hiekassa leväongelma, mikä avuksi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

hiekassa leväongelma, mikä avuksi

Viesti Kirjoittaja referee »

Altaani on ollut käynnissä kohta vuoden ja jatkuva ongelma on se että hiekka ei pysy kauniin valkoisena, vaan siiihen keräntyy tiilenpunaista/ruskeaa levää. Mitä toimenpiteitä/eläintä suosittelette jotta levästä pääsisi eroon? Kaikki neuvot otetaan vastaan. Aloittelija kun olen niin en vielä tiedä mitä kaikkea voisi tehdä. Makeavesiakvaariossa "imurointi" puhdisti hiekan.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jos levän pintaan syntyy selvästi nähtäviä kaasukuplia niin kyseessä on sinilevä eli syanobakteeri.
Tämä levä kasvaa jos akvaariossa on liikaa ravinteita ja yleisin syy on liika ruokinta tai huonosti toimiva vaahdotin tai tietysti molemmat yhdessä. Yhtenä syynä voi myös olla, että pohjahiekan eliöstön määrä on vähäinen.

Mespilia globulus merisiili näyttää syövän kyseistä levää mutta ei oikein mielellään liiku pohjahiekalla.
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Kiitos neuvoista. Just viikonloppuna tuli säädettyä vaahdottajaa, ja nyt näyttää siltä että vaahtoa tulee paremmin ja samalla myös "kahvia" kuppiin! Ruokinnassa olen noudattanut rytmiä kerran päivässä mysistä ja hiukan vuokkokaloille omaa purkkiruokaa. yhtenä päivänä viikossa ei ruokintaa ollenkaan. Katsontan jos vähän vähentäis kalojen ruokointaa niin varmaan ongelma olisi ratkaistu. Jälleen kerran kiitos!
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Myös jonkinlaista fosfaatinpoistajaa voisi kokeilla. Käytätkö RO-vettä?
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

kyllä käytän RO-vettä. kun perustin altaan niin käytin suurimmaksi osaksi RO-vettä ja nyt aina kun lisään tai vaihdan vettä niin tilalle laitan RO-vettä.

Etsin mielusasti kalaa joka söisi tuon levän mutta varmaan merimakkara tai joku muu pohjalla oleskelia kelpaa. Onko ehdotuksia mikä kala voisi syödä tuota levää pohjalta? nyt altaassa on yksi keltavälskäri, palettivälskäri, pinsetti ja kolme vuokkokalaa. Vuokkoja oli kaksi mustaa ja kaksi oranssia mutta "Nemo" pääsi "karkuun", taas. Kerran karattuaan sain sen kiinni altaan takaosasta ylivuodon puolelta vaahdottimen läheltä, kun palautin sen altaan puolelle niin toiset varmaan kiusasivat sen hengiltä tai sitten ravut nauttivat hänet! Eipä ole näkynyt enää..
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä allas on ollut koko ajan (vajaa puolivuotias allas) jonkunnäköisen levän kourissa. Ei niin pahasti että kauhistuttaisi, mutta paljon erilaisia makroleviä sekä rihmalevän/punalevän tyyppisiä leviä kasvaa. Lopulta kun riehaantuivat ja valtasivat pohjajiekan (näytti ihan punaruskealta ruoholta :roll: ) aloin säätämään vaahdottajan kanssa. Mitään vikaa ei ollut, mutta kuppia olin pessyt ehkä reilun viikon-kahden viikon väliin kun aloittelijan silmiin "sinnehän ei ole vieläkään tullut mitään". Otin kuitenkin ja rupesin pesemään sitä useammin ja kappas, vesi näyttää yhtäkkiä kirkkaammalta ja rihmamaisten levien kasvu on tyrehtynyt aika hyvin, jotkut makrolevät ovat jatkaneet onnellisina kasvuaan. Pari kertaa viikossa saan pestä kuppia että pysyy vesi tyytyväisenä :mrgreen: Nyt silmä jo erottaa milloin vaahdottaja ei enää toimi kunnolla, paljon tässä uudessa harrastuksessa on siis edelleen opettelemista.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Kannattaa katsoa myös, että vedenkiertoa on tarpeeksi

