Vesitesteistä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
juhakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 12:08, 20.12.2005
Paikkakunta: Turku

Vesitesteistä

Viesti Kirjoittaja juhakala »

Olen hankkimassa huomenissa vesitestit ja lisäaineet pientä pikoriuttaani varten. Onko siis seuraavat:
pH -testi
KH/Alk. -testi
Ca -testi
Mg -testi
NO2/NO3
ne joita tarvitsen?

Onko mielipiteitä kenen valmistamia kannattaa käyttää?
Entä lisäaineet: kalsiumhydroksidia ainakin, mutta mitä viellä?


Mitä muita neuvoja asiaan liittyen?
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Cano »

Testeistä tuntuisi hyvät valitun ja varmaan suosituin merkki on Salifert. Myös Tropic Marine on hyvä.

Kalkkiveden lisäksi tai jopa korvaajaksi voisi suositella nyt uutta Salifertin All in Onea. Tässä on lisäaineiden lisäksi myös kalkki mukana eli et pakosti tarvitsisi edes tuota kalkkvettäkään. Tosin jos kalkin kulutus on suurta, voi varmasti tuo All in one jäädä riittämättömäksi, kun sitä lisätään vain 5ml jokaista 100L kohti kerran viikossa. Itse ainakin lisään tuohon pikkualtaaseen all in onen lisäksi korvausvetenä kalkkivettä.
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Taas ihan vain minun mielipiteeni. Saa olla eri mieltä ;)

Riuttasi tilavuus on 15l, josta osa tulee olemaan kiveä. Sanotaan että vettä siellä on vaikka 10l. Tee riittävästi vedenvaihtoja, niin et tarvitse oikeastaan mitään lisäaineita. Hyvässä suolassa arvot ovat jo kohdallaan. Esim kalkkiveden lisäys tuollaiseen niin, että arvot eivät heitä häränpyllyä alkaa olla jo taidetta. Mg testin noista voi ainakin jättää myöhemmäksi jos ei halua törsätä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”