Newbie kasaa kokoon tiedonjyviä ja vinkkejä!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Lucas
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Newbie kasaa kokoon tiedonjyviä ja vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Lucas »

Olen tutkinut ja kuluttanut aikaani todella paljon täällä alkeissa ja nyt on pää pyörällä ja täynnä kaikenlaisia mielikuvia. Ja tunnen olevani nyt aika päättämätön.

Jos hieman raotan verhoani, niin olen 25v ja akvaariota halajannut parisen vuotta. Aina sitä on kuitenkin siirtänyt ja siirtänyt, mutta nyt koen olevani "valmis". Muksuna meillä on ollut useitakin altaita, joten ihan uusi tuttavuus ei ole kyseessä.

Olen ostamassa allasta, huudellut ostetaan-palstallakin, kysellyt myynti-ilmojen perään, tarkoituksena saada min.200l, mutta mieluusti saisi olla isompikin. Jos en nyt löydä etsimääni millään, niin sitten äippä tarjosi vanhaa akvaansa, 200l ja voisin nyt pohjustella sillä suunnitelmia valmiiksi. Toki mikä estäisi hankkimasta äipän altaan lisäksi toistakin allasta. ;)
Tarkoituksena saada näyttävä elementti olohuoneeseen ja toinen sopisi vallan hyvin työhuoneeseen rauhoittamaan mieltä.

En nyt tiedä mistä aloittaisin..

Olen aika suorittaja ja haluaisin kaiken olevan ehkä liiankin täydellistä omalle silmälle.
Pohjalla valkoinen hiekka/sora tai sitten ihan musta, paljon juurakoita ja upeita kiviä, vaaleahkoja mielellään.
Kasveina kiinnostaisi muutkin kuin pelkät vihreät kasvit, erilaisia ja näyttäviä. Saisi olla altaasta pois pyrkiviäkin. Köynnökset ovat upeita.

Mitä tulee fisuihin, niin rakastan värejä! Kuinka montaa erilaista laumaa tuonne voisi kuvitella? Kalojen suhteen toiveena ennenkaikkea näkyvyys. Paljon olen katsellut ja miettinyt, mutta tuntuu et valinnanvaraa on liiaksikin ja sitten se kuinka saa mitkäkin laumat toimimaan yhteen. Myös kotilot, etenkin omenakotilot ovat mielestäni viehättäviä. Olen siis todellakin avoimin mielin liikenteessä ja kaikki vinkit otetaan vastaan.

Nyt siis vaan kuvia, ideoita ja muuta otetaan vastaan ilolla! Kiitän jo etukäteen jokaista joka suo ajatuksen altaalleni! :)
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Newbie kasaa kokoon tiedonjyviä ja vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja cercer »

Ensinnäkin pahoittelen nopeasti kirjoitettua vastaustani mutta mieti vielä pohjan väriä, kalat eivät välttämättä viihdy liian vaalealla pohjalla ja mustista liukenee toisinaan myrkyllisiä aineita. Asiasta löytyy aika paljon juttua täältä kun vaan on aikaa kaivella palstan syövereistä, samoin kun hakuun kirjoittaa vaan 200* kalast* niin vinkkejä löytyy! :) Markku Varjon tuoreeseen kirjallisuuteen kannattaa tutustua kasvi- sekä kalakirjan osalta!
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Minä näen jotenkin silmissäni akvaarion, jossa uiskentelee mustia molleja ja mahdollisesti punaisia miekkapyrstöjä tai platyjä vaalealla pohjalla. Noiden ei pitäisi olla turhan arkoja vaaleallakaan pohjalla kun laittaa pari kasvitiheikköä. Niille pitäisi kovettaa vettä, mikä ei ole vaikeaa, mutta on oikeastaan edellytyksenä myös omenakotiloiden pidolle. Täysin valkoisessa pohjassa levä näkyy ikävänä vihertymisenä, mutta Bilteman hiekka on tasaisen vaaleaa ja helppohoitoista.

