Aasiateemainen rapula

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suvikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:40, 13.12.2019
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja suvikki »

Hei kaikki! Suunnitteilla on palata usean vuoden tauon jälkeen taas akvaarioharratuksen pariin. Edellisistä neljästä akvaariosta tämä on pieni harppaus alaspäin, mutta jostakin se on taas aloitettava. :mrgreen:

Tarkoituksena olisi hankkia pienehkö allas, noin 60-litrainen. Aasiateemainen pikkuakvaario tulisi pääasiassa sukarapulaksi, mutta rapujen kaveriksi on ajatuksena hankkia ainakin helmiseeprakalaparvi. Jos tulee mieleen pienessä altaassa viihtyvää ja sukarapujen kanssa toimeentulevaa Aasiasta lähtöisin olevaa pohjaelämää, saa ehdottaa! :)

Asun Turussa, jossa vesijohtovesi on pH:ltaan 8-8,5. Tiedän tämän olevan ravuille turhan emäksistä; kuinka haastavaa (tai tehokasta) veden pH:n säätely on siihen tarkoitetuilla tuotteilla (esim. Waterlife 6.5 buffer)?

Sitten tekniikkaan: suositelkaahan suodatinta ja ilmapumppua tämänkaltaiseen altaaseen. Toiveissa on mahdollisimman huomaamaton mutta tehokas combo.

Myönnän, että tiedot ja taidot ovat päässeet vuosien mittaan ruostumaan - neuvoja ja ehdotuksia saa antaa, ne otetaan ilomielin vastaan. :)
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Pohjalle vaikka ruskoharoja tai siaminpiikkisilmiä? (60l piikkisilmien minimi, ja tietysti silloin myös pitkänmallinen allas, ei kuutio, seeprat ilahtuvat myös. Laita akvaariolitroja muutama lisää niin saat jo enemmän liikkumatilaa kalastoon. :D )

Catappalehdet... mitäpä jos laitat niitä, ne ovat koristeellisia, hyväksi kalojen terveydelle ja vedelle, ravut tykkää ja lopulta on ravuille ruokaa, sekä laskee ph:ta. Saa myös uutteena. Ja turveuute tietysti löytyy myös, tiesitkin varmasti jo sen. Helmiseeprat ei kestä tuollaisia ph-arvoja ollenkaan vaikka jotkut ravut vielä menisikin (selviäisi). Ruskoharat ja piikkisilmätkin tarvitsevat ainakin 7:n pintaan (7.2-7.4). Pidä intianmantelipuunlehtiä pohjalla ja vedenvaihdoissa lisäät tarvittavan määrän uutetta. Määrät tulee tutuiksi kun hoidot rutinoituu, en näe sitä mitenkään haastavana tai vaikeana.

Kiva että olet löytänyt mieluisan pulikoimisen uudelleen :D .
Viimeksi muokannut toukopouko, 21:48, 14.12.2019. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vain pieni lisäys Poukon vastauseen, että Turun vesijohtovesi on hyvin pehmeää, joten akvaariossa pH tulee laskemaan joka tapauksessa myös ilman Catappaa tai turvetta. Mutta varmaan lehdistä on hyötyä joka tapauksessa.
suvikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:40, 13.12.2019
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja suvikki »

Kiitos vastauksistanne!

Akvaarion koko on vielä auki, mutta tämän hetkisen asunnon tilanpuutteen vuoksi allas ei voi olla kovin suuri. Suunnitelmissa koko pyörii 60-70 litran välillä. Mahdollisuuksien mukaan tuleva allas olisi malliltaan mahdollisimman pitkä. Ehdottamanne piikkisilmät ovat itse asiassa olleet toiveissakin. :)

Turveuute on tuttu, mutta oli päässyt akvaariotauon aikana unohtumaan kokonaan! Kiitos siis muistutuksesta! :mrgreen: Catappa-lehdet ovat vielä muistissa ja ostoslistallakin.

Onko teillä (tai jollakulla muulla) antaa neuvoja erityisesti suodattimen valintaan? Näissä asioissa olen täysin kujalla, sillä vanhoissa akvaarioissa on käytetty isäni rakentamia mattosuodattimia, jollaista tulevaan akvaarioon tuskin tulee. Katsoin, että sukarapualtaaseen suositellaan esimerkiksi AquaEl Pat Mini -suodatinta (400 l/h): onko siinä riittävästi tehoja tai onko tuo ostoksena ylipäätään kannattava? Toinen, jota olen hiukan silmäillyt on AquaEl Turbo Filter, joka kierrättää vettä 500l/h - onko tämä jo turhan tehokas?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Mielelläni auttaisin jos olisi tietoa. Näkyy nyt vain olevan niin, että nämä kunnon vanhat Eheimin pick-upit ja ballit (joita tuon kokoisissa olen käyttänyt), on tehty ikuisiksi, joten uusista ei mitään tietoa [;)] . Toivottavasti joku muu osaa auttaa
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hää varmaan tarvii neuvoa etenkin suodattimen tarvittavaan tehoon. Itse en oikein osaa auttaa, kun minulla ei ole koskaan ollut ravun rapua. Merkit eivät kovin paljon eroa toisistaan. AquaEl:iä pidetään hyvänä merkkinä.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja doradi »

