Ensimmäistä allasta perustamassa
Valvoja: Moderaattorit
Ensimmäistä allasta perustamassa
Hei.
Tarkoitus olisi siis laittaa pystyyn suolavesiallas kotia koristamaan. Allas on hankittu jo hyvä tovi sitten (Cailta ostettu), mutta vauvan saaminen ja pesänrakennus ovat vieneet ajan ja ajatukset tähän saakka. Vielä on kuitenkin vanhempainlomaa hyvin jäljellä, joten nyt on hyvä hetki alkaa ajamaan asiaa eteenpäin. Shimekin kirja tulossa postissa...
Akvaario on ulkomitoiltaan 170 x 60 x 55 (l x s x k), n 500 l vettä pääaltaassa. Ala-allas on 40 cm korkea, alakaapissa korkeuden puolesta tilaa max 64 cm. Refu 66 x 32 x 40. Lisäksi korkea sivukaappi, jonka kautta paluuvesi on tarkoitus laittaa kulkemaan pääaltaaseen. Tarkoitus olisi laittaa elävän kiven seuraksi kivikoralleja, joitakin pehmeitä ja kaloja jokunen, rapuja ym. Myös simpukka kiinnostaisi.
Laitteistona täytyy hankkia ainakin: vaahdottaja, virtauspumput, lamput, lämmittimet ja RO-laitos. Lisäksi olin ajatellut Ca-reaktoria, sähkönjohtavuusmittaria, virtauspumppujen kontrolleria ja muuta pikkusälää.
Pohjalle olin ajatellut korallihiekkaa (raekoko 0-1 mm (0-2 mm)) n. 5 cm kerros eli tekee litroina suunnilleen 50 l ja lisäksi n 5 cm kerros refuun eli lisäksi 10 l. Kuinkahan paljon tuo litramäärä vastaa kg:ssa?
Vaahdottajaksi olin ajatellut esim Tunze 3130/2. Vanhoista viesteistä ei oikein saa tolkkua, onko riittävä (vaikka valmistajahan lupaa kapasiteetiksi vaikka ja mitä). Tunzen sivuilta en jostain syystä löytänyt tuota mallia, ovatko DOC-mallit tulleet tilalle. Kuinka syvän veden vaatii toimiakseen ja mahtuuko tuohon alakaappiin?
Valaistukseen ajattelin HQI 3 x 250 W sekä pari sinivaloputkea (esim Arcadian 3 kpl 250 W + 2 kpl 58 W fluor-putkia. Valaisin 38 x 160 cm. Lamput 14000 K. Sisäänrakennettu (analoginen) ajastinsysteemi. Kokemuksia tästä?)
Riittääkö 250 W valaistukseen, jos pohjalle keskelle (hiekkapedille) tulisi joskus Tridacna crocea, joka tarvitsee voimakkaan valon? Vaatiiko 400 W vai onko joku saanut kukoistamaan pienemmällä valomäärällä? Refun valaistukseen ajattelin energiansäästölappuja a 13 W. Kuinka montahan noita tarvitsee yllämainitunkokoiseen refuun, jos tarkoitus on kasvattaa makroleviä?
Riittääkö virtauspumpuiksi 2 kpl Tunze turbelle stream 6000 (kapasiteettia luvataan 7000 l/h molemmilla)? Kannattaako laittaa myös kontrolleri?
Saako pumput pöhisemään muutoinkin kuin suorassa kulmassa poispäin lasista, missä ovat kiinni (magneettikiinnityksillä)? Ovatko magn.kiinnittimet toimivia?
Ilmeisesti kalkkikivireaktorin ja hiilidioksidipullon voi laittaa sivukaappiin eli ei tarvii olla vedessä? Voiko kuitenkin olla sumpussa, jos tarve vaatii? Onko reaktoreissa vedensiirtoon tarvittava pumppu eli se, joka ottaa meriveden ala-altaasta ja palauttaa sen sitten sinne?
Mikä kalkkireaktoreissa tekee riskin? Onko ne vältettävissä säännöllisillä huolloilla ja Ph:n jatkuvalla vartioimisella)? Ilmeisesti aika moni on luopunut reaktoreistaan...
Onko kalkkireaktorista haittaa alkuvaiheessa, kun ei vielä ole paljon kalkkia kuluttavia koralleja?
Pitääkö Ca-reaktorin lisäksi aina käyttää myös kalkkivettä, ettei Ph laskee liiaksi?
