Vesitestit; mitä ja miksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Onko kenelläkään kokemusta JBL Testlab -salkusta? Näyttää kätevältä.
http://www.aqua-shop-online.de/catalog/ ... 0-2in1.jpg
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja tuvu »

thank kirjoitti:Joo siis samasta asiasta puhutaan. :) http://www.petshop.fi/aquarium_accessor ... t_set.html
Näyttäisi siis olevan neljän eri testin setti. Nuo 5in1 tuotenimellä myytävät testit ainakin Tetralla ja Seralla niitä liuskatestejä.

Seralla nitriitin mittaamiseen tarvitaan kai kaksi eri litkua, josta johtuen testissä 5 pulloa.
Jakari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:21, 14.03.2010

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Jakari »

Tetran Nitriittitestin asteikko lähtee 0.3:sta, kuten monesti tässä ketjussa todettu. Onko teillä arvo "nolla" sitten lähes täysin väritön? Käsittääkseni 0.3 mg/l nitriitti on jo aika huono tilanne kaloille, ja hieman epävarmuus väreilee tuon Tetran testin kanssa.

Meillä on siis 105l käytettynä ostettu akvaario, jossa suodatin ja pohja on edellisen omistajan perua ja kypsytystä ilman kaloja näiden kanssa oli viikon verran. Samoin osa kasveista tuli mukana kaupassa. Nitraatti on siinä Tetran testin 12.5 mg/l kohdilla. Kypsyminen olisi voinut olla vieläkin pitempi, mutta moni viisaampi sanoi että vanhalla pohjalla viikko voisi olla jo riittävä. Nyt lähinnä kuitenkin huolettaa, että onko se nitriitti varmasti nollissa, kun tuo Tetran asteikon aloitus on tosiaan 0.3 mg/l. Jos mielenrauhani takia haluan vaihtaa vettä nyt vielä aluksi usein, niin voiko sitä vaihtaa liian usein? Olen vaihtanut 1/3 siten että 5ml aqua safea aina 10l ämpäriin, vettää hanasta ja altaaseen, kun olen ensin laponnut sen 1/3 osaa pois.

Myös Tetran KH testi on hieman epävarma ummikolle, kun se "sininen" on todella hailakan sinistä ja "keltainen" on vähän kanssa tulkintajuttuja että koska se on tarpeeksi keltaista ollakseen ok. Saan tuolla nyt yhden mittauksen kokemuksella KH:ksi 4-5. PH on 6.8.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Jakari kirjoitti:Tetran Nitriittitestin asteikko lähtee 0.3:sta, kuten monesti tässä ketjussa todettu. Onko teillä arvo "nolla" sitten lähes täysin väritön? Käsittääkseni 0.3 mg/l nitriitti on jo aika huono tilanne kaloille, ja hieman epävarmuus väreilee tuon Tetran testin kanssa.

Meillä on siis 105l käytettynä ostettu akvaario, jossa suodatin ja pohja on edellisen omistajan perua ja kypsytystä ilman kaloja näiden kanssa oli viikon verran. Samoin osa kasveista tuli mukana kaupassa. Nitraatti on siinä Tetran testin 12.5 mg/l kohdilla. Kypsyminen olisi voinut olla vieläkin pitempi, mutta moni viisaampi sanoi että vanhalla pohjalla viikko voisi olla jo riittävä. Nyt lähinnä kuitenkin huolettaa, että onko se nitriitti varmasti nollissa, kun tuo Tetran asteikon aloitus on tosiaan 0.3 mg/l. Jos mielenrauhani takia haluan vaihtaa vettä nyt vielä aluksi usein, niin voiko sitä vaihtaa liian usein? Olen vaihtanut 1/3 siten että 5ml aqua safea aina 10l ämpäriin, vettää hanasta ja altaaseen, kun olen ensin laponnut sen 1/3 osaa pois.

Myös Tetran KH testi on hieman epävarma ummikolle, kun se "sininen" on todella hailakan sinistä ja "keltainen" on vähän kanssa tulkintajuttuja että koska se on tarpeeksi keltaista ollakseen ok. Saan tuolla nyt yhden mittauksen kokemuksella KH:ksi 4-5. PH on 6.8.
Eikös Tetran nitriittitestissä mene asteikko <0,3 mg/l (vähemmän kuin 0,3) -> 0,3 mg/l -> 0,8 mg/l jne.
Eli jos väri kirkkaan/hailakan keltainen, nitriittiä ei ole mitattavaa määrää.
Jos olet epävarma väristä, niin testaa ja vertaa hanaveteen jossa ei ainakaan pitäisi nitriittiä olla.

KH-testin voit tehdä tuplamäärään vettä, jolloin puolitat saadun arvon. Esim. jos väri vaihtuu 8 tipan jälkeen, niin tulos on 4.

