikäli kuitteja ynnäilee. Toki tuli hommattua ilmalämpöpumppukin niin ei akvaario kiehu, selitykset sivulla seitsemän :roll:

hyvää jatkoa jos ei oma riitä 8-)
ÄmHoo

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Mukava kuulla, että kaikki parhain päin!

M.
mousti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:27, 26.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: Uuden harrastajan avunpyyntö

Viesti Kirjoittaja mousti »

Moi kaikille!

On jo ollut kuukausia, kun en kirjoittanut mitään foruumille.
En huomannut aikaisemmin, että joku hakee apua murtovesiakvaariosta.
MAHATAVAA! Murtoveden harrastajia löytyy myös Suomesta.

Olen belgialainen ja olen harrastanut tätä hommaa yli kymmenen vuotta. Minun akvaarioni on vielä Belgiassa. Isäni hoitaa sen tällä hetkellä. Argenteus-kalat ovat yhtä isot kuin käteni ja scatophagus-kalat yli 20cm pitkä! Mulla on myös ampujakaloja.

Olen lukenut paljon artikkeleitä mangroven ympäristöstä ja mulla on kotona paljon kirjoja englannin kielellä, jotka kertovat tästä aiheesta.

Tällä foruumilla on paljon merivesiharrastajia, kuten minäkin nykyään. Olen lukenut kaikki kommentit ja voin sanoa, että kaikki ovat oikeassa ja väärässä. Aloittaijana olet varmasti eksyksissä.
Murtovesiakvaario on yksinkertainen. Ei tarvi kovin paljon tekniikkaa, jos suolapitoisuus ei mene yli 1,018. Ja iste asiassa suolapitoisuus pitää vaihdella, jos et halua, että kalat sairastuvat. On erikoinen maailma. Pitää vain ymmärtää, miten nämä kalat eläävät luonnossa ja mikä on niiden vedenlaatu.

Jos haluat apua, minä voin vastata kaikille kysymyksille murtovedestä.

Kysy vaan ruoasta, kaloista, tekniikasta, vedenlaadusta, valoista, jne. Hoitetaan murtovesiakvaariota eri tavalla kuin meri- tai makeavesiakvaariota.

Mä voin vastata myös julkisesti. Näin kaikki voivat saada tietoja. Mulla on nyt yli 10 kymmenen vuotta kokemusta tästä hommasta. Olisi kiva keskustella. Olen lukenut, milläinen akvaario ja sen tekniikka sulla on. Mulla olisi kommenteja, mutta on parempi, että sä kysyt multa ensin.

Terv. Mousti

P.S: Tulevaisuudessa aion tuoda mun kalat takaisin Suomeen ja perustaa uusi murtovesiakvaario. Mistä sait sun kalat? Olen jo kysynyt kaupoista, mutta vaikea saada! Turustako?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”