Akvaario kamera.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Akvaario kamera.

Viesti Kirjoittaja referee »

Eli nyt olis tarkoitus laittaa jonkunlainen valvontajärjestelmä altaalle. Onko ehdottaa jotain toimivaa tai järkevää systeemiä, jolla voisi nähdä altaan älypuhelimen tai tabletin kautta? Siis iPhone ja iPad on ne laitteet jolle haluan kuvan tulevan näkyviin kun olen matkalla. Elisa mainosti jotain kameravalvonta järjestelmää ja siinä oli just akvaario esimerkkinä. Mutta haluaisin tämän toimivan ilman kuukausimaksua!

Ehdotuksia? Ideoita?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaario kamera.

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Langaton web-kamera vaan akvaarion viereen valvomaan tilannetta ja konfiguroit sen näyttämään kuvaa verkossa. Noissa langattomissa on usein mukana joku pilvipalvelu jolla saa kuvan suojattua turhilta katseilta eikä tarvitse häslätä DynDNS:en yms kanssa.

Esimerkiksi tuollainen: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -IP-kamera
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Akvaario kamera.

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Mulla on ollut käytössä tollainen:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... antyva-lan

Erityisen näppärä kun kameraa pystyy kääntämään etänä. Kuvanlaatu riittää hyvin siihen, että näkee vedenpinnantasot ja että laitteet toimii. Mukana tulee pilvipalvelu, johon voi liittää useampiakin kameroita, noitten DynDNS-hommien kanssa aikaisemmin pelanneena suosittelen ehdottomasti näitä näppärämpiä pilvipalveluja. Tällä mallilla näkee myös pimeässä mitä altaassa tapahtuu

Aikaisemmin mulla oli tommonen alle satasen kamera ja sen kuvanlaatu ei vain mielestäni riittänyt kaiken oleellisen tarkkailuun ja aina jäi jotain juttuja arvailujen varaan, että mitä siellä oikeasti tapahtui.
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Re: Akvaario kamera.

Viesti Kirjoittaja referee »

Merihemmo: Mihin olet asentanut kameran? Siis miten kaukana altaasta se on? Vai onko se altaan yläpuolella? Itse haluaisin nähdä myös altaan edestäpäin. Joten varmaan pitäis olla kaksi kameraa. Toinen altaan yläpuolelle ja toinen sen eteen. Miten pitkän matkan tuo kamera vaatii että se kuva on sellainen että siitä näkee mitä altaassa tapahtuu? Voiko sitä zoomata?
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Akvaario kamera.

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Mulla akvaario on "puuhahuoneessa", eli kaikki altaan osat, letkut ja johdot ala-altaineen ovat täysin avoimina eikä mitään ole jemmattu kaappeihin: http://www.youtube.com/watch?v=tdBHoBs1aJs

Vanha video, mutta siitä alussa näkee kuitenkin kuinka altaat on sijoiteltu. Noitten altaiden oikealla puolella on pöytä, jossa on kaikki kontollerit ym. kamppeet.

Laitan kameran suurinpiirtein tohon kohtaan, jossa youtube-videon kuvaaminen alkaa, ehkä vähän keskemmälle huonetta, tyypillisesti korkealle jakkaralle. Siitä näkee kameraa pyörittelemällä oikeastaan kaiken muun oleellisen, paitsi ylivuotolaatikon, joka on altaan vasemmassa takanurkassa. Toisaalta ylivuotolaatikko on aika toimintavarma, koska siellä on varaläpivientejä. Meinaan laittaa seuraavaan altaaseen ainakin kaksi kameraa, koska siinä systeemissä tulee olemaan pää-allas ja ala-altaat eri huoneissa.

Mulla kamera on ollut noin 2 metrin päässä altaasta ja hyvin näkee kun kalat uiskentelevat. Kamerassa en usko olevan optista zoomia, ehkä digitaalinen, en ole koskaan käyttänyt. HD kuvan lähettäminen vaatii aika paljon kaistaa, olen itse tyytynyt pienempään resoluutioon. Kuvan laatu on kuitenkin riittävä pienemmälläkin resoluutiolla.

Toi video antaa mun mielestä realistisen kuvan kameran kuvanlaadusta: https://www.youtube.com/watch?v=lwgvSXfG50o

Akvaario on kuitenkin haastavampi kuvattava kuin perus olkkari koska valon määrä vaihtelee niin paljon, mutta mielestäni kamera suoriutuu siitä kuitenkin ihan hyvin. Sillä alle satasen kameralla (olikohan A-link merkkinen) näkyi vain vaivoin veden pinta ja sitten hermeettisen kirkasta valoa altaassa. Tällä nykyisellä vehkeellä erottaa sentään kalatkin helposti ja suhteellisen tarkasti. Melkein tolla yö-näkötoiminnolla näkee parhaiten mitä allas-huoneessa tapahtuu, koska siinä "valoisuus-erot" eivät haittaa kameraa. Ledien värejä ei tosin yö-moodilla näe, koska kuva on silloin mustavalkoinen.

Voisin uploudata tänne piakkoin kuvaruutukaappauksen kameran kuvasta.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Akvaario kamera.

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Tässä näitä kuvia, joita lupailin:
1.jpg
1.jpg (95.33 KiB) Katsottu 1810 kertaa
Akvaario normi valaistuksessa
2.jpg
2.jpg (80.06 KiB) Katsottu 1810 kertaa
"yönäkymä", tosin kuvatessa valot päällä, mutta pimeällä kuva kutakuinkin samanlainen
3.jpg
3.jpg (121.14 KiB) Katsottu 1810 kertaa
Tekniikkaa
4.jpg
4.jpg (104.06 KiB) Katsottu 1810 kertaa
Tekniikkaa

Kuvat otettu alle HD-resoluutiotarkkuudella, olisiko ollut 640xjotain... Jos tarkkuuden vie HD tasolle, kuva alkaa nykimään todella paljon kun sitä katsoo netin yli eikä "video" näytä enää videolta, vaan valokuvasarjalta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”