Korallien kuoleminen kärjistään ja kovan valon alta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Korallien kuoleminen kärjistään ja kovan valon alta

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Olen huomannut muillakin vastaavaa ja kysynkin, että tietääkö joku tähän syytä tai lääkettä.

Minulla on tällähetkellä ongelmana se, että lähellä (alle 20cm syvyydessä) 250W valoa kohti kasvavat korallien päät kuolevat. Montiporalla tämän kaltaista ongelmaa on esiintynyt jo useamman kuukauden ajan, mutta varsinaisesti ongelma alkoi esiintymään pari viikkoa sitten acroporien kanssa.

Muutoksia samalla hetkellä:
- alk/ca/mg noussut 350->380
- TM pro reef otetettu käyttöön

Vesiarvot (totuttua korkeammat)
kh 12 (epäilen testiä)
ca 380
mg 1000
fosfaatti 0,03
MH polttimot vanhat

ajatuksia?
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Voisiko siinä olla kyse ihan yksinkertaisesti siitä, että korallit ovat kasvaneet liian lähelle lamppuja ja "palavat". Eikös täälläkin ole ollut juttua siitä, että refussa ei voida pitää monimetalleja, koska ne "polttavat" elimistön ollessa liian lähellä. Jos tuosta on kyse niin lääkettä ei lienee ole. Tosin lämpötilasta ei ole kyse, vaikka "palamisesta" puhuin. Kenties polttimon valinnallakin on väliä.

Pitää järjestellä akvaario uudelleen tai kokeilla erilaisia polttimoita. Tietysti wattien vähentäminen varmasti auttaisi, mutta se ei liene validi keino tässä tilanteessa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ongelma ei ole liian kova valo, sillä eri yksilöitä ja samankin yksilön eri haaroja on kovin monilla eri syvyyksillä ja kaikki reagoivat samoin.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

jumase kirjoitti:Voisiko siinä olla kyse ihan yksinkertaisesti siitä, että korallit ovat kasvaneet liian lähelle lamppuja ja "palavat".
Tämä ei kaiketi voi olla syy koska itselläni on ollut acroja jotka ovat kasvaneet vedenpinnan tasolle asti palamatta ja valaisin suoraan yläpuolella (400 W monimetalli 25 cm vedenpinnasta).
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ja tarkennuksena vielä, että korallit ovat monesti kasvaneet paljon lähempänäkin vedenpintaa ilman ongelmia. Valon määrässä ei ole suoraan selitystä.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Ilmeisesti kyseessä ei ole tuo palaminen, mutta sellainen ajatus vielä tuli mieleen, että voihan tuo palaminenkin olla akvaariokohtaista. Voisin kuvitella, että akvaariovedessä olevat suolot ja muut aineet reagoivat eri tavalla valoon ja sen voimakkuuteen. Kimmokin tuossa mainitsi suolan vaihtamisen. Jospa uudessa suolassa on jotakin sellaista, joka altistaa korallit herkemmin tuollaiselle palamiselle.

Erikoista on kuitenkin se, että juuri korallien päät kärsivät ja nimenomaan niiden, jotka ovat keskittyneet pinnan tuntumaan. Jotenkin tämä vain tuntuisi liittyvän valoon, sillä nuo kärjethän saavat luonnollisesti eniten valoa ja juuri nimenomaan pinnan tuntumassa. Normaalistihan juuri näiden osien pitäisi olla parhaassa asemassa parhaan kierron ja parhaan valon ansiosta. Ehkä vesiarvoissa on tapahtunut sellaisia muutoksia, jotka voimakkaan valon yhteisvaikutuksesta ovat haitallisia kivikoralleille. Mikäli samaa on havaittavissa pitkin allasta valon määrästä riippumatta, silloinhan tällaisesta ei voi olla kyse.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Joo, ongelma liittyy valon määrään. Noin normaali tilanteessa valoa ei ole liikaa - ja en usko, että sitä nytkään on suoranaisesti liikaa.

