Huuli pyöreenä... taas..
Valvoja: Moderaattorit
Huuli pyöreenä... taas..
Nyt on sitten koluttu kaikenmaailman saksankieliset ja englanninkieliset artikkelit läpi huonolla kielipäällä (no englanti sentään menee jotenkin) ja käteen jäi kuitenkin taas hiukan enemmän infoa!
Minulle tulee (allas löytyy jo) 125 litrainen kuutio (kaikki tekniikka yhteen altaaseen) ja ajattelin lähteä liikkeelle tuolla balling-zydeemillä.
Mutta..
Selittäiskö joku fiksumpi, että mikä prosessi syntyy kun kun altaaseen lisätään NaHCO3 (Natriumkarbonaatti?) ja CaCl2 (Kalsiumkloridi?)? Vai liittyykö nää sittenkään altaan puhtaana pysymiseen..? feel stupid..
Paljonko kyseisiä aineita kuluu ja kuinka paljon kustantaa kyseisten aineden hankkiminen (ka. €/kk)?? Ilmeisesti sitä löytyy jauheena, jota sekoitetaan RO/DI-veteen, jolloin pitää lisätä myös tasapainotussuolaa(vedenvaihtojen yhteydessä?).
Jos käyttää Bio Calsium Liquidia niin tarvitseeko silloin tehdä muuta kuin vedenvaihdot normaalin(?) suolan kanssa?
Ja kumpi on halvempi tapa? Joku semmonen vois kertoo, jolla on kokemusta.. osaan kyllä itekkin laskea ilmoitetuista arvoista mutta todellisuus on aina teoriaa ihmeellisempää!
Mikä prosessi hoitaa tuon suuremman jätteen poistamisen kun systeemissä ei ole vaahdotinta (kun ilmeisestikkään dosaatiopumpulla syötettävillä mössöillä ei ollutkaan puhdistuksen kanssa mitään tekemistä:roll: )? Aktiivihiili + Seachem denitrate (kakanmurskaaja?) + joku fosfaatinpoistaja(?) KÖ??? Riittääkö? Onko hyvä? Toimiiko?
Miten hyvin tällainen kokonaisuus pysyy tasapainossa?
Miten vaikuttaa valaistus? Jos käyttää ballingia niin voiko silloin käyttää HQI-valaisinta? Mikä on T5:n etu (jos sitä on)? Olen huomannut, että monet ballingistit käyttävät T5:sia..
Tarvitsenko näiden lisäksi jotain muuta, että saan homman kypsymään:
-Akvaario
-RO/DI-vedenpuhdistushässäkkä
-Suolaa
-Kiertovesipumppu(ja)
-Valaisin
-Dosaatiopumppu + kanisterit (NaHCO3 ja CaCl2 tai Bio Calsium Liquid)
-Aktiivihiili + Seachem denitrate + joku fosfaatinpoistaja(?)
-Elävä kivi + hiekat
-Testit
-Ja sitten kun joskus oon rikas niin isompi allas ja IKS aquastar kaikennäkösillä vempaimilla!!
Kai se tästä aukenee..?
PS. ..ja kertokaa ihmeessä ballingin harrastajat, että miten teillä homma menee. Onko ja millaisia ongelmia jos on... vai meneekö kaikki hyvin kun teistä ei kuulu mitään! Täällä keskustellaan enemmän muista harrastuksen muodoista... (kaikki on vaan ostamassa vaahdottimia ja kalkkireaktoreita!)!!
Kiitos ja hei!
Minulle tulee (allas löytyy jo) 125 litrainen kuutio (kaikki tekniikka yhteen altaaseen) ja ajattelin lähteä liikkeelle tuolla balling-zydeemillä.
Mutta..
Selittäiskö joku fiksumpi, että mikä prosessi syntyy kun kun altaaseen lisätään NaHCO3 (Natriumkarbonaatti?) ja CaCl2 (Kalsiumkloridi?)? Vai liittyykö nää sittenkään altaan puhtaana pysymiseen..? feel stupid..
Paljonko kyseisiä aineita kuluu ja kuinka paljon kustantaa kyseisten aineden hankkiminen (ka. €/kk)?? Ilmeisesti sitä löytyy jauheena, jota sekoitetaan RO/DI-veteen, jolloin pitää lisätä myös tasapainotussuolaa(vedenvaihtojen yhteydessä?).
Jos käyttää Bio Calsium Liquidia niin tarvitseeko silloin tehdä muuta kuin vedenvaihdot normaalin(?) suolan kanssa?
Ja kumpi on halvempi tapa? Joku semmonen vois kertoo, jolla on kokemusta.. osaan kyllä itekkin laskea ilmoitetuista arvoista mutta todellisuus on aina teoriaa ihmeellisempää!
Mikä prosessi hoitaa tuon suuremman jätteen poistamisen kun systeemissä ei ole vaahdotinta (kun ilmeisestikkään dosaatiopumpulla syötettävillä mössöillä ei ollutkaan puhdistuksen kanssa mitään tekemistä:roll: )? Aktiivihiili + Seachem denitrate (kakanmurskaaja?) + joku fosfaatinpoistaja(?) KÖ??? Riittääkö? Onko hyvä? Toimiiko?
Miten hyvin tällainen kokonaisuus pysyy tasapainossa?
Miten vaikuttaa valaistus? Jos käyttää ballingia niin voiko silloin käyttää HQI-valaisinta? Mikä on T5:n etu (jos sitä on)? Olen huomannut, että monet ballingistit käyttävät T5:sia..
Tarvitsenko näiden lisäksi jotain muuta, että saan homman kypsymään:
-Akvaario
-RO/DI-vedenpuhdistushässäkkä
-Suolaa
-Kiertovesipumppu(ja)
-Valaisin
-Dosaatiopumppu + kanisterit (NaHCO3 ja CaCl2 tai Bio Calsium Liquid)
-Aktiivihiili + Seachem denitrate + joku fosfaatinpoistaja(?)
