Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Heissan!

Olen täällä pyörinyt paljonkin reilu puoli vuotta sitten, kun suunnittelin vaihtoa makeanveden akvaariosta merivesi puolelle. Budjetti ja elämäntilanne eivät tätä kuitenkaan suosineet ja ennenkö ehdin allasta edes käynnistää, myin tekniikat ja kaikki pois. Nyt kuitenkin mielenkiinto taas heräsi ja olen alkanut suunnitella merivesi akvan perustamista! :) perustiedot ym. On aikalailla kohdillaan, tietenkin kertaan vielä asiat mutta lähinnä kysyn teidän mielipidettä nyt nanoakvaan ja sen sisältöön, eli:

Olen netistä löytänyt tälläisen paketin: http://m.zooplus.fi/shop/akvaario/akvaa ... upId=97483 . Vaikuttaako kokeneempien mielestä fiksulta paketilta? Nano altaissa on toki arvojen seuraaminen tarkempaa ja asukit tulee valita tarkkaan pienen tilavuuden vuoksi. Onko teillä jotain vinkkejä näin pienen purkin perustamiseen ja esimerkiksi siihen minkälaisia kaloja tuonne voisi laittaa, jos ollenkaan? :) isommalle altaalle ei tällähetkellä kotona ole tilaa ja siksi tuon kokoinen on oikeastaan ainut sopiva.

Voi olla että jotain unohdin mainita, mutta toivon rakentavaa keskustelua ja asiallisia neuvoja aloittavalle, tarkoituksena ei ole hätäillä vaan edetä rauhassa kauniiseen ja toimivaan lopputulokseen :) kiitos jo etukäteen!
Yhteyttä saa ottaa myöskin yv:llä !
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Hei!
Pikaisesti vastaan, vaikka ei itsellä meri-kokemuksia. Noin pienissä olen nähnyt netissä kyllä ihan hienoja mini-riuttoja, mutta ilman kaloja. Jos niitä kaipaat, niin sit varmaan kannattaa odottaa. (Mutta kyllä itsekin jaksan katsella pitkiä aikoja 23-litraista sukarapulaani.) Kannattaa googlailla englanninkielisiä sivuja, esim. kirjoittaa nano reef hakukenttään.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
MUSa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 17:41, 21.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja MUSa »

Niin, tosiaan on vaikeampaa kypsyttää. Minkä kokoinen se sinun ensimmäinen altaasi oli? Jos sinulla ei ole kokemusta nanoista niin pitkään ehdotan sinun harkitsevan...
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mites sitä kokemusta nanoista saa, jollei kokeilemalla? :D
Jostainhan se pitää aloittaa, jonkun pitää olla se ensimmäinen työpaikka, jotta voi olla työkokemusta töitä haettaessa -logiikalla.
Rohkeesti vain kokeilemaan, kyllä täältä tietoa ja apua saa varmasti!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Miten nano on vaikeampi kypsyttää?

Itselläni pienin allas on 37-litrainen, jossa erilaisia rapuja, makroleviä ja merivuokkoja.
Allas toimii täysin omillaan, ja on altaistani helppohoitoisin. Uskoisin, että menestyksen avaimet ovat ylimitoitetut laitteet.
Yleisesti olen hyväksihavainnut ennenkin mainitsemani mottoni Go+1.