Muun muassa monet miekkakasvit kasvattavat lehtiä vedenpinnan yläpuolelle ja saattavat kukkiakin. Omaan makuuni tuon kokoiseen menisi yksi kalaparvi ja joku parina tai haaremina pidettävä laji tai kaksi parvikalaa kuten nuo mollit ja miekkapyrstöt tai platyt. Sitten jotain pohjakaloja, mutta kovetettuun veteen ei taida käydä kuin partamonni, sitäkin vain yksi. Nuo mollit ovat usein aika herkkiä, joten jos niihin päädyt, kannattaa ensin ottaa miekkapyrstöjä tai platyjä ja lisätä mollit hieman myöhemmin. Vielä jos onnistuisit saamaan kotona kasvatettuja, ne on kestävämpiä kuin kaupasta ostetut.

Jos kuitenkin haluat jättää veden kovettamisen tällä erää, kalavalikoima on paljon suurempi ja silloin kannattaa lähteä etsimään aikomasi kokoiseen akvaarioon sopivia pari- tai haaremikaloja (käytännössä rihmakalojen tai kirjoahventen joukosta) ja niiden vesiarvojen ja lämpötilojen mukaan sitten parvi- ja pohjakalat. Ehkä helpointa edetä niin päin.

Ai niin, tarkennuksena, että platy on hieman viileämmän veden kala kuin nuo kaksi. Eli siis molli ja miekkapyrstö kävisivät yhteen jolloin lämpötila voisi olla 26-27 astetta.
Kultakalat
Lucas
Starting Member
Starting Member

Oi, kiitoksia nopeasti annetuista tiedonjyvistä.

Enpä noiden hiekkojen osalta tuohon vielä seikkaan vielä törmännytkään, mutta olipa hyvä kun asiasta ilmaisit! :)
Pohjaa siis täytyykin alkaa miettimään uudestaan, ei se musta tai valkonen kuitenkaan ihan must ole, vaihtoehtoja kun kuitenkin piisaa.

Veden kovetuskaan ei ole pakollinen vaihtoehto, pystyn kuitenkin elämään toistaiseksi ilman omenakotiloitakin, voihan niitä hankkia omaan laariinsa vaikka joskus myöhemminkin. Katsotaan nyt ensin kuinka pahasti tämä vie mennessään, ja jos on yhtään uskomista muiden kirjoituksiin, niin olen kyllä varautunut. ;)

Juttelin tuossa pitkän tovin äipän kanssa ja päätin ottaa tuon vanhan 200l työhuoneeseen virkistämään mieltä ja vähentämään stressiä. Olohuoneeseen edelleen hankinnassa se isompi tankki, jonne sais isonkin kalaparven.

Kuinka paljon kaloja ylipäänsä kasvatellaan Suomessa kotioloissa? Jostakin syystä, tämä on paljon miellyttävämpi vaihtoehto kuin lähteä tutkimaan ja etsimään kauppojen valikoimaa. Mitenkään kritisoimatta, mutta monesti eläinkaupoista et saa taetta siitä mitä myydään, näin on muidenkin eläinten kohdalla niin miksikä kalat olisi poikkeus.

Tetra parvi olisi ihanteellinen, tässä juuri tutkiskelen erilaisia tetroja. Kun on liiaksi kaikkea, olo on kuin lapsella karkkikaupassa. :D

Lisää ideoita otetaan kehiin, tutkin ja selaan lisää topiceja ja tulen kertomaan kun jotakin kivaa osuu silmään, josko saisi lähtökohdan edes selville ja lähtisi siitä rakentamaan kokonaisuutta.
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

No niin, täältä pesee! Nämä siis omia mielipiteitäni ja käytännössä toimiviksi koettuja vinkkejä.
Laadukas, helppohoitoinen, halpa ja aina saatavilla oleva pohjamateriaali on tosiaankin se Bilteman hiekkapuhallushiekka. Siinä tosin taitaa lukea pelkkä "hiekka" ja on sellaisessa valkoisessa säkissä, maksaa muistaakseni 7 euroa se säkillinen. On jo hyllyssä erittäin puhdasta, ei tarvitse kuin kerran-pari huuhdella kotona ja voi jo levittää akvaarioon. Vesi on ehkä vuorokauden sameaa, mutta niin se on muissakin pohjamateriaaleissa. Soran väliin tahtoo päätyä kaikkea töhkää ja kenties levääkin, hiekka on paljon helppohoitoisempi kun pinnalta voi kevyesti lapolla imuroida roskat pois. Alle voi sitten harkita jotain substraattia, kasvit tykkää kun on jotain mihin juurtua =)