Kuinka usein reaktorin korallimurska täytyy vaihtaa vai täytyykö sitä vaihtaa? Entä CO2-pullo, missä ja kuinka usein yleensä pitää täyttää?
Riittääkö 500 l akvaariossa (jonne tulisi kivikoralleja) Ca-kulutukseen pelkkä Ca-vesi, jos sitä terästää etikalla? Kokemuksia?
Vedenpinnantasauksesta: Jos on ”Haagan uimuri”, onko ilmapumppu jatkuvasti päällä? Kuinka pienitehoinen täytyy olla, ettei paine ”nosta uimuria” ja vettä siirry jatkuvasti? Voiko olla korvausvesiastia ylempänä ja lapposysteemillä (ilman minkäänlaista pumppua) laskea vettä ala-altaaseen sitä vauhtia kuin uimuri päästää? Mitä materiaalia uimuri käytännössä on?
Voiko refuun istuttaa makrolevää (jos sitä joltain saa) heti kun altaan laittaa pystyyn vai pitääkö kypsytellä ensin?
Kannattaako altaan lämpötila pitää korkeampana (30 astetta) nitriittivaiheessa? (viite ”Merivesiakvaarion perustaminen, Jukka ’Mikael’ Majuri, s. 60)
Lisäättekö rutiinisti jodia estämään korallien valkaistumista? (viite ”Merivesiakvaarion perustaminen, Jukka ’Mikael’ Majuri, s. 73)
Tässä nyt siis vaan osa mieltä askarruttavista kysymyksistä, enempää ei millään ilikiä laittaa kerralla, että edes joku jaksaisi vastailla näihinkin. Lisää utelen sitten tuonnempana.
Tarkoitus olisi siis laittaa pystyyn suolavesiallas kotia koristamaan. Allas on hankittu jo hyvä tovi sitten (Cailta ostettu), mutta vauvan saaminen ja pesänrakennus ovat vieneet ajan ja ajatukset tähän saakka. Vielä on kuitenkin vanhempainlomaa hyvin jäljellä, joten nyt on hyvä hetki alkaa ajamaan asiaa eteenpäin. Shimekin kirja tulossa postissa...
Akvaario on ulkomitoiltaan 170 x 60 x 55 (l x s x k), n 500 l vettä pääaltaassa. Ala-allas on 40 cm korkea, alakaapissa korkeuden puolesta tilaa max 64 cm. Refu 66 x 32 x 40. Lisäksi korkea sivukaappi, jonka kautta paluuvesi on tarkoitus laittaa kulkemaan pääaltaaseen. Tarkoitus olisi laittaa elävän kiven seuraksi kivikoralleja, joitakin pehmeitä ja kaloja jokunen, rapuja ym. Myös simpukka kiinnostaisi.
Laitteistona täytyy hankkia ainakin: vaahdottaja, virtauspumput, lamput, lämmittimet ja RO-laitos. Lisäksi olin ajatellut Ca-reaktoria, sähkönjohtavuusmittaria, virtauspumppujen kontrolleria ja muuta pikkusälää.
Pohjalle olin ajatellut korallihiekkaa (raekoko 0-1 mm (0-2 mm)) n. 5 cm kerros eli tekee litroina suunnilleen 50 l ja lisäksi n 5 cm kerros refuun eli lisäksi 10 l. Kuinkahan paljon tuo litramäärä vastaa kg:ssa?
Vaahdottajaksi olin ajatellut esim Tunze 3130/2. Vanhoista viesteistä ei oikein saa tolkkua, onko riittävä (vaikka valmistajahan lupaa kapasiteetiksi vaikka ja mitä). Tunzen sivuilta en jostain syystä löytänyt tuota mallia, ovatko DOC-mallit tulleet tilalle. Kuinka syvän veden vaatii toimiakseen ja mahtuuko tuohon alakaappiin?
Valaistukseen ajattelin HQI 3 x 250 W sekä pari sinivaloputkea (esim Arcadian 3 kpl 250 W + 2 kpl 58 W fluor-putkia. Valaisin 38 x 160 cm. Lamput 14000 K. Sisäänrakennettu (analoginen) ajastinsysteemi. Kokemuksia tästä?)
Riittääkö 250 W valaistukseen, jos pohjalle keskelle (hiekkapedille) tulisi joskus Tridacna crocea, joka tarvitsee voimakkaan valon? Vaatiiko 400 W vai onko joku saanut kukoistamaan pienemmällä valomäärällä? Refun valaistukseen ajattelin energiansäästölappuja a 13 W. Kuinka montahan noita tarvitsee yllämainitunkokoiseen refuun, jos tarkoitus on kasvattaa makroleviä?
