Alkaliniteetti ja kalsiumpitoisuus

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Alkaliniteetti ja kalsiumpitoisuus

Viesti Kirjoittaja heikki »

Nyt kun olen saanut altaan toimimaan ja olen mittaillut vettä on herännyt kysymys tuosta alkaliteetti / ca arvosta. Mittasin perjantaina AL = 7 ja Ca 420. Tuo Al on tippunut aika tavalla edellisestä kerrasta joilloin se oli 12. Miten tuota arvoa voi nostaa jos se tippuu vielä?

Akvaarioon on tullut aika reippaasti kalkkilevää ihan viime aikoina, mahtaako siitä johtua Al- arvon muutos?

Myöskin vaahdottaja on jostain syystä alkanyt työntää hulluna vaahtoa. Voi johtua siitä että olen purkanut ja pessyt sisuskalut perusteellisesti nyt 1-2 kertaa viikossa

pH = 8,2, ollut koko ajan sama.

NO2 & NO3 =0

Joo ja kalkkivettä lisään Haaga mallisella tasaalla.



Vettä olen vaihtanut noin 10 % 2-3 viikon välein.

Onko tarpeeksi sekavasti ilmaistu :D
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Elikkä löysin sen ruokasooda ohjeen. Onko ideaa laittaa soodaa kalkkiveteen? Vai annostella varovasti suoraan vaikka ylivuotoon?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Aloittelija neuvoo toista... :P

Mietin vain seikkaa, että onkohan suhde sittenkään niin persiillään, että kannattaisi lähteä sitä korjaamaan ruokasoodalla. Riskinähän lienee kumminkin se, että koko veden kemia menee sekaisin.

Olethan tarkastanut jo, minkälaiset arvot uudesta vastatehdystä vedestä saat testeilläsi? Itsellä oli nimittäin taannoin Ca-testi, joka mukaan pitoisuus oli sekä uudessa, että altaan vedessä alle 300ppm, vaikka KH oli 9 ja päälle. Testissä täytyi siis olla vikaa.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
snikula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 09:58, 05.05.2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alkaliniteetti ja kalsiumpitoisuus

Viesti Kirjoittaja snikula »

heikki kirjoitti:Nyt kun olen saanut altaan toimimaan ja olen mittaillut vettä on herännyt kysymys tuosta alkaliteetti / ca arvosta. Mittasin perjantaina AL = 7 ja Ca 420. Tuo Al on tippunut aika tavalla edellisestä kerrasta joilloin se oli 12. Miten tuota arvoa voi nostaa jos se tippuu vielä?
Mitä tarkoittaa "edellisestä kerrasta"? Montako päivää, viikkoa, kuukautta jne.? Jos altaassa kasvaa kalkkilevää, selkärangattomia jne. niin noiden arvojen kuuluukin tippua (jos ei siis huolehdita niiden ylläpidosta).
heikki kirjoitti: Akvaarioon on tullut aika reippaasti kalkkilevää ihan viime aikoina, mahtaako siitä johtua Al- arvon muutos?
No se on varmaan yksi joka niitä kuluttaa. Tuossa Mikaelin oppaassa on seikkaperäisesti kerrottu miten nuo arvot pidetään oikealla tasolla (älä ihan ensimmäiseksi ruokasoodaa sinne laita, vasta sitten kun tiedät mitä puutuu ja miksi ;) ).

t.Sami
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Jep, kiitos neuvoista. Taidampa vaan jatkaa mittailua & veden vaihtoja.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

heikki kirjoitti: Mittasin perjantaina AL = 7 ja Ca 420.
Ehkä sitä pilkun "tarkistelua", mutta varmaankin KH = 7 ?
heikki kirjoitti: Vettä olen vaihtanut noin 10 % 2-3 viikon välein.
Jos purkki mahdollistaa, vaihda samantien enemmän, vaikka sitten vähän harvemmin.

Yleisesti, tää alkaliiniteetin tippuminen on suht moneen kertaan jauhettu homma. Vanhoista ketjuista varmaan löytyy, samoinkuin AA:sta ja RC:stä.
heikki kirjoitti:Elikkä löysin sen ruokasooda ohjeen. Onko ideaa laittaa soodaa kalkkiveteen? Vai annostella varovasti suoraan vaikka ylivuotoon?
Ei missään nimessä kumpaakaan.

Sekoitat sitä makeaan veteen, ja liruttelet sitten pyttyyn.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Joo KH se on eikä AL.

En tiedä miten te muut sitä vettä vaihdatte mutta minä otan veden suoraan vaahdottajan ulostulo putkestä letkulla pönttöön. Ja kaadan uuden veden suoraan ala-altaaseen.

Tyhmä syy, mutta minulla ei ole isompia vesipönttöjä tehdä suurempaa veden vaihtoa kerralla:)

Lueskelin noita vanhoja juttuja ja tuntuu että parasta on että vaihdan vaan vettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”