Omasta mielestäni kaunis, helppohoitoinen ja sitkeä tetra on keisaritetra. Kasvaa aavistuksen isommaksi ja sillä on sellaiset jännät, sinisenä hohtavat silmät ja kylkikuvio, uroksilla näyttävämmät evät. Jos kasvipöheikkö löytyy niin nuo tykkäävät kutea ja lisääntyvät hillitysti jos vesi on pehmeää ja aavistuksen hapanta, lisäksi niiden kosiomenoja on kiehtovaa seurata. Ehkä toinen kiva vaihtoehto voisi olla vaikka keltabarbi sellaisessa aasialaistyylisessä akvaariossa, jossa kasvillisuus koostuisi esim. ainoastaan vallisneriasta, oksista/kannoista ja pallopartalevästä... tietysti anubiastakin löytyy monenlaista vaihtoehtoa jos tykkää matalammasta kasvillisuudesta joka ei vallisnerian tavoin leviä niin tehokkaasti. Anubiaksen eri muodot voisi käydä hyvinkin kantojen kanssa, niitä voisi vaikka kiinnitellä vähän korkeammallekin. Tässä alkaa omatkin sormet syyhytä vaikka vasta olen päässyt virittelemään vanhaa allasta uuteen uskoon :D
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Virtanen88 »

Pakko laittaa kommenttia tuohon bilteman hiekkaan, kuvaston mukaan löytyy hiekkapuhallusainetta (oliviinihiekkaa) raekokoina 0,34mm ja 0,67mm. Todennäköisesti ihmiset käyttävät akvaariossa hiekkaa, jonka selitteessä on mainittu akvaariot. raekokoina 0.1-0,7mm, 0,2-1,0mm ja maininta ettei saa käyttää hiekkapuhalusaineena(puhallettaessa vapaasti).

Edittiä: Itse olen tykästynyt noihin puna-aavetetroihin, eivät tosin oleile parvessa vaan hajaantuvat.
Viimeksi muokannut Virtanen88, 23:51, 27.10.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Täältä Aqua-Webin kautta varmaan tavoittaa parhaiten ne, jotka kaloja kasvattavat. :) Voit myös laittaa itse ilmoituksen ostetaan-palstalle haluamistasi kaloista, tai lisätä allekirjoitukseesi niin on koko ajan näkyvillä. Kaikkia lajeja ei voi kotioloissa kasvattaakaan, mutta hyvin monia kyllä. Jotkut luopuvat kokonaisista kalaparvista lopettaessaan akvaarion pidon tai siirtyessään toisiin kalalajeihin. Sellaiset kodinetsijäkalat ovat usein kestävämpiä kuin suoraan kaupasta ostetut, edellyttäen että ovat olleet hyvällä hoidolla. Mitä pienempi kalalaji, sitä lyhyempi elinikä tosin yleensä, joten kovin vanhoina sellaisia ei enää kannata ottaa.

Näyttävimpiä tetroja ovat mielestäni ne hieman korkeamman malliset, esim. timanttitetra ja kirsikkatetra. Pienemmissä tetroissa on tosi laaja värivalikoima ja hienohan iso parvi sellaisiakin on, joku 30 kappaletta vaikka. Noita isompia voisi olla tusinan verran tai enemmän. Tuo keisaritetra on myös hieno kun ei ole ihan "tavis" ulkonäöltään.
Kultakalat
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Joo, tosiaan kannattaa tarkistaa pussin kyljestä että siinä mainitaan se akvaariokäyttö, oli kaikenlaista hiekkapuhallusainetta samassa hyllyssä tämän kanssa.
Lucas
Starting Member
Starting Member

Listaan tähän hieman miellyttäviä fisuja, väriskaalaa tai muuta, niin saa hieman käsitystä maustani. ;)
Saa toki vinkata saatavuudesta, kuinka toimivat laumana minkämoisten kanssa toimii samassa akvassa.