Riittääkö virtauspumpuiksi 2 kpl Tunze turbelle stream 6000 (kapasiteettia luvataan 7000 l/h molemmilla)? Kannattaako laittaa myös kontrolleri?
Saako pumput pöhisemään muutoinkin kuin suorassa kulmassa poispäin lasista, missä ovat kiinni (magneettikiinnityksillä)? Ovatko magn.kiinnittimet toimivia?
Ilmeisesti kalkkikivireaktorin ja hiilidioksidipullon voi laittaa sivukaappiin eli ei tarvii olla vedessä? Voiko kuitenkin olla sumpussa, jos tarve vaatii? Onko reaktoreissa vedensiirtoon tarvittava pumppu eli se, joka ottaa meriveden ala-altaasta ja palauttaa sen sitten sinne?
Mikä kalkkireaktoreissa tekee riskin? Onko ne vältettävissä säännöllisillä huolloilla ja Ph:n jatkuvalla vartioimisella)? Ilmeisesti aika moni on luopunut reaktoreistaan...
Onko kalkkireaktorista haittaa alkuvaiheessa, kun ei vielä ole paljon kalkkia kuluttavia koralleja?
Pitääkö Ca-reaktorin lisäksi aina käyttää myös kalkkivettä, ettei Ph laskee liiaksi?
Kuinka usein reaktorin korallimurska täytyy vaihtaa vai täytyykö sitä vaihtaa? Entä CO2-pullo, missä ja kuinka usein yleensä pitää täyttää?
Riittääkö 500 l akvaariossa (jonne tulisi kivikoralleja) Ca-kulutukseen pelkkä Ca-vesi, jos sitä terästää etikalla? Kokemuksia?
Vedenpinnantasauksesta: Jos on ”Haagan uimuri”, onko ilmapumppu jatkuvasti päällä? Kuinka pienitehoinen täytyy olla, ettei paine ”nosta uimuria” ja vettä siirry jatkuvasti? Voiko olla korvausvesiastia ylempänä ja lapposysteemillä (ilman minkäänlaista pumppua) laskea vettä ala-altaaseen sitä vauhtia kuin uimuri päästää? Mitä materiaalia uimuri käytännössä on?
Voiko refuun istuttaa makrolevää (jos sitä joltain saa) heti kun altaan laittaa pystyyn vai pitääkö kypsytellä ensin?
Kannattaako altaan lämpötila pitää korkeampana (30 astetta) nitriittivaiheessa? (viite ”Merivesiakvaarion perustaminen, Jukka ’Mikael’ Majuri, s. 60)
Lisäättekö rutiinisti jodia estämään korallien valkaistumista? (viite ”Merivesiakvaarion perustaminen, Jukka ’Mikael’ Majuri, s. 73)
Tässä nyt siis vaan osa mieltä askarruttavista kysymyksistä, enempää ei millään ilikiä laittaa kerralla, että edes joku jaksaisi vastailla näihinkin. Lisää utelen sitten tuonnempana.
-sandei-
Re: Ensimmäistä allasta perustamassa
Yleisenä periaatteena on, että kypsyminen pitää antaa käydä loppuun oikein kunnolla omia aikojaan. Kypsymisen edettyä pari kuukautta alkavat makrolevät ilmestyä ja voit siirtää niitä tällöin refuun. Todennäköisesti pääaltaasta makrolevä häviää itsestään jossakin vaiheessa (6-8 kk) mutta ei aina.sandei kirjoitti: Voiko refuun istuttaa makrolevää (jos sitä joltain saa) heti kun altaan laittaa pystyyn vai pitääkö kypsytellä ensin?
Kannattaako altaan lämpötila pitää korkeampana (30 astetta) nitriittivaiheessa? (viite ”Merivesiakvaarion perustaminen, Jukka ’Mikael’ Majuri, s. 60)
Lisäättekö rutiinisti jodia estämään korallien valkaistumista? (viite ”Merivesiakvaarion perustaminen, Jukka ’Mikael’ Majuri, s. 73)
Akvaarion lämpötila ei saisi nousta yli 30 asteen ei edes käynnistymisvaiheessa. Erityisesti siinä vaiheessa kun akvaariossa on jo koralleja niin kyseinen 30 astetta on raja jossa ne alkavat voida huonosti ja saattavat valkaistua.