Sukisten kanssa on tärkeintä, että eivät päädy suodattimeen. Toisekseen tietysti olisi tärkeää että vedenlaatu pysyy tasaisena, joten pari suodatinta joiden patruunat putsaa vuorotellen, on aika optimaalinen ratkaisu.

Sera F400 on ihan jees johonkin 70 litraan asti, ja tuo Seran F-sarja on muutenkin yksi parhaita sukisten kanssa, isompaakin kuin nelisatasta voisi harkita. Patruunoja saa vähän huonosti, mutta niitä on aika helppo askarrella mattosuodatinlevystä tms. Ja mattosuodatinhan on ihan paras sukisaltaassa :D Itelläni on kaikissa altaissa matot ja joitain sisäsuodattimia lisänä. Aquaball on sukisten kanssa suht okei, mutta suodatinta putsatessa tulee helposti poikasia mukana. Eivät päädy suodattimen sisään, mutta tuppaavat hengaamaan suodatinkorien sisällä patruunojen pinnalla. Aquaballista tulee pienessä altaassa kyllä aikamoinen puhuri. Tuosta AquaElistä en osaa sanoa, itelläni on muutama jotka on olleet sukisturvallisia ja jatkuvasti tukossa, mutta ei juuri tuota mallia.
suvikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:40, 13.12.2019
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja suvikki »

doradi kirjoitti:Sukisten kanssa on tärkeintä, että eivät päädy suodattimeen. Toisekseen tietysti olisi tärkeää että vedenlaatu pysyy tasaisena, joten pari suodatinta joiden patruunat putsaa vuorotellen, on aika optimaalinen ratkaisu.

Sera F400 on ihan jees johonkin 70 litraan asti, ja tuo Seran F-sarja on muutenkin yksi parhaita sukisten kanssa, isompaakin kuin nelisatasta voisi harkita. Patruunoja saa vähän huonosti, mutta niitä on aika helppo askarrella mattosuodatinlevystä tms. Ja mattosuodatinhan on ihan paras sukisaltaassa :D Itelläni on kaikissa altaissa matot ja joitain sisäsuodattimia lisänä. Aquaball on sukisten kanssa suht okei, mutta suodatinta putsatessa tulee helposti poikasia mukana. Eivät päädy suodattimen sisään, mutta tuppaavat hengaamaan suodatinkorien sisällä patruunojen pinnalla. Aquaballista tulee pienessä altaassa kyllä aikamoinen puhuri. Tuosta AquaElistä en osaa sanoa, itelläni on muutama jotka on olleet sukisturvallisia ja jatkuvasti tukossa, mutta ei juuri tuota mallia.
Kiitos vinkeistä! Mattosuodatin on tietysti varmaan juuri paras, kuten sanoitkin. Aiemmissa altaissa on ollut kaikissa mattosuodatin, joten täytyy katsoa jos saisin isäni innostumaan ja väsäämään uuteenkin altaaseen sellaisen. :) Suodatinasia jääköön vielä pohdinnan tasolle!
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Itselläni ei ole ollut AquaElin suodattimia, niin olen jäävi sanomaan niistä mitään, koska pelkkä virtauksen voima ei kerro riittävyydestä/toimivuudesta. Itse pidän tärkeänä rapujen kanssa juurikin tuota seikkaa, että olisi mahdollisimman turvallinen ja pitäisi ravut pois suodattimesta. Lisäksi pidän tärkeinä seikkoina puhalluksen suunnan kääntelyn mahdollisuutta sekä virtauksen voiman säätelyä +/-.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja mhm »

Aquaelin Pat Mini on hyvä suodatin, hiljainen kuin mikä. Mun 38-litrainen pyörii yhdellä ja 74-litrainen kahdella. Tuossa jäljemmässä oli Seran F-sarjalainen, mutta mä luulen sen olevan joku maanantaikappale, tai sitten mun korvat on tottuneet vielä hiljaisempaan ääneen. Ei tokikaan mikään äänekäs, mutta Pat Minit on hiljaisempia, tosin eivät yksinään riitä yhtä isoihin kokoihin.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Aasiateemainen rapula

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nonni, nyt taas poukomaista lätinää, mutten voi sille mitään, että aina kun luen tuon otsikon, siinä lukee "aasiateemainen krapula". Ehkäpä annan äänen siis sakelle... :twisted: :roll:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”