Ledvalaisimen värit

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Ledvalaisimen värit

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Noniin... kun suunnitteilla oli jo rakentaa 3W cree ledeistä tuollainen n. 150W valaisin makean veden akvaarion päälle, mutta nyt kutkuttais hirveesti pistää myös riutta-akvaario. Mitä asiaa kuitenkin tutkailin, vaikuttaisi että esim punaista valoa ei tunnu riuttojen ledeissä yleensä olevan. Onko tulkintani oikea, että riutalle laitetaan vain valkoista ja sinistä valoa, vai hyödyttääkö myös punainen johonkin tai entä UV-ledit kun niitäkin on näkynyt joissain?

Tulevan riutan koko ei ole vielä selvillä joten piirrustukset vähän elävät mielessä, mutta lopputuloksessa tullee olemaan 50-100kpl 3W teholedejä viidessä kanavassa, joten eri värien voimakkuuttakin pystyy säätämään. Makeaan altaaseen ledit valikoituivat 30kpl 8k (tai 10k) valkoisia, 10kpl sinistä ja 10kpl punaista.
Scoffer
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 68
Liittynyt: 23:43, 23.12.2019

Re: Ledvalaisimen värit

Viesti Kirjoittaja Scoffer »

Jatketaanpa itse tähän kun ei vastauksia ole tullut.

Tutkin asiaa ison maailman foorumeilta ja punaisen merkitys jää tosiaan suurimmin osin ihmissilmää miellyttämään. Pientä apua korallien kasvuun siitä on, mutta ei kovin merkittävää. Sen sijaan violettia olisi aiheellista laittaa mukaan, se tarjoaa ilmeisesti parasta kasvua, joskin näkyy ihmissilmälle heikosti. Vihreä ja oranssi turhia.

Noiden pohjalta mun valaisin voisi olla vaikka seuraava. 3W Cree ledejä: 10kpl violettia, 20kpl sinistä (royal blue), 5kpl perussinistä (blue), 5kpl punaista, 20kpl 10000-13000k valkoista ja 10kpl 8000-10000k valkoista.

Todennäköisesti noin montaakaan eri sävyä ei tarvitsisi, mutta on ihan pirun vaikea arvioida ennen käytössä näkemistä, itse ledit ovat halpoja ja nuo voi laittaa useampaan kanavaan jolloin voi säätää eri kanavien voimakkuuksia ja etsiä sopivin tasapaino.

Ainoa mikä jäi mietityttämään, oli että monissa lähteissä suositeltiin myös n. 2500k - 3000k valkoista ilmeisesti tasapainottamaan sinisyyttä pois.

Ainiin ja yksi hyvä lähde josta voi luntata ledien väreistä: https://www.nano-reef.com/forums/topic/ ... -used-for/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”