Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lauraqua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 17:01, 14.10.2020

Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja Lauraqua »

Hei,
Olisiko vinkkejä aloittelijalle? Ajatuksissa hankkia Aquael 105l. Olen tykästynyt piikkisilmiin, joille tulee melko lämmin ja pehmeä vesi. Lisäksi harkitsen taistelukala naarasta, jos keksin minkä parvikalan seuraan hän ja piikit mahtuisivat. Kiilakyljet, mustaneontetrat ..niitä olen nähnyt suositeltavan taiston seuraan. Entäpä punapäätetrat, onko liian vilkkaita? Tai mitä sanotte keisaritetroista tai kirjomonnisista? Voiko piikkisilmien kanssa pitää muita pohjakaloja? Kiitos ehdotuksista!
-L
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Hei ja tervetuloa harrastuksen pariin! Piikkisilmät ovat myös oma kestosuosikkini ja niiden hiekan kaivelua on tosi kiva seurailla. Viihtyessään ne ovat myös tosi paljon esillä ja käyttävät koko altaan hyödykseen. Vesiarvojen puolesta niiden kaveriksi löytyy paljon vaihtoehtoja. Periaatteessa kaikki lajit jotka hyötyvät humuspitoisesta vedestä ja eivät ole liian aggressiivisia sopivat niiden kanssa. Tiiviit kansilasit/kansi ja hieno hiekan kannattaa niille myös hankkia. :)

Noihin muihin kysymyksiin vastaaminen onkin sitten hieman haastavampaa. Riippuu paljon siitä, miten ison parven haluat piikisilmiä? Itse ottaisin alkuun enemmin 6-10 pyrstön parven piikkisilmiä (viihtyvät parhaiten isossa porukassa). Piikkisilmät ovat tosi vilkkaita kaloja, joten osa rauhallisimmista saattaa jäädä niiden seurassa ilman kaipaamaansa ruokaa/rauhaa. Mutta mä olisin silti valmis kokeilemaan pientä rihmakalaa tai taistelukalaa niiden seuraan. Toisaalta harkitsemasi parvikala voi olla varmempi vaihtoehto. Taistelukalat myös kaipaavat lämmintä heikosti virtaavaa vettä, joten ne rajaavat porukasta eniten kämppiksiä pois. Mutta piikkisilmien kaveriksi tosiaan käy suurinosa noista katselemistasi parvikaloista ja pohjakaloista.

Käytännössä pääset helpoimmalla hoidon kanssa jos altaassa on väljää (nitraatti ei nouse silloin niin nopeasti). Kaupoissa myytävät kalat ovat myös melkein aina poikasia, joten alkuun allas voi näyttää tosi tyhjältä ennenkuin kalat kasvavat aikuisiksi. Toisaalta mikään ei estä vaihtamasta isompaan altaaseen myöhemminkin. Itsellänikin lyijärin paksuisena saapuneet mutakalat asuivat ensin 200l ja muuttivat muuton yhteydessä 600l altaaseen (nykyisin muistuttavat siis pitkähköä bratwurstia). :)
Lauraqua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 17:01, 14.10.2020

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja Lauraqua »

Kiitos vastauksesta :)!

Akvaario on nyt hankittu, mutta vielä kestää ennen kun pääsen oikeasti sitä rakentelemaan. Mutta sillä aikaa voi ahmia kaikenlasta tietoa :D..

Eläinkaupan myyjä varoitteli, ettei piikkejä juuri koskaan nää, mutta olen ymmärtänyt, että se on olosuhteista kiinni. Ja joo useampi oli ajatuksissa, paljon kasveja ja jotain runkoja tms. :)

