Pikkuallas

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Pikkuallas

Viesti Kirjoittaja heikki »

Olen makean veden akvaarion onnellinen omistaja ja olen kovasti lukenut tätä palstaa ja kiinnostaisi perustaa pieni meriakvaario noin 50 -100 l vaikka ilman kaloja tai muutama pieni kala. Eli vain elävää kiveä.

Mikänkä kokoisen toimivan altaan voi perustaa ilman ala-allasta?
Entä pumppu mikä tulee olla pumpun tuotto/ altaan tilavuus.
Entäpä valkuaisvaahdotin tarvitaanko sitä?
Missä mahtaisi löytyä Lahden läheltä meriakvaariota jota voisi kenties käydä katsomassa.
Jos tekee altaa itse niin kuinka paksusta lasista se kannattaisi tehdä, entäpä lasin laatu?

Typerä kysymys, mutta ruokitaanko elävää kiveä jollain??


Ps. mitäköhän tuollainen allas+tekniikka tulisi maksamaan?

Kiitos !
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Aloita vaikka lukemalla Mikaelin opus, nyt sen saa netistä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=62244

Käy myös läpi Elpurin FAQ: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=33044

Lisäksi Tatun juttuja löytyy Aponogetonin varhaisemmista numeroista:
http://www.aqua-web.org/aponogeton/

PS: Tässä on jo aika vahvaa trollin makua, mutta siltä varalta, ettei ollut niin tuossa nuo linkit...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

olen ihan tosissani, kiitos linkeistä..
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: pikkuallas

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

heikki kirjoitti:Olen makean veden akvaarion onnellinen omistaja ja olen kovasti lukenut tätä palstaa ja kiinnostaisi perustaa pieni meriakvaario noin 50 -100 l vaikka ilman kaloja tai muutama pieni kala. Eli vain elävää kiveä.
Loistava idea! 8-)

Tässä pikavastauksia kysymyksiisi:

Mikänkä kokoisen toimivan altaan voi perustaa ilman ala-allasta?
Ala-allas ei millään muotoa ole pakollinen minkään kokoisessa akvaariossa. Vaikka se onkin monesti erinomaisen kätevä laitteiden sijoituspaikka ei mikään estä sijoittamasta laitteita myös pääaltaaseen.

Entä pumppu mikä tulee olla pumpun tuotto/ altaan tilavuus.
Riippuu hieman altaan sisällöstä. Koska aiot laittaa "vain" eläviä kiviä, voit mielestäni lähteä suosituksen (20-50x) alapäästä eli 20x altaan tilavuus tunnissa - pumppuja kannattaa olla enemmän kuin yksi.

Entäpä valkuaisvaahdotin tarvitaanko sitä?
Ei välttämättä mutta erittäin suositeltava se on. Itseasiassa eräs harvoista laitteista, joiden hyödyllisyydestä ollaan lähes universaalisti samaa mieltä ;) Vaahdottimen toiminnot voidaan kyllä korvata erilaisilla kemiallisilla suodatinmateriaaleilla mutta pidemmän päälle vaahdotin on paitsi helpompi myös edullisempi vaihtoehto.

Missä mahtaisi löytyä Lahden läheltä meriakvaariota jota voisi kenties käydä katsomassa.
Onko Tampere tarpeeksi lähellä? Laita YV:tä jos olet tulossa tännepäin.

Typerä kysymys, mutta ruokitaanko elävää kiveä jollain??
Ei todellakaan typerä kysymys! Tosin yleensä puhutaan vain ruokinnasta mutta todellisuudessa useimmiten nimenomaan ruokitaan kiviä tai paremminkin niiden pinnoilla eläviä otuksia.
Asiasta ollaan kahtaa mieltä, hieman riippuen siitä onko tarkoituksena pitää koralli- vai "täysriutta" akvaariota ja kuinka paljon akvaariossa on kaloja (joiden ruokinta itsessään jo ruokkii elävää kiveä).
Itse suosittelen varovaista ruokintaa - tarkoitukseen sopivia tuotteita on aika paljon ja käyttökokemuksia yhtä monta ;)
juhakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 12:08, 20.12.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja juhakala »

Mikä on trolli?

Mistä Saurama tunnistaa trollin?