Itselle heräsi pari ajatusta:
* kärjissä tapahtuu eniten kasvua - aineenvaihdunta on varmasti vilkkainta
* Päät ovat varmastikkin herkimmät osat korallia
* Näiden yhteenlaskettuna vaikutuksena, ongelmat näkyvät varmastikkin ensimmäisenä kärjissä

Mutta se on selkeätä, että jotain "vikaa" on vedessä. Pitää nyt koittaa vaihtaa lisää vettä. Mikään hätä sinänsä ei ole, mutta en vain suotta haluaisi keksiä pyörää uudestaan, jos joku muu on jo keksinyt ratkaisun tämän kaltaiseen tilanteeseen.
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

Voisiko veden ravinnepitoisuus vaikuttaa symbioottiseen levään ja sitä kautta valokestävyyteen jotenkin? Muistaakseni kirjallisuudessa oli annettu näille selkeä riippuvuus, jotenkin siihen tyyliin että pienempi ravinnepitoisuus aiheuttaa sen että korallilla tulee nopeammin saturaatio vastaan valon käytössä. (en nyt suoraan muista mistä luin, voin muistaa aivan väärin..)

Joku kokeneempi varmaan osaisi sanoa jotain tästä.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Entä onko mahdollista, että veden valonläpäisykyky olisi parantunut? Eikös hiilen käytön yhteydessä saata käydä vahän vastaava tilanne ja siksi hiiltä olisi käytettävä joko koko ajan tasaisesti tai todella varovaisesti hetkittäin koska valon määrä koralleille kasvaa ajoittain käytettäessä monin jopa sadoin kerroin lyhyessä ajassa?
Haaga
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 85
Liittynyt: 19:44, 23.11.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalliola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaga »

Vesiarvot ovat päin mettää, eli Mg on aivan liian alhaalla. Omien kokemuksieni mukaan Mg:n laskiessa alle 1200 varsinkin montiporat reagoivat negatiivisesti. 1000:ssa luulisi jo akroillakin olevan ongelmia. Kalsiumia et myöskään saa nousemaan tuosta ennenkuin Mg on kohdallaan. Ja jos olet mitannut Mg:n Salifertin testillä, se todennäköisesti on oikeasti vieläkin alhaisempi.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Itselläni oli aikoinaan samantyylisiä ongelmia. Korallit "kärähtivät" 150W valaisimenkin alla. Mitään mitattavia ongelmia vedessä ei ollut.

Hiili + zeo-kamppeet auttoivat, nyt korallit kestävät huomattavasti enemmän valoa. Ja aminohappoja lisään myös, näiden vaikutuksestahan on spekuloitu useampaankin otteeseen.

Ilmeisesti aikoinaan vedessä oli "jotain" mitä en ainakaan itse osaa kertoa tarkemmin.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Huono suolaharkko? [;)]
Liirum laarum
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

elpuri kirjoitti:Huono suolaharkko? [;)]
En mä usko että siitä oli kiinni :) tais olla tm tuolloin käytössä.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

kiitos vinkeistä.
moo:
Itseasiassa allas on ollut vähän vähemmällä ruualla ja pienelämän määrässä on ollut hieman laskua.

mikael:
Tässäkin on ehkä ollut hieman parannusta, koska olen vaihtanut vettä hieman enemmän nyt kuin aiemmin. - mutta ei paljoa

haaga:
Kävi tämäkin mielessä ja jos tosiaan salifertillä tulee vieläpä liian iso tulos, niin tätä pitää korjata joka tapauksessa. Pitääpä hieman korjata. Magneesiumin puute voisi olla kyllä selitys siltä kantilta, että jokin aikaa sitten nostin magneesiumit kohdilleen ja caco3 reaktoriin lisätty mg murska on kulunut nyt kokolailla loppuun. (ja sitä oli suhteessa näimmä liian vähänkin). Mutta mgn tippuminen hiljalleen alas päin selittäisi sen, että montiporat reagoi ekana ja sitten acrot.