- Kirskikkatetra
- Musta-aavetetra oli ihan, mutta en näe altaaseen isoa laumaa
- Ne "perus" siniset tetrat, ajattelin aluks et ne olis ollut sinineontetroja, mutta en tiiä onko tarkoittamani sitten samoja, kun sinineontetrat vaikuttivat sävyiltään aika valjuilta?
- Siniset, näyttävät kalat ylipäänsä
- Punapääbarbi
- Keltabarbi
- Messinkibarbi, näin kuvia tod. keltaisista sellaisista
- Hehkurasbora
- Rusokiilakylki, näin erisävyisiä punaisia, osa oli todella miellyttäviä
- Miljoonakalat :mrgreen:
- Molli, niissäkin oli kuitenkin kivoja värejä esmes
- Miekkapyrstökin oli kiva
- Lehtikala, näissäkin oli upeita
- Perhoskala

Tässä nyt hieman osviittaa maustani ja homma jatkukoon! ;)
Mä olen ihan liekeissäni. Huomena haen altaan äipältä ja voin alkaa oikeasti miettimään jo sopivaa kasvustoa yms. ja eikun kypsyttämään.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tervetuloa vaan uuden vanhan harrastuksen pariin :D

Itse ajattelisin niinpäin, että vaikka tuohon mahtuisi isompiakin kaloja, niin pienillä olisi enemmän tilaa.

Ehdotan siis ensin tämmöistä: Taistelukala tai taistohaaremi jopa. Pienellä etsimisellä ja valikoimisella voisit saada kaikki erivärisinä. Kardinaalitetroja. Lisäksi joko mustaneontetroja tai kirsikkabarbeja. Helmimonnisia. Joku pieni pleko ja ehkä maatiaissukarapuja. Toiset sanovat, että kaksi parvea tuon kokoisessa on sekavaa, mutta tiedä häntä. Mitä toisten mielipiteistä, jos kalat voi hyvin ja itse tykkää.

Toisaalta voisit mennä ihan toiseenkin suuntaan, vielä pienempiin. Massoittain hehkurasboroita ja helmiseeprakaloja. Parvittain kääpiö-. pikku- ja nuolimonnisia. Lisäksi kasoittain sukarapuja. Sakuroita ja tulisukia. Tulisukiakin voisi hankkia enemmän punavalkoisia ja sitten muutamia mustia. Näin eivät valtaisi koko kantaa, mutta olisivat piristävä lisä.

Sitten semmoinen kommentti, että kaikki kalat näyttävät kaupassa huonommilta värien puolesta kuin kotona. Kun itse hankin hehkurasborani, sain kaupasta pussillisen harmaita tikkuja, vaikka kaverin altaassa olin ihaillut upeita punaisia pikkukaloja. Nyt ovat tuolla omassakin niin upean punaisia, että tekee mieli koko ajan ihailla. Sama kyllä pätee noihin ihaniin helmiseeproihin. Tilasin paikalliseen liikkeeseen niitä ja karanteenin päätteksi luulivat melkein kaikkien kuolleen. Päätin kuitenkin hakea ne jäljelle jääneet meille, ja kas, kahta lukuun ottamatta luku täynnä. Myyjä hämmästyi kovasti, mutta toisaalta, se myyntiallas oli täysin tyhjä. Oli siinä keraaminen kanto, yksi muovikasvi ja koriste. Mutta kaloille, jotka viihtyvät pöheiköissä ja pintakasvillisuuden seassa, se allas oli täysin kalju. Tietysti piiloutuivat pienimpiinkin koloihin.

Kasveista ehdotan jaavansaniaista, vallisneriaa, rusolehteä ja hentorotalaa. Jälkimmäinen näyttää hyvältä, kun pikkuhiljaa kasvattaa pöheikköä katkomillaan venähtäneillä latvoilla. Lisäksi karttulehteä tai vedensuosikkia. Melalehdistä voisit löytää kivoja etualan kasveja. Tiikerilumme olisi näyttävä, jos sattuu viihtymään.

Olen myös tykästynyt süsswassertangiin ja ricciaan, siksi ehdotan niitäkin. Sitäpaitsi toinen niistä on todella tumma ja toinen todella vaalea, tekevät hyvän kontrastin.

Hiekkapohjaan kannattaa sitten ottaa kierteisiäkin.
Lucas
Starting Member
Starting Member

Allas haettu äipältä ja matkalla poikkesin hieman ostoksilla.

Ostin kasviravinteeksi Seran Floredepotia ison pönikän ja kysymykseni onkin, tuossa kun ei lue suomeksi mitään :mrgreen: , että levitänkö sen jo etukäteen altaaseen tulevan hiekanalle, vaikka kasvit tulevatkin myöhemmin? Onko tuo muuten ravinteena millaista?

