Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

JukkaV kirjoitti:En voi olla varma, että kalat olisi karanteenattu. Samoin voin kertoa, se kohtelu, mitä sain, kun valitsin edullisemman vesitestin, oli puistattavaa. Ilmeet ja eleet olivat suorastaan halveksuvia. Enkä ollut aloittelija, vaan harrastusta oli takana noin 25 vuotta.
Tiedäthän, että suurimmalla osalla liikkeitä ei ole tiloja varsinaiseen kalojen karanteenaamiseen? Tyypillisesti kalat tulevat suoraan myyntialtaisiin ruotsalaisista tai kotimaisista tukuista, ja niitä tarkkaillaan jonkin aikaa ennen myyntiin vapauttamista. Tiedät varmasti myös, että riippumatta liikkeen toimista myös asiakkaan vastuulla on karanteenata kalansa asianmukaisesti, jos haluaa mahdollisten ongelmien ilmetessä korvauksen menetetyistä kaloista. Syyt tähän lienevät selvät.

En voi toki osaksesi saamiasi eleitä ja ilmeitä kommentoida, mutta mainittakoon että itse olen asioinut Akvaariokeskuksessa vuosia rutiköyhänä opiskelijana, ja saanut aina mitä mainiointa palvelua.

Kurjessa oma maahantuonti on periaatteessa valtava plussa, mutta sen muutaman kerran kun olen viime vuosina liikkeessä käynyt on kalojen kunto ollut korkeintaan keskinkertainen. Toki kyse on voinut olla ihan huonosta tuuristakin. Annetut neuvot kalojen ja altaiden hoidosta ovat myös olleet varsin vanhanaikaisia, mikä on ainakin liikkeessä asioivien aloittelijoiden kannalta ongelmallista. Omituisten neuvojen lisäksi olen myös omakohtaisesti todistanut Kurjessa muiden liikkeiden mustamaalaamista, mitä en henkilökohtaisesti lainkaan arvosta...

Onko jollain muuten tietoa Akvaario Kurjen "lemmikeistä", löytyvätkö edelleen liikkeestä?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Wyrda kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Kaikki sieltä ostamani kalat kuolivat nopeasti
Tämä on kyllä aika erikoinen kritiikki. Millä ihmeen tavalla kalojen kuolema on pääteltävissä liikkeen syyksi, jos kalat ovat ostohetkellä olleet kunnossa?
Mikä laji oli tarkemmin kysymyksessä? Oliko kalat hyväkuntoisia ostohetkellä? Kuljetit kalat suht nopeasti kotiin ja kotiutit hitaasti? Laitoiko kotona suoraan pääkippoon vai omaan kippoonsa? Oletko reklamoinut asiasta akvaarioliikettä tai kysellyt, onko muilla kalasatsista vastaavia kokemuksia?

Minusta reilua valittaa liikkeeseen ensin ja selvittää ensin asia. Sitten valitella tänne....En epäile kokemuksen syvää rintaääntä, mutta monenlaisiin "kokeneisiin" akvaristeihin olen kyllä myös törmännyt, jotka ovat hoitaneet huippuosaamisella vuosikymmenet akvoja....En tosiaan halua ottaa kantaa tässä kenen ns. vika on, koska näiden tietojen valossa vaikea muuta kuin arvailla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Juu, enkä olekaan niin suuttunut kuolleista kaloista kun saamastani kohtelusta. Kyseessä oli punapääbarbit, mutta tapauksesta on sellaiset kymmenkunta vuotta.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Ihmistaisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 21:07, 21.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Ihmistaisto »

JukkaV kirjoitti:tapauksesta on sellaiset kymmenkunta vuotta.
Maailmassa on näköjään muitakin pitkävihaisia kuin minä.

Akvaariokeskuksen yleistä palveluasennetta seuranneena on kyllä vaikea uskoa, että ainakaan tarkoituksella olisi asiakkaalle näytetty mitään negatiivista ilmein tai elein, sanoista puhumattakaan. Mutta tietysti sitä vastaan ei voida väittää, ettetkö näin olisi aidosti kokenut, kun kerran vieläkin muistelet tapausta.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Vaikea taas tietää asian oikeaa laitaa, mutta jo pelkkä väsymys tai huonosti nukuttu yö stressin kera voi aiheuttaa tulkintavirheitä. Tai oma syyllisyys siitä, että valitsee halvemman tuotteen.

Mitkäs testit olivat ne vaihtoehdot ja mitä valitsit ja miksi? Oliko hintaero suurikin mummonmarkoissa?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Ihmistaisto kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:tapauksesta on sellaiset kymmenkunta vuotta.
Maailmassa on näköjään muitakin pitkävihaisia kuin minä.

