KaOl:n merivesinano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Hei kaikille,

minuun iski kauhea merivesikuume (tai se kauan kytenyt kiinnostus ja mielenkiinto nyt räjähti käsille Iipulin ansiosta :)) ja niinpä olenkin nyt lukemassa tietoa jos jonkinnäköistä merivesiakvasta. :)

En ole vielä hankkinut nanoa, jolla ajattelin harrastuksen aloittaa, ja katsoa, onko minusta tähän hommaan, vaiko onko tuo tavan makeanvedenpalju kuitenkin minun taidoilleni sopivampi... jos niin käy, muutan meidän 360l akvaarion merivedeksi "silloin kun siltä tuntuu" eli hiljaa hyvä tulee. :)

Kysymys, joka heti nousi päähäni on, että koska veden pitää olla ymmärtääkseni äärimmäisen puhdasta, voiko veden puhdistaa keittämällä kauan laskettua kylmää vettä? Ja sitten tietenkin antaa sen jäähtyä ja ym... kun kyseessä on todellakin nyt alkuun jonkunkokoinen nano?

Sitten voisin tietty ottaa tähän vinkkejä siitä, mitä EI kannata yrittää ja tehdä... :mrgreen:
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
sAmigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:37, 09.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

KaOl kirjoitti:Kysymys, joka heti nousi päähäni on, että koska veden pitää olla ymmärtääkseni äärimmäisen puhdasta, voiko veden puhdistaa keittämällä kauan laskettua kylmää vettä? Ja sitten tietenkin antaa sen jäähtyä ja ym... kun kyseessä on todellakin nyt alkuun jonkunkokoinen nano?
Vden puhdistamisella käänteisosmoosilla ja lisäksi mahdollisesti ioninvaihdolla tähdätään hanaveden sisältämien alkuaineiden ja ionien sekä suolojen poistamiseen. Keittäminen ei tee mitään noista, korkeintaan tappaa bakteerit, jotka muutenkaan eivät ole mikään ongelma hanaveden käytössä. Joten keittäminen on ajanhukkaa. Puhdistamattoman hanaveden käyttö johtaa veden sisältämien ionien ja suolojen konsentroitumiseen akvaariossa, koska pöntöstä haihtuu vesimolekyylejä, joiden tilalle lisätään liuosta, jossa suurin osa on vesimolekyylejä mutta mukana on myös muita molekyylejä, joiden määrä siis pikkuhiljaa kasvaa. Puhdistamattomallakin hanavedellä on pidetty onnistuneita merivesiakvaarioita. Jos haluat puhdistaa hanavettä, hanki RO- tai RO/DI-laite.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Selvä homma, kiitos vastauksesta. :)

Täällä järjestetään merivesikursseja, tosin muutaman tunnin mittainen, mutta kuitenkin, aloittelijalle kaikki tieto on hyvä. :) Ja kiva kun saa livenä kysyä alan asiantuntijoilta neuvoja! Täytyy yrittää päästä kurssille mahd pian niin ei tarvi hassuja kysyä täällä... ;)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Jei!!! :D
Onnea projektiin. Suosittelen täysin! Hienoa että oon innostanut! Kunpa meilläkin olisi kunnon kamera, nin saisi hyviä kuvia kanssa.)
Hanki ihmeessä RO-laite. Niitä saa edulliseti täältä käytettynä, eikä uusikaan maksa maltaita. Pieni ja helppo. Mullakin kaapissa kun en tarvii ja kun tarviin, niin pesukoneliitäntään yöksi. Tulee 50l kippo täyteen. Ja toi on siis pieni ja edullinen laite, mutta riittää tohon 270l. (kun pitää varalla yhen 50l korvausvesikipon lisäksi) Korvausvettä mennyt 2,5vk aikana about 20l. 30l ja 270l akvoihin.)
Moni myös käyttää ihan hanavettä... Saatko selvitettyä hanaveden pitoisuudet? (RO laite alle 100 e eikä tarvi miettiä...)
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

:D hahaa, muhun iski joo täysillä tää, enkä malta mennä nukkumaankaan, kun pitää kaivaa tietoo otsa hiessä :D Kaiken lisäksi olen huomaavinani, ettei makeanveden tietämyksestä ole "paljonkaan apua", joten uutta harrastusta tässä aloitellaan :mrgreen:

Muoks: niin,joo, pitää ottaa selvää vedestä täällä, mutta kyllä se tuohon laitehankintaan menee...kun tehään, niin tehään kunnolla... :) täytyy ottaa selvää, josko paikallisten nettisivujen kautta sais ostettua halvalla semmonen :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
sAmigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:37, 09.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Ota selvää ennenkaikkea asunnon vedenpaineesta. Itse joudun näillä näkymin hommaamaan uuden RO-laitteen painbeboosterilla, kun ei riitä muuten paineet järkevään vedenpuhdistukseen. (Sori, jos tämä posti tuli kahdesti. Jokin täällä lagas)
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Jesh. RO laite helpottaa, ei tarvii pähkäillä. Eikä sellanen paina paljoa. (postimaksuja mietin...Missä päin maailmaa oot?Varmaan kulkeutuisi suomestakin...)
:P mä en kahteen viikkoon nukkunu juurikaan...ja kolme päivää meni, etten muistanu syödä... (mies oli työmatkalla ja minä kissojen kanssa kotona)
Nyt valvotaan yhessä taskulamppujen kanssa kyttäämässä. :mrgreen:
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Musta tää on hauskaa siinäkin mielessä, että koska mulla ei ole mitään "just tollasen korallin/kalan mä haluan" niin voin ihan rauhassa tuijottaa elävää kiveä vaikka kuinka kauan ja kattoo miten se rupee elämään :D

Itseasiassa mua enemmänkin kiinnostaa semmonen yks merisiili, minkä näin liikkeessä tänään ja siellä oli useammankinlaisia meritähtiä, että josko niistä joku sattuis sopimaan jonkin kokoiseen nanoon...epäilen, riittääkö niillä ruoka, mutta tutkitaan, tutkitaan ja mietitään nanon kokoa... ;)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Mespilia globulus?
Se meillä viimeistään sulattin ton ukon. :twisted:
Ja ne syö "roskaa" eli on huoltohenkilökuntaa, mikä pitää akvan siistinä. Sekaan vaan. Akklimoinnin kanssa vaan tarkkana.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

sAmigo, painetta riittää, keittiössäkin jokaikinen muu kastelee itsensä ja koko keittiön kun avaan hanan, paitsi me...ja mekin välillä kun ei muista, että se tosiaankin TULEE se vesi sieltä :D

Joo, joku tommonen se oli ja sit sellainen tosi pitkäpiikkinen juttu, jolla oli silmä keskellä! 8O Tosi hieno :) Täytyy ettiä se ja kattoo mitä siitä sanotaan :)

...mut NYT nukkumaan, eihän tästä tule mitään... ;)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Jaahas...tulipa taas tänään käytyä kaupassa katsomassa nanoa ja eläviä... :)

Myyjä suositteli mulle elävää hiekkaa (onko se noin suomeks?) ja elävää kiveä, mutta mä haluaisin korallihiekkaa pohjalle? Onko se aivan sama kumpaa siellä on, vai "onko pakko" ostaa elävää hiekkaa? Kun vissiin korallihiekka on halvempaa?

Osaatteko muuten neuvoa, mikä olisi "paras ja helpoin" nano aloittelijalle? Vähänkö nyt ärsyttää kun oon vuoden sisään myynyt sekä 63l ja 126l akvan, joista ois helposti voinut tehdä meriveden... :twisted: eikä ois taas tarvinnu ostaa... :D

No, sain tietää, että ne merisiilit, meritähdet ja kalat mitä havittelinkin käy nanoon (kun se on jotain 40-50l) et eipä tässä kai muuta kuin ostamaan suolaa ja sitä rataa...
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Elävä hiekka on korallihiekkaa. Kosteana pidettyä jossa on ainakin jotain bakteeritoimintaa jo valmiina. "Korallihiekka" on samaa tavaraa kuivana. Ja ajan kanssa siitä tulee ihan yhtä lailla elävää hiekkaa siellä altaassa. Elävämpää oikeastaan kunhan kaikki pikkuötöt asettuvat siihen asustamaan.

