Vedenvaihdosta ja pinnan tasaajasta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Vedenvaihdosta ja pinnan tasaajasta

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Morjens!

Näin loppiaissiivouksen jälkeen rupesi kyllästyttämään päivittäinen 5l vedenlisäys purkkiini ja olisinkin kysellyt keinoa kiertää tämä esim. automaattisella pinnan tasaajalla. Hintaa ei mielellään saisi olla mahdottomasti. En ole varma, pitäisikö sen toimia pumpulla, koska toteutus olisi helpoin suoraan ylivuotoaltaani rinnalle. Millä te hoidatte haihtuvan veden lisäyksen?

Toinen kysymys koskee vedenvaihtoja. Olen ollut aika laiska niiden kanssa. Kuinka usein teette vaihtoja ja kuinka isoja määriä? Minulla on noin 450l allas.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Luotan tunzen osmolaattoriin. Googlella löytää varmastikkin paljon erilaisia halpoja malleja. Hakusanoja: DIY topoff

Kerran viikossa / joka toinenviikko koitan tehdä 450L altaaseen 50-60L vaihdon. Mulla Seriatopora kärsi, mutta parani myöhemmin. Paranemisen saattoi aiheuttaa se, että pari kuukautta tein kerran viikossa 55L vaihdon.
Janne50
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:34, 27.09.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Janne50 »

Minulla on itse tehty vedenlisäyslaite toimii täysin automaattisesti ja ilman pumppua. Toiminta perustuu lappoefektiin, jota kontrolloidaan rajoittamalla täyttösäiliön korvausilmaa sumpun pinnankorkeuden avulla. Järjestelmä on siis jatkuvasti alipaineessa. Veden lisäys täyttösäiliöön onnistuu lappoefektiä rikkomatta, koska täyttöputki ulottuu täyttösäiliön pinnan alle. Systeemissä ei siis ole yhtään liikkuvaa osaa, joten ei myöskään jumiutuvia tai kuluvia osia.
... vaikea selittää ilman kuvaa, enkä sitä tähän saanut liitettyä. Voin lähettää kuvan jos joku haluaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mihin tahansa systeemiin päädytkin, pyri helposti käytettävään. Eilen illalla alkoi taas ketuttaa, kun kaadoin pari litraa vettä olohuoneen lattialle. Vesi tietysti virtaa kaikkien kaappien sun muitten alle.

Mulla on korvausastia jalustan sisällä ja sinne pitää kaataa vettä suppilon ja letkun avulla. Eilen nyt kävi taas niin, että letku luiskahti pois säiliöstä ja kaadoin vettä sitten suoraan lattialle. [}:)]
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Janne50 kirjoitti:Minulla on itse tehty vedenlisäyslaite toimii täysin automaattisesti ja ilman pumppua. Toiminta perustuu lappoefektiin, jota kontrolloidaan rajoittamalla täyttösäiliön korvausilmaa sumpun pinnankorkeuden avulla. Järjestelmä on siis jatkuvasti alipaineessa. Veden lisäys täyttösäiliöön onnistuu lappoefektiä rikkomatta, koska täyttöputki ulottuu täyttösäiliön pinnan alle. Systeemissä ei siis ole yhtään liikkuvaa osaa, joten ei myöskään jumiutuvia tai kuluvia osia.
... vaikea selittää ilman kuvaa, enkä sitä tähän saanut liitettyä. Voin lähettää kuvan jos joku haluaa.
Tämmönenkö sulla siis käytössä?
http://www.geocities.com/bigreefproject/TopOff.html
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Janne50
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:34, 27.09.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Janne50 »

Jep. Samankaltainen, paitsi vedenlisäyksen olen muuttanut niin ettei säiliötä tarvitse avata ollenkaan ja näin ollen katkakaista lappoefektiä. Täyttöputki on viety läviviennin kautta lähes säiliön pohjalle, jolloin se on aina pinnan alapuolella, eikä päästä korvausilmaa säiliöön. Nerokas idea vaikka itse sanonkin. :)
Kaikki tarvikkeet ostin Etolasta: 30l kanisteri, kolme valkoista läpivientiä, putkia ja letkua. yhteensä n. 20 eur.
Pitäis varmaankin perustaa kotisivuille jonkinlainen akvaario sivusto, jolle voisi laittaa kuvia omista viritelmistä.
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Pinnantasaaja

Viesti Kirjoittaja Cano »

Tee ihmeessä Janne50 kotisivut!

Varmaankin tyhmä kysymys, mutta miten siirrät veden kanisteriin ilman, että sinne menee yhtään ilmaa mukana?

-Cano-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”