Tahdon merivesialtaan!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

azzer
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 17:11, 16.03.2011

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja azzer »

Ok, hyvä tietää ettei siis ole mitään hätää :) Kärsivällisyyttä toki on, mutta itse ihmettelin kun ei mitään näy ja edellisessä altaassa näkyi melkein heti. Joten odotellaan siis ihan rauhassa että milloin sieltä möyrii elämää ulos :)
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Minäkin oon päivittäin etsinyt tuntikausia elämää, eikä ole näkynyt! Ajattelin jo että olen tehnyt kaiken ihan väärin kun mitään ei näy mutta kärsivällisyyttä siis kehiin :mrgreen:

Sitten kysymys: Mittailin toissapäivänä vesiarvot ja ne oli hyvät. Tänään mittasin aamulla uudestaan ja nitriitti oli taivaissa. Tein vedenvaihdon noin puolet vedestä. Äsken kun mittasin uudestaan niin johan on taas arvot korkeat. Mitäs nyt teen? Vaihdanko vettä taas vai annanko altaan olla? Tämähän oli kyllä odotettavissa että nitriittiä tulee, mutten ole nyt ihan varma että mitä täytyy tehdä.. [:I]
sAmigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:37, 09.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

sanna_m kirjoitti:Minäkin oon päivittäin etsinyt tuntikausia elämää, eikä ole näkynyt! Ajattelin jo että olen tehnyt kaiken ihan väärin kun mitään ei näy mutta kärsivällisyyttä siis kehiin :mrgreen:

Sitten kysymys: Mittailin toissapäivänä vesiarvot ja ne oli hyvät. Tänään mittasin aamulla uudestaan ja nitriitti oli taivaissa. Tein vedenvaihdon noin puolet vedestä. Äsken kun mittasin uudestaan niin johan on taas arvot korkeat. Mitäs nyt teen? Vaihdanko vettä taas vai annanko altaan olla? Tämähän oli kyllä odotettavissa että nitriittiä tulee, mutten ole nyt ihan varma että mitä täytyy tehdä.. [:I]
Kuten sanoit, niin se kuuluu normaaliin typpikiertoon, että nitriittikin on jossakin vaiheessa korkealla. Tosin en nyt uskalla arvailla, että mitkä olivat nuo mittaamasi hyvät arvot ja missä lukemissa ne olivat. Entä nitriitti, mikä on sen osalta se "taivaissa"? :) Oletko mitannut ammoniakkia? Entä nitraattia? Noista typpiyhdisteiden piikeistä ei kannata panikoida uudessa altaassa. Onko jo levä alkanut kasvaa? Onko edes hiekassa ruosteen sävyä?
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Kiitos vastauksesta!
Tällä viikolla käyn hakemassa nitraattitestin, kun luin vaan että on turha mittailla nitraattia niin kauan kun on nitriittiä.? Seran testeillä olen mittaillut kun ei täällä Kokkolassa tämä valikoima ole mikään huikea. Sen mukaan väri oli heti niiiiin punainen että! Ja mittailin pariin otteeseenkin, eikä muutosta. Muutes arvot oli:
Ph: 8,5
Kh: 8
Lämpö:26
Suola: 1,023
Kivien pinnalle on alkanut tulla hiukan rusehtavaa sävyä, muuten allas kirkkaan ja puhtaan oloinen.. Vielä..
Blondi kun olen ja ymmärrys ei aina parasta luokkaa, joten annanko altaan olla vai teenkö sen vedenvaihdon? [;)]
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Anna olla vaan. Vedenvaihdolla et saavuta muuta kuin viivästytät altaan kypsymistä. Piikit ja vaiheet tulevat ja menevät siinä ensimmäisten 3 viikon aikana. Eli antaa sen hoitaa itse itsensä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Asia selvä! Kiitos ja kumarrus :D
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Itse nostaisin suolapitoisuutta jatkossa hieman...
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Mikähän tässä harrastuksessa on kun mulla on vain kivet altaassa, eikä edelleenkään edes näy mitään elämää tankissa, mutta siltikin polttelee ajatus saada isompi allas???? 8O
Minulla kun on tuossa olohuoneessa 720L makeanvedenallas joka ihan selvästi huutaa minulle että minun täytyy muuttaa se suola-altaaksi! Joten onkos mahdollista kun kokonaisuus on samanlainen kuin kuva nro.2, mutta hiukan isompana.http://www.porinakvaariokeskus.fi/akvaa ... 39901.html Eli tuonne jalustaan ei taideta ala-altaita pahemmin laitella? Onko mahdollista pitää tuon kokoista pyttyä ilman ala-altaan ihmeellistä maailmaa?
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Hienosti pystyy! Muistaakseni tämä allas on juurikin sellainen...
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Inia »