Äipällä oli tallessa myös Resunin aquarium thermostat heater, 150W, kuinka tarpeelliseksi tuo tulee?

Ja mitä mieltä olette Resunin Magi 700, onko tarve hankkia uusi/parempi?

Mä olen aivan liian innoissani!! :mrgreen:

Btw, mikä se juttu oli, että musta sora olisi myrkyllistä, onko tästä jotain ihan faktaakin? Monessa liikkeen altaassa on meinaan tuota mustaa soraa/hiekkaa tai mitä se sitten onkin, vai onko merkkikohtaista?

Ja nyt vielä apua kun saisi fisulan kalojen suunniteluun, kiitän ja kumarran. :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Aijaa, ei mulla vaa mitää ole tuosta mustasta sorasta irronnut mitään ihmeellistä. 8O
Kai...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
cercer
Member
Member

Asiasta löytyy haulla, ei kaikki mustat sorat ole myrkyllisiä. Joistain on mahdollisesti joskus liuennut jotain jonka takia kannattaa vähän katsella mitä sinne altaaseen ajaa ja mitä siellä tapahtuu sen jälkeen.
memma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja memma »

Lucas kirjoitti: - Keltabarbi
- Messinkibarbi, näin kuvia tod. keltaisista sellaisista
Keltabarbina myytävä kala on itse asiassa messinkibarbista kehitetty muunnos.

Näyttäviä ja helppoja sinisiä parvikaloja ovat ainakin neonsateenkaarikala ja safiiritetra.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Oletko tutustunut malawijärven kaloihin? Niistähän löytyy tosi paljon värikkäitä lajeja. Tarkemmin en osaa lajeja ehdottaa, mutta suosittelen ainakin vilkaisemaan :) Nämähän tarvitsevat myös vesiarvojen muuttamista kyllä.
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Jotkut mustat hiekat/sorat on teräväsärmäisiä, ja saattavat vahingoittaa kalojen suuta ja ihoa.
Kultakalat
Lucas
Starting Member
Starting Member

[}:)]

Niin mun tuuria!! Koetestasin akvaa näytti pitävän, siirsin väliaikaiselle jalustalle hitusen vettä pohjalla, ja se vuotaa. Hitaasti tiputtaa. :/

Onko silikoonaus kuinka kallis operaatio ja missä sen voi Tampereella voi toteuttaa?

Tai sit mä vaan alan ettiin sitä uutta alasta, huoh!
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Onko se kehysakvaario? Ettet ole täyttäessäsi päästänyt vettä kehysten väliin ja sieltä nyt tihkuisi? Milloin akvaario on ollut viimeksi käytössä? Missä olosuhteissa säilytetty?
Kultakalat
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Tai sitten vaihdat itse silikoonit, ei se ole mun mielestä niin paha homma kuin monet antaa ymmärtää. Oma silikoonaus saldo nousi tänään kahteen altaaseen. Mielestäni ihan mukavaa puuhaa :D
Lucas
Starting Member
Starting Member

Kyllä vain kehysallas kyseessä. Ollut reilun vuoden varastossa tyhjillään. Voi kun olisikin niin hyvä tuuri, että olisi vedet vain jäänyt kehystenväliin, koska kun testasin sitä, täytin kolmanneksen, niin vettä ei lattialle valunut, mutta pahoin pelkään et tuota määrää vettä ei ehkä voi jäädä kehystenväliin..?

Itse kun alkaisin silikoonaamaan niin jälki olisi kyllä sen näköistä, silikoonaisin varmasti kaiken muunkin lähistöllä makaavan. :mrgreen:

Mutta tästä ei voi kuin nousta!
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Jos oisin lähempää niin voisin vaikka tulla tekee tuon silikoonauksen :roll: En osaa kyl yhtään sanoa mitä tuo kustantaa liikkeessä :(
Lucas
Starting Member
Starting Member

Voi Virtanen, kiitos kauniista ajatuksesta!! :)

Taisi Kiksu kuitenkin olla oikeassa, allas on nyt väliaikaisen jalistan päällä ja päätin nyt kuitenkin kokeilla vielä ja laitoin sinne n. 30l vettä ja mitäh?! EI SIELTÄ TULEKAAN VETTÄ!!! 8-)
EN vaan voinut uskoa, että se määrä vettä lattialla olisi tullut pelkästään kehystenvälistä, mutta luojan lykky siis! JEI!

