Kalastoa 360l akvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Kalastoa 360l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Kun saan akvaarion kypsytettyä ja laitettua kuntoon, niin sittenhän olisi ihanien kalojen vuoro.
Itse olen miettiny ja pähkäillyt mitä kaloja sinne laittaisin.
Yksi varma asukki on, rengasripsimonnin. (tulee akvaarion mukana, mutta muuttaa väliaikaisesti pienempään altaaseen)

Haluaisin akvaarioon jonkun keskikokoisen/ison pariskunta kalalajin. Ehotuksia? Sellainen pariskunta joka pystyisi olemaan seura akvaariossa.
Ja sen pohjalta sitten valita loput kalat akvaarioon.

Tai toinen vaihtoehto että altaassa on iso näyttävä parvi, muutenkin tykkäisin isoista ja näyttävistä kaloista, mitkä ovat sopivat 360l altaaseen.

Pohjalle olen miettinyt haarniskamonneja, pärjääkö hyvin seura akvaariossa?

Netistä olen parhaani mukaan yrittänyt etsiä eri kala lajeja ja niiden tietoa,mutta nihkeessä tuntuu olevan suomenkielellä olevat tiedot. Eikä tuo englanti oo mikään vahvuus laji + nyt kun on tämä korona, niin ei pääse kirjastosta lainaamaan kala oppaita.
Havuja p*rkele!!!
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Kalastoa 360l akvaarioon NEW

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Herätellääs tätä uudelleen, eli nyt oon jo listannut itselleni kala lajit,
mitkä haluaisin tuohon pyttyyn laittaa.
Itse olen katsonut että vesiarvot ja lämpötilat sopivat yhteen, toinen juttu on sitten miten kalat tulevat toimeen..
Eli tässä ois listaa, ja sanokaa toki tuleeko liian paljon asukasta tähän pyttyyn.

Pintakalaksi:
-Siniseeprakala tai normiseeprakala (Riippuu saanko tuota isompaa lemmikkiliikeestä) noin 8-10kpl

Keskiosaan:
-Kirsikkatetra 10-15 kpl
-Lehtikala 2kpl (Pariskunta) tai Helmirihmakala 2 kpl tai haaremi

Pohjalle:
-Piikkisilmä tai verkkonuoliainen 6-8kpl (En ole varma voivatko nämä olla samassa altaassa)
-Haarniskamonni tai panssarimonni 3kpl (Riittäkö tämä?)
-Joku levää syövä monni tai leväbarbi
Havuja p*rkele!!!
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Kalastoa 360l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Ääh, uhnohtu mainita,
että altaaseen tulee vanha rengasripsimonni.
On nyt väliaisesti pienemmässä altaassa.
Havuja p*rkele!!!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kalastoa 360l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minusta kalasto menee vielä noin, mutta on jo ylärajoilla. Ja ei heti kaikkia kerralla, vaan ensin vain osa kaloista, ja myöhemmin lisää.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Kalastoa 360l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

kr70 kirjoitti:Minusta kalasto menee vielä noin, mutta on jo ylärajoilla. Ja ei heti kaikkia kerralla, vaan ensin vain osa kaloista, ja myöhemmin lisää.
Okey, sit suosiolla jätän pois piikkisilmät ja nuoliaiset.
Ja toki tiedän että pikku hiljaa tuodaan akvaan kalastoa :)

Mietin vain onko leväbarbi tehokkaampi putsari kuin joku imumonni? Vai mikä olisi hyvä kala putsaamaan akvaarion pohjaa ja levää?
Havuja p*rkele!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”