Minulla oli 720L allas ilman ala-allasta. Hyvin toimi. Myöhemmin halusin lisää tilaa pääaltaaseen ja laitoin yläaltaan jonne sijoitin vaahdottimen. Se toimi myös refuna.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Tuo jalusta on kyllä niin nätti, että ei sitä kannata vaihtaa tai lähteä muuttamaankaan. Jos uuden altaan ostaminen ei ole mieleinen vaihtoehto, niin sitten kannattaa harkita tekniikkakulmauksen erottamista pääaltaasta esim. värillisellä pleksillä tai lasilla. Tuonne taakse saa sitten ne rumat vehkeet piiloon ja miksipä ei jopa voisi käyttää sitä diy-waveboxina tai vaikkapa streamien piilopaikkana.
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Nyt lähti makeanveden asukit myyntiin ja jatkossa isompi allas tulee vaihtumaan suolaiseen veteen :) On tää vaan mahotonta!
Ihastelin Vaasassa yhtä korallia ja mieheni kävi sitten ostamassa minulle sen synttärilahjaksi: http://kuvablogi.com/nayta/3469755/ Mikähän tuo mahtaapi olla? Ja nyt siihen on ilmaantunut tuollaisia hujoppeja: http://kuvablogi.com/nayta/3485123/ Mitäs ne on? Näkyvät varsin hyvin kun polyypit vetäytyvät yöksi.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Pachyclavularia violencea on tuo koralli.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tarkoitatko noita putkia, joista tulee kaksi tuntosarvea? Englanniksi spionid worm, en ossoo sannoo suomenkielistä nimeä. Mutta ovat harmittomia.
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

rain- kirjoitti:Tarkoitatko noita putkia, joista tulee kaksi tuntosarvea? Englanniksi spionid worm, en ossoo sannoo suomenkielistä nimeä. Mutta ovat harmittomia.
Juuri niitä. Hyvä tietää etteivät ole pahiksia.

Ja kiitokset Kalakaverille korallin nimeämisestä :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja vastaisuudessa ensin selko lajista ja vaatimuksista ja vasta sitten ostopäätös, vai mitä? ;)

Tuolle vielä vinkkinä, että on siinämäärin kova leviämään, että kannattaa ainakin harkita asemoimista hiukan erilleen muista kivistä ja varautua henkisesti perkaamaan sitä väkivaltaisesti jossain vaiheessa. :D
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Meillä puellarikset pitää huolen, ettei kyseinen koralli pääse liiaksi leviämään...
Koralli peitetään hiekalla yöksi ja monesti päivälläkin on välillä hiekan alla. :mrgreen:
Mutta on kyllä komia kun hulmuaa virtauksessa. J
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Aqualung kirjoitti:Ja vastaisuudessa ensin selko lajista ja vaatimuksista ja vasta sitten ostopäätös, vai mitä? ;)
Olet täysin oikeassa! Ei ollut tarkoitus edes ostaa koralleja, mutta tämä oli tullut kauppaan harrastelijalta ja kauppias kertoi että on helppo ja pitäisi toimia altaassani. Ja kyllähän se taisi minulle nimenkin sanoa, mutta kun enhän sitä enään muistanut kun kotia pääsin. Sen verran täpinöissä tuli oltua kun elämäni ensimmäinen koralli saapui taloon! 8-) Ja puolustan valintaani vielä sillä että lähin kauppa täällä on 150 kilsan päässä, ja sielläkin merivesipuoli rajoittuu 200 litraiseen altaaseen, joten uskoin kauppiasta tässä tapauksessa ilman sen suurempaa omaa tietämystä. No, tästä eteenpäin olemme sähköpostitse yhteydessä ennenkuin lähden ostamaan "kotiloita", jotta tiedän mitä siellä altaassa odottaa ja kerkeän opiskella hiukan :)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Et suurempaa erehdystä tehnyt laittaessasi korallia altaaseesi, mutta tosiaan jatkossa on hyvä tutustua eläimistöön ennen hankintaa tai pyytää mahdollisuutta laulattaa googlea vaikka siellä kaupassa. Suurempia mörköjä ei Suomen liikkeissä juurikaan ole, mutta yhteensopivuuksien ja käyttäytymisten kannalta pieni tietopankki olisi paikallaan.
Eikös Vaasan Akvaarioliikkeessä ole useampikin merivesiakvaario? Ainakin tässä käsityksessä olen ollut.
sanna_m
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja sanna_m »

Kalakaverit kirjoitti:Eikös Vaasan Akvaarioliikkeessä ole useampikin merivesiakvaario? Ainakin tässä käsityksessä olen ollut.
Ei ole kuin yksi 200 litrainen. Sitä en tiedä että onko siellä aikoinaan ollut useampi, mutta nyt on vain yksi.
Tykimies
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 06:25, 08.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Eikös tuo ole pachyclavularia violacea. Jos nimeä ei kukaan vielä ole maininnut.

Meikällä levinnyt melko rauhallisesti, mutta ei olekaan mitenkään erityisen kirkkaassa valossa.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Tahdon merivesialtaan!

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Nykyisin kai Briareum
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”