Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

TheCage
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 19:34, 18.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja TheCage »

No eihän se mikään ihme ole ettei motivaatiota ole, jos pitäisi yksin tehtailla. Tämä vaan kutkutti mieltäni kovasti, kun aloin lueskelemaan... :) Kokisin tällaisen siis erittäin hyödylliseksi näin vasta-alkajana, enkä varmasti olisi ainoa!

Tietoiskukortitkin olisi kova sana! Voisi ideoida hyvät täsmäotsikot kustakin tarpeelliseksi koetusta aiheesta, ja koota niiden alle tiiviisti tietoa... Sitten vain pakkaa kokoamaan. :) Mäkin voisin kyllä osallistua, mutta oon ihan noviisi. Työkin vie valtaosan ajasta, samoin tuo uuden akvaarion perustustouhu. Toivottavasti saisit kaverin. :)
193 litran vetoinen tankki olohuoneessa täynnä vettä, hiekkaa, kasveja, kiviä, kantoja, luolia sekä tietenkin fisuja.
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

Ainakin itse lukisin teosta mielelläni, oma tietous ei vielä riitä tekemiseen :) Mielelläni kuitenkin oppisin ja sen helpottaminen on aina opettelun kannalta paras asia :)
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
riinakoo89
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 08:43, 22.07.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja riinakoo89 »

Olen aloitellut akvaario harrastusta tässä kesän aikana, itselläni on 60litrainen jossa yksi partis ja platyparvi (6kpl)sekä miljoonakala parvi(6kpl) joita tulee lisää kunhan saan tetrat sieltä isompaan 200l jota juuri projektoin. Eli tänään edessä hiekkojen laitto ja (putsaus) sekä täyttö vedellä. Milloin kasvit voi laittaa? (luin jostain että viikko pitäisi antaa olla hiekkoineen ennen kuin kasveja kannattaa laittaa?) Siirrän tetrat pienestä pois (jotka edellinen omistaja oli sinne hankkinut) Ymmärtääkseni platyt ja miljoonakalat sopivat yhteen ja niiden laumakokoa suurennan n. 10kpl per laji. Nyt pitäisi ruveta miettimään neontetrojen ympärille sitten 200l kippoon mitä lajela sinne :D olen koittanut etsiä täältäkin että mitä sinen sopii kun sen verta tiedän ettei ne sovi platyjen ja miljoonakalojen kanssa samaan veteen..Mitä kasveja hankkisitte isoon alkuun? haluaisin alkuun nopea kasvuista (sopiiko joku köynnöskasvi jota voi sitrten istuttaa pistokkaista myöhemmin ? Mitä mieltä olette nuoliaisista, sopisivatko 200l pohjalle?ja matalampaa keskelle, mutta en löydä montakaan kasvia mitä sinne kävisi sitten.Ja eikö se riipu kalastostakin että mitä sinne kannattaa pistää :) Täytyy saada kalasto suunnitelma ja kasvisto selväksi piakkoin..Ehdotuksia otetaan vastaan ja auttakaa aloittelijaa! :) Kiitosj a kumarrus, tämä on ollut hirmuisen hyödyllinen sivu minun aloittelijan kannalta! AW :)
-Jackrusselin pojun ja yhden 60l emäntä -
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Onnea uudelle, loputtoman mielenkiintoiselle harrastukselle.
Harrastuksen, mahdollisesti jossain vaiheessa elämäntavan kanssa ei missään nimessä kannata antaa periksi. Vaikkeipa kaikki aina mene niin kuin on suunnitellut, (sanoo kokemuksen syvällä rintaäänellä), olemassa ei varmasti ole asiaa johon ei jotakin ratkaisua löydy.
Itse olen noin parinkemmenen harrastevuoden aikana saanut, iän lisäksi, myös harrastuksen tiimoilta saanut harmaita hiuksia, vaan siitä huolimatta halu jatkaa rakasta harrastusta on ollut niin voimakas että akvarismi jatkuu edelleen, eikä loppua näy.
Itse olen aina visioinut että jos minulla olisi neontetroja, niin haluaisin niiden allaskavereiksi joko kiilakylkiä tai mustaneontetroja.
Nuoliaiset on minulle suht tuntematon laji, vaan monniset, ne ovat sydäntäni lähellä ja niitä voisin suositella melkein kenen altaaseen vaan, mutta valintahan sinun :).
Helpohkoista kasveista taas tulee mieleen ensimmäisenä, intianvesitähdikki, vedensuosikki, karvalehti, liuskavesitähdikki, melalehdistä myös löytyy monenlaisia lajeja ja ainakin meillä hentorotala ja suikeroalpi on joakus osoittanut ainakin tietynlaista sitkeyttä.
Minnaaaa1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:26, 05.08.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja Minnaaaa1 »

