Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cibuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 23:11, 18.11.2019
Sukupuoli: Nainen

Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja Cibuli »

Olen pohtinut elämäni ensimmäistä akvaariota. Mietityttää vain riskit mitä akvaario voi tuoda tullessaan. Otsikossa onkin ensimmäinen huolenaiheeni. Millä tavalla esim. Kotoa poissa ollessaan voi olla varma ettei akvaarion sähkölaitteet aiheuta paloa, tai vaihtoehtoisesti lamppu? Kuinka herkästi akvaario voi särkyä/ vuotaa ja pilata lattian poissaollessa/ nukkuessa? Liikaa kysymyksiä, ja kun olen tämmöinen stressiherkkä ihminen joka tarkastaa kaikki johdot ja hellan kotoa lähtiessä, mietin vain kuinka paljon stressiä akvaarion päälläolo minun poissa ollessani aiheuttaisi. :P :D pohdintoja.... Anteeksi jos kuulostan hölmöltä kysymyksieni kanssa
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Nuo on oikein hyviä kysymyksiä. Yksi merkittävä riski on, että muutaman vuoden kuluttua kämppä on täynnä akvaarioita eivätkä kanssa-asujat ole siitä innoissaan. Paikallisen akvaarioseuran puheenjohtajan vaimo sanoo, ettei olisi antanut lupaa ensimmäisen akvaarion hankkimiseen, jos olisi tiennyt mitä siitä seuraa. Nyt ukolla on yksi huone täynnä akvaarioita - n. 40 kpl.

Vakavasti ottaen, kyllähän riskejä on. Vahinkojen todennäköisyys on pieni mutta toteutuessaan saattaa tulla pahaa jälkeä.

Itselläni syttyi juuri pari päivää sitten LED-lamppu varoittamatta liekkeihin. Se oli 10 cm akvaarion ja peitelasin päällä eli akvaariolamppuna mutta oli itse asiassa normaali kirjoituspöydän lamppu. Se olisi siis voinut syttyä myös pöytälamppuna palamaan, ja jälkeenpäin ajatellen hälyytyskellojen olisi pitänyt soida, koska se poltti vuodessa kaksi LEDiä (niiden pitäisi kestää vuosia) ja välkkyi välillä.

Onhan sinulla jääkaapit ja pakastimetkin päällä koko ajan, vaikket ole kotona. Uskon, että tulipaloriski on aika mitätön. Tuo mun lamppu oli aikamoinen poikkeus. Ei mulla koskaan ennen ole lamppu syttynyt palamaan. Tuskin muillakaan?

Sitten on se särkymis/vuotamisriski. Se on kyllä todellinen, moni tuntee varmaan jonkun akvaristin, jonka akvaario on vuotanut. On tärkeää, että sen on tehnyt joku oikeasti ammattitaitoinen tai että se on arvostettua merkkiä. Yhdellä kaverillani aika iso akvaario vuosi tyhjäksi poissa ollessa, mutta se oli "kaverin tekemä". Akvaario pitää olla täsmälleen vaakasuorassa ja sen alla styroksia tms tasaamassa epätasaisuuksia, muuten yksi pikkuinen hiekanjyvä saattaa räjäyttää sen. Jos on ulkosuodatin, voi siellä myös tapahtua jotain ikävää: letkun liitos tai suodattimen kansi vuotaa, jolloin suodatin pahimmillaan pumppaa koko akvaarion vesimäärän lattialle. Tähän kannattaa tehdä sellainen varmisus, että imuputkeen porataan 2mm reikä vähän pinnan alapuolelle; tällöin suodatin pumppaa vettä vain reikään asti, sitten alkaa tulla ilmaa. Jotkut ovat sitä mieltä, että reikä sotkee vedenkierron, mutta voin testien jälkeen sanoa, että vaikutus on minimaalinen. Kaikki tiivisteet pitää voidella vaseliinilla, laittaa huolellisesti paikoilleen ja tarkistaa suodattimen puhdistuksen yhteydessä; jos ottaa varman päälle, voi ne vaihtaa silloin tällöin.

Sellainenkin pitää ottaa huomioon, että jos on kauan poissa kotoa, ei akvaario ehkä tule toimeen yksin. Ruokinta onnistuu automaatilla (mielellään Rondomatic, jossa jokaiselle ruokintakerralle oma lokero), mutta kalatiheydestä riippuen joskus pitää vaihtaa vettä jne.

Muut varmaan jatkavat tästä. Ehkä olin liian negatiivinen - hyvin harvinaista vuotaminen/särkyminen on.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

En ole mitenkään sähköpuolen ammattilainen, juu en, mutta itse akvan sähkölaitteet eivät ole sen pahemmin tulipaloherkkiä tai palojen aiheuttajia, kuin vaikka pakastin ja jääkaappi, nekin on siellä itsestään päällä poissaollessa. Itseasiassa eniten tulipaloja aiheuttaa kuulemma vanhat pesukoneet, kertoi eräs palomestari Treelta.

Tietysti täytyy sähköjen kanssa miettiä sitten aina se, että siinä ollaan myös veden kanssa tekemisissä. Nykyiset ledvalot kaikin puolin turvallisemmat kuin mennä vuoden Giantin T8 putkivalaisimet, enemmän tämäkin pointti tuon veden kanssa läträtessä. Jatkoroikat on hyvä saada suojaan niin, että jos sattuu vettä roiskahtamaan, käteviä muovisuojakoteloita saa ainakin Clas Ohlssonilta (tai ainakin sai).