-Elävä kivi + hiekat
-Testit
-Ja sitten kun joskus oon rikas niin isompi allas ja IKS aquastar kaikennäkösillä vempaimilla!!
Kai se tästä aukenee..?
PS. ..ja kertokaa ihmeessä ballingin harrastajat, että miten teillä homma menee. Onko ja millaisia ongelmia jos on... vai meneekö kaikki hyvin kun teistä ei kuulu mitään! Täällä keskustellaan enemmän muista harrastuksen muodoista... (kaikki on vaan ostamassa vaahdottimia ja kalkkireaktoreita!)!!
Kiitos ja hei!
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Allas
Balling ei koske veden puhtaanapitoa, vaan sillä saadaan altaaseen riittävä Ca-pitisuus sekä vedenkovuus. Sivutuotteena syntyy NaCl eli ruokasuolaa ja tavall. riuttasuolassa on hieman ruokasuolaa ja siksi käytetään vedenvaihdoissa ruokasuolatonta merisuolaa ettei NaCl keräänny altaaseen. Altaan puntaanapito perustuu aktiivihiilen ja fosfaatinpoistajan (ja usein myös vaahdottimen) toimintaa vedenvaihtojen ohella. HQI-valaisinta voi käyttää ballingin kanssa. Ballingin aineet maksavat Coral Reef Finlandilla n. 7e/kg + suola jotain muuta (katso Alexin sivulta). Näitä kolmea "ballingainetta" lisätään yleensä dosaatiopumpuilla (3 kpl) ja niitä kuluu erisuuruiset määrät. Lähtöarvot voit saada Tatulta tai aiempia otsikoita katsomalla. Jatkossa syöttönopeus riippuu mittauksiesi tuloksista. RO-vesikin riittää, ei tarvitse DI-osaa pakosti. TM Biocalcium liquid on käytännössä = balling. Balling perustuu omiin mittauksiin ja niiden perusteella muutettuihin dosaationopeuksiin. Tasapaino varmasti pysyy yhtä hyvin kuin muillakin systeemeillä, toteutustavat vain ovat erilaisia.
-
- Katalysaattori
- Viestit: 4264
- Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moni pyörittää merialtaita ilman vaahdottajaa, mutta näin aloittelijana en voi muuta kuin todeta, että kannattaa aloittaa vaahdottajallisella altaalla ja sitten kun osaa homman niin jättää se pois jos siltä tuntuu. Vaillinaisella vaahdottajalla on ollut pirullisen hankala pitää allas tasapainossa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kiitos!
Näin ylä-astekemian pohjalta päättelisin, että tuosta CaCl2:sta jää ylimääräistä Cl:ää ja tuosta NaHCO3:sta jää ylimääräistä Natriumia, jotka sitten yhdessä muodostavat sitä ruokasuolaa siellä altaassa! On niitä harmaita aivosoluja vielä tallella...
Mitenkäs sitten tuo NaHCO3.. mikä sen tarkoitus on?
Voiko homman hoitaa niin, että dosaatiopumpulla annostelee yhdestä kanisterista Kalsiumkloridia ja toisesta Natriumkarbonaatin ja kolmannesta ruokasuolatonta Ro-vettä (jossa siis on ruokasuolatonta merisuolaa)? Tämän lisäksi vedenvaihdot Ro-vedellä (mitä suolaa tähän RO-veteen lisätään?)?
Näin minä olin ymmärtävänäni.. piti vain varmistaa asia!Balling ei koske veden puhtaanapitoa
Eli veden kovuus/pehmeys määräytyy täysin sen perusteella kuinka paljon kalsiumia siinä on? Korallit käyttävät kalsiumia ja näin ollen sitä lisätään CaCl2-muodossa?sillä saadaan altaaseen riittävä Ca-pitisuus sekä vedenkovuus.
Näin ylä-astekemian pohjalta päättelisin, että tuosta CaCl2:sta jää ylimääräistä Cl:ää ja tuosta NaHCO3:sta jää ylimääräistä Natriumia, jotka sitten yhdessä muodostavat sitä ruokasuolaa siellä altaassa! On niitä harmaita aivosoluja vielä tallella...
Mitenkäs sitten tuo NaHCO3.. mikä sen tarkoitus on?
Voiko homman hoitaa niin, että dosaatiopumpulla annostelee yhdestä kanisterista Kalsiumkloridia ja toisesta Natriumkarbonaatin ja kolmannesta ruokasuolatonta Ro-vettä (jossa siis on ruokasuolatonta merisuolaa)? Tämän lisäksi vedenvaihdot Ro-vedellä (mitä suolaa tähän RO-veteen lisätään?)?
Eli lisätään dosaatiopumpulla TM Bio Calsium Liquid (A, B ja C). Vedenvaihdot suoritetaan sitten normaalilla merivesisuolalla vai sillä missä ei ole NaCl:a??TM Biocalcium liquid on käytännössä = balling.
Miksi? Miksi ostaa kallis vekotin, joka on tarkoitus jossain vaiheessa sitten poistaa kierrosta? Eikö ole helpompi saada allas tasapainoon jos heti alusta asti käyttää sitä menetelmää millä on tarkoitus pyörittää sitten tulevaisuudessa... luulisi, että siinä menee taas systeemit sekasin kun nappaa skimmerin pois kierrosta.. joutuu opettelemaan osan asioista uudestaan.-Alix- kirjoitti:Moni pyörittää merialtaita ilman vaahdottajaa, mutta näin aloittelijana en voi muuta kuin todeta, että kannattaa aloittaa vaahdottajallisella altaalla
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Re: Huuli pyöreenä... taas..