Joskus kun itselleni on tullut levää purkkiin, olen napannut pois ne jotka iisisti lähtevä. Sellaista mattoa kasvoi aikoinaan hiekalle, nappasin sen pois sekoittamatta alempia hiekkakerroksia.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Siis kun sanoit "nappasin" sen pois niin tarkoitatko ihan että kädellä siivoten? Mietin vaan että kannattaako sormia pistää myllertämään hiekkaa, siis ettei tulisi sitä "lumisadetta" hiekasta. Olen koittanut mahdollisimman vähän "myllertää" hiekkaa mutta ei tarvi muuta kuin magneetilla puhdistaa lasia niin saa aikaan pienet pyörteet jotka pöllyttävät hiekkaa. Miten on tuon vedenvaihdon kanssa, kannattaisiko vaikka kokeilla vaihtaa enemmän vettä? siis suurempaa määrää tai sitten useammin? Olen ymmärtänyt että liika vaihto on huonoa jos ajattelee esim keskusteluja missä akvaario on siirretty niin suositellaan että vanhaa vettä otetaan talteen mahdollisimman paljon? Onko kokemuksia tuosta? Vaahdotinta pitää ruveta pesemään useammin jos tuo Alixin kokemus olisi hyödyksi.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

referee kirjoitti:Siis kun sanoit "nappasin" sen pois niin tarkoitatko ihan että kädellä siivoten?
Jep, kädellä tai pihdeillä... siistinpää jälkeä tulee, jos pistää pumput pois.

Ja tosiaan se mun kama oli sellaista, mikä lähti mattona pois. Tietty vähän lähti hiekkaa kanssa.

Näinhän niitä ravinteita saa helposti pois purkista.
referee kirjoitti: Mietin vaan että kannattaako sormia pistää myllertämään hiekkaa, siis ettei tulisi sitä "lumisadetta" hiekasta.
Mulla se levä oli tosiaan ihan mattona siinä hiekan päällä. Ei sen poistaminen pahemmin hiekkaa myllertänyt.
referee kirjoitti: Miten on tuon vedenvaihdon kanssa, kannattaisiko vaikka kokeilla vaihtaa enemmän vettä?
Minkäs kokoinen purkki, paljonko vaihdat vettä, mikä vaahdotin, millainen kierto... paljonko ruokit?

Vedenvaihdot/vaahdottimen päivittäminen jos on liian pieni/fosfaatin poistaja/kierron lisääminen voisivat auttaa.
referee kirjoitti: Olen ymmärtänyt että liika vaihto on huonoa jos ajattelee esim keskusteluja missä akvaario on siirretty niin suositellaan että vanhaa vettä otetaan talteen mahdollisimman paljon?
No toi on vähän toinen juttu... tuskin sä sinne toimivaan purkkiisi saat liikaa vettä vaihdettua.
referee kirjoitti: Vaahdotinta pitää ruveta pesemään useammin jos tuo Alixin kokemus olisi hyödyksi.
Jep, toi pitää paikkansa, vaahdotin kannatta putsata usein.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Allas on 450 l ja streamerit on 2 kpl tunzen 6000 jossa kiertoa maximissaan 7000 l/h, vaahdottaja on tunzen Comline 3130/2

Ruokinnnassa noudatan rytmiä kerran päivässä mysistä ja vuokkokaloille Spectrum small fish formula ja koralleille säännöllisen epäsäännöllisesti Salifer amino coral ja coral food. Koralleja on toistaiseksi niin vähän että en ole hirveesti niiden ruokintaan säännöllisesti panostanut. Miten kannattais ruokkia koralleja? koralleja on Acropora, Caulastrea, Lobophyllia, Favites ja Sarcophyton. Lisäksi yksi jonka nimeä en tiedä, vuokko ei selvinnyt hengissä, ei avautunut koskaan kunnolla.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Täällä kasvoi semmoista tumman-tiilen punaista levää yhdessä vaiheessa siistinä mattona hiekalla ja kivillä. Ei ollut rihmamaista vaan semmoista samettisen näköistä.

Hommasin semmoisen hiekkaa purskuttelevan tokon ja se innoissaan hotki kaiken pois muutamassa päivässä.
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Mulla tuo samettimainen levä kivillä menee turbojen vatsaan mutta hiekan päällä se vaan kasvaa ja rehottaa. Hommasitko tokon siniriutasta? oliko kallis? äläkä vastaa "elämä on".(rupee tuo lause ottamaan päähän kun elokuvakassakin vastaa niin kun päivittelin leffalippujen nousseita hintoja)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Silakka kirjoitti: Jep, kädellä tai pihdeillä... siistinpää jälkeä tulee, jos pistää pumput pois.
Ja tosiaan se mun kama oli sellaista, mikä lähti mattona pois. Tietty vähän lähti hiekkaa kanssa.
Juuri tuota samaa mattona pohjasta lähtevää "villaa" oli /on vä'hän edelleen minulla. Ihan taisin kasvipihdeillä napata "karvasta" kiinni ja hups - tuli jättilevy mukana :mrgreen: Se vähä joka pöllähti laskeutui puolessa tunnissa.
Silakka kirjoitti:Näinhän niitä ravinteita saa helposti pois purkista.
Samoin miettein olen ollut hermoilematta reippaan levänkasvun aikana. Olen siis vain miettinyt että "näinhän niitä ravinteita myös vähennetään", enkä ole ottanut minkäännäköistä painetta siitä, että altaassa on makroleviä. Eivät ne ole minun silmään ollenkaan rumia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Varmaankin joku Valenciennea tokko voisi 'purskutella' hiekkaa hyvin. Seurauksena tosin on, että vedessä lentää jatkuvasti hitulaa ja hiekkaa menee esim. korallien päälle ja simpukoiden sisään, eikä ne oikein siitä tykkää. Siniriutasta kannattaa laittaa tilaukseen jos sellaista halajaa.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

