Kalkkireaktori

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Atten
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 19:56, 23.06.2002
Paikkakunta: Oulu

Kalkkireaktori

Viesti Kirjoittaja Atten »

Olen ostamassa uutta kalkkireaktoria. Onko kellään kokemusta Deltecin P500:sta? Mitä mediaa käytätte kalkkireaktorissa ja minkä kokoista?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Laajennetaan kysymystä vielä.

Ja mitkä on reaktorin arvot teillä? PH, CO2 määrä ja altaaseen syötetty määrä?
BenZo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 18:23, 02.10.2002

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Käytän Dupla Ca-reaktoria, siis viime torstaista lähtien [;)] , ja kytketty se on seuraavasti: Osmolaattorin saavista vesi reaktoriin ja sieltä altaaseen kun anturi käynnistää pumpun. Samaan aikaan CO2 tulee Ph-säätökeskuksen ohjaamana reaktoriin sen mukaan kuin tarve on ja ylimääräinen CO2 menee altaaseen tasaamaan PH:n vaihtelua. Siis letkun pää on vedessä!

CO2 syöttö on noin kupla/sek. ja Ph:n vaihtelu 8.23-8.38, altaassa. Syöttö katkeaa 8.25: kohdalla. Aiemmin Ph:n vaihtelu oli 8.28-8.58, siis ilman reaktoria. Ca- arvo on vieläkin alle 300 Tropic Marinen testillä!! En ole tarkoituksella lisäillyt mitään aineita kun ei ole vielä koralliakaan, paitsi ehkä Sarcophytonin(?) alku, Rambin jämiä kivessä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

BenZo, todella erikoinen tapa käyttää kalsiumreaktoria! :D Luulisin että siinä on osasyy, miksi Ca on pysynyt niin alhaalla.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

ealex kirjoitti:BenZo, todella erikoinen tapa käyttää kalsiumreaktoria! :D Luulisin että siinä on osasyy, miksi Ca on pysynyt niin alhaalla.
Laitatko näin joulun kunniaksi Benzolle kunnon ohjeet miten sitä käytetään, minulle kun reaktori on ainoa täysin pimeä puoli tässä harrastuksessa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Normaalisti kalsiumreaktorin läpi virtaa jatkuvasti akvaarion vesi (esim. n. 40 ml/min). pH-säätökeskus säätää pH:ta reaktorin sisällä (n. 6,5), ei akvaariossa, mutta pärjää hyvin käsisäädölläkin (ilman säätökeskusta). Lisäysvetenä käytetään kalkkivettä ja se tulee vedenpinnantasaajan kautta.

Kalsiumreaktori tuo akvaarioon ylimääräistä hiilidioksidia, kun taas kalkkivesi kuluttaa sitä, eli niiden yhteisvaikutus on minimaalinen.

Mutta en tiedä yhtään, miten Duplan reaktori on suunniteltu toimimaan.
Janne50
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:34, 27.09.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Janne50 »

Olen parhaillaan rakentamassa Nilsen-tyyppistä kalkkivesireaktoria. Netistä kerättyjen ohjeiden mukaan/mukaillen.
Onko kellään kokemuksia kalkkivesireaktoreista? Mitkä ovat edut/haitat verrattuna kalkkireaktoriin?
Jos ketään kiinnostaa, voin laittaa jokusen kuvan reaktorista.
BenZo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 18:23, 02.10.2002

Viesti Kirjoittaja BenZo »

ealex kirjoitti:....

Kalsiumreaktori tuo akvaarioon ylimääräistä hiilidioksidia, kun taas kalkkivesi kuluttaa sitä, eli niiden yhteisvaikutus on minimaalinen.

Mutta en tiedä yhtään, miten Duplan reaktori on suunniteltu toimimaan.
Siinä on out sekä in , se on fiksu vekotin!... [;)]

Heh, niinpäs onkin erikoinen tapa..katsotaan nyt miten se toimii jatkossa. Kyllä tuon konstruktion on hyväksynyt ihan alan gurutkin 8) .

Tarkoitukseni ei todellakaan ole alkaa lutraamaan kalkkivesien kanssa, siksihän olen osaltaan tuon reaktorin hommannutkin.

Sitähän voi kierrättää merivettäkin sen reaktorin läpi, joutuu vaan putsailemaan sitä aina silloin tällöin. Nyt kun menee makeavesi korvausvesisaavista ei tarvitse huolehtia putsauksista tai tukkeumista.

Reaktorille menevä CO2 liukenee veteen, siitä tulee hiilihappoa joka liuottaa Ca:ta reaktorisylinterissä olevasta rakeesta ja ylimääräinen CO2 normaalisti ajetaan ilmaan, nyt se menee altaaseen ja rajoittaa Ph:n nousua, hieman.

