Pinnan hyppelijät

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pinnan hyppelijät

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

kr70 kirjoitti: 22:47, 05.02.2021 Meillä tulee aviokriisi, jos minun vuoksi nurkissa alkaa pyöriä minikokoisia hyönteisiä. Saattaako ne esim karata huonekasveihin?
:mrgreen: Viisas mies on kaukaa viisas.
Ssartzukka kirjoitti: 10:17, 06.02.2021
toukopouko kirjoitti: 11:53, 28.01.2021

Mikähän se oli, Markku Varjon akvakirja, saattoi olla ensimmäinen tekele joskus -80 luvulla.
Jos tarkoitit Elävää Akvaariota, niin se tuntee pikkulimaskan (Lemna minor) ja ristilimaskan (Lemna trisulca). Mulla on vissiin kerran ollut hyppyhäntäisiä, sellaisia ihan minimini kokoisia "kirppuja", jotka hyppivät veden pinnalla. Oletan, että tulivat akvaariokaupasta kasvien mukana. Ostin jonkun kasvin, johon oli takertuneena pari lehdykkää salviniaa, jonka myös heitin akvaarioon. Muistaakseni näin ainakin kiilakylkien nappaavan niitä. Öttiäiset hävisivät sitten ajan kanssa itsekseen. Hävitin myös sen salvinian, ehkä sen myötä. Tästä on jo aikaa. Nyt on taas salviniaa, mutta ei hyppiksiä. Tämä nykyinen salvinia 1-2-Grow! purkista.
Ei tuo. Oli littanampi ja neliskanttinen. Elävä Akvaariokin on vuodelta -82 joten en tiedä, kumpi näistä mahtaa olla sitten vanhempi.

Tuo kuulostaa kovin perustarinalta, kuinka hyppikset saapuivat altaaseen. Salviniassa ne ovat tulleet ja salvinian mukana ilmeisesti hävisivätkin, tarkemmin sanottuna hävisivät kun ei ollut pintakasvillisuutta enää.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Ssartzukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 13:54, 22.02.2020
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Pinnan hyppelijät

Viesti Kirjoittaja Ssartzukka »

[/quote]

Ei tuo. Oli littanampi ja neliskanttinen.
[/quote]
Ahaa! Akvaariokalat? (Aquarienfische). Asiatarkistus M. Varjo, julkaisuvuosi -83. Neliskanttinen ja todella littana, kannessa lehtikalan kuva. Tuntee pistian ja riccian. Kirjan lopussa mielenkiintoinen Opi ymmärtämään kaloja -luku. Aihe, joka kiinnostaa erityisesti, että osaisi "lukea" kalojen käytöstä. Ehkä ajan kanssa :D ?
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Pinnan hyppelijät

Viesti Kirjoittaja doradi »

kr70 kirjoitti: 22:47, 05.02.2021 kysymys: Kuinka otat hyppikset viljelyksestä akvaarioon? Ja sama ruokinnan yhteydessä? Onnistuuko se ilman, että niitä karkaa joka paikkaan? Meillä tulee aviokriisi, jos minun vuoksi nurkissa alkaa pyöriä minikokoisia hyönteisiä. Saattaako ne esim karata huonekasveihin?
Joo ei, kyllä niitä toki voi karata. Aika monikin viljeltävä öttiäinen on suhtkoht kätevä livistämään. Itse olen luopunut siivettömistä hedelmäkärpäsistä osin tuosta syystä, koska piru vie ne on vikkeliä [}:)] Papupiilokkaita kun viljelin taannoin, niin pussitin kaikki ihmisruokapavut minigrippiin, just in case.. No niin isoja kaloja mulla ei enää olekaan, että niitä tarvisi kasvattaa. Nuo trooppiset hyppikset vaatii korkeaa ilmankosteutta joten itse olen todennut, ettei ne selviä kasvatuslootansa ja akvaarion ulkopuolella kovin kauaa, mutta kukkamulta ei varmaan olisi mahdoton. Kotirauhaa ei tosiaan kannata vaarantaa, ei ole yksi eikä viisi ihmistä joka tästä kyselee just samasta syystä, kun ötöjen hankintaa harkitsee [;)]

Niin ja, miten niitä otetaan purkista kaloille. Kaatamalla viljelyastian pohjalle reilusti vettä, otukset kelluu ja saa kaadettua veden mukana akvaarioon. Tai sitten astiassa voi pitää kukkakaupasta saatavan Oasis-sienen palaa ja ravistella siihen kiipineet hyppikset akvaan. Kyllä niitä tuossa yhteydessä voi hyvin hypellä karkuteillekin.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pinnan hyppelijät

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ssartzukka kirjoitti: 15:59, 06.02.2021
Ei tuo. Oli littanampi ja neliskanttinen.
[/quote]
Ahaa! Akvaariokalat? (Aquarienfische). Asiatarkistus M. Varjo, julkaisuvuosi -83. Neliskanttinen ja todella littana, kannessa lehtikalan kuva. Tuntee pistian ja riccian. Kirjan lopussa mielenkiintoinen Opi ymmärtämään kaloja -luku. Aihe, joka kiinnostaa erityisesti, että osaisi "lukea" kalojen käytöstä. Ehkä ajan kanssa :D ?
[/quote]

Juuri tuo. Muistaakseni samassa kirjassa sai maistiaisen Markun huumorista, missä kirjoitti (liittyen Kr:n hyppisostoaikeisiin ja aviokriisiin) akvaarionhoitorutiineista. Kehotti mm. ihan vain välttääkseen turhia välikohtauksia asuinkumppanin kanssa, asettamaan aina pyyhkeen lattialle ennen kuin aloittaa lotraamisen. Aina roiskuneeseen veteen joku astuu ja tulee sanomista.... jotain tuonne päin. Sorry jos muistan väärin ja ei ollutkaan tämä kirja.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Pinnan hyppelijät

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Löysin vanhasta Datzista artikkelin hyppyhäntäisten viljelystä. Siellä sanotaan, että jotkin lajit erittävät pahanmakuista eritettä, joka on tarkoitettu petojen karkottamiseen. Eli tästä on epäilemättä kyse siinä, että kaikki lajit eivät kelpaa kaloille.

Youtubesta löysin videon, jossa hyppiksien viljelysubstraattina käytetään grillihiiliä.
https://www.youtube.com/watch?v=3qeeWjIXLPY

Olen edelleen kahden vaiheilla, otanko tuollaisia elukoita kotiin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”