Eli nyt palaan kysymyksiin tuosta kasvilannoitteesta, kuinka se pitäisi laittaa?

Ja kalaehdotuksia edelleen, määrää jne. niin tiedän millaiseksi laitan tuon altaan valmiiksi. :)
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Moikka, ja tervetuloa harrastuksen pariin. :)

Itse suosittelisin ainakin aluksi pysymään pehmeän ja happaman veden kaloissa, joita on akvaariokaloista suurin osa. ja kestävissä ja helpoissa sellaisissa.

Miltä kuulostaisi seuraavanlainen kalasto?

- huulirihmakala pariskunta (punainen/oranssi värimuunnos)
- 20kpl rusokiilakylki
- 12 kpl kuparimonninen
- albiinopartis hoitamaan talkkarin hommia

Lämpötila 26C, Ph n.7

Uuden/toisen suodattimen tarvitset mielestäni ehdottomasti, ainakin toinen sisäsuodatin tuon Resunin lisäksi, mutta parempi olisi tietenkin ulkosuodatin, esim. Eheim Classic 2215. Jos ulkosuodattimia kammoat, niin yksi vaihtoehto on ostaa Juwelin sisäsuodatin johon mahtuu "suodatuspinta-alaa" huomattavasti normaalia sisäsuodatinta enemmän, tilaakin se tosin vie akvaariosta enemmän. Nämä ovat Juwelin akvaarioisssa kiinteinä, eli seinään silikoonattuina, mutta monet ottavat ne pois ja pistävät myyntiin kun eivät niistä pidä. Itse kyllä pidän.

e: ja jos monnisia mietit pohjalle, niin ehdottomasti pohjamateriaaliksi hiekkaa!
Lucas
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkeistä! :)

Seuraavat nyt olis aika kiva saada altaaseen, parvikokoja ja muutoskehoituksia saapi annella;

* Kirsikkabarbi
* Täplämonninen

Jos noista lähtisi kokoamaan fisulaa, niin mitä muita sinne niiden kanssa sopisi elelemään, sopisiko seuraavat: Musta-aavetetra + puna-aavetetra, voiko näistä edes rakentaa yhtenäistä parvea? Keltabarbi?

Lisäksi jotain hieman "isompaa", vaikka jokin kiva rihmahaaremi tai muuta?

Mitäs muuta pohjalle? Vaikka se albiinoparits noiden täplien lisäksi?
cercer
Member
Member

Pidän itse siitä että kalasto ei ole sekava joten sanoisin näyttävintä olevan yksi parvikala, minulla on nuo omat perversioni keltabarbiin joten suosittelisin toki niitä. Joku 15 alkaisi jo näyttämään joltain. Kirsikkabarbi on sen verran pienempi että niitä menisi paljon enemmänkin mutta silmieni mukaan värissä häviävät hyvinsyötetyn keltabarbin timanttisen punakultaiselle loisteelle.

Monnisia saisi olla ainakin se 10-15 ja lisänä mahtuu reilusti yksi tai kaksi suurempaakin pohjakalaa. Plekoja en ehkä ihan alkuun suosittelisi, kunhan vähän aikaa harjoittelee ensin sillä partiksella :D Tietty voi ottaa jos jaksaa paneutua.

Helmirihmakalat olisivat hieno ja suurehko pääkala mutta luonteeseen kannattaa varautua. Tai sinileukakirjoahvenpariskunta. Varauksella voisin suositella myös dimeruksia, pitäisivät pärjätä noissa litroissa pariskuntana mutta joillain näyttävät kasvavan erikoisen hervottomiksi.

Kannattaisin lukemaan Markku Varjon Akvaariokalat- ja Akvaariokasvit -kirjat. Silloin saa kosketuksen useisiin upeisiin lajeihin eikä ainakaan tule aloittelijan puuskassa hankittua jotain tylsäksi osoittautuvaa tai ekasta kaupasta löytyvää jotka tulee heti myytyä eteenpäin :)

*Edit. Timanttitetra voisi muuten sopia makuusi yksinkertaisessa kauneudessaan :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”