Kiusana ruskeat makrolevät

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
snikula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 09:58, 05.05.2003
Paikkakunta: Joensuu

Kiusana ruskeat makrolevät

Viesti Kirjoittaja snikula »

Kun allas kypsyi, tuli normaalit levävaiheet paitsi, että vihreitä makroleviä ei ilmestynyt vaan ruskeita senkin edestä. Mm. sargassum, padina spp. ja muut määrittelemättömät ruskeat makrot. Ensimmäiset vihreät ilmestyivät n. 10 kk kohdalla ja niiden määrä on pysynyt mitättömänä verratuna ruskeisiin.

Kun altaaseen on lisätty jokunen uusi kivi (käytettyä ja uutta muutama kilo) ei kumpaankaan ole ilmestynyt ruskeaa makrolevää vaikka viereisissä kivissä levä rehottaaa.

Allas perustettu 10/04, ekat kalat 4 kk perustamisesta (salarias ja strigosys) + 10 Turboa + 4 erakkoa. Kuormitus on pysynyt tuolla tasolla tähän päivään asti, välskäri myyty tosin pois koska kasvoi puolen vuoden aikana turhan isoksi.


Kiveä perustaessa n. 25 kg Kimiltä avaamattomassa laatikossa suoraan kivilähetyksestä. Nyt kiveä n. 30 kg joista siis 5 kg täysin levättömiä, tuo 5 kg lisätty kesällä -05

Altaan koko 200L + ala-alas 30l tekniikkaa varten, ei refua.
Altaassa kiertoa 6000l/h + paluupumpun n. 1300 l/h
Valoa 250w 12500K Giesemann Megachrome + 25W sinivaloa
vaahdotin alussa Tunze 3115/2, tarkoitettu max. 400 litraiseen.
07/05 alkaen AquaC EV240, tarkoitettu max. 1600 litraiseen
07/05 alkaen nestenäinen fosfaatinpoistaja
11/05 alkaen rautapohjainen fosfaatinpoistaja
hiiltä pussissa lähes koko altaan ajan n. 2-3dl pussissa vaihto n. 1kk välein
09/05 alkaen vedenvaihdot RO-vedellä

Levien määrä ei ole vähentynyt n. 3 kk aikana lainkaan. Iso parannus tapahtui vaahdottimen vaihdon yhteydessä (n. 1-2kk sen jälkeen), mutta sen jälkeen tilanne on pysynyt samana.

Veikkauksia pääseekö noista ruskeista levistä koskaan eroon tai mikä meni pieleen?

t.Sami

niin joo, niin kivi- kuin pehmyt koralliti kasvavat kuitenkin kivasti.
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Mulla oli sama riesa (http://elpuri.aqua-web.org/hattara.jpg). Levä lähti ihan hetkessä ankarassa myrkytyskierteessä (jokin tappoi Xenian joka myrkytti vettä ja tappoi jotain joka tappoi jotain jne...)
Liirum laarum
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Käynnistä siis sopiva kierre.

Nosta lämpö 40 asteeseen --> Xeniat kuolee --> levä katoaa...
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Tämä voi olla vähän rankka keino, mutta kuoleeko kaikki pienimmätkin partikkelit jos nostan lämmön korkealle? Minulla on kaksi hirveintä levää (aiptasia ja kuplalevä) akvaariossani, enkä usko pääseväni niistä enää ikinä luonnollisin keinoin eroon. Jos kalat ja kotilot siirtäisi turvaan puoleksi päiväksi ja kuumentaisi veden kuumaksi, ratkeaisiko ongelma? Älkää nyt soittako eläinsuojeluvirastoon, minä ihan oikeasti vain mietin että onko ongelmaan jotain ratkaisua. :D
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

tai jos vaihtaisi vain suoraan kivet graniittiin?

kuinka paljon pitää olla kuplalevää, että se on ongelma? Minulla on ollut aika paljon, mutta entä sitten :mrgreen: Se on kyllä pysynyt sinänsä ihan aisoissa.

Eikö aiptasiasta pääse ravuilla eroon?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Pyytäisin kyllä asiallisuutta näihin vastauksiin. Kaikki eivät voi tietää milloin porukka heittää huulta ja milloin ei.

Jos Aiptasia ei ole levinnyt kovin pahasti ja sijaitsee vain jossakin kohdassa kiveä tai vain jossakin kivessä niin siitä pääsee eroon poistamalla kiven kokonaan altaasta tai lohkaisemalla kivestä (esim. taltalla) palan siitä alueelta jossa Aiptasia sijaitsee. Itse aikoinaan poistin tällä tavalla kyseisen kiusankappaleen.

