Taas aloittelija...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Taas aloittelija...

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Eli Olen luopumassa makena veden altaista ja ajattelin siirtyä tänne meri osastolle :D Eli ajatus on vasta kypsymässä, mutta kun mä haluun jo... Mahtaako Salon ympäristössä tai akselilla Turku Helsinki. Asustaa ketään jolla on Meri allas. Voisin tulla piipahtamaan ja imemään kaiken tiedon ja taidon kokeneemmalta. Ajatuksena on tehdä mahdollisimman paljon itse. Lähtien altaasta ja jalustasta aina kaiken maailman putkiin... mitä ne sit onkaan. :roll:
jaskau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 11:16, 01.12.2003
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskau »

Ei ole meikäläisellä vielä vettä purkissa ja valokin puuttuu [;)] , mutta Salossa asustelen. Eiköhän tuo projekti taas ensi viikolla edisty, ainakin toivottavasti.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Pääkaupunkiseudun alueelta nyt ainakin muutama kymmen.

Tänne Espooseenkin saa tulla katselemaan jos osuu matkan varrelle.

janne
Leksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:06, 02.07.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Leksu »

Meiltä löytyy Espoossa muutamia DIY "viritelmiä" jos kiinnostaa.


Krisse
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Mikä on DIY???
Mites jaskau sulla on siis melkein vettä vaille valmis vai kuinka? Siis jotain tekniikkaa löytyy??
jaskau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 11:16, 01.12.2003
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskau »

Se on pieni 47L rojekti, lämmintintä ja vaahdotinta löytyy, lampun tilasin hetki sitten. Kiertovesipumppua etsiskelen, mutta taidan kohta marssia kauppaan ja ostan sieltä.

Tarkoitus olisi siihen laittaa monimuotoista merielämää :P kunhan sinne asti päästään niin siitä tiedustelen sitten muilta lisää.

Pitäisi varmaan vierailla siniriutassa joku viikko ostelemassa kiveä ja suolaa [;)] ym. muuta tilpehööriä.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

kalastaja kirjoitti:Mikä on DIY???
DIY = Do it yourself
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Ok no mä haluisin nähdä sen vaahdottajan että mikä se on oikein vehkeitään... tuleeko meri akvaan muuta suodatusta??? luin jotain kirjaa jossa oli juttua siitä että samanlailla suodattimet kuin makeassa vedessä??? ja vaahdottaja... onko näin?
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Katso koska kirja on tehty.
Tällä hetkellä on yksi ainoa kirjanen mitä saa lukea " Riutta-akvaarion perustamisopas".

Muita ei saa lukea, teksti -60 luvulta, yleensä.
Ja tieto ja tekniikka on mennyt eteenpäin samalla tavalla kuin tietokone ala.

Tähän kirjajuttuun on toivottavasti tulossa muutos.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuosta suodattimesta; HAS:n näyttelyssä käyneille jäi ehkä verkkokalvolle kuva 22-litraisesta nanostani jossa oli Fluvalin pieni sisäsuodatin. Tuo suodatin oli altaassa tilapäisesti eikä siitä normaalisti siis käytetä kuin pumppuosaa. Allas siirrettiin näyttelyyn siten että vettä oli pohjalla n. 7 cm ja kivet paikoillaan altaassa muovin alla, ja suodattimen hommana oli kerätä mahdolliset liikkeelle lähteneet roskat talteen. Sen sisällä oli n. 3 cm vaahtomuovirinkula ja loput aktiivihiiltä. Aktiivihiilisuodatukselle on hyvä olla mahdollisuus normaalioloissakin joten pieni suodatin ei ole paha hankinta, käyttää sitten pumppua yksinään normaalisti ja lisää kopan hiilineen tarpeen koittaessa.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

kalastaja kirjoitti:Ok no mä haluisin nähdä sen vaahdottajan että mikä se on oikein vehkeitään... tuleeko meri akvaan muuta suodatusta???
Jotkut käyttää muitakin suodattimia, valtaosa ei.

-------------------
kalastaja kirjoitti:Ok no mä haluisin nähdä sen vaahdottajan että mikä se on oikein vehkeitään...
Tästä vielä... en tiedä "siitä" vaahdottimesta (:)), noita löytyy jos millaisessa paketissa useammalla eri tekniikalla. Periaate on kuitenkin kaikissa sama, ja sen periaatteen löydät Elpurin FAQ:sta.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

mahtaako olla missään minkäänlaista rakenne kuvaa vaahdottajasta? Jos sellaisen voisi tehdä itse niin kaikki on plussaa. Minkälaisen vaahdottajan vaatii about 200 - 250l allas Paljonko sieltä menee vettä läpi tunnissa ja paljonko sinne puhkutaan ilmaa?

