Akvaarion muutto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Narya »

Useamman vuoden tauon jälkeen tekisi taas mieli palata akvaarioharrastuksen pariin. Eniten mietityttää kestääkö minkäänlaiset asukkaat muuttoa kaksi kertaa vuodessa? Lähden syksyllä opiskelemaan, mutta ajattelin muuttaa kesäksi takaisin vanhemmille. Mieli voi tietenkin muuttua kun tottuu omaan rauhaan, mutta ihan mielenkiinnosta tämmöistä kyselen. Akvaario olisi siis suurimman osan ajasta opiskelupaikkakunnalla, mutta kesäksi muuttaisi mukanani vanhempien luokse. Tietysti yksi vaihtoehto olisi yrittää saada joku hyvä ja luotettava tuttu kesähoitajaksi. Tosin jos tuntuu siltä että kalat eivät saisi hyvää hoitoa jätän purkin hankkimisen suosiolla hamaan tulevaisuuteen ja tyydyn ihastelemaan muiden akvaarioita [;)]
96l + 54l
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja mannika »

Kyllähän tuo muuttaminen onnistuu mutta kovan vaivan joudut näkemään että saat bakteerit pysymään muutossa hengissä
+ kuinka paljon kalat stressaavat :/
Hattua nostan jos aiot sen suorittaa, itse olen kerran muuttanut ja toista kertaa ei tule 8-)

Jos jonkun hoitajan vaan saat, tai olisiko joku kaveri vaikka muuttamassa sun luo kesäksi niin samalla valvoisi ettei nyt vedet ole lattioilla ja vesi kiehu kuumuudessa. Ruuanhan voi vetää aika pienellekkin...
Vai mitä sanoo kokeneemmat akvaristit?
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
Polskis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:01, 13.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Polskis »

Itse sain kaksi viikkoa sitten tuon väliaikaismuuton suoritettua. Kahden tunnin automatkan reissasi 80 litraa ihan sujuvasti, mutta eihän tuo mukava operaatio ollut...Vähän hirvittää toistaa sama syksyllä. Vesiarvot ovat onneksi suht samat molemmilla paikkakunnilla ni ei tule kaloille siitä ylimääräistä rasitusta. Bakteerikanta näyttäisi näin kahen viikon tarkkailulla säilyneen hyvin, ainekaan vielä ei oo ollu ongelmia. Tosin yksi kaloista sairastui muuttostressin ansiosta ja se jouduttiin lopettamaan.

Parempi kalojen kannalta ois varmasti hankkia laarille kesähoitaja. Omani tarttee kuitenkin litrojensa puolesta viikkosiivouksen, joka ois ollu vaikea sälyttää jonku kaverin niskoille.
Sanoisin siis, että alle 150l akva on vielä siirrettävissä, mutta kannattaa miettiä tarkkaan haluaako rasittaa enemmän jotain tuttua ihmistä vai omaa kalastoaan.
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Amos »

Muutot onnistuu ihan hyvin. Jos viet poikasia kauppaan niin eiväthän ne kaupan altaassakaan kovin kauaa ole kun saavat uuden kodin. 40 -litraista olemme muuttaneet n.vuoden sisällä 2 kertaa: Vesistä vajaa.10cm pohjalla ja platyt, hiekat ja kasvit akvassa.
Tunnissa jos muuttaa ei tartte suodattimenkaan olla päällä, koska se pysyy kypsänä. Jos menee enemmän aikaa, ostaa invertteri vai konvertteriko se nyt olikaan :roll: , joka muuttaa 12 Volttia 240:seksi. Laittaa sen altaaseen toimintaan. Halvimmillaan saa noin 40€:lla, ja on kätevä moneen muuhunkin asiaan autossa tai mökillä.

Isommassa akvassa hiekat saaviin , kalat ja kasvit toiseen. Ihan niuhosti kaikkea hiekkaa ei tarvitse ottaa pois. Kalat ovat hyvin suojassa kasvien kanssa. Em sähköaparaatilla molempiin saaveihin suodattimet toimimaan, myös ulkosuodatin onnistuu. Perillä ei lisää puhdasta vettä heti kuin sen verran että vastaa n. 75 % vedenvaihtoa. Sisustus ennen kaloja akvaan.

