Mekkalaa altaassa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hansu84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 19:49, 28.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Hansu84 »

Pitääkö stenopus hispidus rapu kovaa naksetta altaassa vai asustaako altaassamme joku muu mekkaloitsija. Peräkkäisiä naksahduksia kuuluu monesti päivässä. Välillä kuuluu vain kerran, välillä jopa kymmeniä peräkkäin ja eripuolilta allasta.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Pistoolirapu tai mantis.
Hansu84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 19:49, 28.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Hansu84 »

Niin tietysti. Minä olen kuullut et pistoolirapu naksauttaa niin kovaa että korvat tinnittää tunninkin päästä, et olisiko se sit Mantis. Katsoin videoita niin samanlainen naksutus käy meidänkin altaassa. Jossain kivien alla asustaa ilmeisesti kun en ole koskaan sitä nähnyt. Meillä on pieni allas niin olisiko se hyvä metsästää pois vai antaa olla? ...ylipäätänsä liekö sitä voi edes saada pois?
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Noiden äänien ero on siinä, että pistoolirapu naksuttaa monotonisesti, sillä sakset napsaavat "ilmassa".
Mantis taas hakkaa jotakin rikki; kiveä, kotiloa, altaan lasia. Tämä ääni taas riippuu kohteesta.
Jos löydät ääninäytteitä niin voit päätellä siitä kumpi on kyseessä.
Mantista on lähes mahdoton nähdä, sillä eläimen näkö on yksi maailman tarkimmista ja se piiloutuu samantien kun huomaa sinut.
Pistooliravut taas ovat hyvinkin heikkonäköisiä, ja sen voit nähdä puskemassa hiekkaa kolostaan.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Saa olla aikamoinen pistoolisankari että saa korvat tinnittämään. Tuo oma saksineen 10 senttinen naksuttaa about samalla voimakkuudella kuin minä itse sormiani. Ja kyllä sekin ihan jotain usein siellä kappaleiksi pistää. Kivi ja Halimeda esim työstyy nätisti pienen pölypilven noustessa. :D
Itse en ehkä lähtisi poistamaan mitään, vaan tekisin naksulille siitä kodin. Pistoolille joku tokko kaveriksi ja mantikselle muuten vaan joku valmis kolo josta sitä pääsisi katselemaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hansu84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 19:49, 28.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Hansu84 »

Kiitos vastauksista!

Sen verran tietäviltä vaikutatte niin mikäs on sellainen harmaa kitaa muistuttava otus (tai en näe muuta kuin "kitaosan"). Se on tuol kivikasan sisällä aina samalla paikalla mutta pystyy jotenkin vetää itsensä piiloonkin. Kidan sisältä tulee joku mustavalkoraidakas "kieli" :D
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Nyt olisi kyllä kodakmomentin paikka. En oikein hahmota tuota kuvausta. Peanut worm on hiukan mustavalkoraidallinen kurotellessaan kolostaan. Ja chucksaddiction.comin kautta on hyvä tutustua liftareihin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
PanuH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:58, 15.03.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja PanuH »

Mun altaassa joku myös koputtelee silloin tällöin. Kuulostaa samalta, kun joku koputtaisi sormella lasiin, sellainen aika pehmeä ääni. Megaeläimestä kertoivat, että kyseessä saattaa olla taskurapu, jonka olen nähnyt hiiviskelemässä pimeän turvin. Rapu tuli kivien mukana ja on kasvanut tasaista tahtia. On nyt muutaman sentin kokoinen. Kuulemma voi verottaa altaan kalakantaa, jota mun altaasta onkin kadonnut mystisesti.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Joo ei ole kyllä taskurapu...
Kuulostaa siltä, että se on joku kala. Onko sinulla vuokkokaloja, herttuoita tai helmikardinaaliahvenia esimerkiksi?
Monet kalat ääntelevät, jotkut jopa niin kovaa, että kuuluu kotoa kirkolle!!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Trochuskotiloita altaassa? Nä välillä voivat bailata heiluttelemalla sitä kuortaan. Sekin pitää lasia tai kiviä vasten pientä kopsutusta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
PanuH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:58, 15.03.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Mekkalaa altaassa

Viesti Kirjoittaja PanuH »

Kardaaneja löytyy, juu :-) Kattelinkin, kun näin kerran yhden niistä hieman nykivän koputuksen tahtiin ja ajattelin, josko ne sittenkin olivat äänen takana. Päätin kuitenkin luottaa itseäni kokeneemman tietoon ja sysäsin syyt taskuravun niskoille. Kiitos korjauksesta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”