Täältä löytyy lisätietoa jodista:
http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2003/chem.htm
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... 3/chem.htm
Terve,
tein pinnantasaajan 6 mm pvc levystä sirkkelillä. Mulla on 70 l korvausvesi astia, ilmapumppu on kokoajan päällä, ( jos se ei ole tulee vesi astiaan alipainetta eikä se toimi). Ilmapumppu on pieni olisko 50 l tunnissa pienimpiä joita on. Renaair 50.
Kannattaa laittaa se letkunpää pikkaisen pöntön pohjan yläpuolelle niin ei mene kalkkimössöstä tukkoon, niin kuin mulla meni kerran.
tein pinnantasaajan 6 mm pvc levystä sirkkelillä. Mulla on 70 l korvausvesi astia, ilmapumppu on kokoajan päällä, ( jos se ei ole tulee vesi astiaan alipainetta eikä se toimi). Ilmapumppu on pieni olisko 50 l tunnissa pienimpiä joita on. Renaair 50.
Kannattaa laittaa se letkunpää pikkaisen pöntön pohjan yläpuolelle niin ei mene kalkkimössöstä tukkoon, niin kuin mulla meni kerran.
Mietin vaan, toimisko systeemi kokonaan ilman pumppua. Jos korvausvesiastia olisi avoin ja ala-allasta ylempänä ja alas (uimurin kautta) laskevaan letkuun imaisisi lapon, niin eikö vesi niinkin jatkaisi virtaustaan lapon avulla ala-altaaseen ja virtauksen nopeutta säätelisi uimuri?! Pitäisi tietysti vaan pitää huoli, että korvausvesiastiassa on aina vettä niin paljon, ettei letku pääsisi imaisemaan ilmaa ja lappo siten häviäisi. Ja sekin mietityttää, että miten hyvänä RO-vesi pysyy avoimessa astiassa, jos se siinä päivätolkulla makaa.Mulla on 70 l korvausvesi astia, ilmapumppu on kokoajan päällä, ( jos se ei ole tulee vesi astiaan alipainetta eikä se toimi). Ilmapumppu on pieni olisko 50 l tunnissa pienimpiä joita on. Renaair 50.
Onko sulla korvausvesiastiassa kalsiumhydroksidi?Kannattaa laittaa se letkunpää pikkaisen pöntön pohjan yläpuolelle niin ei mene kalkkimössöstä tukkoon, niin kuin mulla meni kerran.
-sandei-
Meillä ainakin on toiminut hyvin lapolla kalkkivettä käyttäen.sandei kirjoitti:Mietin vaan, toimisko systeemi kokonaan ilman pumppua. Jos korvausvesiastia olisi avoin ja ala-allasta ylempänä ja alas (uimurin kautta) laskevaan letkuun imaisisi lapon...
...Onko sulla korvausvesiastiassa kalsiumhydroksidi?
Onko jollakin vielä omakohtaisia kokemuksia tuosta valon tarpeesta, riittääkö 250 W simpukalle 60 cm syvässä altaassa??Valaistukseen ajattelin HQI 3 x 250 W sekä pari sinivaloputkea (esim Arcadian 3 kpl 250 W + 2 kpl 58 W fluor-putkia. Valaisin 38 x 160 cm. Lamput 14000 K. Sisäänrakennettu (analoginen) ajastinsysteemi. Kokemuksia tästä?)
Riittääkö 250 W valaistukseen, jos pohjalle keskelle (hiekkapedille) tulisi joskus Tridacna crocea, joka tarvitsee voimakkaan valon? Vaatiiko 400 W vai onko joku saanut kukoistamaan pienemmällä valomäärällä? Refun valaistukseen ajattelin energiansäästölappuja a 13 W. Kuinka montahan noita tarvitsee yllämainitunkokoiseen refuun, jos tarkoitus on kasvattaa makroleviä?
-sandei-
Vastaus valoihin löytyy täältä:
http://haaga.aqua-web.org/
Haagalla vanhassa valojäjestelmässä oli 3x250W HQI ja nyt uudessa on 16x39W T5 loistevalaisimia. Altaan korkeus on 65cm.
Niin kuin kuvista näkyy, simpukat voivat oikein hyvin.
http://haaga.aqua-web.org/
Haagalla vanhassa valojäjestelmässä oli 3x250W HQI ja nyt uudessa on 16x39W T5 loistevalaisimia. Altaan korkeus on 65cm.