Vaahdottimen. Aikuisten oikeasti, jätä vaikka dosaatiopumput pois ja tunge (jauhemaista) biocalsiumia (joka toimii ihan jees, sitä itsekäytän) tai kalkkivettä pyttyyn (riittänee ainakin aluksi) ja osta niillä rahoilla vaahdotin. Tai vaikka vielä ro/di, jos on tarve. Mutta osta kuitenkinJay82 kirjoitti: Tarvitsenko näiden lisäksi jotain muuta, että saan homman kypsymään:
-Akvaario
-RO/DI-vedenpuhdistushässäkkä
-Suolaa
-Kiertovesipumppu(ja)
-Valaisin
-Dosaatiopumppu + kanisterit (NaHCO3 ja CaCl2 tai Bio Calsium Liquid)
-Aktiivihiili + Seachem denitrate + joku fosfaatinpoistaja(?)
-Elävä kivi + hiekat
-Testit
-Ja sitten kun joskus oon rikas niin isompi allas ja IKS aquastar kaikennäkösillä vempaimilla!!
Ei nyt ihan ... korallit nappaavat kalsiumionit ja sen karbonaatti osan -> ranka on kalsiumkarbonaattia.Jay82 kirjoitti: Korallit käyttävät kalsiumia ja näin ollen sitä lisätään CaCl2-muodossa?
Niin muodostavat. Mutta ei se käytännössä oikein mitään meinaa.Jay82 kirjoitti: Näin ylä-astekemian pohjalta päättelisin, että tuosta CaCl2:sta jää ylimääräistä Cl:ää ja tuosta NaHCO3:sta jää ylimääräistä Natriumia, jotka sitten yhdessä muodostavat sitä ruokasuolaa siellä altaassa!
Mutta edelleen, käytä kalkkivettä ja/tai vaikkapa jauhemaista biocalsiumia. Osta vaahdotin, ja jätä dosaatiopumput ostoslistalle.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Allas
Veden kovuus saadaan sillä natriumbikarbonaatilla eli ruokasoodalla. Ilman vaahdottajaa pyöriviä altaita on erittäin vähän eli kyllä minäkin vaahdottajan sinulle suosittelisin. Tällä hetkellä ei minulla pienessä altaassa 110L ole ollut vaahdottajaa oikeastaan koko 8kk aikana ollenkaan, mutta kun siinä on ollut vaahdottaja, on asiat hoituneet siistimmin.
Ballingissahan lisätään: Kalsiumkloridi dihydraatti (CaCl2 + 2H2O), Magnesiumkloridi heksahydraatti (MgCl2 + 6H2O) sekä Natriumbikarbonaatti (NaHCO3) ja vedenvaihdot ruokasuolattomalla merisuolalla.
Ballingissahan lisätään: Kalsiumkloridi dihydraatti (CaCl2 + 2H2O), Magnesiumkloridi heksahydraatti (MgCl2 + 6H2O) sekä Natriumbikarbonaatti (NaHCO3) ja vedenvaihdot ruokasuolattomalla merisuolalla.
Allas
En tiedä kuinka moni tekee vaihdot ruokasuolattomalla, mutta Tatun sanoin akvaarion vesi alkaa muuten ajan kuluessa muistuttaa enemmän ja enemmän liuotettua ruokasuolaa. Tosin Marko Haaga taisi seuraavaksi kokeilla tavallisen merisuolan käyttöä ruokasuolattoman tilalla, jos oikein muistan.
-
- Advanced Member
- Viestit: 1065
- Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
Re: Allas
Täällä menee Ballingissa: 1. Natriumkarbonaatti (Na2CO3) + tropic marinen a- elemenntejä 2. Kalsiumkloridi (CaCl2) + tropic marinen k+ elemenntejä 3. Ruokasuolatonta suolaaCano kirjoitti: Ballingissahan lisätään: Kalsiumkloridi dihydraatti (CaCl2 + 2H2O), Magnesiumkloridi heksahydraatti (MgCl2 + 6H2O) sekä Natriumbikarbonaatti (NaHCO3) ja vedenvaihdot ruokasuolattomalla merisuolalla.
Veden vaihdot, kerran pari vuodessa tehdään Reef Crystals suolalla. Korvausvetenä Ro-vesi. Alussa pH meinas olla liian alhainen mutta anturin uudelleen kalibroinnin jälkeen ongelma katos.
Viikonloppuna mittailin vesiarvoja: KH 8.6 ,Ca 405 ,Mg 1380 ja pH näyttää liikkuvan yön ja päivän aikana 7.8-8.24
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Alkuvaiheessa allasta tulee hiplattua päivittäin, mm. siten että laittaa kännykkämuistutuksen siitä, koska dosaatiopumpun pitäisi suristaK.S kirjoitti: Dosaatiosysteemeitä ei tarvitse jos itse täyttää päivittäin.
Sitten istutaan vieressä ja katellaan, sinne se menee...
Samallahan sen olisi tosiaan lisännyt käsinkin
Kalkkivesi riittää tosiaan pitkästi alussa alkaliniteetin ja Ca:n ylläpitoon, dosaatiopumppuja ehtii hankkia vuodenkin päästä. Osta vain se vaahdotin ja RO-laite niillä rahoilla
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Re: Huuli pyöreenä... taas..
No tuota käsipelisysteemiä aluksi mietinkin. Mutta kerroppa miksi minä tarvitsen vaahdottimen kun monet altaat pärjäävät ilman. Esim.Silakka kirjoitti:Vaahdottimen. Aikuisten oikeasti, jätä vaikka dosaatiopumput pois ja tunge (jauhemaista) biocalsiumia (joka toimii ihan jees, sitä itsekäytän) tai kalkkivettä pyttyyn (riittänee ainakin aluksi) ja osta niillä rahoilla vaahdotin. Tai vaikka vielä ro/di, jos on tarve. Mutta osta kuitenkin
http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm
ja ihan hyvältä musta näyttää.