"Helpoin nano" on aika mahdoton sanoa suoralta kädeltä, mutta jos meinaat valmista AIO (All In One) nanopakettia olisi hyvä tietää edes mikä maa tuo "ulkomaat" on tai mitä vaihtoehtoja löytyy että osaisi ehdottaa jotain. :D

Ja mitenkään kauppiaita dissaamatta kannattaa hiukan skeptisesti suhtautua noihin "käy nanoon" suosituksiin ja ottaa se tieteellinen nimi ylös liikkeessä ja edes nopea googlaus suorittaa ennen suoraa ostopäätöstä minkään suhteen. [;)]
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Joo, tottakai mä googletan ym noista elävistä, kyl tää makeanveden touhu on sen opettanut... :) Mut oli vain kiva tietää, että juuri ne, mitkä musta oli nättejä käy pieneen. :) Googletin jo vähän, oletan, että osasin etsiä oikeat elävät tuosta sekamelskasta... :mrgreen: :roll: 8O :)

Tänne saa tilattua varmasti mitä vain, ja porukatkin voivat tullessaan Suomesta tuoda, jos siellä sattuu oleen joku hyvä nanomerkki ;) Ainakin mun luottoliike makeanveden puolelta tilasi mulle Aquastabilinkin Tanskasta kun halusin :) ...no, hinta oli tietty yli 10 kertaa suurempi, mutta kuitenkin... :D

Eli jos osaisit mainita jonkun hyvän AIO niin kiittää hän :)

No sitten ei oo vaikee valita, mä haluan kuivaa korallihiekkaa, vissiin tuo 7-10cm on sopiva jos on mönkijöitä mitkä mönkii hiekassa? :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Äh, sama kai sitä on kysyä nää nyt kun painaa mieltä... :)

-Oon lukenut ja kuullut kaikkia vaihtoehtoja, mutta mikä sinun, lukijan, mielestä on paras vaihtoehto nanoon? Ensin elävä kivi ja siitä parin viikon päästä elävä hiekka? Vai päinvastoin? Yhtäaikaa? Ja jos onkin kuivaa korallihiekkaa, niin mites sitten? Hankalaa kun lukee tosiaan jokaista vaihtoehtoo niin menee sekaisin... loogisesti ajateltuna omassa mielessäni laittaisin elävän kiven ja kuivan hiekan yhtä aikaa.

-millä elävää kiveä ruokitaan kypsytyksen aikana vain mitenkäänkö muuten kuin vettä vaihtamalla? Mulla ei oo mikään kiire kalojen ym hankinnan suhteen, oon siitä kovin tyytyväinen jos saan akvan käyntiin pikkuhiljaa ja hyvin.

-onks jossain jotain listaa, mitä kaikkee nanon pystyttäjän pitäis hankkia? mut ihan perusjuttuja ajattelin, enkä mitään hifistelyä... :)

kiitän avusta :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kiitos tuosta linkistä, tuota en vielä ollut nähnytkään! 8O :)

Olen nähnyt ja lukenut vain isojen akvojen tietoa, nyt pistän ne ensin sivuun ja luen nää! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja tpraut »

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/akv ... iot/209763

Tuossa nyt on ainakin kohtuu edullinen paketti missä on melkeen kaikki ympätty samaan. Tuota saa myös 60l versiona mikä ehdottomasti kannattaa ottaa mielummin.

Kaupallinen video:
Vähemmän kaupallisia:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Mun 30l nano on toi zooplussan. Tota suodatintötsää en saanut viritettyä kiinni. :( Ohje oli vähän kehno, eikä "asennusvideossakaan" (youtubesta sellaisenkin esittelyn löysin) sen asentamista neuvottu. Nyt nekin materiaalit on uusiokäytössä... :P

Helppo toi oli pistää kasaan. Nyt pyörinyt 1kk ja oon sitä mieltä, että tarvitsisi toisen valon...Ja yhden ison kiven sijasta olisi ollut ehkä parempi ottaa useampi pieni. Taitaa tämä nano lähteä kuitenkin jo eteenpäin ja tilalle tulee puolet suurempi frägialtaaksi. Samaan kohtaan kun mahtuu kevyesti sellainenkin. :mrgreen:

Varoitan vakavasti! Tämä tauti tarttuu ja oireet pahenee nopeasti! Meillä suunnitellaan/haaveillaan jo nelinumeroisista litramääristä... :roll: ja tosiaan nano tuli taloon kk sitten...
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Iipuli kirjoitti:Ja yhden ison kiven sijasta olisi ollut ehkä parempi ottaa useampi pieni.
Tuossa oli ehkä paras neuvo nanoilijoille sisustamisen suhteen. Varsinkin jenkeissä näkee jatkuvasti nanoja joihin on ympätty yksi tai useampi iso "klöntti" kiveä, eikä niillä saada oikein riuttamaista muotoa millään. Eli mieluummin pieniä kiviä joita sitten tukee yhteen jollain (liima, nipparit, ohuet PVC - putket...). Ketjun aloittajaa suosittelen tosiaan aloittamaan harrastuksen hitaasti, sillä monet ovat alkuinnostuksissaan ostaneet sen nanon ja vaihtaneet kuukauden kuluttua isompaan, mikä ei ole se halvin tapa aloittaa harrastus :) Eli allaskokoa kannattaa pohtia tosissaan ja sen jälkeen voi pohtia kaikkea muuta.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tarkentaisin vielä tuota Akun vinkkiä sen verran että kannattaa surffata eri altaita läpi niin paljon kuin mahdollista, niin alkaa hahmottua se oma fokus mitä siellä haluaa pitää ja millaisella aquaskeipillä yms yms.. Näistä etenkin tuo "haluan ehdottomasti nimikkeen X" on hyvä olla olemassa ja sen vaatimukset huomioon ottaen sitten kasata sitä allasta..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Alsshon kirjoitti:
Iipuli kirjoitti:Ja yhden ison kiven sijasta olisi ollut ehkä parempi ottaa useampi pieni.
Tuossa oli ehkä paras neuvo nanoilijoille sisustamisen suhteen. Varsinkin jenkeissä näkee jatkuvasti nanoja joihin on ympätty yksi tai useampi iso "klöntti" kiveä, eikä niillä saada oikein riuttamaista muotoa millään. Eli mieluummin pieniä kiviä joita sitten tukee yhteen jollain (liima, nipparit, ohuet PVC - putket...). Ketjun aloittajaa suosittelen tosiaan aloittamaan harrastuksen hitaasti, sillä monet ovat alkuinnostuksissaan ostaneet sen nanon ja vaihtaneet kuukauden kuluttua isompaan, mikä ei ole se halvin tapa aloittaa harrastus :) Eli allaskokoa kannattaa pohtia tosissaan ja sen jälkeen voi pohtia kaikkea muuta.
Mä suunnittelin ja muotoilin asian miehelleni (ja itselleni) näin: "Ajattelin kokeilla n. 40l nanoa näkeäkseni onko tää mun juttuni vai ei, eli kustannukset haluan pitää mahd alhaalla juuri nyt. Olen myös jo ajatellut jatkoa, eli tuota 40l nanoa voin sitten käyttää ison altaan (360l) vesien tekemisessä, mikäli haluankin muuttaa tuon ison merivedeksi." :)

Eikä mulla tässä kiirettä ole, säästän rahaa samalla ja kartutan tietoa niin, etten nyt varsinkaan kahteen viimeiseen yöhön ole oikein edes saanut nukuttua kun tää pyörii mielessä :D Eka kertaa jopa näin akvaariountakin tässä yksi yö! :D Mut just miehellenikin tästä juuri juttelin, että jospa minä nyt edes yhden kerran jaksaisin tehdä asiat oikeinpäin, eli ensin ottaa selvää asioista ja mitä sinne haluan ja sitten vasta hankkia altaan ym. ;)

...ja nyt harmittaa kivasti kun olen viimeisen vuoden sisällä myynyt sekä 63l, että 126l akvaariot... :twisted: ...ja eikun uutta hankkimaan taas... :D Jospa mä kerkeäisin tutustua paikallisiin meri-ihmisiin ja onnistuisin ostamaan jonkun nanon joltain heiltä, niin pääsisi vähän halvemmalla...monet ovat jo tarjoutuneet näyttämään omaa allastaan ja jutteleen asioista, kivaa! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Noniin. Nyt ollaan kiipeämässä se oikea pää edellä siihen kuuseen ja ollaan tehokkaasti välttämässä se katajainen kapsahdus. :D

Paikallisten harrastajien kanssa kannattaa todellakin olla yhteyksissä, sillä etenkin pienempään altaaseen saa äkkiä hommattua sitä värikästä sisältöä ihan puoli-ilmaiseksi ihan altaan täydeltä.. Ja lisäski se tietotaito ja varmuus kasvaa kyllä sitä mukaa kun pääsee tutustumaan erilaisiin allas setuppeihin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

:D kerrankin... :D sitä se ikä teettää... ;) vai oisko se kuitenkin lompakko nyt tällä kertaa...? :D
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja tpraut »

KaOl kirjoitti:Vai oisko se kuitenkin lompakko nyt tällä kertaa...? :D
Noh, sittenkun oot ehtiny vähä aikaa harrastella niin huomaat että toisinaan se lompakko tuppaa menemään miinukselle. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”