Olenko aivan väärässä jos ajattelen että kaikki vesi mitä tulee suunnittelemalleni ala-altaalle akvaariosta, kulkisi vaahdottajan lävitse? vai vasta ala-altaan jälkeen???

Kunka kova pitää veden kierron olla kyseisen kokoluokan akvassa? Makeassahan on jonkinlainen nyrkkisääntö, että kolme kertaa tunnissa tulisi veden kiertää suodattimesta / mista läpi tunnissa. Päteekö sama meri puolella vai onko se paljon suurempi?

Onko sumenkielisiä kotisivuja kellään jossa on asiasta yksitysjohtaisempaa tietoa k.o. laitteista mielellään kuvilla.... Vai pitääkö alkaa tehdä omaa... Tosin se oli ajatuskin...
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Katso koska kirja on tehty.
Tällä hetkellä on yksi ainoa kirjanen mitä saa lukea " Riutta-akvaarion perustamisopas".
Ilmeisesti tätä teosta, mistä tekijälle kiitos (!), ei vielä löydy julkisesta levityksestä vai?

Mutta ei hätää, lue tämä missä on myös ajantasalla olevaa tietoa:

http://elpuri.aqua-web.org/faq/
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Kirja on markku varjon kirjoittama ja paino vuosi on 1982 Niin ja kirjan nimi on ELÄVÄ AKVAARIO :|
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

kalastaja kirjoitti:mahtaako olla missään minkäänlaista rakenne kuvaa vaahdottajasta? Jos sellaisen voisi tehdä itse niin kaikki on plussaa.
Esim. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=skimmer+diy&lr=

http://www.reefcentral.com/diy/?s=&menu=12

Voi toki tehdä itse, ja monet ovat tehneetkin.

Muistutan vielä, että malleja ja tekniikoita löytyy monia, lähtien siitä tuotetaanko kuplat hohkapuu + ilmapumppu, vai vesipumppu + venturisuutin tekniikalla.
kalastaja kirjoitti: Minkälaisen vaahdottajan vaatii about 200 - 250l allas Paljonko sieltä menee vettä läpi tunnissa ja paljonko sinne puhkutaan ilmaa?
Tästä on keskusteltu noissa muissa ketjuissa, jos yksi kriteeri pitäisi ilmoittaa, niin se on se ilmamäärä. Eli altaan tilavuuden verran ilmaa tunnissa. Veden kierto ei ole niin olennainen.
kalastaja kirjoitti: Olenko aivan väärässä jos ajattelen että kaikki vesi mitä tulee suunnittelemalleni ala-altaalle akvaariosta, kulkisi vaahdottajan lävitse? vai vasta ala-altaan jälkeen???
Matkalla ala-altaaseen on ihan hyvä idea. Olettaen, että vaahdotin on mallia "2 kiertoa".
kalastaja kirjoitti: Kunka kova pitää veden kierron olla kyseisen kokoluokan akvassa?
Makeassahan on jonkinlainen nyrkkisääntö, että kolme kertaa tunnissa tulisi veden kiertää suodattimesta / mista läpi tunnissa. Päteekö sama meri puolella vai onko se paljon suurempi?
Vähintään 15 kertaa tunnissa vesimäärä pumppujen läpi, mielummin sellaisen 20. Riippuu aika paljon akvan sisällöstä + muodosta.

edit. lisätty reefcentralin linkki
mikkokoo kirjoitti:
Katso koska kirja on tehty.
Tällä hetkellä on yksi ainoa kirjanen mitä saa lukea " Riutta-akvaarion perustamisopas".
Ilmeisesti tätä teosta, mistä tekijälle kiitos (!), ei vielä löydy julkisesta levityksestä vai?
Tässä taidetaan viitata siihen vanhaan läpyskään. Jostain ainakin viiden kuuden vuoden takaa.
Viimeksi muokannut Silakka, 23:09, 18.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Hmm... Tänään tuli töissä tutustuttua ohjelmoitaviin logiikoihin... Siitäpä sitten oivallinen ajatus!!! 8O Sillä voi ohjata valot, lämmityksen ja jäähdytyksen, pinnantasauksen, vedenvaihdon ja vielä ruokinnan... ajatus kuulostaa melko hyvälle :mrgreen: Ainakin omasta mielestäni. :roll:
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

kalastaja kirjoitti:Hmm... Tänään tuli töissä tutustuttua ohjelmoitaviin logiikoihin... Siitäpä sitten oivallinen ajatus!!! 8O Sillä voi ohjata valot, lämmityksen ja jäähdytyksen, pinnantasauksen, vedenvaihdon ja vielä ruokinnan... ajatus kuulostaa melko hyvälle :mrgreen: Ainakin omasta mielestäni. :roll:
Jup, näitä saa valmiina paketteina ("akvariotietokone") sekä eräät propellipäät rakentelevat itse.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