Mutta tämä ei ole ratkaisu. Vesiolojen ollessa hyvät niin Aiptasia ei kasva. Itse uskoin poistaneeni kiusankappaleen refugiosta juuri lohkaisemalla kiven kuten kerroin. 2 vuotta refugio oli Aiptasia vapaa mutta kun altaan oli toimittava väliaikaisena pääaltaana ja sen kuormitus kasvoi niin eikös vain sieltä alkanut uudet yksilöt työntää päätään esiin. Nyt koristeena on muutama tosi iso yksilö mutta pääsevät kokoilemaan suomalaista lumihankea kunhan pääallas on kunnolla käynnissä ja pääsen uusimaan koko refugion.

Huomion arvoista on, että refugion kivet ovat alkuperäiset joten Aiptasia ei ole tullut sinne jälkikäteen vaan lähes 4 vuotta sitten.
snikula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 09:58, 05.05.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja snikula »

Onneksi ei ole kuitenkaan noin pahaa tilannetta kuin tuossa Elpurin kuvassa. Mutta sama levä kuitenkin dominoi. Xeniaa olis kanssa josta olisi kiva päästä eroon, mutta jos nyt kuitenkin jättäisi noi "kill them all" -metodit käyttämättä.

-Sami
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meitillä on noin saman verran levää kuin elpurin kuvassa. Erilaisia ruskeita makroleviä ja jokseenkin tuon "hattaran" oloista rihmamaista levää. Kasvu tyrehtyi aika hyvin kun vaan rupesin pesemään vaahdottajan kupin paljon useammin, käytännössä 2-3 kertaa viikossa. Tosin eivät nuo levätkään minua haittaa, en oile vielä niin osaava että parit Xeniat edes pitäisi tappaa pois kun ovat hauskan näköisiä. Aiptasiaa alkaa kyllä olla sen verran että saisi vähän vähentyä. Ne on kyllä pysyneet kurissa kun on antanut niille kuuria kalsiumtahnalla ja ruiskulla. Kun kerralla käy altaan läpi niin ainakin puolet häviää lopullisesti. Pitäisi vaan jaksaa tehdä työ useammin ja toivoa ettei Aiptasioita tule paikkoihin, minne ei ruiskulla yllä. Käytännössä niitä kyllä hankaliin paikkoihin tulee, etenkin jos on päästänyt tilanteen hallinasta niinkuin meikäläinen, mutta tuo keino voi olla aika kätevä jos altaassa on vain kourallinen näitä pahaisia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

En mä usko että kukaan kiehuttaa akvaariotaan yhden läpän takia kysymättä keneltäkään. Pitää myöntää, että olen todella monta kertaa ihmetellyt ihan silmät selällään oikeita, hyväksi havaittuja ohjeita, jotka vain kuulostavat hullulta. Merivesiakvaarioissa mikään ei ole itsestäänselvää.

Aiptasiaa on joka kivessä, pumpuissa ja jopa lämmittimessä. Se ei kuitenkaan ole mitään verrattuna kuplalevään, jota voin helposti poistaa 2 tuntia viikossa, eikä se ainakaan ole vähentynyt viimeisen parin kuukauden aikana. Tuntuu, että jos joka päivä poistaisin levää kahden tunnin ajan niin se saattaisi vähentyä. Olen pahoillani, mutta mulla ei ole aikaa eikä jaksamista eikä hartiavoimia nyppiä kuplalevää pois kahta tuntia päivässä. Siksi kyselin ehkä epätoivoiseltakin kuulostavan ohjeen perään. Pitää ehkä sitten kysellä Siniriutasta ongelmaa hoitavia elikoita. Irkissä kukaan ei ole vielä tunnustanut tietävänsä hoitoa.
snikula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 09:58, 05.05.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja snikula »

Kottarainen kirjoitti:En mä usko että kukaan kiehuttaa akvaariotaan yhden läpän takia kysymättä keneltäkään. Pitää myöntää, että olen todella monta kertaa ihmetellyt ihan silmät selällään oikeita, hyväksi havaittuja ohjeita, jotka vain kuulostavat hullulta. Merivesiakvaarioissa mikään ei ole itsestäänselvää.