No meneehän se sitten niin.. jos siis korallit tarvitsevat kalsiumia ja karbonaattia ja altaaseen laitetaan kalsiumkloridia ja natriumkarbonaattia niin korallit käyttävät kalsiumit ja karbonaatit ja jäljelle jää natriumkloridi eli ruokasuola!! Daa...???Jay82 kirjoitti: Korallit käyttävät kalsiumia ja näin ollen sitä lisätään CaCl2-muodossa?Silakka kirjoitti:Ei nyt ihan ... korallit nappaavat kalsiumionit ja sen karbonaatti osan -> ranka on kalsiumkarbonaattia.
Miten niin ei meinaa... toihan justiinsa pitää ymmärtää, muuten ei tuu hommasta mitään. En vain tuossa vaiheessa tiennyt, että korallit käyttävät karbonaattia niin en osannut sille antaa osoitetta sille. Kyllähän se pitää ymmärtää, että mitä kemiallisia prosesseja altaassa tapahtuu... jos ei ymmärrä ei tiedä mitä pitää tehdä kun joku menee hullusti. Tietysti ainahan voi kysyä täältä mutta minä haluaisin myös ymmärtää miten systeemi toimii... noin niinkuin makrotasolla!Jay82 kirjoitti:Näin ylä-astekemian pohjalta päättelisin, että tuosta CaCl2:sta jää ylimääräistä Cl:ää ja tuosta NaHCO3:sta jää ylimääräistä Natriumia, jotka sitten yhdessä muodostavat sitä ruokasuolaa siellä altaassa!Silakka kirjoitti:Niin muodostavat. Mutta ei se käytännössä oikein mitään meinaa.
Eikö veden kovuus ole sama kuin veden kalkkipitoisuus? Eli jos vedessä on paljon kalkkia niin se on kovaa ja kun siinä on vähän kalkkia niin se on pehmeää... näin minä olen ymmärtänyt!Cano kirjoitti:Veden kovuus saadaan sillä natriumbikarbonaatilla eli ruokasoodalla.
Ja sitten tällä natriumkarbonaatilla tasapainotetaan sitä kovuutta.. vai?? Kertokoon joku joka menee ytimeen!
Eli nämä kolme edellä mainittua ovat sitten sama asia Tropic Marinen Bio Calsium Liquid, pullot A, B ja C??Cano kirjoitti:Ballingissahan lisätään: Kalsiumkloridi dihydraatti (CaCl2 + 2H2O), Magnesiumkloridi heksahydraatti (MgCl2 + 6H2O) sekä Natriumbikarbonaatti (NaHCO3) ja vedenvaihdot ruokasuolattomalla merisuolalla.
Ihan oikeesti... kerran pari vuodessa vaihdat vettä? Pitääkö sulla dosaatiopumppu pinnankorkeutta yllä vai lisäiletkö RO-vettä ilman suolaa altaaseen? Onko sulla vaahdotin? Voisit hiukan kertoa enemmän systeemistäsi!!patu kirjoitti:Veden vaihdot, kerran pari vuodessa tehdään Reef Crystals suolalla. Korvausvetenä Ro-vesi.
Juu.. en minä dosaatiolaitetta heti ole välttämättä ostamassa. Mutta RO-laite on listalla.John D kirjoitti:dosaatiopumppuja ehtii hankkia vuodenkin päästä. Osta vain se vaahdotin ja RO-laite niillä rahoilla
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Re: Huuli pyöreenä... taas..
Eivät monet. Meinasin sanoa, että yhden käden sormet riittää... mutta ehkä "peukalo riittää" on lähempänä kun tämän foorumin meriakvaristeja ajattelee.Jay82 kirjoitti: No tuota käsipelisysteemiä aluksi mietinkin. Mutta kerroppa miksi minä tarvitsen vaahdottimen kun monet altaat pärjäävät ilman. Esim.
http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm
ja ihan hyvältä musta näyttää.
Kokemuksesta. Sulla luultavasti roiskuu suolaa veden mukana enemmän jonnekin laidoille, kun tuon mukana tulee.Jay82 kirjoitti: Miten niin ei meinaa... toihan justiinsa pitää ymmärtää, muuten ei tuu hommasta mitään.
Tietty suolapitoisuutta kannattaa tarkkailla, ja säätää tarpeen mukaan vedenvaihdon yhteydessä.
Tästä yleisesti, sekä elpurin faq ja varmasti mikaelin opas kertovat homman.
No tämä on tietysti hyvä asia.Jay82 kirjoitti: minä haluaisin myös ymmärtää miten systeemi toimii... noin niinkuin makrotasolla!
Ei, yleensä me täällä mittailemme karbonaattikovuuttaJay82 kirjoitti: Eikö veden kovuus ole sama kuin veden kalkkipitoisuus? Eli jos vedessä on paljon kalkkia niin se on kovaa ja kun siinä on vähän kalkkia niin se on pehmeää... näin minä olen ymmärtänyt!
My $0.02, osta se vaahdotin ennen ro/di-vekotintaJay82 kirjoitti:Juu.. en minä dosaatiolaitetta heti ole välttämättä ostamassa. Mutta RO-laite on listalla.John D kirjoitti:dosaatiopumppuja ehtii hankkia vuodenkin päästä. Osta vain se vaahdotin ja RO-laite niillä rahoilla
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Re: Huuli pyöreenä... taas..
I wonder why.... Ja sittenhän niitä tarvitaa lisää! Eikä tämä palsta ole koko totuus... Maailmalta löytyy näitä vaikka miten!!Silakka kirjoitti:Eivät monet. Meinasin sanoa, että yhden käden sormet riittää... mutta ehkä "peukalo riittää" on lähempänä kun tämän foorumin meriakvaristeja ajattelee.
Siihen voit luottaa, että ne on luettu läpi moneen kertaan!Silakka kirjoitti:elpurin faq ja mikaelin opas kertovat homman.
