Keisarikala

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Keisarikala

Viesti Kirjoittaja jube »

Olen tässä useamman kuukauden värkännyt akvaariopöytää tammesta, kun pöytä saatiin kasaan ja kunnolla hiottuksi päälle tuli petsiä ja viisi lakkakerrosta ja nyt sitä voisi pitää valmiina.
Alumiinilistat ostin honkkarista viime lauantaina ja tilatut lasit tulivat tämän viikon tiistaina, joten parin viikon päästä pääsee suunnittelemaan sisustusta paremmin.

Elikkäs keisarikala ja nimen omaan tuo Imperator kiinnostaisi.
Mitä ruokaa syö ja onko se niin agressiivinen kuin väitetään.

Tässä linkissä ei ole Imperatoria, mutta muita keisarikaloja lähes huonoimmissa oloissa missä olen ikinä voinut mitään kalaa nähdä.
Huom. akvaario 160 litraa. :?
http://reefclub.org/wally01.jpg
Pepsi Max, mustaa kultaa
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Imperator syö leväruokia ja kaikenlaisia merikaloille tarkoitettuja pakasteruokia. Niin ja sitten niitä koralleja... isopolyyppiset kivikorallit saattavat joutua ruokalistalle (mm. caulastrea, fungia yms.) ja saattaa nyppiä myös simpukoita. Saattaa myös olla ettei koske ikinä yhteenkään koralliin, eli tässä vaihessa tarvitaan puhtaasti arpaonnea.

Kala ei ole mitenkää erityisen agressiivinen.

Aikuinen kala kasvaa lähes 40 senttiseksi, joten aikuisena imperatorin altaalla saisi olla kokoa lähemmäs 1000l.

Erittäin kaunis kala :D
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: Keisarikala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

jube kirjoitti:Alumiinilistat ostin honkkarista viime lauantaina...
Mihinkähän niitä tarvitaan?
koeus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 01:08, 03.02.2005
Paikkakunta: turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koeus »

Minulla on tuhannen litran akvaariossa poikasvärityksessä oleva impperaatori.

Neljän kuukauden kokemuksella hieno kala. Toistaiseksi jättänyt korallit ja simpukat rauhaan, lukuunottamatta caulastreaa, jota se aina silloin tällöin näykkäisee, kuitenkin senverran harvoin, että mainittu koralli on pysynyt vielä hengissä eikä näytä pahasti kärsineen.

Kala saa todella helposti loisia ja siksi sen hyvinvoinnille on välttämätöntä pitää akvaariossa puhdistajarapuja tai huulikaloja.

Jos ottaa poikasvärityksessä olevan kalan on kuulemma riskinä, että kalan värien muuttuminen jää epätäydelliseksi. Jotta värit vaihtuisivat kunnolla, on kalaa ruokittava hyvin monipuolisesti. Itse annan sille neljää eri kuivaruokaa ja silloin tällöin myysistä.

Kalaa on helppo ruokkia erikseen. Tulee ottamaan ruokaa melkein kädestä. Näin pystyn ruokkimaan sitä enemmän kuin sen kavereita, kettukalaa, purppura- ja keltavälskäriä sekä palettivälskäriä.

Kavereidensa keskuudessa kala on kyllä pomo, mutta ei sorra eikä kiusaa ketään. Kala osaa myös murista, olen kerran kuullut. Kaiken kaikkiaan persoonallinen kala.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

koeus kirjoitti:Jos ottaa poikasvärityksessä olevan kalan on kuulemma riskinä, että kalan värien muuttuminen jää epätäydelliseksi. Jotta värit vaihtuisivat kunnolla, on kalaa ruokittava hyvin monipuolisesti. Itse annan sille neljää eri kuivaruokaa ja silloin tällöin myysistä.
Aivan eri laji, mutta minulla on Echdina Polyzona mureena, joka on ollut minulla hyvin pienestä asti ja se on nyt noin nelivuotias. Koltaan se on kasvanut pari senttisestä neljäkymmentä senttiseksi, eli se on asunut käytännössä koko elämänsä minun altaassa. (Pienenä poikasena se tuli elävänkivien mukana)
Se ei ole vieläkään kunnolla vaihtanut väriään tuohon aikuisväritykseen, vaikka on saanut viimeiset kolmevuotta hyvinkin monipuolisesti TMn pakasteita. Ensimmäisen vuoden se eli akvaarion ravuilla ja pakastekatkaravuilla.