Hunajarihmakala voisi olla vaihtoehto taistolle, niin voisi vähän laskea lämpötilaa. Yksi pariskunta 100l?
Onko muuten totta, että kirsikkabarbejakin voi pitää pariskuntana, jos koko parvi ei mahdu?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hunajarihmakaloja ei pitäisi ottaa kovin vilkkaiden kalojen seuraan. Hunajat ovat rauhallisia ja hitaita kaloja, jotka sopivat parhaiten lajiakvaarioon tai muiden rauhallisten kalojen kanssa. Liian nopeat kalat ehtivät syödä kaiken ruoan, kun hunaja vielä miettii, onko tuo ruokaa ylipäätään. Jotkut barbit näykkivät lisäksi rihmakalojen rihmoja. Tiikeribarbi on pahin, kirsikkabarbeista en tiedä. Pohjakalat voivat toki olla vilkkaitakin, koska hunajat viihtyvät lähempänä pintaa. 100 litraan voi ottaa kaksikin hunajapariskuntaa, jos ovat sopivassa seurassa.
Lauraqua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 17:01, 14.10.2020

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja Lauraqua »

Ok, kiitos kommentista! Pohdittavaa riittää.. :D

Minulla on sellainen käsitys, että kirsikkabarbit olisivat monia muita barbeja säyseämpää porukkaa, mutta ei toki ole vielä omaa kokemusta tästä, täytyy varmistaa että tulee sopivat seuralaiset, mikä loppuyhdistelmä sitten onkaan.

Tällä hetkellä pähkäilen, että jos laittaa paljon kasveja, pitäisikö kasveille laittaa pohjaravinteet massana hiekan alle, vai pöllyttääkö piikit tai siivous sen ravinnehiekan vaan ylös?
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Hyviä kysymyksiä ja pohdintoja! Itselläni kirsikat oli poikkeuksellisen äkäisiä, mutta olen käsittänyt, että normaalisti ne olisi säyseämpiä. Mutta niissäkin tosiaan voi siis olla näykkiväisiä ja jahtailevia yksilöitä jos huono tuuri käy. x) Mut mäpäs tuumaan jos mieleen muistuisi joku samannäköinen, mutta rauhallisempi persoonallisuus. :mrgreen:

Edit: Mitä tuumaat rasboroista? Esim. Boraras merah? Voi olla ettei ole myyntialtaissa ihan joka päivä, mutta useimmat liikkeet tilaavat tukusta mielellään. Lajista riippuen menee parista viikosta parin kuukauteen yleensä saapua. Toinen vaihtari on pyytää tukkulista myyjältä ja kurkata löytyykö sitä kautta jotain kivaa. nim.merk. mutakalansa tilannut ja Channa andraot heräteostoksena altaasta. :mrgreen:

Mulla itselläni mutakalat veivasivat kaikki ravinnepallerot ylös hiekasta ja myös kasvit.. mutta piikkisilmät eivät käsittääkseni ole yhtä pahoja maansiirtokoneita. Joten jos laitat kantoja tms ravinnepallojen eteen hiekkaan, niin saat todennäköisesti ohjattua kaivelua toisaalle. Itse ajattelin seuraavaksi kokeilla istuttaa ruukkuun pari vesikasvia (ravinnepallojen kanssa) ja katsoa miten käy. Odotus ei ole korkealla, koska nuo repii huvikseen kasveja, mutta esim. piikkisilmien kanssa ruukutus viimeistään varmaan takaisi kasvurauhan kasveille. Osa on tehnyt ruukkujen avulla myös hienoja penkereitä altaisiin (mutta se on toki pois tilavuudesta). :)

Edit2: Ja oon samassa käsityksessä sun kanssa piikeistä eli piikkisilmät piiloutuu herkästi ahdistuneina. Monesti niitä pidetään liian pienissä parvissa, jolloin ne on arkoja ja luumuilevat jemmassa. Vaihtoehtoisesti allas-seura on liian dominoivaa tms. Mutakalojen kohdalla oon pari kertaa kuullut saman väitteen. Voi toki olla eroja luonteissakin, mutta meilläkin harrastajalta tullut kaksikko oli paljon arempi kuin tuo kuusikko (syövät kädestä, tykkäävät kiehnätä ja natustella sormia). Kaksikkokin tosin reipastui nopsaan parvessa ja nykyisin tulee parven mukana moikkaamaan. :)
Lauraqua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 17:01, 14.10.2020

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja Lauraqua »

Kiitos vinkeistä! :)

En muista mistä luin, mutta joku oli laittanut kasvien juuret ja hiekkaa sukkahousunyyttiin :D Tuollainen ruukkupenger voisi olla hieno, mutta ehkä 100l liian tilaa vievä ..mutta saa nähdä mihin tässä innostuu :) Pari karahkaa on likoamassa, jos niillä saisi nyt alkuun maisemaa ja lymypaikkoja piikeille.