Olen kerran muuttanut 4 akvaa samana päivänä. 3 satalitraista ja 450 litraisen. Tuli hieman hävikkiä kaloissa kun en peittänyt saavia ja suodattimen ylöspäin suuntautuneen virtauksen vuoksi muutama pieni kala hyppäsi pois saavista. Kalat ovat varsin stressittömässä tilassa, koska kasvit luovat niille suojan. Veden lievä loiske ei vaikuta kaloihin.
Kun suunnittelee hyvin, menee muutto hyvin. Kaikkein herkimpiä kaloja, kuten luonnon kiekkoja ja Altumeita en lähtisi kovin usein muuttamaan. Monniset, plekot, tetrat ym menee hyvin.
1000, 100 ja 10 litraa
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Nanoa suurempaa ei kannata ostaa.
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Narya »

Kiitos vastauksista! :)

Joku max 100-litrainen pyörii mietintämyssyssä eikä todellakaan mitään herkimpiä lajeja sinne tulossa. Ootellaan nyt syksyyn ja katsellaan mikä tilanne. Mahdollinen muuttomatka olisi 3-4 tuntia, että täytyy todella tarkkaan harkita koko altaan hankintaa. Kalojen hyvinvointi on se tärkein asia, jos en heille hyviä oloja pysty järjestämään niin sitten jatketaan unelmointia.

Harmittaa vieläkin muutaman vuoden takainen 180-litrasen hajoaminen (ei siis kuljetuksessa, alkoi vaan yhtäkkiä vuotaa pohjasta vettä). Mm. Perhoskirjoahvenet kutivat säännöllisesti ja koko kalastohan siinä meni kun ei ollut toista allasta, enkä saanut pelastettua pikkuisia :/ Meni maku harrastuksesta varsinkin kun oli ensimmäinen akvaario, mutta kuitenkin uusi akvaario on syyhyttänyt jo vuoden verran. Taitaa olla kroonista jos kerran akvaarioihin kertaalleen innostuu :D
Sonjagee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:04, 20.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Sonjagee »

Minä jouduin viime vuonna olosuhteiden pakosta muuttamaan 3 kertaa.. Ensimmäisellä kerralla oli vain yksi akvaario, mutta kahdella seuraavalla kerralla kolme. Muutot tapahtui saman kaupungin sisällä, joten sain aina aika nopeasti akvat pystyyn uudessa osoitteessa. Sen kummempia kalakuolemia ei sattunut, pari vanhempaa mollia ja keltabarbi, sekä muutama intiaanisulka meni. Nämä siis toka muutossa. Viimeinen muutto sujui hyvin, eikä kalakuolemia sattunut yhtään.

Tässä minun kokemuksia muutosta.. Huolella kun suunnittelee ja toteuttaa, saattaa selvitä muutosta hyvin. Ja asiaa varmaan auttoi, että kaikki muutot oli saman kaupungin sisällä, eikä hanaveden laatu muuttunut paljoakaan. Mutta onhan se hirmuinen rumba muuttaa noin monta kertaa vuodessa, toivottavasti ei enää tartte muuttaa ihan vähään aikaan :D Työlästä se alkaa olla kun on monta akvaariota, ja kookkaitakin akvaarioita. Ja stressaahan se kalojakin. Aloitin viikkoa ennen muuttoa totuttamaan kaloja muuttoon, vaihtelin vettä useamman kertaa, ja vähensin ruokintaa, ja pari päivää ennen muuttoa lopetin ruokinnan.
Eli hyvällä tuurilla noi muutot saattaa onnistui hyvinkin, huolella kun suunnittelee ja toteuttaa :)
64l, 84l, 140l, 240l & 450l.
Mistä näitä akvaarioita tulee...
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Itse olen hankkimassa 500-600 litraista ja haluaisin kuulla tarinoita niiden muuttamisesta. Se on asia mitä olen miettynyt. Haluan ostaa akvan tänä kesänä, mutta muutan toiseen osoitteeseen todennäköisesti ensi vuonna. Käsittääkseni 600 litran tankki painaa todella paljon ja sen uudelleen pystyttäminen ei nyt ihan parissa päivässä suju jo vesiarvojenkaan takia.