Itse en tuota settiä hankkisi, vaan kokoaisin paketin itse.
Nanokaloja on nykyään PK-seudun liikkeissä paljon tarjolla, siitä en murehtisi.
Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Kiitoksia vastauksista! :) pitää siis ruveta selvittelemään ja katsoa tosiaan jos kokoaisi paketin itse :) mahtavaa kuulla ettei tämä ole mahdoton ajatus!
Rapide1; tarkoitatko ylimitoitetuilla laitteilla siis sitä, että sinulla on altaan kokoon nähden isommat tekniikat? :D
Viimeksi muokannut Sanlei, 10:21, 22.09.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ensimmäinen suolavetiseni oli dennerlen 30l kuutio. Ihan kiva muuten mutta ne pyöristetyt etukulmat olivat painajainen puhdistaa kalkkilevästä. Myöskin noiden valmiiden nanojen mitat eivät ihan omaan mieleeni ole kun ovat korkeampia kuin mitä ovat leveitä. Tuo 30l. oli muistaakseni 30x30x35 ja näin sisustuksesta tulee enempi pakonsanelema torni takaseinään. Nykyinen 40l nano on 40x40x25 ja mielestäni jo PALJON kivempi sisustaa ja olihan se halvempikin itse teettää. :D
Mutta pointteina sanoisin tuohon <60l kokoluokkaan että mitään reaktoreita/vaahdottimia ei kannata lähteä ensitilassa hankkimaan, vaan aloittaa tekniikan osalta vaikka stream+ulkolaitasuodatin kombolla sekä valolla. Isompaan ulkolaitaan saa aktiivihiilet tms massat sekä pienen lämmittimen hukattua sisään pois altaasta ja lisänä joku nanostreami tuo lisää virtausta ja näin altaan hapensaanti ei ole yhden pumpun varassa. Ja valaisin pidettävän eliöstön mukaan. Ledit on kivat, mutta jos ei lämmöistä ole välitöntä uhkaa, voisi joku käytetty 70W HQI merivesipolttimolla olla varteenotettava vaihtoehto. Myös dulux tyyppisiä valko-sinisiä pienoisloisteputkia löytyy maailmalta nanoihin.

Ja lopulta vinkkinä että allas alle, kivet, suolavedet, hiekat ja pumput sisään ja unohda koko homma korvausveden lisäämistä lukuunottamatta joksikin aikaan. Allas saa kaikessa rauhassa kypsytellä siinä sitten ja itse ehdit vaikka rakennella jonkun valaisimen siihen tykö ja fundeerata sitä eliöstöä.. Itsellä 40l nanossa pisrtoolirapu + raputokko.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Kiitos Aqualung! Tuo avasi tosi paljon sitä mitä tässä pohdiskelen :) taitaa olla paras, että teetän altaan.
104l vettä
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
MUSa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 17:41, 21.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja MUSa »

Rapide1 kirjoitti:Miten nano on vaikeampi kypsyttää?

Itselläni pienin allas on 37-litrainen, jossa erilaisia rapuja, makroleviä ja merivuokkoja.
Allas toimii täysin omillaan, ja on altaistani helppohoitoisin. Uskoisin, että menestyksen avaimet ovat ylimitoitetut laitteet.
Yleisesti olen hyväksihavainnut ennenkin mainitsemani mottoni Go+1.

Itse en tuota settiä hankkisi, vaan kokoaisin paketin itse.
Nanokaloja on nykyään PK-seudun liikkeissä paljon tarjolla, siitä en murehtisi.
Nanot eivät kypsy niin helposti koska ne ovat pieniä. Mitä isompi Akvaarion, sitä helpompi...
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

MUSa kirjoitti: Nanot eivät kypsy niin helposti koska ne ovat pieniä. Mitä isompi Akvaarion, sitä helpompi...
Höpsispösis. :roll:
Bakteerikanta kasvaa samalla tahdilla täysin riippumatta ympäröivien lasiseinien keskinäisistä etäisyyksistä. FYI.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Merivedessähän ne elävät kivet hoitaa sen bakteeripuolen hyvin. (ainakin noin pienessä?)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Kyllä pieni on helpompi startata kuin iso! Paljon helpompi!
Niinkuin Aqualung sanoi, ei niitä bakteereita kiinnosta minkä kokoinen se tankki on. Pienessä on helpompi tehdä hienosäätöä, pieniä vedenvaihtoja, lisätä bakteerivalmisteita yms...
Samanlailla ne kypsyy isot ja pienet, mutta isossa pitää tehdä isoja manuuvereita, ja siksi IMO pieni on helpompi kypsyttää.
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja SKMake »

En tiedä paljon maksaa teettää pieni allas. Dennerlen Scapers nano on kokoa 45x36x31 eli sellanen kivan matala. Hintaa sille kertyy about 70e. Katelin tuota itselle, mutta mistään ei tahdo löytyä varmistusta, että se passaa meriveteen. Lähettämällä mailia Dennerlelle varmaan sekin saattaisi mulle selvitä...