Akvaariokeskuksen yleistä palveluasennetta seuranneena on kyllä vaikea uskoa, että ainakaan tarkoituksella olisi asiakkaalle näytetty mitään negatiivista ilmein tai elein, sanoista puhumattakaan. Mutta tietysti sitä vastaan ei voida väittää, ettetkö näin olisi aidosti kokenut, kun kerran vieläkin muistelet tapausta.
Akvaariokeskuksen yleinen palveluasenne on hyvä mutta pari kertaa on tullut vastaan sellaisia tilanteita ko.liikkeessä mikä on pistänyt miettimään että asioiko enää tässä liikkeessä.
Ihmistaisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 21:07, 21.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Ihmistaisto »

monniomistaja kirjoitti:pari kertaa on tullut vastaan sellaisia tilanteita ko.liikkeessä mikä on pistänyt miettimään että asioiko enää tässä liikkeessä.
Siispä "pakollinen" kysymys: Minkälaisia tilanteita?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Menemättä yksityikohtiin niin "tyrkyttämisen" lisäksi olen kerran saanut sellaista asiakaspalvelua joka oli hyvin asiatonta.
Näin siis kun kysyin neuvoja ongelmatilanteessa. Muita alan liikkeitä mustamaalatan liian herkästi ja liian usein.
Tällaisesta ei saa hyvän kuvan.

Eli tästä paikasta on kuten sanottu sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Pääsäntöisesti hyvä liike jossa jaksetaan neuvoa.
Mutta ehkä ei kuitenkaan niin ylitsevuotavan mainio kuin mitä usein annetaan ymmärtää.
Ihmistaisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 21:07, 21.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Ihmistaisto »

Noh, yksi tykkää äiditä ja toinen tyttärestä. Pääkaupnkiseudun akvaarioliikkeiden kohdalla sanonta onkin harvinaisen osuva, koskapa toimivia putiikkeja on vain kaksi. (Tai ei tietysti ole pakko tykätä kummastakaan).

Löytyyhän toki jokunen eläinkauppa ruoholahtelaisen ja tikkurilalaisen lisäksi. Akvaariolinnan avautumiseen suhtaudun skeptisesti.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Minusta on hyvä, että erilaiset kokemukset eri liikkeistä tulevat esille. Minä olen kerran Akvaariokeskuksesta tilannut postitse, kesti yli 4 pv. Kerran asioinut paikan päällä. Liike oli täynnä väkeä, henkilökunta avuliasta. Ostokseni ei mennyt nappiin (kasvit täynnä kotiloita) mutta sain pahoittelut sähköpostitse. Olisin saanut palauttaa kasvit liikkeeseen, mutta en 60 km per suunta takia lähtenyt reissuun. Mitäs en tarkistanut tuotetta ostohetkellä. Lisäksi kaupasta jäi mieleen todella paljon jalostettuja kultakaloja sisältänyt allas, niitä oli kymmenittäin. Jäi mietityttämään että kun ne vaatii kylmää vettä isossa altaassa, onko niiden menekki todella niin suurta että varasto noin suuri? Muita lajeja oli paljon vähemmän.

Ja mä luotan että Akvaariolinna avaa kuten on luvannut.

Aapelin akvaariossa todella nopea postitus ja ystävällinen palvelu paikan päällä. Olin todella otettu kun kävin siellä ja Sari&Petri neuvoivat hyvin
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minusta on ihan eri asia väittää, että liikkeessä valehdellaan järjestelmällisesti kuin joku inhimillinen erehdys tai jokin yksi väärä menettelytapa.

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... a#p7228816
Jalostetut kultakalat tulevat ainakin Varjon uuden opuksen mukaan varsin hyvin toimeen lämpimässä vedessä. (s. 78, kannattaa lukaista ennen liikkeen syyllistämistä asian suhteen).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Mielestäni on hyvä asia että sekä hyvät että huonot puolet ja kokemukset tuodaan esiin.
Hyvänä pidettynä liikkeessä voi olla myös huonompia puolia ja päinvastoin.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Rumasana sanotaan niin kuin se on. Teemu sanoo asiat suoraan ja kaunistelematta niin kuin ne pitääkin sanoa. Jos jostain on jotain mieltä se sanotaan suoraan eikä kierrellen ja kaarrellen. Teemu kun ilmaisi asian noin ei kenellekkään jäänyt asia epäselväksi. Jos oltaisiin Facebookissa niin peukuttaisin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

En syyllistänyt liikettä veden lämpötilasta vaan kysyin onko noin suurelle kultakalavarastolle menekin puolesta tarvetta pk-seudulla. Parvikalojakin oli vähemmän altaissa kuin jalostettuja kultiksia. Määrä oli jotain 30+ siinä yhdessä n. 400 l altaassa. Olen täällä jutuista käsittänyt että kultisten pito on aika harvinaista, siksi tuo kalamäärä jäi ihmetyttämään.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Koomikko kirjoitti:Rumasana sanotaan niin kuin se on. Teemu sanoo asiat suoraan ja kaunistelematta niin kuin ne pitääkin sanoa. Jos jostain on jotain mieltä se sanotaan suoraan eikä kierrellen ja kaarrellen. Teemu kun ilmaisi asian noin ei kenellekkään jäänyt asia epäselväksi. Jos oltaisiin Facebookissa niin peukuttaisin.
Minusta sanojallakin on vastuunsa eikä vain oikeuksia.