Niin kuin kuvista näkyy, simpukat voivat oikein hyvin.
-
- Senior Member
- Viestit: 568
- Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Senior Member
- Viestit: 568
- Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Allas
Suosittelen suoraan esim Tunze stream 6100 tai 6200 malleja niiden säädettävyyden takia -> eivät puhalla yhdella ja samalla nopeudella koko ajan, jos on controlleri.
Valot varmasti riittävät.
Ca-reaktori on harvoin aivan sumpussa. Vesi otetaan yläaltaasta, johon vesi myös palautuu. Ca-reaktorissa oleva kiertovesipumppu aiheuttaa sellaisen alipaineen, että imee veden yläaltaasta ja palauttaa vielä takaisinkin eli erillistä syöttöpumppua ca-reaktori ei tarvitse. Kalkkivesireaktori on sitten eri asia.
Lämmittimiä tuskin tarvitset, ennemminkin tuulettimen puhaltamaan altaan pintaa vettä jäähdyttääksesi.
Refua voit valaita millä tahansa, joka olisi helpoin ja halvin sinun ratkaisusi, esim. käytetty loisteputkivalaisin.
Jos on kivikoralleja paljon, jotka kasvavat hyvin ei pelkkä kalkkivesireaktori riitä ca: ylläpitoon.
CO2-pullon koko ratkaisee täytön tarpeen, 2kg pullo riittää varmasti väh. puoleksi vuodeksi, jos ei ole aivan Haagan kasvuvauhti koralleissa.
Moni lisää jodia altaaseen.
-Cano-
Valot varmasti riittävät.
Ca-reaktori on harvoin aivan sumpussa. Vesi otetaan yläaltaasta, johon vesi myös palautuu. Ca-reaktorissa oleva kiertovesipumppu aiheuttaa sellaisen alipaineen, että imee veden yläaltaasta ja palauttaa vielä takaisinkin eli erillistä syöttöpumppua ca-reaktori ei tarvitse. Kalkkivesireaktori on sitten eri asia.
Lämmittimiä tuskin tarvitset, ennemminkin tuulettimen puhaltamaan altaan pintaa vettä jäähdyttääksesi.
Refua voit valaita millä tahansa, joka olisi helpoin ja halvin sinun ratkaisusi, esim. käytetty loisteputkivalaisin.
Jos on kivikoralleja paljon, jotka kasvavat hyvin ei pelkkä kalkkivesireaktori riitä ca: ylläpitoon.
CO2-pullon koko ratkaisee täytön tarpeen, 2kg pullo riittää varmasti väh. puoleksi vuodeksi, jos ei ole aivan Haagan kasvuvauhti koralleissa.
Moni lisää jodia altaaseen.
-Cano-
Olin ajatellut laittaa tämmöisen setin "Tunze Turbelle Stream Kit TS14" mikä sisältää 2 kpl stream 6000 + Multicontroller 7095 + Moonlight. Eikö tuo kontrolleri juurikin säädä nopeuksia?Suosittelen suoraan esim Tunze stream 6100 tai 6200 malleja niiden säädettävyyden takia -> eivät puhalla yhdella ja samalla nopeudella koko ajan, jos on controlleri.
Jostain luin, että nuo lämmittimet menevätkin päälle lähinnä vain yöaikaan. Se puhallin onkin tarkoitus ostaa ja asentaa altaan päälle, se sisältyi niihin "sälä-hankintoihin", kuten myös ne pitkävartset pihditkinLämmittimiä tuskin tarvitset, ennemminkin tuulettimen puhaltamaan altaan pintaa vettä jäähdyttääksesi.
Tällä hetkellä ajattelin, että hankkisin pelkän kalsiumreaktorin. Sain kuitenkin joistain viesteistä sen käsityksen, että osa käyttää lisänä vielä kalkkivettä (joko manuaalisesti tai reaktorin sekoittamana). Lisäksi jossain oli muistaakseni puhetta, että etikka lisää kalsiumin "irtoamista" kalsiumhydroksidista. Onko tämä etikka-tehostus kuitenkaan niin tehokasta, että pärjäisi jopa pelkällä kelkkivedellä kokonaan ilman Ca-reaktoria?!ei pelkkä kalkkivesireaktori riitä ca: ylläpitoon.
Olin katsellut kuvia muiden altaista ja niistä saanut käsityksen, että simpukat voisi asetella kasvamaan hiekkapedille (mm. Haaga). Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee ja muistelee sukelluksia oikeilla riutoilla, niin nuo simpukat tosiaan ovat kivien päällä ja väleissä...Vielä sen verran lisäystä, että sekä T. crocea että T. maxima tulisi sijoittaa kiville eikä pohjalle.