(Myönnän, että kysymys on asiaton, mutta kun tuo trolli-sana on tullut täällä jo parissa keskustelussa esille, vaikka olen seurannut juttuja vain vähän aikaa)
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

juhakala kirjoitti:Mikä on trolli?

Mistä Saurama tunnistaa trollin?
Trolli on pilanpäiten kirjoitettu viesti. Kun uusi aihe kysyy sitä, mitä kahdessa aiheen yläpuolella olevassa sticky-viestissä käsitellään, tulee trolli helposti mieleen.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
juhakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 12:08, 20.12.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja juhakala »

Itse olen kysynyt vähän aikaa sitten ihan samalla tavalla:
Olin lukenut jonkin verran ja Ealexin konjakkilasista innostuin varsinaisesti kokeilemaan pikoriuttaa. Sitten kirjoitin oman kysymykseni tälle palstalle ja sain siihen ihan hyviä vastauksia, joiden kautta sitten muutin suunnitelmaa jonkin verran. Olisi minutkin voinut heti tyrmätä trollina ... mutta nyt on kuitenkin pikoriutta aluillaan osin tämän palstan toimijoiden auttamana.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

jees,
olin kyllä lukenut juhakalan aiheen, mutta kun meinasin laittaa isomman altaan niin ajattelin että esim. ala-allasta tarvitaan jostain litra määrästä suuremmilla altailla. Ainon nyt kuitenkin sijoittaa muutaman eron ala-altaaseen.

Toinen asia on se että kokemus on osoittanut että kannattaa kysellä ( vaikka tyhmiä) siitä saattaa säästää muutaman euron ja saada samalla paremmin toimivan kokonaisuuden. En ole ollut suomalaisen meriakvaario kauppojen kanssa tekemisissä mutta jotkin makeanveden kaupat myy surutta ostajalle mitä varastossa sattuu olemaan. Tai mistä saa parhaimman katteen jne...


Eilen kun rekisteröidyn viimeinkin, niin pääsin käsiksi verkkolehteen, hieno lehti ja asiaa :D
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Mulla on ollut nyt toukokuusta 2005 asti 63-litrainen nano ilman ala-allasta ja mitään ihmeellisempää tekniikkaa, vain vaahdotin, lamput (1x18W 1x20W 1x15W) ja kiertovesipumppu (1000ltr/h).
Kalsiumvettä lisään manuaalisesti ja vettä vaihtelen sangollisen kerran viikossa-parissa.

Ihan mukava kokonaisuus mutta haaveet ala-altaasta on alkanu pyöriä mieles, olis ehkä helpompi hoitaa ja ei pilais nanomaisemaa nuo laitteet itse altaassa.

Maksamaanhan tuo tuli :roll: en edes muista kuinka paljon mutta riittävästi, aloitin oman harrastuksen hankkimalla varusteita pikkuhiljaa.

Ja nälkä kasvaa syödessä yhtälailla tämän harrastuksen parissa, isompi allas olisi myös tervetullut, mutta tyydyn silti vielä tuohon, joka päivä löytyy uutta katseltavaa ja mielenkiinto ei pääse loppumaan vaikka ei oikeastaan miltään vielä näytä ja pieniä vastoinkäymisiäkin on ollut.

Tervetuloa harrastuksen pariin jos innostut altaan pystyttämään :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

"lamput (1x18W 1x20W 1x15W)"

Mistä nuo lamput on peräisin? Kattelin niitä kauppojen lamppuja ja hinnat ovat aika kovia, tosin köyhällä ei ole vara ostaa halpaa..

Ajattelin että ala-altaalla "säästää" aika tavalla nyhräämisen vaivaa ja kaikki osat ovat helpommin käsillä. Onko realistista ajatella käyttävänsä jotain akryyli allasta ala-altaana; koko 30 l, jos akvaario on 100 l?

Kertokaa pls. mikä on vaadotin englanniksi? Yritin saksalaisesta nettikaupasta etsiä niitä en löytänyt. Hinnat siellä on kuitenkin aivan toista luokkaa kuin Suomessa, valitettavasti.

Jollain konstilla tämä ajatus pitäis vielä myydä vaimolle.. :)
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

heikki kirjoitti:1.Onko realistista ajatella käyttävänsä jotain akryyli allasta ala-altaana; koko 30 l, jos akvaario on 100 l?

2.Kertokaa pls. mikä on vaadotin englanniksi?

