Sadun allas

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Sadun allas

Viesti Kirjoittaja satuile »

Tervehdys kaikille AW väelle. Puoli vuotta on kulunut suolaisen veden ääressä. On kai aika jo esittäytyä. Satu on nimeni ja tunnen itseni oikeastaan enemmän utajärveläiseksi kuin muuksi, vaikka olenkin viimeiset 2½ vuotta ollut työn perässä täällä Västeråsissa. Tahtoisin nöyränä esitellä teille miten altaani on muuttunut maaliskuusta tähän päivään.

Allas 110 x 45 x 50 noin 250 l
Valaistus Giesemann System 230 T-5 1x250W/2x24W
Veden kierto Tunze Stream 6000
Vaahdotin Deltec MCE 600

Kuva Kuva

Kuva
Elävä kivi 30 kg Fidzin saarilta oli huokoista ja täynnä elämää



Kuva
Ensimmäinen riuttarakennelma. Maalis-kesäkuun ajan altaassa vaahdotti Seaclone 100


Kuva
Kaikkien sääntöjen vastaisesti lankesin ReefZonen alennusmyyntiin ota 3 maksa 2. Menetin yhden koralleista noin kuukausi sitten tuntemattomasta syystä, mutta oranssi levy Montipora ja sininen Acropora ovat hyvässä voinnissa vielä tänäkin päivänä, vaikka hankin ne aikaisessa vaiheessa.


Kuva
Allas 7.8.2006


Kuva
Allas 29.8.2006
froggie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 00:16, 29.06.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja froggie »

Ei voi muuta sanoa kuin WAU, aivan upean näköinen riutta. Itselläkin haaveissa (niin, no mitäpä akvaarioihin liittyvää en sitten haaveile...) joskus nanoriutta, eipä tuon kokoinen enää nykyisten altaiden lisäksi mahdu. :mrgreen: Nälkä kasvaa syödessä.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Hieno allas, mutta sydäntä kylmää nähdä siellä purjevälskäri. Tuo kaveri kuuluisi ehdottomasti tuhatlitraiseen kotiin. Vai näänkö väärin?

Jos nään oikein, niin tyypistä saattaa tulla jopa ~40 cm pitkä ja vähintään yhtä korkea, esim: http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/Sp ... hp?id=1266
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ja välskäri, joka muuttaa talvella uuteen kotiin. Otin mielelläni sen välisatamaan vielä pienemmästä altaasta! Ehkäpä tämä muuttaa Suomeen?

Ostin muutama kuukausi sitten Södertäljestä tämän levynä kasvavan korallin. En ole googlettamalla kuitenkaan löytänyt vastaavaa. Myyjän mukaan on harvoin näyttäytynyt Ruotsin markkinoilla. Kukapa osaisi kertoa mikä tämä on?
Kuva


Sama yöllä. On kova polttamaan kavereita, jos saa tilaisuuden, siksi yksin pohjalla. Näyttäisi viihtyvän. On kasvanut paljon.
Kuva
/ Satu
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

Hyvältä näyttää!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Pommitanpa vielä pikkuisen kuvilla.

Kuva
Ricordia


Kuva
Discosoma


Kuva
Euphyllia


Kuva
Centropyge vrolokii

/Satu
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Hei siitä levymäisestä korallista oletko pyytänyt tunnistamisapua Reef Centralista ? http://reefcentral.com sieltä voisi saada tunnistusapua.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Onko tuo oranssi meritähti (formia?) ollut sulla kauan hengissä? Ne kun tuppaa olemaan aika hankalia tapauksia, mikä on harmi, kun ne on niin kauniita.
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Lugonn[71]: Enpä ole vielä tunnistusapua sieltä pyytänyt. Tähän saakka olen ajatellut, että joillakin saattaisi olla omana intohimonaan lajien tunnistus ja siksi ajattelin ilahduttaa jotakuta, joka tahtoo tehdä etsivän työtä.

KatjaN: Meritähti, Fromia, on ollut minulla toukokuun 4. päivästä eli rapiat 4 kuukautta. Mukava tuttavuus, kun se on niin aktiivinen myös päiväsaikaan. Toinen, punamarmorikuvioinen käärmemeritähti, taas on yöaktiivinen ja näyttäytyy hyvin harvoin.