Yleisesti jos puhutaan VEDEN kovuudesta niin se tarkoittaa kalkin määrää vedessä... jos puhut karbonaatin määrästä vedessä niin se on sitten karbonaattikovuus.. eikö? Puhutaan asioista niiden nimillä niin tyhmempikin ymmärtää!!Silakka kirjoitti:Ei, yleensä me täällä mittailemme karbonaattikovuutta
Kerro lisää... mitä tarkoittaa karbonaattikovuus. Millä sitä Karbonaattia kontrolloidaan?
Onko toi KH-arvo (Patulla 8.6) = Karbonaatti? Ja (natrium)Karbonaattia lisätään siis VAIN korallien käytettäväksi?
Ostan laitteet valmiiksi ennenkuin alan laittamaan allasta kypsymään. Rahaahan siihen menee mutta on se pitkä projektikin!!
Mä luin tämmösen artikkelin ja olen hyvin paljon samaa mieltä, noinniinkun teoriapuolella, kirjoittajan kanssa. Käytännön kokemustahan ei oo vielä kun allas seisoo tyhjänä nurkassa.
http://reefkeeping.com/translations/fin ... kkeli5.php
Menestyksekkääksi riutta-akvavaristiksi on monta erilaista tietä ja mielestäni onkin tärkeää ylläpitää ja arvostaa erilaisten menetelmien kirjoa. Oikeiden ja kunnollisten ravintolähteiden ymmärtäminen ja käyttäminen on yksi suhteellisen uusista ajatusmalleista riutta-akvaristien piirissä. Kyseessä on luonnollisten ekosysteemien kannalta elintärkeä osa-alue mutta olen havainnut sen selkeästi hyvin tärkeäksi komponentiksi myös oman akvaarioni hoidossa. Akvaariossani on kristallin kirkasta vettä jossa korallit ja kalat menestyvät ilman leväongelmia. "Mitä sitten? Samaa voi sanoa monista vaahdottimillakin varustetuista akvaariosta!" kysyy varmaankin moni lukija. Ja olenkin samaa mieltä! Itsekin käytin samoja laitteita vielä jokin aikaa sitten. Kuitenkin nyt, kun akvaariossani on enemmän partikkelimaista ruokaa useat sienet menestyvät paremmin ja akvaariossani on myös sellaisia eliöitä joita siellä joko ei aiemmin ollut tai ne eivät ainakaan kukoistaneet. Mielestäni on myös tärkeää käyttää ruokavalmisteita jotka sisältävät mahdollisimman vähän käyttökelvottomia osasia; proteiinirikkaita kuivaruokia, elävää ruokaa (artemia, mysis, rataseläimet), kasviplanktonia sekä tuoretuotteita (esimerkiksi hienonnettua merellistä ruokaa).
Siksi en kuormita liikaa ennenkuin ekosysteemi on niin valmis, kuin se vain voi luonnottomissa olosuhteissa olla. Luon hyvän bakteeri- ja planktonkannan ennenkuin lisään petoja! Teen kaiken huolella ja kärsivällisesti! Sen vuoksi esitän täällä nyt kysymyksiä joihin en tiedä vastausta!
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Re: Huuli pyöreenä... taas..
Niin, no tässä nyt ollaan esitetty sulla luonnollisesti oma käsityksemme siitä, miten homman saisit käyntiin.Jay82 kirjoitti: I wonder why.... Ja sittenhän niitä tarvitaa lisää! Eikä tämä palsta ole koko totuus... Maailmalta löytyy näitä vaikka miten!!
Nämä jututhan eivät ole mustavalkoisia. Jollekin "riittää" jokin laitos, toinen taas "tarvitsee" jotain muuta.
Myös http://mikael.aqua-web.org/Kaynnistys_t ... liniteetti ja kalsiumpitoisuus ?Jay82 kirjoitti:Siihen voit luottaa, että ne on luettu läpi moneen kertaan!Silakka kirjoitti:elpurin faq ja mikaelin opas kertovat homman.
Varmaankin yksi jos toinenkin puhuu eri asiayhteyksissä eri jutuista. Meitä kuitenkin kiinnostaa karbonaattikovuus, eli juuri karbonaatin määrä. Edellä mainituista syistä.Jay82 kirjoitti:Yleisesti jos puhutaan VEDEN kovuudesta niin se tarkoittaa kalkin määrää vedessä... jos puhut karbonaatin määrästä vedessä niin se on sitten karbonaattikovuus.. eikö? Puhutaan asioista niiden nimillä niin tyhmempikin ymmärtää!!Silakka kirjoitti:Ei, yleensä me täällä mittailemme karbonaattikovuutta
Käsitääkseni yleisesti puhuttaessa veden kovuudesta, ei siinä kuitenkaan tarkoiteta kalkin määrää?
Karbonaatti kovuus kertoo veden karbonaateista koostuvan "kovuuden" (puskurointi kyvyn). Yleinen kovuus taas laskee mukaan myös muut puskuroivat aineet.Jay82 kirjoitti: Kerro lisää... mitä tarkoittaa karbonaattikovuus. Millä sitä Karbonaattia kontrolloidaan?
Nyt on kyllä tainut jäädä jotain lukematta. Löytyy noista oppaista, ja edelläkin jo joku kertoi että ruokasoodalla.
Siis jos sitä erikseen tahdot säätää, mutta se ei ole kovin suositeltavaa.
Siksi kannattaa käyttää tasapainotettuja lisäaineita, kuten biocalsium, jotka hoitavat sekä tämän karbonaatti että kalkkipuolen.
Jep. Saksalaisittain, siksi K eikä CJay82 kirjoitti: Onko toi KH-arvo (Patulla 8.6) = Karbonaatti?
No kyllä sitä vaikkapa simpukatkin tarvitsevat. Loogisesti kaikki joilla tota rangoistansa löytyy.Jay82 kirjoitti: Ja (natrium)Karbonaattia lisätään siis VAIN korallien käytettäväksi?
