Käytetty akvaario ja sen kypsyttäminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piihana
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 11:33, 30.12.2019

Käytetty akvaario ja sen kypsyttäminen

Viesti Kirjoittaja Piihana »

Hei!

Uutuudenvihreänä akvaarioharrastelijana olen yrittänyt etsiä mm. täältä tietoa siihen, mikä on paras tapa toimia käytettynä ostetun akvaarion suhteen. Ostimme akvaarion sisuksineen, kuitenkin ilman kaloja, käytettynä. Kyseessä on 110 l allas (Juwel). Mukana on hiekat, koristeet, kasvit, kotilot (tämä lienee oma topicinsa, mutta ehkä joku voisi kommentoida tätäkin?), sisäsuodatin (Juwel) ja joku pienempi no-name-suodatin sekä ilmapumppu. Juwelin Bioflow Super -suodattimessa on 100 W lämmitin ja mukana tuli myös 50 W lisälämmitin. Osa suodattimien filttereistä pitää uusia.

Akvaario on ollut nyt tovin puolillaan vettä (en tiedä tarkkaa aikaa enkä mikä oli tilanne myyjän luona, puoliso hoiti hankinnan), joten pumput eivät ole olleet toiminnassa. Myös lämmitys on ollut poissa, mutta kasvit (ja kotilot) ovat hengissä. Akvaariossa on ollut yli +20 C. Tarkoitus olisi nyt käynnistellä akvaarion toimintaa, mutta kalat tulevat vasta, kun olen varma, että akvaario on niille "turvallinen".

Kysymys kuuluu, että koska suodattimet eivät ole olleet käytössä vähään aikaan, niin miten toimin kypsyttäminsen suhteen? Miten suodattimien uusiminen vaikuttaa käynnistykseen? Onko se edelleen tarpeen? Voiko sen tehdä, kun kasvit ovat paikoillaan? Vai puhdistanko koko akvaarion ja aloitan alusta? Miten kasvit saa pysymään hengissä, jos niitä ei voi olla kypsytysvaiheessa? Ja miten tulisi puhdistaa hiekat ja kasvit ennen uudelleenkäyttöä?

Vinkkejä ja suosituksia otetaan siis kernaasti vastaan! Kiitos jo etukäteen!
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Käytetty akvaario ja sen kypsyttäminen

Viesti Kirjoittaja GTX »

Mun mielestä tuossa ei tarvitse kummoisia juttuja tehdä.

1. Pese nykyiset suodatinmateriaalit/patruunat, uusi tarvittaessa.
2. Akvaario täyteen vettä. Muista vedenparannusaine (Tetra AquaSafe, JBL Biotopol, Sera Aquatan, Seachem Prime tai joku vastaava).
3. Käynnistä suodattimet ja lämmittimet.
4. Lisää veteen Prodibio Bio Digest bakteeriampulleja, niin voit laittaa muutaman kalan jo seuraavana päivänä.
5. Hankit lisää kaloja vähän kerrallaan parin viikon välein.

Olemassa olevat kasvit voivat olla akvaariossa koko ajan ja lisääkin voit laittaa missä vaiheessa vain. Sulla on se hyvä tilanne, että jonkun verran vanhaa bakteerikantaa on siirtynyt hiekan ja kasvien mukana.

Prodibio Bio Digest bakteeriampullit ovat kätevä tapa käynnistää akvaario, jos ei välttämättä halua tehdä pitkän kaavan mukaan esim multaympillä. Olen käynnistänyt useita akvaarioita Bio Digestillä ja aina on toiminut. Sen verran vaan pitää malttaa, että lisää kalojen määrää vähän kerrallaan, kuten aina uutta bakteerikantaa käynnistettäessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”