Suolapitoisuudesta, minulle uutta!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KirsiKirppu
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 14:39, 26.04.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Suolapitoisuudesta, minulle uutta!

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Minulla on pienoinen ongelma, olisin kiitollinen jos joku tietäisi, jopa ehkä mittaisi Vaasan Isolahden rannan suolapitoisuuden? (Internetistä löysin Vaasan rannikon suolapitoisuudeksi 3,4-3,8 PSU)
Toin sieltä seitsemän kolmipiikkiä sekä 9 litraa merivettä mukanani. Jatkoa ajatellen minun pitäisi osata valmistaa niille vesijohtovedestämme sopivan suolaista vettä. Tarkoitus on käyttää merisuolaa (kaupasta) jonka pitäisi käydä minun tarkoitukseeni.
-Monta grammaa merisuolaa pitää lisätä 10 litraan makeaa vettä ja paljon silloin nousee suolapitoisuus?
Kiitos paljon jo kaikille vastaajille avusta! Kirsi
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Viesti Kirjoittaja albert »

PSU = ‰, siis litraan 4 PSU vedeen tarvitaan 996 ml suolatonta vettä ja noin 4 g suolaa. Jos halutaan olla tarkkoja, niin vesijohtovesi sisältää suolaa ja suola sisältää myös vettää. [;)].
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
KirsiKirppu
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 14:39, 26.04.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Eli ymmärsinkö oikein: 35 grammaa merisuolaa 9,965 litraan makeaa vettä, niin saan 3,5 PSU vettä? Kiitos!
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kannattaa varmaan hankkia mittari millä varmistat tuon suolapitoisuuden...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
KirsiKirppu
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 14:39, 26.04.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Ostin tälläisen: Marine fish hydrometer, specific gravity 1,000-1,060. Minulla oli tulos 1,006. Mitä on PSU:ina?
Näytti samaa omassa liuossotkussani ja kolmipiikkien akvaariossa, mutta kun maistoin vettä, maistui akvaarion vesi selvästi suolaiselta, mutta sotkuni ei ollenkaan, jonne lisäsin siis 35g suolaa ja 9,965 l makeaa vettä.. Molemmissa lämpötila oli sama. Mihin luotan mittariin vai maisteluuni..? Kuinka nyt toimisin?
Se on kelluva mittari jossa alhana on lämpömittari ja ylhänä ohuessa osassa on tuo suolapitoisuuden mittari.
Kirsi
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

KirsiKirppu kirjoitti:Ostin tälläisen: Marine fish hydrometer, specific gravity 1,000-1,060. Minulla oli tulos 1,006. Mitä on PSU:ina?
Näytti samaa omassa liuossotkussani ja kolmipiikkien akvaariossa, mutta kun maistoin vettä, maistui akvaarion vesi selvästi suolaiselta, mutta sotkuni ei ollenkaan, jonne lisäsin siis 35g suolaa ja 9,965 l makeaa vettä.. Molemmissa lämpötila oli sama. Mihin luotan mittariin vai maisteluuni..? Kuinka nyt toimisin?
Nopeasti vastattuna ilman että etsii (varmaan google toimii) konversiotaulukoita, mitäs jos pistäisit sen mittarin sinne akvaarioosi, katsoisit lukeman, ja sotkisit sitten sen uuden veden sen mukaan? :)

Jos siis tahdot samanlaista vettä kun mitä siellä akvassa on.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Näin pienissä suolapitoisuuksissa ominaispaino- tai tiheysmittarit ovat erittäin epätarkkoja, helposti +- 50%, niin kuin totesit makutestillä (mikä on muuten huomattavasti tarkempi [;)] ). Näin pieniä suolapitoisuuksia on helppo mitata erittäin tarkasti sähkönjohtavuusmittarilla, mikä maksaa vain muutama kymppiä murtovedelle.
Leba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 10:27, 22.10.2003
Paikkakunta: Turku/TAY

Viesti Kirjoittaja Leba »

KirssiKirppu,

Suomen rannikkovesialueen suolapitoisuus on noin 4 promillea, eli 0,4 prosenttia. Siitä on helppo laskea paljonko tarvitset suolaa. Jos se suolapitoisuus vaihtelee akvaariossasi vaikka kaksikin promillea se ei kolmipiikkejä hetkautta, päivastoin muurtovesikalat tykkävät suolapulsseista.

Esim. 4 ‰ suolaliuos: 1000ml=1000g suolavedestä on 4 g suolaa.

Jos karkeasti heität jokaisen 10 litran vettä reilu ruokalusikallisen suolaa (~40 g) se on melkko tarkka annos. Sillä pärjää! :P
L. B
__________
KirsiKirppu
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 14:39, 26.04.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Kiitos paljon kaikille!! Nyt sain mukavasti apua :D Lisääntyykö suolapitoisuus lämpötilan laskiessa? Löysin taulukon netistä, ja sen mukaan minun akvaariossa on 7,5 PSU, lämpötila ~15 :http://www.edu.fi/projektit/globe/opett ... lukko.html Ja taulukon mukaan,jos lt 24 astetta niin vedessä 10,0 PSU:ta..
Tarkoituksenani on yrittää totuttaa kolmipiikit makeaan veteen kesän aikana, voiko olla mahdollista? Kovuus oli Vaasan rannikolla huikeat 38!! Aika paljon minusta,ajattelin myös hiljalleen vähentää myös sitäkin noin 10-15:sta.. Mitäs mieltä tästä?
Kirsi Kokeilija
Ilkka T
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 16:03, 22.03.2006
Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ilkka T »

Ominaispaino- tai tiheysmittarit mittaavat liuoksen tiheyttä (eivätkä siis suoraan suolapitoisuutta), joka riippuu sekä lämpötilasta että liuenneen suolan määrästä. Suolapitoisuus ei muutu lämpötilan muuttuessa, mutta veden itsensä tiheys muuttuu. Sama mittarin antama ominaispainolukema tarkoittaa lämpimässä vedessä suurempaa suolapitoisuutta kuin kylmässä vedessä, sillä kylmä vesi on itsessään lämmintä tiheämpää.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Saattoi mennä ohi, mutta oletko mitannut meriveden tiheyttä, taitaa olla aika vähän suolaa Vaasan korkeudella. Ainakin Porissa sitä välillä tuskin mastaa ja jos on ollut pitkiä aikoja etelätuulaivesi on paljon suolaisempaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”