Aiptasiaa on joka kivessä, pumpuissa ja jopa lämmittimessä. Se ei kuitenkaan ole mitään verrattuna kuplalevään, jota voin helposti poistaa 2 tuntia viikossa, eikä se ainakaan ole vähentynyt viimeisen parin kuukauden aikana. Tuntuu, että jos joka päivä poistaisin levää kahden tunnin ajan niin se saattaisi vähentyä. Olen pahoillani, mutta mulla ei ole aikaa eikä jaksamista eikä hartiavoimia nyppiä kuplalevää pois kahta tuntia päivässä. Siksi kyselin ehkä epätoivoiseltakin kuulostavan ohjeen perään. Pitää ehkä sitten kysellä Siniriutasta ongelmaa hoitavia elikoita. Irkissä kukaan ei ole vielä tunnustanut tietävänsä hoitoa.
Moi,
onko sinulla kuvaa altaasta ja sen tilanteesta. Nyt tuli mieleen, että kyseessä ei ehkä ole aiptasia eikä kuplalevä sellaisena kuin kokeneemmat sen ymmärtävät. Itse en ole sellainen kokenut, mutta kuullostaa vaan tuo aiptasia-ongelma niin hurjalta ja kulpalevän kasvuvauhti ei nimittäin käsittääkseni ole sellainen, että sitä voisi harventaa päivittäin.

Kuva aiptasiasta: http://trickstr.tripod.com/pests.htm
Kuvia kuplalevästä: http://www.reefcorner.com/SpecimenSheet ... _algae.htm

-Sami
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kottarainen kirjoitti:Aiptasiaa on joka kivessä, pumpuissa ja jopa lämmittimessä.
Oletko koittanut Lysmata wurdemanni - rapuja? (ja onko varmasti aiptasia)

Kottarainen kirjoitti:Se ei kuitenkaan ole mitään verrattuna kuplalevään, jota voin helposti poistaa 2 tuntia viikossa, eikä se ainakaan ole vähentynyt viimeisen parin kuukauden aikana.
Muistaakseni emerald crab tms. iso taskurapu söi kuplalevää. Mun kysymyksessä lähinnä oli pointi se, että en ole vielä kenelläkään kuullut suomessa olevan "oikeasti" kuplaleväongelma - ja minulla sitä on kasvanut aina siellä täällä, mutta ei se nyt niin riesa ole ollut. Oikeastaan hienokin. (kaikkia kolmea edellisen linkin levää)
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Olen aivan varma kummastakin. Voin laittaa kuvat illalla. Kuplalevää minulla on ainakin kolmea eri tyyppiä, josta kahden lievemmän saa helposti pidettyä kurissa. Se kolmas vain ajaa mut hermoromahduksen partaalle. Aiptasiaa on niin paljon (ei pidä sitä niin isona ongelmana) koska en ole uskaltanut harventaa sitä. Jossain linkissä sanottiin, että se on hanakka leviämään pienestäkin palasesta. Aiptasia kanssa voin elää (se on ihan söpöä), mutta kuplalevä on jopa kasvanut jossain koralleissani kiinni, ja sen poistaminen on vähän vaurioittanut koralleja. Onneksi toipuivat. Kaikkialle eivät pihtinikään yllä, olen jo puoliksi luovuttanut kuplalevän suhteen. Olkoon sitten vihreä akvaario.
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Kuplalevä

Viesti Kirjoittaja Cano »

Eihän nuo kuplaleväpalloset puhkea sinun poistaessa niitä, koska leviävät kuplien sisällä olevista "itiöistä"?
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Kaikki isommat puhkeavat. Tiedän että se levittää niitä. Ilmeisesti jos saisin kaikki kuplat poistettua nuorina, ei ongelmaa olisi. Se on kuitenkin käytännössä mahdotonta. :D Kuulkaa, mitkä näitä kuplaleviä tuhoavat luonnossa? Kai niillä jotain vihollisia on? Vai onko mulla vain asenneongelma? Pitäiskö relata ja antaa kuplien kuplia?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

On se vaan jännä miten eri altaissa on eri levät hallitsevia.
Mulla on alusta asti ollu kuplalevää ja en ole sitä mitenkään tarkoituksenomaisesti karsinut, joskus sitä nousee joku pallero muun makrolevän harvennuksen yhteydessä.

Olen niitä kuplia muutan puhkonutkin ronkkiessa muita makroleviä ja xeniaa pois altaasta, siitäkään ei minkään näköistä epidemiaa ole kehkeytynyt.