3.Jollain konstilla tämä ajatus pitäis vielä myydä vaimolle.. :)
1.) Voit käyttää vaikka muovista saavia jos niin tahdot. Pääasia on että vesi pysyy sisällä eikä siitä liukene veteen mitään haitallista.

2.) skimmer

3.) Onnea yritykselle :)
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

heikki kirjoitti:"lamput (1x18W 1x20W 1x15W)"

Mistä nuo lamput on peräisin? Kattelin niitä kauppojen lamppuja ja hinnat ovat aika kovia, tosin köyhällä ei ole vara ostaa halpaa..
Noissa lampuissa on kotelot 1x60cm jossa on tuo 15W putki ja 1x72cm jossa on nuo 1x18W ja 1x20W, hintaahan tuollasilla uutena on mutta mulla tuo 60cm tuli altaan mukana ja tuon 72cm BigBoy-tuplavalaisimen sain edullisesti. Olis kyllä mukavempi kun putket olis yhdes ja samas kotelos, mutta se etu tuossa on että jos haluan valaistusta lisätä esim end-capeilla niin koteloissa on tilaa viel loisteputkille. Kun eipä tässä tunnu olevan varaa HQI:hin..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
juhakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 12:08, 20.12.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja juhakala »

mightyblue kirjoitti:63-litrainen nano ilman ala-allasta ja mitään ihmeellisempää tekniikkaa, vain vaahdotin, lamput (1x18W 1x20W 1x15W) ja kiertovesipumppu (1000ltr/h).
:mrgreen:
Miten tuo kokonaisuus on toiminut? Eli mitä siellä on kasvamassa ja miten viihtyvät valon puolesta? Mitä värejä noissa putkissa on?

Löytyisikö kuva jostakin?
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Hyvin se on toiminut, en kyllä moiti. Kalsiumvettä menee tankkiin viitisen litraa viikossa tippaletkun avulla annosteltuna, riippuu hieman kuinka vettä haihtuu.

Loisteputkissa on sävyinä 1xOsram 67 (sininen), 1xAiM marine (lila) ja 1xdaylight (kirkas valkoinen).

Tällä hetkellä altaassa on vasta lähinnä paaaljooon antheliaa, muutama merivuokko, levyvuokko, viherpolyyppeja ja erilaisia kalkki- ym leviä. Asukkeina on pari taskurapua ja kaksi turboa. Levänsyöjiä olis tarkoitus hankkia lisää, samoin pehmytkoralleja ja ehkä jotain helpohkoa kivikorallia saatan kokeilla myös. Kaloja en aio hankkia, selkärangattomissa on kyllä tarpeeksi katseltavaa :mrgreen:

Kuvia voin laittaa sähköpostilla, en saa niitä tänne kun ei ole nettisivuja...
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Hany
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 22:06, 10.01.2006
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hany »

Itse pohdin juuri että onko 100l liian pieni ensi altaaksi?? kovasti mielisin vuokkokaloja, montako tuommoiseen menisi?
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

"Loisteputkissa on sävyinä 1xOsram 67 (sininen), 1xAiM marine (lila) ja 1xdaylight (kirkas valkoinen). "


Nuo lamput on ilmeisesti T5 lamppuja?

Mitä testejä kannattaa hankkia, no ainakin PH, ?? N03/NO2 testit löytyy


Ps. Lukemalla nuo Sauraman linkit olen kyllä oppinut valtavasti uutta ja nyt alkaa hahmottua minkälaisesta systeemistä on kysymys.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Ehdottomasti Kh testi.

Tehdessäsi kalkkilisäykset tasapainotetulla menetelmällä, kuten kalkkivedellä ja/tai Bio Calsiumilla, Kh arvo antaa erittäin hyvän kuvan vedentilastasi. (Bio Calsiumin mukana saat tietysti myös muut tarkeät hivenaineet jne.)

Kh testin tekeminen on testeistä helpoin. Vie aikaa alle minuutin joten viikottainen seuranta ei ole vaivalloista.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

heikki kirjoitti: Nuo lamput on ilmeisesti T5 lamppuja?
Eivät ole kuin ihan tavallisia loisteputkia, ei T5.

Testeistä mulla on pH, kH, Ca ja fosfaatti eli po4, niillä olen ihan loistavasti pärjännyt.