Moi! Voiskos täältä saada apua akvaarion kalaston ongelmiin. Akvaario siis 180l keskikova vesi. Akvaariossa ollut 5 mustatetraa, 5 perhoskirjoahventa, 5 platya, 5 monnista, 5 punatetraa ja 1 partamonni. Meninpä sitten hommaamaan 4 punatimanttiahventa. Noh tämän jälkeen kuollut 2 perhoskirjoahventa, 1 platy ja punaterojakaan ei näy enää kuin 1... Oliko virhe siis hankkia punatimantit? En tietty ole nähnyt, että tappaako punatimantit kaloja vai kuolevatko jostain muusta syystä mutta ainakin ovat ruhojen kimpussa kun olen huomannut jonkun kuolleen. En usko, että olisi mitään tautia akvaariossa ja olen myös miettinyt että aina parvessa on myös heikkoja yksilöitä.. Nyt vain mietin että mitkä kalat olisivat sopivia punatimanttien kaveriksi, jos ne jätän kalastoon..?
mustikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:46, 11.11.2020
Paikkakunta: Lahti

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja mustikki »

Aloittelija pohtii kalastoa, altaana toimii 240 litrainen Juwelin Rio. Pohjalla hieno vaalea hiekka, kantoja jonkun verran, kasveina vallisneriaa ja vesimiekkaa. Kalastona nyt haarniskamonni, partamonni, 14kpl kardinaalitetroja ja 3kpl mustatetroja.

Mielessä pyörinyt muutama leväbarbi, helmi tai kuparimonnisia ja lisäksi vielä parvi jotain värikkäitä esim barbeja. Alkaako olla liikaa vai mahtuuko? Nyt näyttää mun silmään jopa aika tyhjältä allas.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sopii vielä sekaan. Onko sinulla punalevää vai miksi haluat leväbarbeja? Suosittelisin, että ei enää kolmatta parvea, vaan muutama mustatetra lisää. Minusta kaksikin parvea on liikaa: Ne kaksi parvea eivät pysy omiensa parissa, vaan käytännössä menevät akvaariossa sekaisin, mikä ei näytä niin hyvältä. Minusta kahdessa parvessa on järkeä vain, jos ne kaksi lajia asustavat eri vesikerroksia, jolloin ne eivät mene niin pahasti sekaisin.
mustikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:46, 11.11.2020
Paikkakunta: Lahti

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja mustikki »

kr70 kirjoitti:Sopii vielä sekaan. Onko sinulla punalevää vai miksi haluat leväbarbeja? Suosittelisin, että ei enää kolmatta parvea, vaan muutama mustatetra lisää. Minusta kaksikin parvea on liikaa: Ne kaksi parvea eivät pysy omiensa parissa, vaan käytännössä menevät akvaariossa sekaisin, mikä ei näytä niin hyvältä. Minusta kahdessa parvessa on järkeä vain, jos ne kaksi lajia asustavat eri vesikerroksia, jolloin ne eivät mene niin pahasti sekaisin.
Kiitos kommenteista! Punalevää on, tai ainakin sitä levän oletan olevan. Levää tuli ostamani akvaarion mukana ja sitä on vain juurakoissa/kannoissa. Se ei ole lisääntynyt sen jälkeen kun allas minulle tuli. Saisiko ne ihan käsin nyppimällä irti?