Eihän minulla ole paljon elukoitakaan tuolla vielä, varmasti ei Ph:n heittely kestä noin stabiilina jatkossa ja joudun tod.näk. ottamaan letkun pään pois vedestä jossain vaiheessa. Katsotaan nyt.

Ca tason aion nostaa kalsiumkloridilla ylös jos ei muu auta, ensin testaan kuitenkin jollakin muulla Ca-testillä varmistaakseni tuon tason, en luota tuohon Tropic Marinen testiin sitten pätkääkään. Se ei välillä muutu edes siniseksi reagenssi B:n laiton jälkeen ja näyttää yli 400 lukemaa ja sitten taas ei. Kimi on luvannut tilata Salifertin testin ja mittaillaan sillä siis ensin.

pari linkkiä aiheeseen:

http://reefkeeping.com/issues/2002-05/s ... /index.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2002/chem.htm
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Janne50 kirjoitti:Olen parhaillaan rakentamassa Nilsen-tyyppistä kalkkivesireaktoria. Netistä kerättyjen ohjeiden mukaan/mukaillen.
Onko kellään kokemuksia kalkkivesireaktoreista? Mitkä ovat edut/haitat verrattuna kalkkireaktoriin?
Jos ketään kiinnostaa, voin laittaa jokusen kuvan reaktorista.
Kalkkivesireaktori tekee kalkkivettä, eli sillä ei ole mitään eroa kalkkiveden käytön kanssa. [;)] Kalkkiveden käytön paras puoli on että se puhdistaa sekä lisättävä vettä että akvaariovettä saostamalla fosfaatteja ja muita epäpuhtauksia. Kun kalkkivesi tiputetaan lähelle skimmerin imua niin se poistaa epäpuhtauksia akvaariosta, muuten ne laskeutuvat pohjalle vaarattomassa muodossa.

Kalkkivedellä ei saa tarpeeksi kalsiumia aikaiseksi akvaariossa, missä on paljon nopeasti kasvavia kivikoralleja tai jos akvaariosta haihtuu vain vähän vettä.

Kalsiumreaktorilla saa niin paljon kalsiumia kuin haluaa [;)] kunhan reaktori on tarpeeksi iso.
BenZo kirjoitti:Sitähän voi kierrättää merivettäkin sen reaktorin läpi, joutuu vaan putsailemaan sitä aina silloin tällöin. Nyt kun menee makeavesi korvausvesisaavista ei tarvitse huolehtia putsauksista tai tukkeumista.
Kalsiumreaktorin sisään ei keräänny mitään epäpuhtauksia vaikka sen läpi kiertää merivesi (syynä liian alhainen pH) jopa pumppu pysyy täysin puhtaana. Ainoat epäpuhtaudet ovat reaktorin mediasta peräisin olevat hiukkaset ja niitä tulee saman verran makeassakin vedessä. Itse asiassa niitä muodostuu eniten silloin kun jostain syystä reaktoriin pääsee liika hiilidioksidia ja niinhän käy sinulla makean veden täytön välisinä hetkinä.

Olisi kiva tietää, miten Duplan reaktori on rakennettu, oliko ohjeessa ehdotettu käyttää sitä makealla vedellä?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Janne50 kirjoitti:Olen parhaillaan rakentamassa Nilsen-tyyppistä kalkkivesireaktoria. Netistä kerättyjen ohjeiden mukaan/mukaillen.
Onko kellään kokemuksia kalkkivesireaktoreista? Mitkä ovat edut/haitat verrattuna kalkkireaktoriin?
Jos ketään kiinnostaa, voin laittaa jokusen kuvan reaktorista.
Kuva mun vempeleestä, voisi olla kauniimpikin / teknisempikin:
Kuva

Ongelmia mitä tuli vastaan:

Ylivuoto putkien sisämitta tulee olla iso. Nyt on 10mm. Aluksi oli 5 ja veden pintajännitys vaati veden pinnan nousta paljon, ennen kuin reaktori alko tiputtaa vettä. Tällöin vehkeestä tuli .5 litraa kalkkivettä kerrallaan. Paksummilla putkilla toimii hyvin.

Protoilu kannattaa. Tässäkin tulee veden pintajännityksestä hauskoja efektejä. Mun mallinen laite toimii aina pienenä surge devicenä. Laitteeseen pitää pumpata aina vettä niin paljon, että vedenpinta nousee hieman reaktorissa ja sitten lähtee valumaan. Periaatteessa tulee pieninä rypäyksinä vesi ulos, mutta koska olen asentanut pinnantasaajani pääaltaaseen ja se pumppailee aina muutaman sekunnin pätkissä vettä reaktoriin, toimii paremmin. Käytännössä tulee vesi tippoina vesi ulos.