Mielipiteet on hyvä perustella. MInulle jäi ainakin epäselväksi, mitä tämä kusetus ja valehtelu tarkoitti käytännössä? Eli tarkka kuvaus asiasta. Muuten asia on epäselvä ja köykäinen väite.

Otetaanpa kuvitteellinen esimerkki ja kohde olisikin itse Koomikko. Noudattaisin samaa periaatetta, jota suosit.... Tämä on vain demo, ei aito väite....Mitä mieltä Koomikko olisit, kun kirjoittaisin sinusta juttua yksityishenkilönä tai pienyrittäjänä?

1. Koomikko valehtelee usein ja on epäluotettava.
2. Koomikko kohtelee ihmisiä huonosti.
3. Hän tavoittelee omaa etua vain.
4. Hän on epämoraalinen ja epäeettinen....
5. Hän on tyhmä kuin saapas.

Olisiko hienoa, että sanon mitä hypoteettisesti (huomaa, tämä on esimerkki, ei oikea väite) ajattelen? Olisiko selvät sävelet vai suoraa puhetta? Kaikki tietäisivät miten asiat oikeasti ovat....(vai olisiko tämä vain minun harhainen väite....?) Joku voisi uskoakin.... Vai olisiko jopa herjausta? Olisiko jopa kunnianloukkaus ....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Aika harvoin missään tilanteessa täällä perustellaa omaa mielipidettä ja näkemyksiä millään tavalla. Ei tämä Teemun viimeinen kirjoitus ollut mikään poikkeus. Eikä aina tarvitse perustellakkaan koska keskutelu muuttuisi melkoisesti jos aina pitäisi perustella mitä tuli kirjoitettua. Mielipiteet on mielipiteitä eikä niitä tarvitse purustella jos ei halua mutta voihan sitä kysyä perusteluita jos haluaa. Vastauksen voi saada tai sitten ei.

Tuo sinun esimerkki minusta on todellista täällä Aqua-Webissä. Minua on haukuttu ties millä nimellä ja väitetty minun sanoneen ties mitä asioita. Kaikki viisi kohtaa on käytetty minusta. Varsinkin yksi henkilö on kunnostautunut minun suulla puhumisella. Minun puolesta minusta saa puhua mitä haluaa ja haukkua miksi haluaa. Jokaisella on oma käsitys minusta ja itseppähän olen mielikuvat itsestäni luonut. Mutta saan minäkin mielipiteeni sanoa minua vihaaville ja sanonkin.
Viimeksi muokannut Koomikko, 19:25, 27.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Pysytään aiheessa jatkossa ja pidetään säännöt mielessä! Poistettu asiattomuudet ja jokunen viesti niiden ympäriltä.
AW Säännöt kirjoitti:Yksityisten ihmisten sekä kauppiaiden perusteeton kritisointi on tällä palstalla kiellettyä. Mikäli kritiikkiin on tarvetta, anna se reilusti suoraan kohteelle, äläkä herjaa julkisesti.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fisutar10 kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:Rumasana sanotaan niin kuin se on. Teemu sanoo asiat suoraan ja kaunistelematta niin kuin ne pitääkin sanoa. Jos jostain on jotain mieltä se sanotaan suoraan eikä kierrellen ja kaarrellen. Teemu kun ilmaisi asian noin ei kenellekkään jäänyt asia epäselväksi. Jos oltaisiin Facebookissa niin peukuttaisin.
Minusta sanojallakin on vastuunsa eikä vain oikeuksia.

Mielipiteet on hyvä perustella. MInulle jäi ainakin epäselväksi, mitä tämä kusetus ja valehtelu tarkoitti käytännössä? Eli tarkka kuvaus asiasta. Muuten asia on epäselvä ja köykäinen väite.

Otetaanpa kuvitteellinen esimerkki ja kohde olisikin itse Koomikko. Noudattaisin samaa periaatetta, jota suosit.... Tämä on vain demo, ei aito väite....Mitä mieltä Koomikko olisit, kun kirjoittaisin sinusta juttua yksityishenkilönä tai pienyrittäjänä?

