Tuli vielä tämmöinen mieleen...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jay82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 14:45, 30.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Tuli vielä tämmöinen mieleen...

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Näin täysin alottelijan silmin tuo balling-menetelmä vaikuttaa todella hyvältä! Miksi niin monet silti käyttävät ns. klassista menetelmää?

Heittäkääpä kommentteja puolesta ja vastaan!

Laitoin tämän erikseen, koska käyttöohjeet tulevat toivottavasti tuohon aikaisempaan ketjuun ja kritiikki tai puolustus sitten tähän! Ei mene liian sekavaksi aloitteleville harrastajille...
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Täällä ei käytetä balling-menetelmää ihan sen takia, että dosaatiopumput maksavat hunajaa. Eikä tasan tarkkaan jakseta lorauttaa aineita altaaseen kolme kertaa päivässä (en edes tiedä toimisiko niin väljillä väleillä/suurilla kerta-annoksina). Muuten olisi kyllä erinomainen tapa lisätä tarvittavat aineet altaaseen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Jay82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 14:45, 30.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Nojoo onhan se 400€ aika paljon mutta eikö se korvaa jonkin verran laitteita??

Ja on kai sitä joku käsinkin noita aineita lurautellut tankkiin... tai ainakin muistan jonkun niin puhuneen!?!
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Jay82 kirjoitti: Nojoo onhan se 400€ aika paljon mutta eikö se korvaa jonkin verran laitteita??
Ei se oikein muuta korvaa kuin mahdollisen kalkkireaktorin.
Jay82 kirjoitti: Ja on kai sitä joku käsinkin noita aineita lurautellut tankkiin... tai ainakin muistan jonkun niin puhuneen!?!
Varmaan joo nestemäisiäkin. Itse olen tyytynyt jauheen käyttöön jota lisään ihan käsipelillä.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Eikös IKS:än Vario 3 plussaa saa n. 230 eskoa +/- jotakin ? Itse olen ainakin harkinut sellaisen ostoa, onkohan täällä kenellä kokemusta moisesta laitteesta?
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen olen jo 2,5 vuotta käyttänyt ballingia omassa nanossani ja ihan tyytyväinen olen ollut. Kun ei ole ala-allasta niin eipä teknisiä laitteita oikein mahdottomia määriä saa mahtumaan.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Baaling

Viesti Kirjoittaja Cano »

Saahan juu IKS:n vario 3 plussaa 230e, mutta kun tarvitset niitä 3 kpl! Halvempiakin dosaatiopumppuja sitten löytyy, mutta kolmen dosaatiopumpun ostaminen yhdessä tai erikseen maksaa sen reilut 300e.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Baaling

Viesti Kirjoittaja patu »

Cano kirjoitti:Saahan juu IKS:n vario 3 plussaa 230e, mutta kun tarvitset niitä 3 kpl! Halvempiakin dosaatiopumppuja sitten löytyy, mutta kolmen dosaatiopumpun ostaminen yhdessä tai erikseen maksaa sen reilut 300e.

Miksi kolme kappaletta? Tuo mallihan on kolme kanavainen joten kaikki kolme pulloa saa tuohon liitettyä jos nyt oikein olen ymmärtänyt. Minulla on tuo Iks:n vario pro 4 ja siinä ainakin on neljä erillistä kanavaa.
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Allas

Viesti Kirjoittaja Cano »

No en ole aivan varma, koska en tuota dosaatiopummpua itse omista, mutta jos siinä saa kaikki kolme erikseen pumpattua, niin sittenhän se käy hyvin.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Allas

Viesti Kirjoittaja patu »

Cano kirjoitti:No en ole aivan varma, koska en tuota dosaatiopummpua itse omista, mutta jos siinä saa kaikki kolme erikseen pumpattua, niin sittenhän se käy hyvin.
Juu kolme kanavainen tuo oli mutta kaikki pumppaavat yhtäaikaa ja ei täten sovellu Ballingiin, kun nuo litkut pitää pumpata eri aikaan. Olit oikeassa Cano :D
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Mää mitään ballingista... Joten menee taas mutuksi. Jos ökötit ovat jauheena ja sekoitetaan RO-veteen niin eikö jokaisesta liuoksesta voi tehdä sen vahvuista, että samalla pumppausmäärällä tulee oikea määrä hituloita ja eri määrä vettä. Vai eikö niitä kamoja voi oikeasti lisätä yhtä aikaa edes eri puolille purkkia?

Tietysti, jos lisättävien aineiden määrät vaihtelevat niin on mahdotonta saada oikean vahvuista joka kerraksi. Tai ainakin hiton hankalaa.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”