On mulla jotain aiptasia sukuun kuuluvaakin tuolla mutta ne ei kasva edes hurjaan sentin läpimittaan vaan jäävät varmaan alle puoleen siitä ;)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kottarainen kirjoitti:Kaikki isommat puhkeavat. Tiedän että se levittää niitä. Ilmeisesti jos saisin kaikki kuplat poistettua nuorina, ei ongelmaa olisi. Se on kuitenkin käytännössä mahdotonta. :D Kuulkaa, mitkä näitä kuplaleviä tuhoavat luonnossa? Kai niillä jotain vihollisia on? Vai onko mulla vain asenneongelma? Pitäiskö relata ja antaa kuplien kuplia?
emerald crab - taskurapu
http://www.reefcorner.com/images/EmeraldCrab1.jpg
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

http://reefkeeping.com/issues/2002-02/h ... /index.php

Käsin poistaminen näyttäisi olevan suositeltu tapa.
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Mulle tommonen Ercolania endophytophaga (seems to target Valonia algae particularly, somehow entering a vesicle without rupturing it, and then consuming tissue and spores from the inside) ! Sitä ei kyllä löytynyt LiveAquariasta. :D Saakohan kimiltä tilattua semmoisen? :P Rapu ois kiva, mutta puolimetrinen rapu ei ehkä sovi tänne. Jos sen ostaisi pienenä, siitä voisi kasvaa sellainen BonsaiKitteniin verrattava Bonsai Crab! :P Parempi vaihtoehto voi olla se aiptasian kurittamiseen tarkoitettu wurdemannii.

Ainiin, mulla on peräti kolmea ReefKeepingin mainitsemista kuplakoralleista ( Ventricaria ventricosa) ! Eniten on on tota ylimmäistä, pahinta. Se ei meinaa lähteä kivistä muuten kuin repeytymällä rikki. Sitten on noita Boergesenia forbesii hodari-leviä, ja pieniä ruusukkeita Valonia aegagropila -ryhmää. Ei noista kahdesta viimeisestä oo oikeastaan haittaa, ne saa nypittyä helposti pois.

VIKA on tietenkin siinä, että mulla on niin vähän oikeita koralleita että silmään pistävät nuo levät ja vuokot. Grrh. Ratkaisukin muotoutuu hiljalleen mielessäni... :P
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Minulla kuplaleväongelma hävisi kun hommasin Mithrax-ravun ja joidenkin tietojen mukaan Mithrax sculptus ei kasva, kuin 5cm. [;)]

Lysmata wurdemanni ja L. rathbunae ovat minulla aina hoitaneet aiptasia-ongelmia yllättävänkin tehokkaasti. [;)]
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Voiko yhden wurdemannin/rathbunaen laittaa nanoon (35 litraa)? Pääsin häirikköravustani eroon - rouskutti kiveä - joten nyt olisi kiva saada joku rouskuttamaan aiptasiaani :roll:

-Juissi
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

No mutta! Minähän vain luinkin väärin tuon koon. :D Katselin että lopullinen koko tulee olemaan puolitoista JALKAA. Olen aika haka usa:n mitoissa. :D Aika iso siis ravuksi. Pöhlö olen. Pärjäävätkö lysmata wurdemannii ja mithrax sculptus yhdessä? Tai kolme ajattelin niitä lysmatoja ostaa, kun sain sellaisen käsityksen että ovat 'laumaeläimiä'.

Myykö joku? Saako Kimiltä tilattua? :)
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Juissi kirjoitti:Voiko yhden wurdemannin/rathbunaen laittaa nanoon (35 litraa)? Pääsin häirikköravustani eroon - rouskutti kiveä - joten nyt olisi kiva saada joku rouskuttamaan aiptasiaani :roll:

-Juissi
Itsellä oli entisessä nanossa (27l) yksi wurdemanni joitakin lasiruusuja se ehti syödä ennenkuin kuoli pois, joten voi olla hankalaa koska olin aikaisemminkin kokeillut eri rapua (sansibarius)yhtä huonoin tuloksin... Nykyisessä nanossa (107l) wurdemannit elävät hyvin, mutta eivät viitsi syödä hankalimmissa paikoissa olevia lasiruusuja :|
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Aiptasia

Viesti Kirjoittaja Cano »

Wurdemanneista en aivan tiedä, mutta jos viihtyvät kuten L. amboinensikset, niin eivät "vaadi" laumaa, vaan viihtyvät parillisina lukumäärinä altaissa. Wurdemanitkaan eivät syö suuria aiptasioita eli pitää ensin esim. kalkkivedellä tuhota suuret ja wurdet syövät pienet uusiokasvut...
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Idefix »

ealex kirjoitti:Minulla kuplaleväongelma hävisi kun hommasin Mithrax-ravun ja joidenkin tietojen mukaan Mithrax sculptus ei kasva, kuin 5cm. [;)] [;)]
Minkälaisia kokemuksia teille on kerääntynyt Mithrax-ravuista. Vai onko joku muu eläin ilmoittautunut kuplalevän viholliseksi?

Edit:ainakin tämän linkin mukaan voisi olla ihan hyvä hankinta.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”