Pika gallup: Millä kiinnitätte korallit kiveen?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Pika gallup: Millä kiinnitätte korallit kiveen?

Viesti Kirjoittaja referee »

Nyt kun altaassani on muutama koralli, olen törmännyt ongelmaan.
Kalat tai ravut käyvät koralleiden kimppuun. Elävässä kivessä on aika paljon koloja minne voi korallin kiinnittää, mutta ne ei ole aina tarpeeksi kovin kiinni.

Mitä avuksi?

Kertokaa aloittelijalle hyviä vinkkejä millä kiinnittää vaikka acropora. Millä "liimalla" saa korallit kiveen turvallisesti kiinni, ilman että altaasen tulee myrkkyjä tai haitallisia kemikaaleja.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

kasper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:03, 03.01.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kasper »

Itsellä oli sama ongelma viime syksynä; hankin Tunzen Coral Fix- koralliliimaa, jota sitten sekoittelin ja kuivattelin ja painoin ja liimailin ohjeen mukaan. Vaan kylläpä irtosi koralli paikaltaan vuorokauden kuluessa kuitenkin... Turvauduin (ei niin esteettiseen) nippuside-ratkaisuun eli korallin sain jotenkuten hellästi kiristettyä haluttuun koloon nippusiteiden avulla ja sitten n. 3 vkon päästä leikkasin "köydet" pois, tuona aikana koralli oli jo itse kiinnittynyt kiveen.
Toimi ainakin minulla :) ...mutta tuskin mahdollista kovin pehmeiden möykkyjen kanssa? :?
midas4
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:41, 23.07.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

purkkaa

Viesti Kirjoittaja midas4 »

Itse olen saattanut käyttää myös purukumia kiinnitykseen laittamalla korallin sopivan pieneen koloon ja purukumilla sitten tiivistänyt ja täyttänyt kolon. Tietenkään ihan mitä tahansa massaa ei tule käyttää, mutta purukumi nyt on yksi mahdollisuus.

Henkilökohtaisesti en ole erityisemmin pitänyt noista kaupallisista murenevista kivimassoista. Ne tulee sekoittaa todella huolellisesti pyörittelemällä sormissa kauan aikaa, jotta kovettuisivat. Purkka hoitaa saman asian. Muista valita xylitol, niin säästyy hampaatkin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Isojen korallien kanssa olen käyttänyt nippusiteitä ja aiemmin kiinnitysmassoja (aquamedic/tunze samaa tavaraa)
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Itse olen pieniä frageja kiinnittänyt geelimäisella pikaliimalla
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

olen myös koittanut pikaliimaa. Ihan ok kamaa, mutta kannattaa hankkia mahdollisimman paksua. Tunzen pikaliima turhan juoksevaa.

Olen koittanut myös haavojen liimaamiseen tarkoitettua akrylli tms. liimaa - se oli aivan liian juoksevaa + yritin silloin liimata pehmeitä koralleja ja niiden kanssa ongelmaksi tuli se, että liimasta kuivui kovin ohut kerros, joka toimi veitsen lailla nirhaten virrassa heiluvat pehmeät poikki.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

tavallinen geelimäine pikaliima on hyvää. Liimaus pitää vaan tehdä kuivilla ja suhteellisen levättömälle pinnalla. Koralliliimojen (Esim Tunze) käyttö on hankalaa, mutta kyllä siihenkin harjaantuu. Ksylitoli on myrkkyä, joka tappaa pienet elukat, eli ei purkkaa altaaseen, eihän...
referee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:13, 18.08.2005
Paikkakunta: turku/Kuusisto

Viesti Kirjoittaja referee »

Siis millaiset pikaliimat ovat turvallisia? Onko mahdollista että kerrotte merkin ja mallin mitä olette käyttänyt, niin tiedän mitä on kokeiltu. En haluaisi mitään ylimääräisiä myrkkyjä altaaseen.

Onko mahdollista että käyttää samaa liimaa mitä käytin PVC putkien liimaamiseen? Tosin ongelma voi olla saada kivi tarpeeksi kuivaksi.

Entäs miten kauan korallin voi pitää kuivalla jotta liima kuivuu, ilman että koralli kuivuu ja kuolee?
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Itse en ole kiinnittänyt koralleja millään vaan laittanut ne johonkin kiven koloon ja jos koralli ei ole kyseisessä paikassa kestänyt niin sit olen tukenut sitä pienillä kiven paloilla.
puuakvaario
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:44, 11.02.2005
Paikkakunta: Laihia

Limaa

Viesti Kirjoittaja puuakvaario »

Ja Tunzen liimallahan sitä täälläkin läträillään, vaihtelevalla menestyksellä..
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Tunzen coral fixillä. Ei tolla mihin tahansa voi liimata, usein laitan jonkun tuen siksi aikaa kunnes massa kuivuu, jos liimaan johonkin hankalaan kohtaan.

Jonkun sortin kolon toi tyypillisesti vaatii. Mutta sellaisen voi pyöritellä vaikka ruuvimeisselillä.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Tunzella minäkin. Sitä pitää laittaa aika paljon, ja niin että tunkeutuu molempien pintojen koloihin kunnolla. Ja kuivuminen kestää tuntikausia.

-Juissi
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mut millä pehmeet korallit saa kiinni? Toivomalla hartaasti?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
midas4
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:41, 23.07.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Hmm?

Viesti Kirjoittaja midas4 »

"Ksylitoli on myrkkyä, joka tappaa pienet elukat, eli ei purkkaa altaaseen, eihän..."

Jaa, kyllä minä olen purukumia(mm. ksylitol merkillä varustettuja) käyttänyt lman ongelmia; elämää kivissä riittää ja kalatkin voi hyvin.

Alun perin tuon purukumin käytön korallien kiinnityksessä opin eräältä harrastajalta, joka on harrastuksen parissa ollut 90-luvun alusta asti ja toi minutkin harrastuksen pariin muutama vuosi sitten.

Kiinnostaiskin tietää, mihin tämä ksylitolin myrkyllisyys juuri merivesiakvaariossa perustuu? Onko purukumin käytöstä varoitettu missään kirjallisuudessa, sillä tiedän, että purukumia monet merivesiharrastajat ovat käyttäneet.

Purukumi kuin purukumi kovettuu vedessä kovaksi ja peittyy myös ajan myötä kalkkilevien peittoon. Tietenkin liika on liikaa ja silloin mahdollisesti myrkyllistä, mutta tämähän pätee taas kaikkien akvaarion lisättävien aineiden kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”