summa summaarum.
Otetan itseäni niskasta kiinni ja nostan mgn kohdilleen. Tämän suoritan reiluilla vedenvaihdoilla + mg rakeilla. Katsotaan miten käy.
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Re: Korallien kuoleminen kärjistään ja kovan valon alta

Viesti Kirjoittaja albert »

Kimmo S kirjoitti:Olen huomannut muillakin vastaavaa ja kysynkin, että tietääkö joku tähän syytä tai lääkettä.
Sama täällä. Vaihdoin TM Pro:n toukokuussa ja nyt melkein kaikki korallit kärsivät valosta. Lisää asiasta Reef Centralin forumissa, jossa Eric Bornemankin epäilee mahdollisesti suolaa.

P.S. Lisäksi menetin melkein kaikki kalat ja ravut. [}:)]
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korallien kuoleminen kärjistään ja kovan valon alta

Viesti Kirjoittaja saurama »

albert kirjoitti:Sama täällä. Vaihdoin TM Pro:n toukokuussa ja nyt melkein kaikki korallit kärsivät valosta. Lisää asiasta Reef Centralin forumissa, jossa Eric Bornemankin epäilee mahdollisesti suolaa.

P.S. Lisäksi menetin melkein kaikki kalat ja ravut. [}:)]
Minä olen ihan aloittelija aiheessa eli omia kokemuksia ei ole toistaiseksi juuri muusta kuin piilevästä. Eri suolamerkkien laatueroja en tunne. Onko TM Pro huonompaa kuin moni muu vain onko kyseessä vain muutos, josta korallit kärsivät. Nehän vaativat esim. paljon valoa, mutta yllättävä valomäärän muutos suuremmaksi saa sekin ähkyn aikaiseksi. Olosuhteiden tasaisuuden pitäisi kai olla se tärkein ylläpidettävä asia.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Re: Korallien kuoleminen kärjistään ja kovan valon alta

Viesti Kirjoittaja albert »

saurama kirjoitti:Onko TM Pro huonompaa kuin moni muu vain onko kyseessä vain muutos, josta korallit kärsivät.
En voi väittää, et TM Pro olisi parempi tai huonompi kuin moni muu. Riippuu siitä, mitä haettaan. Valmistajan mielestä Pro versio sopii erinomaisesti akvaarioihin, jossa painopiste on kivikoralleissa. Kaloille ja pehmytkoralleille sopii myös (ehkä vielä paremminkin) Classic versio.

Pelkään, että kysessä on tietty erä Pro suolasta, missä valmistajalla on tapahtunut "pieni" virhe, vaikka voikin väittää, että "that's not a bug, it's a feature"!. Todennäköisesti niin Soumeen kuin Viroonkin tuodaan suolaa samasta lähteestä.
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Näin Eric sanoi "To me, the only thing that stands out is the water source and the salt. I hae never used the Pro Tropic Marin"

Eli raakavesi ja suola ja herra ei ole itse kokeillut sitä

Joillakin on ollut ongelmia mutta suurimmalla osalla ei.
Voipi olla että suolassa on ollut vikaa mutta epäilen.

Yleensä se on kumminkin jostain muusta.
Hiili on se mitä epäilisin enemmän, koska se on tuhonnut monta allasta tänä vuonna :cry:

Minulla esim pocilloporat eivät elä tällä tontilla, syytä en tiedä mutta lienee käyttäjässä [;)]

Albert, mitä hiiltä käytät?

Kimi
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Viesti Kirjoittaja albert »

K.S kirjoitti:Albert, mitä hiiltä käytät?
Aqua Medic Carbolite
http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/di ... n&cat_id=4

Itse en jaksa uskoa, että raakavedessä olisi ongelmia. Kun käynnistin akvaarion, käytin myös raakavettä + Aqua Medic Biosal suolaa ja kaikki oli erinomaista. Sitten halusin vielä parempaa ja aloin käyttää osmoosivettä ja Tropic Marin Pro suolaa (Kimilta ostettu [;)] ). Taas oli kaikki kunnossa. Kun Kimiltä ostettu suola loppui ja ostin Tallinnasta 50 kg Tropic Marin Classic suolaa, koska Pro suolaa ei hetkellä ollut saatavissa. Taas kaikki OK. Toukokuussa, kun suola taas loppui, ostin ison erän Pro suolaa ja sitten ongelmat pikkuhiljaa alkoivat.