Lisäaineita mulla ei ole tuon kalsiumhydroksidijauheen lisäksi kuin Seran Marinvit plus, jonka "turhuudesta" en osaa sanoa..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Elämä on ihmeellistä, yhtä äkkiä vaimolle kelpaa jopa 200 l meriakvaario..

Sellainen sitten...

Mikä on järkevä lamppu tuommoiseen 200 l altaaseen pituus 1 m korkeus 50 cm? siis hinta / laatu kohdallaan?

Mitä pieniä kaloja & rauhallisia kaloja kannattaisi vuokkokalojen lisäksi kuvitella tuon kokoiseen altaaseen, kettukalat kiinnostaisi??

PS.Onko järkeä ostaa käytettyä korallihiekkaa??

:P
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Onnittelut Heikki, hyvin neuvoteltu :)

Tuommoinen metrin mittainen on kinkkinen vakiolamppujen suhteen. " polttimoiset ovat noin 120cm pitkiä ja tulevat siis pitkäksi kummastakin päästä. Lisäksi osa lamppujen valosta menee "hukkaan" kun sijoittuvat ihan altaan päihin. Yksi polttimoiset mahtuvat päälle, mutta jättävät päädyt vähemmälle valolle.

Pari vaihtoehtoista tapaa joita lähtisin vertailemaan olisivat kivien sijoittelu siten, että valoa vaativimmat korallit (olettaen että haluat tämän tyyppisen altaan) sijoitellaan keskelle kovaan valoon ja ei niin valosyöpöt päätyihin. Tämmöinen yhden polttimon ratkaisiu mahdollistaa erityyppisten lajien sijoittamisen sopivaan valaistukseen. Luultavasti ihan ok ratkaisu.

Mikäli mielessäsi on esimerkiksi kivikorallipainotteinen ja kovasti valoa vaativa allas, löytyy monilta valmistajilta yhden polttimon ripustettavia valaisimia eri valotehoilla. Näin saat kaksi lamppua altaasi päälle.

Tehoksi riittää 150W, vaikkei 250W mikään over-kill olekaan.

Voihan sen hiekan käytettynäkin ostaa, jos saat hyvän hintaan. Itse huuhtoisin sen huolella suolaisella vedellä. Ei se tuorekaan hiekka kauheita maksa, mikäli ei sopivaa käytettyä satu kohdalle. Oisiko ollut 40€ säkki Siniriutassa. Itselläni tuo riitti 400+ litran altaaseen (en rakentanut kovinkaan syvää hiekkapetiä.)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

lampuksi laittaisin 2x150 - jos haluaa täyteen ahdetun
tai
100 litran tekniikkaa ja ilmavempaa sisustusta tavoitellen 1x150 tai 250w lampun. (eli jättää laidoille tilaa vapaaksi)

Kannattaa jättää tosi ilmavaksi. Äkkiä tulee lasit ja pinta vastaan korallien kanssa. kannattaa käydä katsomassa paria saman kokoista valmista allasta.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Giesemann System 230 1x 250 W tuo on 600 mm pitkä, onko liian lyhyt 1 m pitkään altaaseen.

Ostan sopivan lampun jos jollain sattuisis olemaan :D
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Kettukalalle toi purkki taitaa olla auttamattoman pieni.

150/250w kuten muutkin sanoivat.. ehkä 150w + "tee-viitoset" olis mun mielestä paras.

Hiekan ostaisin mielummin uutena, vanhan huuhtoisin kraanavedellä niin pitkään että kaikki moskat ovat lähteneet.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

heikki kirjoitti:Giesemann System 230 1x 250 W tuo on 600 mm pitkä, onko liian lyhyt 1 m pitkään altaaseen.
Yksipolttimoisessa lapussa on kokolailla yksi ja sama, että mikä lampun pituus on. Enemmän ehkä sitten ulkonäköasia. Valoa tuottava osuus on kuitenkin vain se halidipolttimon alue - n. 15cm.

Toinen asia on sitten, että jos lampussa on esim. t5-putket kiinni, niin ne valaisevat sitten lähes koko lampun pituudelta.

valinta on sitten, että ostaako aluksi vain HQIn ja myöhemmin T5 rinnalle vai molemmat samassa lampussa. aluksi pärjää oikein hyvin HQIllakin ja jos pitää sisustuksen koon 100 litraisen koossa, niin lisävalo ei välttämättä ole edes pakollista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”