Tetra safestart ja hirvensarvisuola

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Tetra safestart ja hirvensarvisuola

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Jooh, tiedän että tästä on miljoona eri keskustelua,
Mutta selaisin niitä läpi, mutta en saanut itselle sieltä vastausta.

Eli ostin tässä 240l akvan, ja tarkoituksena kypsyttää se tuolla tetran safestartilla. Mulle vaan jäi nyt epäselväksi kuinka paljon laitan tuota hirvessarvisuolaa? (matikka ei ole mun vahvuus)

Ja jos oikein ymmärsin tuota hirvensuolaa laitetaan joka päivä, bakuille ruuaksi. Ja mittaillaan N02 ja N03 arvoja.
Mikä on oikea määrä nitriitti ja nitraatti kun allas on kypsytetty?

Altaaseen voi laittaa hiekan ja koriste esineet valmiiksi, mutta kasvit vasta noin viikon päästä?
Kalat sitten vasta kun allas on kypsytetty :)

Enää itse en muista tuota kalatonta kypsyttämistä, siitä on aikaa melkein 10 vuotta, olen vain aina ottanut valmiina olevan altaan, missä on kaikki valmiina. Mutta nyt ostin pitkästä aikaa tyhjän altaan :mrgreen:
Havuja p*rkele!!!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tetra safestart ja hirvensarvisuola

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en ole koskaan käyttänyt hirvensarvea. Mutta voit kyllä laittaa heti pienen määrän kaloja, jos laitat safestarttia. Jos safestartin bakut on hengissä, nitriitti ei nouse, koska akvaario on tavallaan jo kypsä (eli siellä on tarpeellisiä bakuja). Jos laitat kaloja, ei pidä laittaa hirvensarvea. Kasvit voi joka tapauksessa laittaa heti.

Jos laitat safestarttia ja hirvensarvea ja odotat nitriittipiikkiä, niin saat odottaa niin kauan kunnes suodatin joskus tukkeutuu (ja silloinkin saattaa akvaarion muilla pinnoilla olla tarpeeksi bakuja). Nitriittipiikkiä ja sen häviämistä pitää odottaa, jos EI laita bakuja.

Sullahan on niitä muita akvaarioita, joten vaihtoehto safestartille on suodatinmateriaalin (ja mahdollisesti myös pieni määrä pohjamateriaalia) siirto toimivasta suodattimesta uuden akvaarion suodattimeen. Näin voi akvaario käynnistyä jopa varmemmin.

Sulla on muuten vauhdikkaasti uudelleenkäynnistynyt tää harrastus: eihän oo kauan aikaa, kun olit hommaamassa ekaa akvaariota. Ja nyt taitaa olla litroja yhteensä jo tuhatkunta...
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Tetra safestart ja hirvensarvisuola

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Okey, thanks, pitää tehä siis noin :mrgreen:

Jooh, kun sain ostettua puolison kanssa nyt ihan oman mökin, jossa yksi huone on pyhitetty mun akvaarioille. Nii sinne vielä mahtuu. Hävitän kyllä pois pienimmän akvan pois.

Ja eii, ei oo tuhat litraa täyttyny, ainakaan vielä 8-)
Havuja p*rkele!!!
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Tetra safestart ja hirvensarvisuola

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Onnea akvaariohuoneesta! :mrgreen:
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Tetra safestart ja hirvensarvisuola

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

SiriusAng kirjoitti:Onnea akvaariohuoneesta! :mrgreen:

Ehe, kiitoksia :mrgreen:
Havuja p*rkele!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”