KatjaN kirjoitti:Varmaankin joku Valenciennea tokko voisi 'purskutella' hiekkaa hyvin. Seurauksena tosin on, että vedessä lentää jatkuvasti hitulaa ja hiekkaa menee esim. korallien päälle ja simpukoiden sisään, eikä ne oikein siitä tykkää. Siniriutasta kannattaa laittaa tilaukseen jos sellaista halajaa.
Piti just samaa sanoa. Itselläni oli ko. tokko vanhassa purkissa. On kyllä todella tehokas putsaamaan hiekkaa, mutta sieltä menee sitten öttiäiset kanssa sen suuhun (luonnollisesti, ei se nyt sitä hiekkaa syö :))

Itse kyllästyin just tohon jatkuvaan pöllyämiseen.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Miten peljon tuo tokko pöllyttää? Siis onko siinä kokoajan sellainen pieni hiekka lumisade akvaariossa? Mikä on haittapuoli siinä että se syö myös öttiäisiä hiekasta? meneekö koko DSB idea hukkaan suodatuksessa?[/quote]
Niilo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 23:14, 11.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Niilo »

Itse tilailin siniriutasta Amblygobius phalaenan, jonka "pitäisi" olla vähän iisimpi pöllyttämisen kanssa. Kasvaa toisaalta myös aika isokokoiseksi, (suuremmaksi kuin tokot yleensä) n. 15cm.

Tämän lisäksi riskillä makkara, esim. Holothuria atra (kuollessaan päästää myrkkyjä altaaseen) ja muutama Ophiolepsis superba.

Näitä suunnittelin omaan altaaseen hiekan puhtaanapitäjiksi.
raa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 15:02, 23.05.2004
Akvaarioseurat: FOMA 007
Paikkakunta: Espoo

Lisää hiekansiivoajia

Viesti Kirjoittaja raa »

Ostin Siniriutasta syksyllä meritähden, jota Kimi mainosti hyvänä hiekan putsaajana. Latinan kielistä nimeä hän ei tiennut, mutta myyntinimike taisi olla Sand Sifter. Parin kuukauden kokemuksella voin todeta meritähden olevan hyvä hommassaan eli liikkuu hiekan pinnalla ja kaivautuu hiekan sisään. Eikä pöllytä hiekkaa.

LiveAquarium.comin mukaan voisi olla Astropecten polycanthus :roll: .
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Mitenköhän kauan pitäsi jättää ruokinat pois kokonaan jotta akvaarion ravintotasapaino palautuisi tasolle jossa ei enää olisi levää pohjalla? 2-4 piavää? Viikko? Onko kellään kokemusta missä ajassa akvaariosta loppuu liika ravinto? Ylempänä on listattu mitä kaloja altaassa on.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

referee kirjoitti:Mitenköhän kauan pitäsi jättää ruokinat pois kokonaan jotta akvaarion ravintotasapaino palautuisi tasolle jossa ei enää olisi levää pohjalla? 2-4 piavää? Viikko? Onko kellään kokemusta missä ajassa akvaariosta loppuu liika ravinto? Ylempänä on listattu mitä kaloja altaassa on.
Minulla on ollut lähivuosina suurimmat leväongelmat, kun olen ruokkinut allasta liian vähän. Joskus yritin ruokkia vähemmän, mutta lopputuloksena oli leväinen allas. Sitten kun aloin taas ruokkia enemmän, levät katosivat. (450L, 90kg kiveä, paksu hiekkapeti) Tätä nyt ei välttämättä kannata kokeilla tuosta vaan, sillä kaikki altaathan ovat yksilöitä ja totutettu tiettyyn hoitoon. Pointti on vain se, että aina ei ruuan vähentäminen auta.

Nyt käytännössä tyhjä allas on pysynyt yllättävän puhtaana salifertin fosfaatin sitojan, aktiivihiilen ja vaahdottajan avulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”