Koskaan en ole kuullut, että kenelläkään olisi akvasta lähtenyt tulipaloa. Akvojen rikkoutumisia sattuu jonkun verran, siksi on hyvä ottaa kotivakuutukseen erikseen vakuutus akvaariovahingolle. Ja ta-va-ta se vakuutuspapru niin tarkasti ja tentata palvelija myös, että siellä on nimenomaan mainittu se, että jos vedet läsähtää lattialle, oli allas vanha tai uusi, menee remonttiin lattiat ja huonekalut, mitkä ikinä, että ne todellakin kor-va-taan. Ihan ihme porsaanreijistä kuullut, miten vakuutusyhtiöt kikkailee itsensä korvauksista ulos.

Kannattaa ottaa vahvasta lasista tehty allas. Muinoiset, paljon käytetyt Giantin altaat tehtiin todellakin kunnon lasista. Itselläni on 1 kpl 600l, 1 kpl 60l ja 1 kpl 40l. Kaksi ensimmäistä on Giantin, pienemmässäkin lasi verrattavissa rahakuljetusauton panssarilasiin tuon pienimmän altaan lasin kanssa. Se on joku pilipali Fish joku, en nyt muista, mutta sen kanssa pelottaa pelkästään jo lasien raappaus, ettei halkea. Eroa on altaalla ja altaalla.

Kyllä minä kaikin puolin pidän akvahommia turvallisina, kunhan muistaa että vesi ja sähkölaitteet, jotka ei veteen kuulu, ovat vähän huono yhdistelmä. Eli ei esim. kannata pudottaa lamppua akvaarioon, niin kuin minä joskus :roll: . Onneksi meillä on niin ylisupermegaherkkä vikavirtakytkin, että tässä talossa ei voi saada sähköiskua :D .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No ei ole totta. Täällähän on KR samaan aikaan ja ihan samoilla asioilla :D . Kerkesit vähän ennen.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Pouko & KR - aqua-webin uusi voimakaksikko ;)

Pouko puhuu täyttä asiaa. Lisäisin vielä sen, kun tenttaat vakuutustanttaa, että sen vakuutuksen pitää korvata myös alakerran asunnon vesivahingot ja kiinteistön omistajan vahingot. Jos asut kerrostalossa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jep, UGH! :twisted:

Ja just kun kerkesin ledejä kehua turvallisiksi, luin että sulla roihahti.... mutta joo, on hyvä olla kapineitten akvakäyttöön tarkoitettuja [;)] . Mites tuo sun led-tarina päättyi?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Liekit sammu itsestään muutaman sekunnin jälkeen. Akka ja poika sattu olemaan samassa huoneessa ja todistivat tapahtuman. Lamppu oli sitten entinen. Vein liikkeeseen ja sain ilmaseks uuden tilalle. Joku voi sanoa, että olen uhkarohkea, kun laitoin samanlaisen valaisimen palaneen tilalle, mutta luulen tosiaan, että se oli vain viallinen yksilö, joka oli jo oireillut aiemmin. Vieressä on toinen samanlainen pelittänyt moitteetta.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko akvaario paloturvallisuusriski?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Mutta tässä meidän tuli nyt ehkä lueteltua niitä vähemmistöön kuuluvia, negatiivisia puolia. Jos ajatellaan kuitenkin sitten niin, että täälläkin on (on ollut [;)] ) akvaristeja, jotka ovat vuosikymmenet häärineet harrastuksen parissa, itsekkin liki 20 vuotta, parhaimmillaan pönttöjä pyörinyt 14 kpl, ja en kertaakaan muista lukeneeni, että kenelläkään olisi ollut tulipaloa, joka on akvasta tai sen tarpeistosta lähtöisin, niin kyllä se on yhtä turvallista pitää kuin pakastin ja se jääkaappi.

Ensimmäiset, aivan järkyttävät akvaarioni, minulla on ollut kun olen ollut 2., 3. ja 4. luokkalainen, eli vähän mammuttien sukupuuttoon kuolemisen jälkeen. Ja eipä ole tekniikassa tuolloin ollut kehumista, sen paremmin kuin ensimmäisessä akvassa, joka oli muovilaatikko, toinen ihan hirveä rauta+lasiviritelmä. Alakerran poikien "iha itte tekemä", ja no fire, no water.

Vertailun vuoksi kerron vielä, että yksi kesä lähdettiin mökille 2 viikoksi. Sillä välin oli meidän yksi öljypatteri jostakin syystä heittänyt kipinän, ja aivan sängyn viereen 8O , paukauttanut vikavirrat päälle, joka tarkoittaa että talossa kaikki sähköt menee pois päältä. Näky ei ollut kaunis, kun mm. yksi täyskorkea pakastin oli valuttanut vedet puolukkalitkuineen, jotka oli rasioiden puutteessa pakattu pusseihin, lattialle ja tietysti pitkin pakastinta. Patteri oli jäänyt jostakin huolimattomuudesta johtuen päälle, irrotetaan kyllä kaikki mahdolliset johdot aina ennen lähtöä.

Toinen läheltä piti tilanne oli ihan sytkäristä lähtöisin. Istuttiin ruokapöydässä, vieressä eteisestä alkoi kuulua outoa kovaäänistä suhinaa ja sellainen valonvälke hohteli lähimpään seinään. Syöksähdän katsomaan, niin sytkäri posautti jotenkin kaasut pihalle, sitä en tajua vieläkään, mistä se kipinän sai, sini-valkoinen liekki suhisi puulipaston päällä. Nappasin tumppulaatikosta nahkahanskan ja heitin nopeesti takaovesta pihalle. Sen jälkeen ollut sytkäreiden kanssa vähän vainoharhainen ja ne pidetään alustalla, joka ei syty. Ja mieluummin tikut käytössä.

Jotta niin kuin sanotaan, ei vahinko tule kello kaulassa. Meidän HannuHanhet on ehkä käytetty tässä elämässä jo loppuun, mutta ne ei liittyneet akvaarioihin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”