Kierrätyspumppu pitää olla irti pohjasta, jottei kerää hydroksidia alleensa ja sekottaa hyvin

Ylivuoto kannattaa olla, sillä eilen ensimmäistä kertaa meni varsinainen juoksuputki tukkoon ja vesi lorisi varaylivuodon kautta. (onneksi rakensin!)
Reaktorissa on sen verran ilmaa, että pinnan tuntumaan reaktorin sisälle kerääntyy kalkkikertymää. (samoin reilun metrin mittasen valumaletkun sisälle, jolla kalkkivesi johdetaan ataaseen.)

Aluksi ajattelin tehdä deltekin reaktorin tapaisen, mutta totesin tämän protonkin olevan hyvä. Loppujen lopuksi oikein tyytyväinen mun vehkeeseen.

Reaktoriin pitää muistaa vain laittaa tarpeeksi hydroksidia. Muuten tulee liian laihaa vettä.
BenZo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 18:23, 02.10.2002

Viesti Kirjoittaja BenZo »

ealex kirjoitti: Kalsiumreaktorin sisään ei keräänny mitään epäpuhtauksia vaikka sen läpi kiertää merivesi (syynä liian alhainen pH) jopa pumppu pysyy täysin puhtaana. Ainoat epäpuhtaudet ovat reaktorin mediasta peräisin olevat hiukkaset ja niitä tulee saman verran makeassakin vedessä. Itse asiassa niitä muodostuu eniten silloin kun jostain syystä reaktoriin pääsee liika hiilidioksidia ja niinhän käy sinulla makean veden täytön välisinä hetkinä.

Olisi kiva tietää, miten Duplan reaktori on rakennettu, oliko ohjeessa ehdotettu käyttää sitä makealla vedellä?
En saanut mukana minkäänlaisia Duplan omia ohjeita, hommasin reaktorin käytettynä ja magneettiventtili sekä kuplalaskuri tilattiin erikseen. Netistäkään manuskaa en ole löytänyt.

http://www.dupla.com/start_d.htm ja sieltä Wasseraufbereitung ja kelaa alas sivua.. toiseksi viimeinen kuva.. en siis saanut kuvaa tänne tuupattua joten siellä on se näkyvissä.

Oikeassa reunassa olevaan alempaan tumppiin tulee siis vesi ja reaktorisylinterin yläosasta lähtee vesi altaaseen. CO2 syötetään keskellä olevaan tippalaskurin alaosaan.

Ei tuo ihmeellinen laite ole, pieni kiertovesipumppu 4W (neliön muotoinen musta mutikka alimpana) kierrättää koko ajan vettä tuossa kierrossa. Ei tuossa ole edes paikkaa mihin Ph-anturin laittaisi..
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Kimmo S kirjoitti:Loppujen lopuksi oikein tyytyväinen mun vehkeeseen.
Saitko reaktorisi toimimaan niin, että se tuottaa jatkuvasti saturoitunutta kalkkivettä?

Duplan reaktori näyttää olevaan perinteistä mallia, joten suosittelisin käyttää sitä perinteisesti. [;)]
Kuva
Ainoa "ongelma" voi olla se ettei reaktori pysty itsekseen imemään vettä, silloin vaan käytetään toista pumppua syöttämään vettä vaahdottajalle (esim. haaroitus sumpin palautuspumpusta).

Itse säätäisin reaktoria käsiin ja käyttäisin pH-säätökeskusta katkaisemaan hiilidioksidin syöttöä jos akvaarion pH laskisi turhan alas (esim. 7,9).
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

ealex kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:Loppujen lopuksi oikein tyytyväinen mun vehkeeseen.
Saitko reaktorisi toimimaan niin, että se tuottaa jatkuvasti saturoitunutta kalkkivettä?
En ole aivan 100% varma, mutta uskoisin. En ole vettä Ca testillä mitannut, mutta pH pysyy 12.4:ssä. pH mittarin olen kalibroinut saturoituneella kalkkiliuoksella, joten kyllä se ainakin melkohyvin pitää kutinsa.

Kansihan mulla on elmukelmusta :?, mutta olen huomannut, että pinnalle muodostuu nopeasti kova kalkkifilmi. Ihan kuin pinnalla olisi ohut jää. Uskoisin sen eristävän lioksen aika hyvin ulkomaailmasta.

Alussa olleet ongelmat oli loppujen lopuksi siitä, että en laittanut vehkeeseen tarpeeksi jauhoja. Btw, kiitos sen lusikallisen grammojen mittaamisesta!

Ja loppujen lopuksi, nykyään tuon vekeen päätarkoitus on muuttunutkin pHn nostajaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”