Jos ongelma olisi hanavedessä, se olisi voinut olla vain tilapäinen, esim. vedenjohdon putkien puhdistuksessa käytetyt kemikaalit tms.
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Moi, taas

Ota se hiili pois ja odota 2 - 3 viikkoa niin näet muutoksen parempaan :D

Kimi
kloun
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 21:00, 21.01.2004
Sukupuoli: Mies

Re: Korallien kuoleminen kärjistään ja kovan valon alta

Viesti Kirjoittaja kloun »

albert kirjoitti:
P.S. Lisäksi menetin melkein kaikki kalat ja ravut. [}:)]
no voi itku, minun surunvalitteluni, toivon että iso Hepatus selvisi hengissä. sellaista ei mun mielestä voisi oikeastaan tapahtua, että hyvästä suolasta vois mennä altaat mettään, on minunkin altaani sitten uhanalainen :twisted:

terveisin
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Viesti Kirjoittaja albert »

The truth is out there. OT, jatketaan siellä. [;)]
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

jatkan vielä tähän foorumiin, kun minun altaan oireet eivät täysin vastaa albertin altaan oireita.

Mielenkiintoista kyllä, että albertilla ja minulla on ollut kovin saman kaltaisia ongelmia korallien kanssa. Kalat ovat voineet minulla ihan hyvin - lukuun ottamatta centropyge loriculusta, joka hyppäsi ulos altaasta.

Minun ongelma ei ainakaan aiheudu hiilestä, sillä vaihdoin sen viimeksi kuukausi takaperin. Käytössä on tunzen hiili.

Raakavetenä olen käyttänyt pääasiassa osmoosivettä, joka ainakin noin maku testillä on ollut ihan normaalia.

Zoanthuksia ja levyvuokkoja on jonkin verran, mutta ei kauheasti. Ne kaikki ovat päälisinpuolin olleet ihan normaaleja.

Varsinaisesti ongelmat olivat altaassa jatkuneet vajaan viikon ennen kuin kirjoitin tänne ensimmäisen viestin ja viestin kirjoitus hetkellä ongelmat olivat jo lähteneet hieman korjautumaan (kasvua kuolleiden kärkien päälle). Haagan vinkin jälkeen vaihdoin vettä 15% ja lisäsin magnesiumia altaaseeni noin 5mg/l (enempää ei minulla ollut siihen hätään). Viikon loppupuolella korallien väritkin olivat parantuneet jonkin verran.

Perjantaina huomasin, että parissa korallissa kärjet olivat taas kärsineet. Tein sitten 160L vedenvaihdon perjantaina. Sunnuntaihin mennessä ei allas ainakaan ollut mennyt huonompaan.

Mutta, tarkkaillaan tilannetta.

- meinaan vielä kokeilla biomagnesiumia + harkitsen Tropic Marinen normaali suolan kokeilemista.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla vaalenee korallit kyllä heti jos mg laskee, suoraan verrannollinen valonkestävyyteen.
Mitään kuolemista ei mielestäni ole tapahtunut kyseisestä syystä, jotkut fragit nyt ovat kuolleet mutta syytä on mahdoton sanoa.

Pitääkin taas mitata mg, se kun tahtoo olla juuri se testi joka tuppaa jäädä jostain syystä mittaamatta pitkiksi aikaa.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Eikös tunzen aktiivihiilen kanssa ole ollut jotakin ongelmia ? Itse en meinaa enää käyttää koska joka kerran kun vaihdan uudet hiilet niin alkaa omassa altaassa ilmestymään piilevää ... Tilalle meinaan kokeilla tropic marinin elimi-phos:ia
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”