Kalsiumi ja karbonaatit menevät käsikädessä. Molempia tarvitsee.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
-
- Katalysaattori
- Viestit: 4264
- Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Hieno periaate. Täällä on vuoden verran taisteltu leviä vastaan, 400 litrassa (+ala-allas) elää neljä kalaa. Eli eipä ole paljoakaan rasitusta. Käytetään RO-vettä. Kuitenkin levien talttuminen alkoi vasta kun saimme vaahdottajan pelaamaan kunnolla.
Aloita ihmeessä harrastus ilman vaahdottajaa, kerro sitten kuinka kävi
Kovuusasiat ovat akvaariokemian perusasioita:
KH: Karbonat Härte = saksaa ja tarkoittaa karbonaattikovuutta.
GH: Gesamthärte = saksaa ja tarkoittaa kokonaiskovuutta.
Nämä siis eivät ole aineita vaan mittayksikkö. Tässä hyvä linkki jossa Jukka Järvi käsittelee veden kovuutta: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.php
Sivuja lainaten:
"Karbonaattikovuus (KH=Karbonathärte) ilmaisee bikarbonaatti- ja/tai karbonaatti-ionien määrää vedessä silloinkin kun varsinaisia kovuuden aiheuttajia (yleisimmin maa-alkaalimetallit, kalsium ja magnesium) ei ole vedessä lainkaan. Tällaisia karbonaattikovuutta, mutta ei kokonaiskovuutta muodostavia suoloja ovat mm. yksiarvoiset natrium- ja kalium- karbonaatit ja -vetykarbonaatit."
"Kokonaiskovuus (GH=Gesamthärte) ilmaisee kaksi- (tai kolmi-)arvoisten ionien määrää vedessä (yleisimmin kalsium- ja agnesium-(-bi)karbonaatit ja -sulfaatit. Esimerkkejä kokonaiskovuuden aiheuttajista: Kalsiumsulfaatti, magnesiumbikarbonaatti."
Kannattaa tuota sivustoa lueskella enemmänkin vaikka niissä käsitellään makean veden asioita enimmäkseen. Niistä löytää aika paljon hyvää, yleispätevää tietoa myös merivesiharrastajalle.
Aloita ihmeessä harrastus ilman vaahdottajaa, kerro sitten kuinka kävi
Kovuusasiat ovat akvaariokemian perusasioita:
KH: Karbonat Härte = saksaa ja tarkoittaa karbonaattikovuutta.
GH: Gesamthärte = saksaa ja tarkoittaa kokonaiskovuutta.
Nämä siis eivät ole aineita vaan mittayksikkö. Tässä hyvä linkki jossa Jukka Järvi käsittelee veden kovuutta: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.php
Sivuja lainaten:
"Karbonaattikovuus (KH=Karbonathärte) ilmaisee bikarbonaatti- ja/tai karbonaatti-ionien määrää vedessä silloinkin kun varsinaisia kovuuden aiheuttajia (yleisimmin maa-alkaalimetallit, kalsium ja magnesium) ei ole vedessä lainkaan. Tällaisia karbonaattikovuutta, mutta ei kokonaiskovuutta muodostavia suoloja ovat mm. yksiarvoiset natrium- ja kalium- karbonaatit ja -vetykarbonaatit."
"Kokonaiskovuus (GH=Gesamthärte) ilmaisee kaksi- (tai kolmi-)arvoisten ionien määrää vedessä (yleisimmin kalsium- ja agnesium-(-bi)karbonaatit ja -sulfaatit. Esimerkkejä kokonaiskovuuden aiheuttajista: Kalsiumsulfaatti, magnesiumbikarbonaatti."
Kannattaa tuota sivustoa lueskella enemmänkin vaikka niissä käsitellään makean veden asioita enimmäkseen. Niistä löytää aika paljon hyvää, yleispätevää tietoa myös merivesiharrastajalle.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Starting Member
- Viestit: 40
- Liittynyt: 18:15, 10.08.2006
- Paikkakunta: Seinäjoki
Balling -jutuista en ymmärrä mitään (enkä kyllä yritäkkään ). Mutta mun ääni jokatapauksessa vaahdottimelliselle olotilalle.
Alunperin suunnittelin pärjäileväni nanoni kanssa kokonaan ilman vaahdotinta.
No ihan hyvin se meni niinkin, nitriitit ja nitraatit pysyivät nollilla (kuormitus vähäistä). Oletin siis että veteni on puhdasta.
Kuitenkin sitten aikani kuluksi väsäsin pienimuotoisen vaahdotinhärpäkkeen ja melkoisen paljon
se vaahdotin sitä töhkää sitten vedestä löysikin.
Eli ehkä ilmankin saattaa pärjätä. Mutta jos pitäisi valita että haluaisinko tuon n. 1dl:n mönjäkupillisen yhä olevan
akvaariossa miuluummin kuin omassa osastossaan, niin nou thanks.
Alunperin suunnittelin pärjäileväni nanoni kanssa kokonaan ilman vaahdotinta.
No ihan hyvin se meni niinkin, nitriitit ja nitraatit pysyivät nollilla (kuormitus vähäistä). Oletin siis että veteni on puhdasta.
Kuitenkin sitten aikani kuluksi väsäsin pienimuotoisen vaahdotinhärpäkkeen ja melkoisen paljon
se vaahdotin sitä töhkää sitten vedestä löysikin.
Eli ehkä ilmankin saattaa pärjätä. Mutta jos pitäisi valita että haluaisinko tuon n. 1dl:n mönjäkupillisen yhä olevan
akvaariossa miuluummin kuin omassa osastossaan, niin nou thanks.
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Karbonaattikovuus on oikealta nimeltään alkaliniteetti ja sillä ei ole mitään tekemistä veden kovuuden kanssa. Karbonaattikovuus on terminä teennäinen ja harhaanjohtava m.o.t. jälleen.