Onko kokemuksia?
Mika Litja
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Amos »

450 -litrainen menee kevyesti kahdella miehellä ja veikkaan että kuussatanen myös. Ainakin imukupeilla. Ne on yleensä noin 180 cm pitkiä, joten mahtuvat maton päällä pystyssä hissiin kuin hissiin. Kulmat voi suojata pahveilla ja tukevalla teipillä, jos haluaa, kokolasisessa kannattaakin. Eihän se akva sen enempää paina muuttaessa kuin ostaessa [;)] Vaikkapa kahdella saavilla joissa kalat kasvit ja kannot ym saat jo vähintään 70 litraa vettä uuteen paikkaan, ja kun lisäät vaihdon verran uutta vettä niin sinulla on yli 200 l altaassa. Itse en ole noin suurta määrää vettä edes kuljettanut. ja olen täyttänyt akvan kokonaan päivän mittaan.

Muutto on helppoa, koska ei tarvitse siinä yhteydessä ottaa hiekkaa niin tarkoin pois, eikä pestä leviä sun muuta. Hiekka tuommoisessa on noin 100 litraa. Säästyy aikaa verrattuna akvan myyntiin.
Hiekka lähtee parhaiten ja viidessä minuutissa kihvelillä pois altaasta. Jos se on kovin tukossa mutkistaa se asioita. Eli se pitää hoitaa kuntoon ennen muuttoa pöyhimällä, koska pesu veisi muuton yhteydessä aikaa ja energiaa. Vedenparannusaineita käyttämällä pöyhimistä voi ilmeisesti tehdä nopeammin. Itse olen siirrellyt useimmiten pintahiekkaa eri ämpärissä. Niissä kun se bakteerikanta on. Tuossa aikaisemmin on tainnut muut asiat tullakin esille.
1000, 100 ja 10 litraa
Pappis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 15:51, 26.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kylä länsirannikolla

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Me muutimme noin vuosi sitten vajaa 300 litraisen 2 tunnin ajomatkan päähän. Isoimmat kalat (kultakala, tiikerinuoliaiset, miekkapyrstöt, yms.), iso osa kasveista ja koristeista kulkivat ämpäreissä (akvaarion omassa vedessä). Akvaarion pohjalle jätimme noin 5 cm vettä ja pienimmät & pohjakalat sinne joidenkin koristeiden ja kasvien kanssa. Mukaan tuli kaiken kaikkiaan noin puolet omasta vedestä, jonka kippasimme perillä takaisin. Seuraavana päivänä aloimme sitten ihmetellä, mitä tuli tehtyä... Vain pari kalaa (miekkapyrstönaaras ja joku pieni, en muista enää) kuoli muuttostressiin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Näitä positiivisia asioita on mukavampi lukea kuin kauhutarinoita putkiremontista sekä muutosta akvaarioiden kera:). Tämä antaa toivoa 6 akvaarioni kanssa, jotka kuitenkin ovat suhteellisen pieniä purkkeja :D . Jos aikaa on ja asunto toisessa päässä odottamassa, niin ehkä ei kovin paniikin paikka. Ehkä muutama lihaksikas adonis hankittava sitä ennen hommiin ja yritettävä pysyä väleissä :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Amos »