Nykyinen allas on Dennerlen 60l kuutio ja eipä tuo ollut vaikea kypsyttää tai pitää kurssissa. Käytin startissa bakuja apuna ja levävaiheita ei juurikaan tullut. Piilevää ilmestyi hiekalle ja vähän lasiin. Minulla hanavesi tahtoo aiheuttaa sitä vieläkin. Osmoosilaitetta (4 stage) käyttäessäni sitä ei esiinny. "Ei, se ei ole pakollinen hankinta, mutta minä tarvitsen sitä". Kohtuullisella biokuormalla tuon kurssissa pitämiseksi näkyy riittävän säännölliset vedenvaihdot ja aktiivihiili & fosfaatinpoistaja suodattimessa. Vaihdan vettä ämpärillisen kerran viikkossa.
Fluval Sea 20L
MUSa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 17:41, 21.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja MUSa »

Jaajaajaa... Olen ollut akvaario alalla noin 2vuotta mutta nanoa ei ole koskaan meille eksynyt koska olen lukenut niistä vain pahaa... ilmeisesti täällä ollaan toista mieltä. Itseasiassa siksi meillä varmaan ei koskaan ole ollut nanoa koska luulin että ne eivät kypsy... Sitten vain nanoja katselemaan! (no ei khyl enään lisää akvoja, talo täyttyy!). JOs sitten sen nanosi perustat niin olisi kivaa saada kuvaa tms..
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Täällä ollaan ehdottomasti toista mieltä :D Kyllä saa melkoisesti vaivaa nähdä jos yrittää jollaintavalla estää kypsymistä, väkisinhän se kypsyy :D Siellä kuuluisalla nano reef foorumilla on paljon alle 100l akvoja ja kauniita ovat!
Fluval Sea 20L
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Puhuukohan MUSa nyt oikeasti merivesiakvaariosta?
MUSa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 17:41, 21.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja MUSa »

Juu Kuinka niin? Tai eihän nanon ole pakko olla merivesiakva mutta..
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Mua nyt alkoi kiinnostamaan, että miksi nanoluokan akvaario ei kypsyisi? Tai olisi edes vaikea kypsyttää?
Fluval Sea 20L
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Koska en ole koskaan missään ikinä ever kuullut tai lukenut, että merivesinano olisi millään tavalla vaikea kypsyttää...
Ylläpitää, ehkä, mutta kypsyttää, ei... Ylläpitämisenkin vaikeus on usein omasta osaamisesta kiinni.
MUSa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 17:41, 21.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja MUSa »

NO ensinnäkin AWssä yhellä sivulla jonka nimi oli joku 24l kannattaako? Tai joku tollanen niin siel vaa et:
joo ota vaa nano jos mieli tykkää. Mutta onhan se toki vaikea kypsyttää jne. jne...
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
_Suklaamonni_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 23:10, 01.11.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja _Suklaamonni_ »

Tarkoititko tätä ketjua? http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... annattaako
Tuossa kyseessä siis makeavetinen akvaario, ei meriakvaario
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuossa linkin ketjussa kyllä vastauksiin saattaa aika raskaasti vaikuttaa ihan tuo kyselijä itse jonka johdosta kevyesti havaittavissa älä-ota-mitään-elävää-josta-et-kuitenkaan-osaa/jaksa-huolehtia -vire.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Ei ehkä mikään Reef Buildersin artikkeli... Mutta luotettava tiedonlähde kuitenkin 8O
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Itse kypsyttelin keväällä 15l nanon ja ihan samalla kaavalla kypsyi kun muutkin altaat. Tuli vielä sukaravuille jotka lienee herkempiä kypsymättömälle akvalle. Hyvin ravut siel porskutti menee, kunnes itsellä meni jaksaminen hoitoon. Vesiä täytyy vaihtaa useammin ja lämmöt tuppas nousee kesällä liki 30 asteeseen ja kun kyseessä oli biorb oli pohjan huolto hankalaa pyöreän muodon takia. Kippo menee tytön projektiin keväällä kun haluaa tarkkailla sammakonkudun kuoriutumista :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Paluu pitkän tauon jälkeen. Help?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Kai tiedät että sammakot ja niiden kutu on rauhoitettua?
Niitä ei siis saa mennä keräämään akvaarioon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”