Syväluotaava artikkeli aiheesta aponogetonin numerossa 3/2006
http://www.aqua-web.org/aponogeton/Apono3_06.pdf
Syväluotaava artikkeli aiheesta aponogetonin numerossa 3/2006
http://www.aqua-web.org/aponogeton/Apono3_06.pdf
Tosin, itse nuorena suolaharrastajana edelleen "käsitän" paremmin saadun mittaustuloksen KH yksikkönä, kuin meq/l. Vähän niinkuin tuo euro ja markka aikoinaan...Tatu Aponossa kirjoitti:Kenenkään itseään arvostavan
akvaarioharrastajan ei tulisi enää käyttää sen paremmin termiä
“karbonaatti kovuus” kuin dKH:ta yksikkönäkään.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Itsekin aloittelija. Ennen altaan perustamista joku kokeneempi akvaristi sanoi minulle että onnistuneessa aloituksessa tulee olla:
- RO vettä
- riittävä vaahdotin
- turboja& erakoita
- aktiivihiiltä & fosforinpoistajaa
- ala-allas
- riittävästi kunnollista kiveä ( saisi vissin olla enemmänkin)
Näillä eväillä laitoin altaan pystyyn eikä (kop kop) ongelmia ole juurikaan ollut. Leviä tuli ja meni nyt ei enää juurikaan ole.
- RO vettä
- riittävä vaahdotin
- turboja& erakoita
- aktiivihiiltä & fosforinpoistajaa
- ala-allas
- riittävästi kunnollista kiveä ( saisi vissin olla enemmänkin)
Näillä eväillä laitoin altaan pystyyn eikä (kop kop) ongelmia ole juurikaan ollut. Leviä tuli ja meni nyt ei enää juurikaan ole.
Näin vähän ajattelin. Täytyy nyt katsoa mitä sitä tekee.-Alix- kirjoitti:Hieno periaate. Täällä on vuoden verran taisteltu leviä vastaan, 400 litrassa (+ala-allas) elää neljä kalaa. Eli eipä ole paljoakaan rasitusta. Käytetään RO-vettä. Kuitenkin levien talttuminen alkoi vasta kun saimme vaahdottajan pelaamaan kunnolla.
Aloita ihmeessä harrastus ilman vaahdottajaa, kerro sitten kuinka kävi
Tuntuu, että moni täällä kirjottavista ei tiedä kemiasta juuri mitään. Puol vuotta seurannu palstaa niin välillä tulee ihme juttuu... Ei osata itse ratkasta ongelmia... heti juostaan kysymään joltain.-Alix- kirjoitti:Kovuusasiat ovat akvaariokemian perusasioita:
Kiitokset kuitenkin alixille ja John D:lle selventävistä kommenteista kemian osalta.. nyt meni mullekkin jakeluun.. ...yhtään väheksymättä silakan yritystäkään!!
Sä ehkä satuit poistamaan sieltä, jotain arvokasta sapuskaa.. niinku bakteereilta tai planktonilta! Jos arvot on hyvät niin en ymmärrä miksi silloin pitäisi tehdä muutoksia systeemiin... ei silloin mitään ole pielessäkään!! Se minkä luonto hoiti alunperin, joudut nyt sinä hoitamaan vaahdottimella! Ehkä tämän takia kuoli huomattava määrä tarpeellisia bakteereita.... kun ei riitä ravintoa... no mutta eihän se ole enään tärkeää koska sinulla on vaahdotin hoitamassa saman homman! Asia olisi tietysti erilainen jos paska-arvot olisi olleet kohollaan.... ja siinäkin tapauksessa minä olisin ensiksi miettinyt, että mikä tai mitkä öttiäiset vois korjata sen virheen. Mutta näin minä.... teoriassa...-livingrock- kirjoitti:No ihan hyvin se meni niinkin, nitriitit ja nitraatit pysyivät nollilla (kuormitus vähäistä). Oletin siis että veteni on puhdasta.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
No joo, kaikille #merivesi-kanavalla hengaileville varmaan Tatun ristiretki "oikeiden" yksiköiden puolesta on tuttu Samoin kuin kuolema ravuille.John D kirjoitti:Tosin, itse nuorena suolaharrastajana edelleen "käsitän" paremmin saadun mittaustuloksen KH yksikkönä, kuin meq/l. Vähän niinkuin tuo euro ja markka aikoinaan...Tatu Aponossa kirjoitti:Kenenkään itseään arvostavan
akvaarioharrastajan ei tulisi enää käyttää sen paremmin termiä
“karbonaatti kovuus” kuin dKH:ta yksikkönäkään.
Itse käytän kyllä yleensä dKh yksikkö. Ja mielestäni siinä ei ole mitään vikaa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Nojuu ei siinä varmaan mitään vikaa ole mutta jos se ei ole virallinen niin joku voi olla huuli pyöreenä!Silakka kirjoitti:No joo, kaikille #merivesi-kanavalla hengaileville varmaan Tatun ristiretki "oikeiden" yksiköiden puolesta on tuttu Samoin kuin kuolema ravuille.
Itse käytän kyllä yleensä dKh yksikkö. Ja mielestäni siinä ei ole mitään vikaa.
Tämä menee nyt tämmöiseksi vänkäämiseksi... mutta laitetaan nyt vielä kerran tuolta alixin linkistä lainaus...Silakka kirjoitti: Varmaankin yksi jos toinenkin puhuu eri asiayhteyksissä eri jutuista. Meitä kuitenkin kiinnostaa karbonaattikovuus, eli juuri karbonaatin määrä. Edellä mainituista syistä.
Käsitääkseni yleisesti puhuttaessa veden kovuudesta, ei siinä kuitenkaan tarkoiteta kalkin määrää?
Huomaa tuo viimeinen lause. Tatu on kyllä aivan oikeassa siinä, että pitäisi puhua oikeilla termeillä.Esimerkkejä kokonaiskovuuden aiheuttajista:
Kalsiumsulfaatti, magnesiumbikarbonaatti.