Hermoilu ja hosuminen vaan hidastaa kaikkea tekemistä :D Itseasiassa keräsin noihin muuttamiini akvoihin kalat 17 altaasta. Osan kaloista vein samalla kauppaan.
Viimeksi muokannut Amos, 21:46, 20.05.2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1000, 100 ja 10 litraa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Amos kirjoitti:Hermoilu ja hosuminen vaan hidastaa kaikkea tekemistä :D
Korkeafilosofiaa - olet nero :mrgreen: ! Tähän tulokseen olen tullut keski-iässä [;)] .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla olisi edessä muutto viiden akvaarion kanssa. Huh huh, mitähän siitäkin tulee, viimeksi muuttaessani mulla oli vain yksi allas. Altaani ovat 25-40-litraisia. Kaikissa on pillisuodattimet. Mahtaakohan akvaariot kestää kuljetuksen, jos niihin jättäisi hiekat sisään? Tai jos hiekat ottaa niistä pois, niin onko tässä mitään erityistä huomioitavaa? Voiko kaikkien altaiden hiekat laittaa yhdeksi kasaksi samaan saaviin kuljetuksen ajaksi ja sitten sieltä vaan mättää takas altaisiin? Entäs pillisuodattimien patruunat? Kosteina muovipusseihin/pussiin? Kaipa niistä bakteerit ehtii kuolla, kun joutuuhan ne varmaan olemaan pusseissa jonkun tovin. Yksi patruunoista on muutenkin aika murenemispisteessä, niin mietin josko sen vaihtaisi uuteen. Kaikki kalani ovat taistelukalakoiraita, joten pitää toki pakata jokainen omaan pussiinsa. Löytyyköhän mistään sellaisia tosi pieniä kalapusseja? Sitä kokoluokkaa kuin missä ne saapuvat esim. Thaimaasta? Lemmikkikauppojen myymät pienimmätkin pussit ovat yleensä tarpeettoman epäkäytännöllisen isoja taistojen pakkaamiseen.
Akvarismia 1992-2014
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tindra kirjoitti:Mulla olisi edessä muutto viiden akvaarion kanssa. Huh huh, mitähän siitäkin tulee, viimeksi muuttaessani mulla oli vain yksi allas. Altaani ovat 25-40-litraisia. Kaikissa on pillisuodattimet. Mahtaakohan akvaariot kestää kuljetuksen, jos niihin jättäisi hiekat sisään? Tai jos hiekat ottaa niistä pois, niin onko tässä mitään erityistä huomioitavaa? Voiko kaikkien altaiden hiekat laittaa yhdeksi kasaksi samaan saaviin kuljetuksen ajaksi ja sitten sieltä vaan mättää takas altaisiin? Entäs pillisuodattimien patruunat? Kosteina muovipusseihin/pussiin? Kaipa niistä bakteerit ehtii kuolla, kun joutuuhan ne varmaan olemaan pusseissa jonkun tovin. Yksi patruunoista on muutenkin aika murenemispisteessä, niin mietin josko sen vaihtaisi uuteen. Kaikki kalani ovat taistelukalakoiraita, joten pitää toki pakata jokainen omaan pussiinsa. Löytyyköhän mistään sellaisia tosi pieniä kalapusseja? Sitä kokoluokkaa kuin missä ne saapuvat esim. Thaimaasta? Lemmikkikauppojen myymät pienimmätkin pussit ovat yleensä tarpeettoman epäkäytännöllisen isoja taistojen pakkaamiseen.
Mielestäni kalapusseja on pieniäkin ja itse en tykkää just niistä pienistä, kun teen solmun pussiin itse muovipussista ja ilmaa ei kunnolla mahdu. Siksi säästänyt kaappiin muutaman pienen kalapussin, käytän isoja pusseja. Kerran kokeilin Pirkka erikoisvahvoja pakastepusseja, mutta kulmasta tihkui vettä siitä pussierästä, josta valitinkin Pirkalle. Katsoin nyt niitä, osa pitää vettäkin hyvin, mutta en ihan ehkä uskalla niihin laittaa fisuja. Pitäisi ainakin pari pussia laittaa päälekäin...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja eriador »

Meillä on ensi tiistaina muutto ja pelottaa jo valmiiksi. Tää on toinen muutto vuoden sisään ja päänvaivaa tuottaa nuo 180 ja 250L... Kalat isken saaveihin sun-ma akselilla, jotta ti sais tyhjät akvat vaan roudattua uuteen asuntoon ja siellä pystyyn viim. ke. Sisäsuodattimet laitan isoihin sankoihin pulisemaan, missä kalatkin siis on. Pitäisikö varuiksi tilata noita Probidion startup-kapseleita? Kuitenkin siinä se pari päivää menee ainakin kun hiekat on saavissa, toiseen vaihtuu hiekka muuton yhteydessä.
Nuo pienemmät altaat nyt menee oman auton takapenkillä vähällä vedellä ja niistä ei varmaan tartte murehtia laisinkaan :roll:
katteus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 13:46, 18.06.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja katteus »

