Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Viestit: 708
Liittynyt: 21:54, 21.07.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

Kiitoksia, näillä tiedoilla pääsee taas palan matkaa eteenpäin. Huomenna lasi ja pora ostoksille. :)
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Hyvän oloinen projekti. Mä voisin lyöttäytyä tähän, sillä haluaisin keittiömme leveälle ikkunalaudalle jotakin erittäin värikästä kompaktissa koossa.

Talossa olisi jouten tuollainen tosi kivasti pelittävä Jebo R 338 allas, joka on 35 litrainen ja sen kuva on esimerkiksi tossa, kun vähän rullaa. Väri on turkoosi, jota kuvassa ei ole.
http://jeboaquarium.com/R3%20Series%20M ... ariums.htm

Siinä on kaksi 8 W loisteputkea ja pumppu kierrättää 300 litraa tunnissa. Tein valutussuodattimeen koko kaukalon pinta-alan kokoisen mattosuodatinpalan, joka tuntuu pitävän veden tosi puhtaana.

Nyt olisi yksinkertainen kysymys: Miten saada näillä tekniikoilla mahollisimman värikäs akvaario? Makea tai meri, mutta makea mulla on hanskassa. Tekniikan ja sähkökulutuksen minimointi olis tärkeää. Ei taida nanoriuttaa näillä eväillä saada? Onko tyydyttävä vain kirsikkasukarapuihin?
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Tässäpä sinulle ketju, josta löydät varmasti hyvää tietoa juuri omaan tarpeeseesi.
Nyt ei voi vastustaa... :mrgreen: Älä murehdi siitä sähkönkulutuksesta. Toki kaikki on suhteellista, mutta lohdutukseksi voin sanoa, että monella meriharrastajalla pelkkä nostopumppu tai streamit vie kuukaudessa enemmän sähköä kuin 35l allas vuodessa! :P
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Voi veikkonen etpä tiedä millaisen addiktion kanssa nyt flirttailet. :mrgreen:

Mutta back to the hints (paluu Ruotsiin). Tuo Jebo sopii kyllä suolakäyttöön ihan jees ei siinä mitään. Tilavuuskin vielä sen verran pieni etten lähde mitään vaahdottimia suosittelemaan. Vedenvaihdoilla pärjää. Värikkyydestä vaan sen verran että ovat pääasiassa melko reilusta valosta ja virtauksesta nauttivia. Eli ihan tuolla tehdasversiolla en lähtisi välttämättä yrittämään. Pumppu on todennäköisesti simppeli vaihtaa esim eheimin compact 1000:een. Kannesta kun vielä perkaa sähköt ulos ja kolvaa ledit tilalle onkin siinä jo täysverinen riutta-allas. Siellä suodattimessa sitten aktiivihiili ja homma toimii.
Ja jos lontoo taipuu niin nano-reef.com saitilla löytyy käsittämättömän paljon tietoa ja vinkkiä juurikin näitä pienempiä altaita koskien.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Viestit: 708
Liittynyt: 21:54, 21.07.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Etkö sitten enää tänne kirjottele mitään ?
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Viestit: 708
Liittynyt: 21:54, 21.07.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

KalaKissa kirjoitti:Etkö sitten enää tänne kirjottele mitään ?
Enköhän tännekin jotakin kirjoittele [;)] Ainakin kuvapäivityksiä varmasti.

Kannattaa kuitenkin suunnata myös tänne: http://forum.merivesi.fi/viewtopic.php?f=17&t=164
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Vähän kuollutta on kyllä tuolla toisella foorumilla. Itse ei tule käytyä siellä enää juuri koskaan em. syystä.
Kovastihan sitä tahtoisi, että merivedelle olisi oma pyhitetty mekka, joka olisi vieläpä aktiivinen, mutta minkäs teet jos kaikki kommentoivat vain täällä. Itsellänikin on tuolla ketju,mutta ei sitä tule päivitettyä.

EDIT: toisaalta täällä taasen on nyt aktiivisia kirjoittelijoita pääasiassa merivesipuolella.. joten, jospa tämä sakki jollain konstilla saataisiin kammettua tuonne toiselle foorumille?
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Pitää ynnäillä kiinnostuksen, sähkön, rahan ja ajan määrää suhteutettuna kaikkeen.

Sitä vaan ajattelin, että jos kierto suodattimen ja aktiivihiilen läpi olisi vain tuon Jebon vakipumpun tehoinen ja altaassa muuten pörräisi joku tollanen tonninen, niin piisaisikohan se. Mutta tattista vinkeistä. Jatketaan...
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Tyhmä kysymys, mutta saanko määkin sinne toiselle foorumille tulla vaikka mulla nyt ei viel ole merivesiallasta? :roll:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Jos lupaat ja vannot kautta kiven ja kannon, että lähimmän puolen vuoden sisään kotoa löytyy jonkinlainen merivetinen kippo :mrgreen:
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

KalaKissa kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta saanko määkin sinne toiselle foorumille tulla vaikka mulla nyt ei viel ole merivesiallasta? :roll:
Tottakai sinne saa rekisteröityä ja kirjoitella jos aihe kiinnostaa.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

No Mörrikkä et tiedäkkään millainen kuume mulla on suolaiseen, näkee välillä uniakin merivesialtaasta. :mrgreen:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Minulle suolaista - ajatusten kokoamista

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

KalaKissa kirjoitti:No Mörrikkä et tiedäkkään millainen kuume mulla on suolaiseen, näkee välillä uniakin merivesialtaasta. :mrgreen:
Selkeesti jo suolaiselle menetetty tapaus. Tervetuloa vaan mukaan sekoiluun. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”