Aina silloin tällöin näkee että kokonaiskovuuden ja karbonaattikovuuden ominaisuudet sekoitetaan. Kovan veden mielletään olevan hyvin puskuroitunutta eli sen pHta olisi vaikeampi muuttaa kuin pehmeän. Näin ei kuitenkaan ole, jos tarkoitetaan kokonaiskovuutta.
Liuotetaan tislattuun veteen kipsiä (kalsiumsulfaattia), saadaan kovaa vettä, mutta sillä ei ole sanottavaa puskurointikykyä, kun karbonaattikovuutta ei nyt ole.
Natriumkarbonaattia tislattuun veteen lisättäessä karbonaattikovuus (oikeammin alkaliniteetti) nousee, mutta kokonaiskovuus on nolla, Tällainen "pehmeä vesi" on kuitenkin hyvin puskuroitunutta. Pitää siis tarkoin erottaa nämä käsitteet, ja pitää ne erillään.
Kokonaiskovuus ilmaisee kaksi- (ja useampiarvoisten) maa-alkalimetallien määrää vedessä (yleisimmin kalsium ja magnesium).
Hei oikeesti.. pikku neuvo! Jos sä haluut oikeesti jotain alottelijaa AUTTAA, niin älä laita tämmöstä tekstiä. Ei alottelija tiedä mikä on "kovuus" tai (puskurointi kyky). Laita vaikka suoraan linkkiä tohon Riuttaoppaaseen. Mutta kiitos kuitenkin yrityksestä.. ja ymmärsinhän minä kuitenkin loppujen lopuksi!!Silakka kirjoitti:Karbonaatti kovuus kertoo veden karbonaateista koostuvan "kovuuden" (puskurointi kyvyn). Yleinen kovuus taas laskee mukaan myös muut puskuroivat aineet.
Nyt on kyllä tainut jäädä jotain lukematta. Löytyy noista oppaista, ja edelläkin jo joku kertoi että ruokasoodalla.
Siis jos sitä erikseen tahdot säätää, mutta se ei ole kovin suositeltavaa.
Siksi kannattaa käyttää tasapainotettuja lisäaineita, kuten biocalsium, jotka hoitavat sekä tämän karbonaatti että kalkkipuolen.
Kyllä minä tuon Mikaelin jutun oli lukenut mutta en osannut sitä tähän heti yhdistää... Vaikea muistaa aivan kaikkea kun lukee niin paljon aiheesta, eikä heti osaa yhdistää päässään olevia kysymyksiä vastaukseen vaikka sen olisi jo lukenutkin.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Eikös ko. aloittelija kertonut lukeneensa riuttaoppaan ja faq:n jo moneen kertaan?Jay82 kirjoitti: Hei oikeesti.. pikku neuvo! Jos sä haluut oikeesti jotain alottelijaa AUTTAA, niin älä laita tämmöstä tekstiä. Ei alottelija tiedä mikä on "kovuus" tai (puskurointi kyky). Laita vaikka suoraan linkkiä tohon Riuttaoppaaseen.
Puskurointikyky mainitaan myös siellä.
Hei oikeesti.. pikku neuvo. Ei tartte huutaa kokoaikaa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Edelleenkin olen aloittelija, mutta olen vuosien varrella oppinut että on turha hakata päätä seinään kun sen ovat jo muut joskus minua ennen tehneet. Siispä kannattaa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä, niistä saattaa oppia?
Eli minun mielestäni sinun kannattaa hankkia se vaahdotin yms.. "tarpeelliset " lelut niin saat harrastukseesi mukavan alun eikä tarvitse tapella levän kanssa. Korallit yms. eläimet ovat kalliita ja käytetyn vaahdottimen saat parin kalan / korallin hinnalla.
Jeesustelua?Taitaa olla...
Eli minun mielestäni sinun kannattaa hankkia se vaahdotin yms.. "tarpeelliset " lelut niin saat harrastukseesi mukavan alun eikä tarvitse tapella levän kanssa. Korallit yms. eläimet ovat kalliita ja käytetyn vaahdottimen saat parin kalan / korallin hinnalla.
Jeesustelua?Taitaa olla...
Anteeksi turhautumiseni!
Olen lukenut molemmat moneen otteeseen... sivumäärä jo tuossa Mikaelin oppaassa on melkoinen plus sitten kaikki se muu tietomäärä mitä netistä löytyy... niin kuten edellisessä viestissäni sanoin:
Voihan vika tietysti olla minun ymmärryksessäni mutta arvostan yritystäsi kuitenkin. Ei tällaisesta asiasta kannata kinata!
Ei jatketa tätä enää pidemmälle mutta jos sinulla on vielä vinkkejä tai kokemuksia ballingista niin otan mielelläni vastaan!
Olen lukenut molemmat moneen otteeseen... sivumäärä jo tuossa Mikaelin oppaassa on melkoinen plus sitten kaikki se muu tietomäärä mitä netistä löytyy... niin kuten edellisessä viestissäni sanoin:
Alix ja John D osasivat heti selventää mistä asiassa on kyse! Minä kerron sinulle aloittelijan näkökulmasta sinun kommenttiesi toimivuuden. Minä en IHAN OIKEESTI ymmärtänyt mitä yritit selittää!"Vaikea muistaa aivan kaikkea kun lukee niin paljon aiheesta, eikä heti osaa yhdistää päässään olevia kysymyksiä vastaukseen vaikka sen olisi jo lukenutkin."
Voihan vika tietysti olla minun ymmärryksessäni mutta arvostan yritystäsi kuitenkin. Ei tällaisesta asiasta kannata kinata!
Ei jatketa tätä enää pidemmälle mutta jos sinulla on vielä vinkkejä tai kokemuksia ballingista niin otan mielelläni vastaan!
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."