Mustatetrat tuli altaan mukana, enkä minä eikä vaimoni niistä erityisemmin välitetä, siksi ei niitä haluttais lisää..
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Saa ne irti kynsillä tai jollain terävällä esineellä tai jäykällä harjalla. Riittääkö se, riippuu siitä, ovatko olosuhteet akvaariossa otollisia punalevälle. Jos eivät ole, mihin viittaisi se, ettei se ole lisääntynyt, se luultavasti pysyy kurissa ilman leväbarbeja. Minulla on yhdessä akvaariossa tällainen tilanne: Muutama tupsu näkyy silloin tällöin mutta se ei leviä. Jos taas olosuhteet suosivat punalevää, ei sitä saa millään pysymään poissa ilman leväbarbeja. Kannattaa kokeilla nyppimistä ensin. Leväbarbi kasvaa aika isoksi, ja isompana ne voivat olla agressiivisia eivätkä ole enää edes niin hyviä levänsyöjiä. Eikä se ole edes kovin nätti kala (makuasia). Lisäksi eettisenä pointtina voisi lisätä, että myynnissä olevat leväbarbit on viljelty Kaakkois-Aasiassa hormonipistoksilla; muuten niitä ei saa kutemaan.

Jos ette halua mustatetroja lisää, niin ostakaa lisää kardinaaleja! Tai vaihtoehtona joku pintakalaparvi. Paljonko on pH ja kovuus?
mustikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:46, 11.11.2020
Paikkakunta: Lahti

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja mustikki »

Täytyy yrittää kynsiä levät irti, olen samaa mieltä leväbarbien ulkonäöstä, aika tylsiä ovat.

Mulla on ollut nyt käytössä JBL:n 7in1 liuskatestit vedelle ja niiden mukaan pH on 6,8 - 7,2 ja kovuus 4-7 GH. Jos oikein tuota tulkitsen, aika suuntaa-antava tuntuu olevan, mutta jonkunlaiselle kartalle tuolla on päässyt.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Liuskatestit ovat tosiaan hyvin epätarkkoja ja epävarmoja. Neuvoisin ostamaan kunnolliset JBL:n tippatestit. Antamasi tarkkuus on riittävä, mutta niistä liuskatesteistä ei aina tiedä, näyttävätkö ne oikein.

Jos kiinnostaa pintaparvikala, niin ehdotan omaa suosikkikalalajiani. Neonsinisilmä = punaneonsinisilmä (Pseudomugil luminatus). Ks
https://www.google.com/search?tbm=isch& ... +luminatus

Todella vilkas ja eloisa, liikkuu lähellä pintaa, pysyttelee parvessa ja tosi nätti. Sopii hyvin sun vesiarvoihin, jos ne nyt pitävät paikkansa. Sitä on pidetty akvaarioissa vain alle 10 vuotta, joten sitä ei ole siksi vanhemmissa akvaariokirjoissa. Kasvaa 3,5-senttiseksi. Muuten helppohoitoinen, mutta se tuntuu olevan melko herkkä bakteeri-infektioille, jos vesi menee jostain syystä huonoksi (esim liikaruokinta).
mustikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:46, 11.11.2020
Paikkakunta: Lahti

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja mustikki »

Päädyin tänään ostamaan 10kpl kardinaalitetroja lisää eli nyt niitä on kaikkiaan 24kpl ja lisäksi otin 6kpl helmimonnisia haarniskamonnin ja partamonnin seuraksi pohaa tonkimaan.

Voi olla että otan jokusen mustatetran lisää niin että voi sanoa olevan parvi kun ei toi nykyinen 3kpl sitä ole. Kardinaalit näyttää hyvältä kun niitä on reilummin.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kalaston valinnan perusteet -opas (yhteisteos)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hyvä valinta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”