1. Koomikko valehtelee usein ja on epäluotettava.
2. Koomikko kohtelee ihmisiä huonosti.
3. Hän tavoittelee omaa etua vain.
4. Hän on epämoraalinen ja epäeettinen....
5. Hän on tyhmä kuin saapas.

Olisiko hienoa, että sanon mitä hypoteettisesti (huomaa, tämä on esimerkki, ei oikea väite) ajattelen? Olisiko selvät sävelet vai suoraa puhetta? Kaikki tietäisivät miten asiat oikeasti ovat....(vai olisiko tämä vain minun harhainen väite....?) Joku voisi uskoakin.... Vai olisiko jopa herjausta? Olisiko jopa kunnianloukkaus ....
”Yritystä saa arvostella ja mielipiteitä sen palveluista saa esittää, mutta valheellisia tietoja ei saa levittää”. Lähde: Kalevan juttu 10.8.2012.

Mikäli tieto valheellista on siinä suhteessa velvollinen korvaamaan kuin on aiheuttanut yritykselle vahinkoa. Kunnianluokkaus lienee halpaa siihen verrattuna mitä tuosta voi tulla laskua.
Ahvenia ja monneja.
Nanoakva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:55, 28.07.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Nanoakva »

Siis mitä-mitä, saako jostain akvaarioliikkeestä muka rahat takaisin, jos kalat kuolevat kotona?

Ostin eräästä liikkeestä tiikeribarbeja, jotka varsin pian kotiin tultuani alkoivat kupsahdella. Siis laihtuivat, lakkasivat syömästä, ja kuolivat. Kävin liikkeessä, missä samaiset tiikeribarbit näyttivät samalta kuin kotonani, ja lisäksi altaassa oli kaksi kuollutta raatoa. En edes osannut vaatia rahojani takaisin, vaan ostin tilalle eri värisiä tiikeribarbeja eri altaasta...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan sama kuluttajansuojalaki päätee niin kaloihin kuin kahvinkeittimiinkin.

Joskus vaan voi olla ongelmmallista todistaa kuka on "syyllinen". Mutta tämäkin tapaus lienee sinänsä selvä. Sulla on kalat kuollu, eikä ne liikkeessäkään ole voittajakunnossa. Jos vielä pystyt osoittamaan, että kuljetuksen aikana ei ole tullut mitään ongelmia, kotiutus on hoidettu kunnolla ja kalat ovat oikeissa vesiarvoissa niin eipä siinä yrittäjällä juuri vastaansanomista ole.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Yleensä jos kyse on peruskaloista ja kala kuolee muutaman päivän päästä hankinnasta liikkeet ovat antaneet uuden tilalle. Eri asia tietysti jos totutus on tehty päinmäntyä, eli esimerkiksi kipattu kala kuljetuspussista suoraan täysin erilämpöiseen veteen.
Ahvenia ja monneja.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Wyrda kirjoitti: Onko jollain muuten tietoa Akvaario Kurjen "lemmikeistä", löytyvätkö edelleen liikkeestä?
Ei 100 % faktaa, mutta kuulopuheiden perusteella ne eivät olisi enään liikkeessä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos kalat alkavat voimaan huonosti tai kuolee pian oston jälkeen, niin ehdottomasti silloin otetaan yhteys sinne liikkeeseen ja kerrotaan asiasta sekä neuvotellaan jatkotoimenpiteistä. Mikään liike tuskin korvaa yhtään mitään useiden päivien, viikkojen saati kuukausien päästä, varsinkaan jos kaloja ei ole karanteenattu oikeaoppisesti. Pelkästään se, että kotiutus on tehty päin mäntyä, ei ole ainoa syy miksi evätä korvaus.
Olen itse tehnyt kotikäyntejä harrastajien luona, kun ongelmia on ollut ja rehellisesti sanottuna aika harva on huomioinut kaikkia ongelmia kaloissaan / altaassaan. Niitä ei vaan kaikkien silmät ole harjaantunut näkemään tai kokemus muuten puuttuu. Ihan selkeitä tautitapauksiakin on tullut vastaan.

Aina kannattaa sopia ja neuvotella, mielellään jo etukäteen selvittää liikkeiden erikäytännöt.
toxicum
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:19, 21.08.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja toxicum »

Kyllä Akvaario Kurjen "lemmikit" löytyvät yhäkin liikkeestä ja liian pienissä akvaarioissahan ne ovat.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Oikeasti moraalinen kalanmyyjä pk-seudulta

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

toxicum kirjoitti:Kyllä Akvaario Kurjen "lemmikit" löytyvät yhäkin liikkeestä ja liian pienissä akvaarioissahan ne ovat.
Jahas, oli sitten kuulopuhe valitettavan väärässä. :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”