DIY valaisinkotelon rakentaminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

DIY valaisinkotelon rakentaminen

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tarkoitus olisi ehkä rakentaa valaisinkotelo, alussa suunnittelin siihen vain 6 putkea ja se olisi "helppo" homma, mutta nyt olen ajatellut laittaa myös 1x250 w monimetallin siihen.
Helpoin ratkaisu olisi laittaa kotelon sisälle Giesemannin Nova valaisin, olisi suojalasit ja kaikki valmiina mutta DIY tulee halvemmaksi ja sillä uskoisin saavan enemmän valaistusaluetta aikaseksi (isomman heiastimen ansiosta), ja Giesemann olisi n.13 cm korkea niin itse tehtynä jäisi korkeutta vähemmän ja ei tarvi turhan korkeaa koteloa, tarkoitus olisi laittaa kotelo kasaan 30 cm liimapuulevystä.
Mitä mieltä asiasta, kannattaisiko vaan laittaa se Giesemanni suosiolla, onkelmana olisi kyllä se että jäisi aika lähelle vedenpintaa (n.15 cm) mutta olisi kuitenkin suojattu lasilla.
Toinen onkelma on se että putket pitäisi laittaa mahdollisimman lähelle vedenpintaa ja taas monimetalli mahd. kauas.
Hyviä vinkkejä ja vaikkaa piirrustuksia asiasta otetaan vastaan.
Kotelo tulee 60 cm leveä ja putket vie siitä noin 35 cm tilaa, joten se 25 cm jäisi monimetallin käyttöön ja sitä olisi tarkoitus käyttää n.4-5 tuntia päivässä.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Varmaan paras olisi laittaa putket sivuille suunnilleen samalle tasolle kuin monimetalli ja heijastamaan valoa hieman vinossa altaaseen. Samalla saa häivytettyä suurimman osan varjoista pois.

Koodi: Valitse kaikki

     _________
  /o o [HQI]o o\ 
/o              o\
Monimetallin sijoitus koteloon on hieman ongelmallinen varsinkin jos on haluja saada saada siitä vakuutustarkastajalle mieluinen. Yksi parhaista vaihtoehdoista olisi varmaan tollainen DIY-setti mallia uppoasennus,
Kuva
mutta ainakaan minä en ole törmännyt yhden klikkauksen päässä oleviin 250W malleihin.

Mitä kauemmaksi DIY:stä menee niin sitä korkeammaksi kotelo tuppaa menemään. Itse olen haikaillut vaan altaan reunoille asetettavasta kehikosta (n. 10-15cm korkea) johon voisi sitten asentaa 1-3 loisteputkea pitkille sivuille/sivu varjoja vähentämään. Ei tulisi sellaisia lämpöongelmia kuin valaisinkotelon kanssa ja monimetallin käyttö vapaasti ilmassa roikkumassa olisi suht turvallista. Myös altaan ohi siroavasta valosta pääsisi samalla eroon.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

No tulihan sieltä vinkkejä, aika kuollut tää kanava on [;)] .
Se upposysteemi olisi ihan hyvä jos siihen löytäisi sen 250 w, onkelmana olisi se että yläosa ilmeisesti tulisi kotelon päälle näkyviin jos sitä upposysteemilla käyttää.
Kotelo ei tulisi ihan tiivis, ilmareikiä tulisi kanteen ja taakse.
Janne50
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:34, 27.09.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Janne50 »

Olen myös suunnitelemassa samankaltaista DYI lamppua. Pienen surffailun jälkeen löysin pari mielenkiintoista sivua. Täällä on 250W lampulle kotelo 135 euroa:
http://www.design-beleuchtung.de/Megaline-HVEA.htm

...ja täällä kuristin (vai mikä se nyt onkaan) 33 euroa:
http://www.breidenbach-lichttechnik.de/ ... et_kvg.htm

Päälle vielä itse polttimo Carmenilta n.69 eur -> yht 237eur.
Toisaalta Carmenilta saa saman kasan 200 eurolla.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Janne50 kirjoitti:Olen myös suunnitelemassa samankaltaista DYI lamppua. Pienen surffailun jälkeen löysin pari mielenkiintoista sivua. Täällä on 250W lampulle kotelo 135 euroa:
http://www.design-beleuchtung.de/Megaline-HVEA.htm

...ja täällä kuristin (vai mikä se nyt onkaan) 33 euroa:
http://www.breidenbach-lichttechnik.de/ ... et_kvg.htm

Päälle vielä itse polttimo Carmenilta n.69 eur -> yht 237eur.
Toisaalta Carmenilta saa saman kasan 200 eurolla.
Hyvät linkit ja kuristin on myös tosi halpa.
Kuinka korkeat laidat olet ajatellu laittaa ja miten sen lampun kotelon sinne sisälle sijoitat, siitä jäisi se 15 cm puukotelokannen ulkopuolelle ja jos sitä ei piilota niin aika ruma jää.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Päälle vielä itse polttimo Carmenilta n.69 eur -> yht 237eur.
Toisaalta Carmenilta saa saman kasan 200 eurolla.
Kyllä ymmärrän että itse duunailu on hauskaa, mutta eikös noin 300 eurolla saisi jo uutena tyylikkään näköisen Giesemannin 1x250W valaisimen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”