Kuva
Fromia


Kuva
Käärmemeritähti

/Satu
Apagador
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 22:15, 14.11.2005
Akvaarioseurat: SMAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Apagador »

Taitaa nuo Fromiat olla aika vaativa murkinan suhteen. Toivottavasti löytyy riittävästi syötävää altaasta.
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Voisko se levymäinen koralli olla sama ku tuolla sivulla.
http://www.gbcoral.com/3035/index.php?m ... cts_id=336
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Olipas mukavan näköinen tuo minkä olit löytänyt, mutta nämä pilkut, joita minun korallissani on, eivät ole tuollaisia säteittäisiä tai aurinkomaisia. Ja jos siinä ylhäällä on fragi kuva samasta, niin siinä näkyy jo vielä selvemmin, että pilkut on kraaterimaisia. Vinha löydös kuitenkin :D
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Mycedium http://images.google.com/images?sourcei ... a=N&tab=wi

en nyt muista näin äkkiseltään... onko yöllä pitkät sweeperit, eli lonkerot`?
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Viesti Kirjoittaja albert »

satuile kirjoitti:Enpä ole vielä tunnistusapua sieltä pyytänyt. Tähän saakka olen ajatellut, että joillakin saattaisi olla omana intohimonaan lajien tunnistus ja siksi ajattelin ilahduttaa jotakuta, joka tahtoo tehdä etsivän työtä.
:D
Veikkaan, että Oxypora lacera
J. Veron, Corals of the world, vol 2, pp 336-337
J. Sprung, Corals, p. 123

Asteikkolla 1 min - 10 max
valontarve 3-9
vedenkierto 2-9
agressiivisuus 2
hoitohelppoisuus 6
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

onko yöllä pitkät sweeperit, eli lonkerot`?
Olen ne sweeperit kuvannut, jos katsot Kim tarkemmin sen toisen kuvan. Öiseen aikaan voi olla valehtelematta 15 cm pitkät.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

[:I] taidan olla sokee, joo just noita, ne ei saa osua toiseen koralliin :D
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Apagador kirjoitti:Taitaa nuo Fromiat olla aika vaativa murkinan suhteen. Toivottavasti löytyy riittävästi syötävää altaasta.
Sitäpä juuri. Ehkäpä se aktiivisuus johtuukin siitä, että joutuu raasu koluamaan monta neliötä päivittäin, että pysyy tyytyväisenä. Ei vainenkaan. Kovasti vaikuttaa hyvä vointiselta.
albert kirjoitti:Veikkaan, että Oxypora lacera
Luin ja katselin melkein kaikki mitä googletin. Kirjoja minulla ei valitettavasti ole. Moni asia täsmäsi, mutta se, että Oxyporassa pitäisi löytyä polyypit myös alapinnalla ei täsmää, vaan tämä minun on kermanvaalea, yksivärinen, ihomainen. Sen sijaan monissa linkeissä verrattiin Oxyporaa Echinophylliaan. Voisikohan tämä tapaus löytyä siitä perheestä? Lisää kuvausta: Tämä minun koralli on ohut ja hauras. Kotiin tullessa olin murtanut lähestulkoon kaikki kantit, mutta se korjasi itsensä viikossa. Menettää kirkkaat vihreät "pilkkunsa" heikommassa valossa. Ostin sen yksivärisenä tumman sinivihreänä. Iloinen yllätys kotona että se muuttui vieläkin viehättävämmäksi.
moo kirjoitti:Hyvältä näyttää!
Kiitos kovasti! Tuo lämmittää ja innostaa :P
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Meilläkin on tuommonen Fromia (indica?), kotiutunut 28.6. ja ainakin vielä oikein hyvinvoipaisen oloinen veitikka :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minulla on ollut kaksi Formia indicaa. Toinen menehtyi kun kalsiumhydroksidi vahinko tapahtui ja pH nousi 9 pintaan. Toisen kohtalosta ei ole tietoa mutta ensin se oli kadoksissa monta kuukautta ja sitten ilmestyi näkyviin mutta siltä oli vahingoittunut melkein kaikki sakarat - toiset aivan tynkiä. Tämän jälkeen kyseinen yksilö sitten katosi.