No niin homma alkaa jo edetä nyt on vaahdottaja hallinassa.... eiköhön tämä tästä.
Jukezo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:18, 17.11.2003
Paikkakunta: Salon lähipiiristä

Re: Taas aloittelija...

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

kalastaja kirjoitti:Eli Olen luopumassa makena veden altaista ja ajattelin siirtyä tänne meri osastolle :D Eli ajatus on vasta kypsymässä, mutta kun mä haluun jo... Mahtaako Salon ympäristössä tai akselilla Turku Helsinki. Asustaa ketään jolla on Meri allas. Voisin tulla piipahtamaan ja imemään kaiken tiedon ja taidon kokeneemmalta. Ajatuksena on tehdä mahdollisimman paljon itse. Lähtien altaasta ja jalustasta aina kaiken maailman putkiin... mitä ne sit onkaan. :roll:
Sori hitauteni. Luen näitä näköjään kolmen viikon välein.

Minulla on Salon lähellä riutta-akvaario. Ollut pystyssä puolitoista vuotta. Saa tulla katselemaan.

Jotain ehkä tiedänkin. Mutta ainakin tiedän, että mistä saa tietoa.

Jos haluat tulla käymään niin privaatti viestiä kiitos :)
Jukezo
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Alkaa projekti hahmottua jo. Akvaariosta tulee 186cm pitkä, 60 syvä ja 57 korkea. Lasit on 8+8mm + 1mm kalvo välissä lasit on karkaistu... Pitäis kestää jalustaksi tulee aluuminiprofiili runkoinen mdf verhoiltu kaapisto. valaisimeksi olis tulossa 6.lla 58W putkella oleva valaisin? Kysynkin onko tässä valaisimessa mitään järkeä/hyötyä? kasvaako sen alla korallit pehmeät/kovat? Riittäkö valo alkuunkaan?

P.S. ei ketää ole halunnut myydä mulle halpaa HQI valaisin järjestelmää... :(
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

kalastaja kirjoitti: Akvaariosta tulee 186cm pitkä, 60 syvä ja 57 korkea. Lasit on 8+8mm + 1mm kalvo välissä lasit on karkaistu...

... valaisimeksi olis tulossa 6.lla 58W putkella oleva valaisin? Kysynkin onko tässä valaisimessa mitään järkeä/hyötyä? kasvaako sen alla korallit pehmeät/kovat? Riittäkö valo alkuunkaan?

P.S. ei ketää ole halunnut myydä mulle halpaa HQI valaisin järjestelmää... :(
Ottaisin kyllä lasin jossa ei ole kalvoa välissä.

Valaisimen osat löytyy seuraavasta threadistä. Jos on hiukankin haluja tehdä itse tai teettää kotelo valaisimille niin 3x400W pitäisi irrota (ilman polttimoita) alle 500 euron.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ight=idman

6x58W on aika niukka tuon kokoiselle altaalle.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Mikäs siinä kalvossa on vikana? eikös se vahvista sitä lasia? 8O
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Hiukan tietoa tässä thredissä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ight=kalvo

Tuon kokoinen allas kestää kasassa aivan hyvin 12mm tavallisella lasilla. Sitten jos hankkii ns. low iron-lasia niin näkyy läpi paremmin kuin tavallisesta lasista ja kaiketi paljon paremmin kuin siitä jossa on muovikalvo välissä.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Ai no toi oli uutta mulla on edellinen allas 6+6 laminoitua vuodesta 2001 Ja säilynyt ihan ok laminoinnin suhteen vaikka puhdistin reunat tinnerillä sillähän sulaa kengän pohjat lattiaankin nim. kokemusta on...

No entäs miten tuo pohja materiaali käykö kalkkikivi murske hienojakoisena entä kannataako sitä pitää myös ala-altaassa eli refussa kö?
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Nyt olis tarvikkeet 2lle. monimetalli valaisimelle 400w/kpl. mitä muuta valoa tarvitsen vai riittäkö noi pelästään? Entäs polttimot ei kellään sattuis nurkissä pyörimään turhanpanttina kahta 400W HQI E40 kannalla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”