Täytyy ehkä katella noita rasboroitakin vielä, vaikka tykkään kirsikoista tällä hetkellä enemmän, jopa naaraiden väreistä :) , pelkät koiraat olis liian punaisia mun makuun..

Siis noi mutakalathan kuulostaa varsinaisilta veitikoilta :D !
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Joo ei niiden kanssa ainakaan tylsää tule. :mrgreen:

Ja laita ihmeessä kuvia, kun saat projektin etenemään. Monella on myös tuolla päiväkirjaosiossa altaan kehityskaari kirjattuna muistiin. Itse tosin en oo kauheasti sinne muistanut kirjoitella.. Ja kirsikat on tosi nättejä kavereita ja jos ei muuten niitä tuu hankittua, niin yksi vaihtoehto on toki hankkia toinen allas. nim.merk. yksi allas pelkästään sukaravuilla/kotiloilla (mutakalojen lempiruokia). x)
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Kaloja piikkisilmien kavereiksi? 100l

Viesti Kirjoittaja doradi »

Piikkarifanina ja kasviharrastajana voisin piikkisilmien kaivelusta sanoa, että itelläni ei ole ollut siitä mitään kiusaa, enkä usko että välttämättä on yleensäkään. 180-litraisessa runsaskasvisessa laarissa on ollut parhaillaan muistaakseni 16 piikkisilmää. Sielä on iso kanto, jonka alla niillä on hyvin tilaa, ja sielä ne pääasiassa hengaavatkin kannon kieppeillä. Eli kannot on piikkareille tosi sopivaa sisustusta. Toinen missä viihtyvät, on sammaleinen 3D-tausta, jossa on paljon kolosia ja hyllyjä aika korkeallakin pohjasta, kun siiitä alkaa karsia sammalia niin yleensä muutaman piikkarin kanssa säikähdetään molemmat yhtä pahasti. Altaan pohjalla on hyvin hienoa hiekkaa (ns. hiekkalaatikkohiekkaa) viitisen senttiä, ja näyttää, että ylin sentti tai korkeintaan kaksi siitä pöllytetään ajoittain joistakin kohdista, mutta eivät ne juuri sen syvemmälle sukeltele. Myöskään semmosia alueita pohjasta, missä on tiuhassa esim. melalehden juuria, eivät pahemmin kaivele. Tuntuu ylipäätään, että kun kasvi vaan saa alkuotteen hiekasta ja muutaman juuren sinne, niin piikkisilmät ei sitä enää häiriköi. Voi olla että riittävät piilopaikat ja turvallinen olo hillitsee kaivuhommia? Piikkarit tosiaan tykkää, että piiloja pitää olla, mutta kyllä niistä jokunen näkyvilläkin on jatkuvasti, kun tuon kokoisessa altaassa on 10+ raitapaitaa.

Pohjaravinteet kanankakkapuikkoja myöten on saaneet olla noilta ihan rauhassa, kun puikot työntää suoraan kasvin alle (luulen että tiheä juuristo suojaa kaivelulta) ja tietysti myös riittävän syvälle. Kanankakkapuikot on ylipäätään ikävän alttiita kaikkien pohjakalojen kaivelulle, niissä on selvästi jotain paljon kiinnostavampaa kuin savipalloissa tms.. mutta tietysti on suositeltavampaa käyttää akvaarioon tarkoitettuja pohjalannoitteita :mrgreen: En siis suosittele kanankakkapuikkoja aloittelevalle akvaristille, vaan ne on hyvä esimerkki tavarasta, jota kalat tuppaa kaivella pohjasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”