Mielenkiintoisena huomiona on, että Formia indica voi jähmettyä paikoilleen useiksi päiviksi. Tätä se tekee jos sitä häiritään. Omani jökötti pari sakaraa vedenpintaa osoittaen neljä päivää ja olin varma, että se kuollut ja meinasin poistaa altaasta mutta sitten viidentenä päivänä se sitten löytyi hommistaan altaan toisesta päästä.
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Viesti Kirjoittaja albert »

satuile kirjoitti:
albert kirjoitti:Veikkaan, että Oxypora lacera
Moni asia täsmäsi, mutta se, että Oxyporassa pitäisi löytyä polyypit myös alapinnalla ei täsmää, vaan tämä minun on kermanvaalea, yksivärinen, ihomainen. Sen sijaan monissa linkeissä verrattiin Oxyporaa Echinophylliaan.
Jos sen alapinta on täysin sileä, sitten voi olla Echinophyllia. En kyllä mistään löytanyt, että Oxyporassa pitäisi löytyä polyypit myös alapinnalla. Ottaen huomioon sen kasvumuodon on vaikea uskoa, että sen alapinnalla voisi polyyppeä olla. [;)] Oxypora lacera:n yleinen nimi on "Porous lettuce coral", ehkä se auttaa etsinnässä. Esimerkiksi http://www.bishopmuseum.org/research/pb ... Ch3htm.htm
Distinguishing Characteristics
This species looks very similar in the field to its close relative Flat Lettuce Coral, with spiny ridges on upper surfaces extending between sparsely spaced calyces, usually on a flat, plate-like growth form. The species differ primarily in the degree of protrusion of their calyces above the coral surface and the spination of the ridges on the underside of the coral. The calyces of Oxypora are smaller and protrude less than Echinophyllia, resulting in a smoother overall coral surface with calyces less visible. The ridges on the Oxypora lower surface are spiny, while those on Echinophyllia are smooth.
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Olet oikeassa albert. Juuri siitä samaisesta lähteestä sain päähäni, että voisikin olla kyseessä Echinophyllia. Mutta olin niin varma, että olin jostakin tekstistä lukenut, että polyyppien pitäisi löytyä molemmilta puolilta, että otinpa ja luin kaikki uusiksi. Löysin lukemani, mutta arvelen mahtaako siinä olla ihan fakta pohjaa? Mutta lähteessä http://www.aquacon.com/lps.html
Relatively hardy and grows large. High light levels and high pH are required. There is another scroll coral that is very similar. That is turbinara reniformis. The difference is that Oxypora Lacera has polyps on both sides of each "leaf", while the turbinara only has polyps on one side.
Yön tunteina olin valmis uskomaan kaiken mitä luen. Sinänsä mukavaa, että olet paneutunut mysteeriini. Lisääkin löytyisi, jos kiinnostaa [;)]
/Satu
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Ja jälleen kerran kuvia kun niitä on kerran tullut otettua
Kuva
Synchiropus ocellatus ei tykkää yhtään kameroista. Varsinkin salamavalosta se kiivastuu usein ihan hirmusti.


Kuva
Valenciennea puellaris


Kuva
Sarcophyton


Kuva
Pumppaava Xenia, joka leviää ja leviää...

/Satu
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

On kyl pakko todeta, että upee allas ja hienoja kuvia. Minkäslaisella kameralla olet kuvat ottanut, meinaan vaan, että tosi hienoja kuvia myös laadullisesti. :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Kiitos jube kovasti. Jos haluat kattoa kuvia niin käy tuossa linkissä. Kamerana mulla on Nikon D50. Hetkittäin tuntuu että allas on kauniimpi kuvissa kuin todellisuudessa :mrgreen:
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Tarina eräästä Acroporasta. Löysin sen eräästä liikkeestä, jossa tämä pieni oli syöksynyt turvalleen kivien väliin. Pyysin kauppiasta nostamaan. Näin vitivalkeat kuolleet kärjet ja pieniä mintunvihreitä polyyppeja alempana. Tinkasin ja sainkin sen mukaani puheella että "saattaahan se kuolla". Levät hyökkäsivät tietenkin kuolleisiin kohtiin välittömästi. Tässä kuva parin viikon jälkeen. Minä olisin sitä mieltä, että se näyttää terhakalta ja saattaa hyvinkin selvitä vaikka onkin tyveltä ja kärjistään kuollut. Voinko minä tehdä sen hyväksi mitään? Olisiko parempi katkoa leväkärjet, vai annanko olla?
Kuva
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”