-sandei-
Vaahdottajasta, Tunzeista on ollut kohtuu huonoja kokemuksia noin yleisesti, en osaa sanoa tarkallee tuosta mallista.
Vaihtoehtoja voisi olla esim Suomessa melkoisen uusi tuttavuus ATI :
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/in ... 4e72cc2c6d
http://www.atiaquaristik.com/index.php?id=32,0,0,1,0,0
Taikka sitten hiukan tyyriimpi esim. Deltec: http://www.deltecusa.us/proteinskimmers/index.php
Vaihtoehtoja voisi olla esim Suomessa melkoisen uusi tuttavuus ATI :
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/in ... 4e72cc2c6d
http://www.atiaquaristik.com/index.php?id=32,0,0,1,0,0
Taikka sitten hiukan tyyriimpi esim. Deltec: http://www.deltecusa.us/proteinskimmers/index.php
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Alkuun pärjää vallan hyvinsandei kirjoitti:Onko tämä etikka-tehostus kuitenkaan niin tehokasta, että pärjäisi jopa pelkällä kelkkivedellä kokonaan ilman Ca-reaktoria?!
Ottaa reaktorin käyttöön, sitten kun ei näytä enää riittävän. T. nm. reaktori vielä tehtaan paketissa varastossa
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Senior Member
- Viestit: 568
- Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kiitokset jo nyt kaikille vastanneille, mutta edelleen saa antaa mielipiteitään vapaasti.
Täytyy lukea lisää tuosta ATI-vaahdottimesta...
Vielä muutamia kysymyksiä eli onko noista streamien magneettikiinnittimistä hyvää tai pahaa sanottavaa? Alkavatko vanhemmiten "väsyä" ja pumput hiljalleen valua alaspäin?! Itse ajattelin noita 6080-malleja (lasinpaksuus max 12mm, itselläni on 10mm).
Kiinnitetäänkö HQI-valaisimet kuten muutkin kattolamput omilla liittimillään katossa oleviin valmiisiin lampun paikkoihin vai onko niissä tavalliseen pistorasiaan sopiva töpseli?
Joku joskus puhui vesivanhingosta tai sen riskistä, jos vaikka kotilo mönkii durson putkeen. Onko kukaan kokeillut esim. hyttysverkkoa putken päähän vai onko se liian pienisilmäistä ja tukkeutuisi heti?
Täytyy lukea lisää tuosta ATI-vaahdottimesta...
Vielä muutamia kysymyksiä eli onko noista streamien magneettikiinnittimistä hyvää tai pahaa sanottavaa? Alkavatko vanhemmiten "väsyä" ja pumput hiljalleen valua alaspäin?! Itse ajattelin noita 6080-malleja (lasinpaksuus max 12mm, itselläni on 10mm).
Kiinnitetäänkö HQI-valaisimet kuten muutkin kattolamput omilla liittimillään katossa oleviin valmiisiin lampun paikkoihin vai onko niissä tavalliseen pistorasiaan sopiva töpseli?
Joku joskus puhui vesivanhingosta tai sen riskistä, jos vaikka kotilo mönkii durson putkeen. Onko kukaan kokeillut esim. hyttysverkkoa putken päähän vai onko se liian pienisilmäistä ja tukkeutuisi heti?
-sandei-
Joku joskus puhui vesivanhingosta tai sen riskistä, jos vaikka kotilo mönkii durson putkeen. Onko kukaan kokeillut esim. hyttysverkkoa putken päähän vai onko se liian pienisilmäistä ja tukkeutuisi heti?
http://www.dursostandpipes.com/ valikko "Intake strainers" tuolla on putken pätkästä tehty "sihti" tein sellaisen ilman vaahtomuovia. Sihtiä joutuu välillä putsaamaan.
Pitänee aloittaa altaan tyhjennys operaatio...
http://www.dursostandpipes.com/ valikko "Intake strainers" tuolla on putken pätkästä tehty "sihti" tein sellaisen ilman vaahtomuovia. Sihtiä joutuu välillä putsaamaan.
Pitänee aloittaa altaan tyhjennys operaatio...
-
- Senior Member
- Viestit: 568
- Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Tatu,
mikä malli? King tai Master?
mikä malli? King tai Master?
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
meri.akvarist.ee