Tästä näkyy hyvin poikas- ja aikuisväritykset:
http://www.hawaiisfishes.com/fishes/nea ... lyzona.htm
minun kalani on tuosta väliltä, se on kokonaan vaalen ruskea ja raidat vielä näkyvät tummina.

Eli pointtina on se, että mureenasta saamieni kokemusten perusteella, kannattaa varmastikkin tsempata reilusti, jotta saa keisarille sopivaa ruokaa, että tulee täydellinen värin vaihdos.
koeus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 01:08, 03.02.2005
Paikkakunta: turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koeus »

Oma kalani on nyt noin reilut 15 cm .Olen nähnyt aika pieniäkin täysvärisiä.Aika näyttää kuinka käy.
Sandhillreef
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 22:10, 07.04.2005
Paikkakunta: vantaa

keisarikala

Viesti Kirjoittaja Sandhillreef »

no ma ainakin sanon yli 15v merivesiakvaario kokemuksen perusteella...ala osta..sun allas aivan liian pieni...varsinkin imperator tarvitsee tilaa...ja lahes varmasti menee isopolyyppiset korallit jossain vaiheessa....siis unohda tai osta isompi allas!!!!
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Re: Keisarikala

Viesti Kirjoittaja jube »

Mikael kirjoitti:
jube kirjoitti:Alumiinilistat ostin honkkarista viime lauantaina...
Mihinkähän niitä tarvitaan?
Oletko ikinä itse rakentanut allasta.
Ei se ole niin helppoa että isket laseihin vähän silikonia ja isket ne sitten yhteen.
Saumojen käyttö helpottaa huomattavasti rakennusvaiheessa, jotta saadaan seinät suoraan, ja tietenkin saumat antavat myös akvaariolle tukevuutta ja hienompaa ulkomuotoa. Asiasta voi tietty olla eri mieltä, mutta jos olette rakentaneet akvaarionne, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikala

Viesti Kirjoittaja Silakka »

jube kirjoitti:Saumojen käyttö helpottaa huomattavasti rakennusvaiheessa, jotta saadaan seinät suoraan, ja tietenkin saumat antavat myös akvaariolle tukevuutta ja hienompaa ulkomuotoa. Asiasta voi tietty olla eri mieltä, mutta jos olette rakentaneet akvaarionne, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Kokoamista noi toki helpottavat.
Tukevuuteen ne eivät kyllä pahemmin vaikuta, ja tietty makuasia, pitääkö alumiinilistoilla varustettua akvaa hienompana, aika moni varmaan ei pidä.

Mutta käytännössä noista listoista voi tulla ongelma meriveden kanssa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Keisarikala

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Silakka kirjoitti:
jube kirjoitti:Saumojen käyttö helpottaa huomattavasti rakennusvaiheessa, jotta saadaan seinät suoraan, ja tietenkin saumat antavat myös akvaariolle tukevuutta ja hienompaa ulkomuotoa. Asiasta voi tietty olla eri mieltä, mutta jos olette rakentaneet akvaarionne, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Kokoamista noi toki helpottavat.
Mä taas sanoisin että tekevät kokoamisesta vaikean ja lopputuloksesta huonon :) . Alumiinilistoista on vaikea tehdä tarkkoja kulmia, ja vaikka saisi kulmat tarkoiksi, ne ovat kuitenkin aika huterat eikä niihin siis ole hyvä tukea lasia 'liimauksen' ajaksi. Vaikeutta tulee myös listojen peittäessä näkyvyyden sauman kohdalta.

Käsittääkseni kehysakvaariot silikoonataan ensin jigissä (helppo tehdä esim. puusta) tai jollain muulla tavalla tukien ja lopuksi silikoonataan alumiinilistat ulkonöän vuoksi tai peittämään surkeasti tehtyä työtä :mrgreen: . Turun Akvaarion aikoinaan valmistamissa altaissa oli tosin jonkinlaiset kiilaliitokset tai jopa hitsaukset listojen liitoksissa, mutta siitä oliko lasien saumat vai listat tehty ensin ei ole tietoa.

Imperatorin värinmuutoksen jäämisestä puolitiehen puhutaan paljon, mutta onko tämä vain urpaania legendaa, vai löytyykö jostain juttua aiheesta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”