Täällähän on paljon hyviä neuvoja,itsekin olen muuttamassa tuossa kahden pienehkön akvaarion kanssa isompaan kämppään, joten kova yritys saada kaikki pysymään hengissä ja operaatio onnistumaan.
pop-up
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 13:49, 21.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja pop-up »

mietin kanssa kumpi on kaloille mieluisampi tapa, pussissa vai ämpärissä.. kyseessä monnit.
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Luultavasti ämpäri on parempi. Sinne mahtuu myös enemmän vettä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Luultavasti ämpäri on parempi. Sinne mahtuu myös enemmän vettä.
Eikä puhkea niin helposti [:I] :mrgreen: Lehtikalojen pussissa oli pieni reikä aikanaan, nyt mikäli muutetaan niin kuskaan sangoissa.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 15:43, 31.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Mikä on kaikkein turvallisin tapa kantaa akvaario ylös/alas portaita?

Enintään 200-L akvasta kysyn. Leveys sellainen 1m. Sellaista olen ehkä hankkimassa, mutta jos portaissa kantaminen on riskialtista, eikä löydy mitään kamalan turvallista tapaa niin sitten en kyllä uskalla!
Ad astra
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

200-litrainen on vielä hyvin kevyt kantaa. Riski mies vie sen yksin ja kaksi neitoa varsin helposti päistä kantaen. Uudessa akvaariossa on erilaisia kuljetuspehmusteita, jotka kannattaa poistaa vasta yläkerrassa.
siniusva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 10:17, 07.08.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja siniusva »

Olen ostamassa käytettyä akvaariopakettia. Akvaario siis toiminnassa ja ostan sen kaikkine tarvikkeineen ja kaloineen. Olen aloittelija, ja ajattelinkin nyt kysyä vinkkejä, mitä kaikkea minun pitää muistaa ja ottaa huomioon akvaa muuttaessa. Muuttomatka 150km. Akvassa paria kalalajia + kasvit.

Olen ajatellut kuljettaa kalat kannellisissa muovilaatikoissa. Matka kestää pari tuntia, kestävät laatikoissa varmaan sen ajan, kunhan pitää pimeässä? Kasvit ja sora myös omaan muovilaatikkoon?? Miten kasvit kannattaa pakata?

Kun päästään kotiin, missä järjestyksessä ja millä aikataululla pitää akvaario laittaa taas toimintaan? Laitanko kalojen mukana tulleen vanhan paikan veden myös kalojen mukana akvaan? Miten saan parhaiten bakteeritasapainon kuntoon? Oman paikkakunnan vesi saattaa olla aika erilaista. En tiedä, tuleeko paketin mukana jotain vedenparannusaineita, eli kannattaako minun käydä ostamassa valmiiksi jotain, jotta saan akvan mahdollisimman tasapainoon muuton jälkeen?

Päässä pyörii monta kysymystä, osa varmaan tyhmiäkin, mutta parempi kysyä kuin katua. Oppipoikatasolla kun vasta olen tässä harrastuksessa :)
Seeprakirjoahventen ja parin partamonnin 160-litrainen vesivaltakunta. 54 litrainen vara/poikasallas/vailla vakituista asukasta. Akvaariovahtina chihuahua.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

siniusva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 10:17, 07.08.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion muutto

Viesti Kirjoittaja siniusva »

^ Kiitokset linkistä, jäänyt tuollainen sivu vallan huomaamatta.
Seeprakirjoahventen ja parin partamonnin 160-litrainen vesivaltakunta. 54 litrainen vara/poikasallas/vailla vakituista asukasta. Akvaariovahtina chihuahua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”