Muistathan aina pitää tippapullon täysin pystyssä ja katsoa että tipat ovat samankokoisia.
Jakari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:21, 14.03.2010

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Jakari »

Kiitos vinkeistä. Nitriitti testillä väri todella on hailakan keltainen, eli sitä on "ei mitattavia määriä". Ihan hyvin menee siis uuden pienen akvaarion kanssa täällä so far :)
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 13:52, 29.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Viheria_elegia »

Hei

tietääkö kukaan löytyykö netistä tietokantaa jossa olisi luonnon vesien tarkahkoja arvoja? Olisi kätevää jos voisi lajikohtaisesti hakea luonnonmukaiset vesiarvot.
Sarahia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 09:53, 22.07.2010
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Sarahia »

Mistä nuo tippatestit kannattaisi ostaa/tilata? Edullinen hinta olisi toki siis plussaa, samoin suomenkieliset ohjeet, kun aloittelija olen :)
180l seura-akva +koiraharrastusta
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Akvaarioliikkeistä tai nettikaupasta. Hinta riippuu ostoksen määrästä/postimaksusta ja noutomatkasta. Hinnat ja toimitusehdot näkyy liikkeiden nettisivuilta.
tupunaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:36, 12.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja tupunaa »

minulla on tässä vesitestissä Cl 2 . Mitä tämä tarkoittaa?? 8O
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kloori/kloridi.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Mikä testi mittaa klooripitoisuuden? Siis minkä merkkisinä saatavana?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Klooritestejä ei taida olla saatavissa suomessa mistään. Red sea ainakin toimittaa niitä, joten ostos verkkokaupasta on kohdallaan red seata kun ei tietääkseni kukaan toimita suomeen.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kaysa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 20:25, 05.08.2010

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Kaysa »

Testasin kypsymässä olevan akvaarioni veden JBL:n EasyTestillä.
No märkänä näytti tuo nitriitti ja nitraatti ihan valkosta, eli sitä ei olisi. Nyt tuossa yön yli kuivuneena, nitriitti näyttäisikin 0,5. Onko siellä sitten nitriittiä?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Eiks siinä purkissa lue että minkä ajan kuluttua luetaan, minuutti tms. Tuon saman asian olen joskus huomannut ja jättänyt omaan arvoonsa, jos nitriittiä / nitraattia niin aika nopeasti väritys muuttuu. Itse käytän perustestinä samaa jos ei ehdi tippatestiä alkaa tekemään, olen leikannut ne soirot puoliksi saksilla, tuplaantui tuo testi määrä.
Kaysa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 20:25, 05.08.2010

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Kaysa »

^ juu tuon testin puolittamisen olenkin jo hoksannut ;)
Noh pitää vaan seurailla, ajattelin että kerran päivässä teen ton jbl:n testillä. 5.päivä menossa kypsytyksessä..
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Shiny^ kirjoitti:Akvaarioiden kanssa olen aika aloittelija, vaikka minulla semmoinen onkin ollut..

Nyt saa joukolla tehdä minusta viisaammaan kertomalla että..

-miksi tehdään tietyt testit, mitä ne kertovat?
-mitä pitää tehdä jos lukema on alhainen/korkea?
-mistä lukemat voivat johtua?

Tämä voisi mielestäni myös olla hyvä infopaketti tuohon listan kärkeen, jotta aloittelijatkin saisivat heti hyvin tietoa testeistä ja niiden tärkeydestä! :)
Oma näkemykseni aiheeseen on se, että juurikin siinä kun harrastaja on noviisi, niin sen akvaarion toiminnasta pääsee selville ainoastaan tekemällä ne kaikki testit aina silloin tällöin. Ei tapa kalojaan, ja oppii ymmärtämään miten se akvaariokemia toimii. Myöskin vastaperustetussa akvaariossa voi pitkäänkin kaikki arvot heitellä sinne ja tänne. Se on vaan "lusittava" se alkuhässäkkä, niin myöhemmin kypsän akvaarion kanssa saa nauttia siitä, että sitä testausta ei välttämättä enää tarvitse tehdä kuin pikku pistokokeina. Olen ollut vähän liiankin luottavainen itse, ja laiska, kun on saattanut pari vuottakin vierähtää testaamatta vettä vanhassa altaassa, mutta sitten kun on sen testin tehnyt, ja nähnyt että kaikki on niinkuin ennenkin ja vielä erittäin hyvällä tuloksella, voi taas olla huoletta, kun jatkaa hoitorutiineja entiseen tahtiin.

Nuo 5in1 liuskatestit on niin käteviä käyttää, että suosittelen niitä. Muutamassa minuutissa näkee kaiken olennaisen, mikä erillisillä tippatesteillä veisi äkkiä puoli tuntia.

Heh, täydellisyyteen pyrkivänä ihmisenä (ei ehkä uskoisi) aiheutin varmaan aika paljon hupia näissä piireissä oman harrastukseni alussa, koska kyselin ihan pienimmästäkin asiasta :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Kaysa kirjoitti:Testasin kypsymässä olevan akvaarioni veden JBL:n EasyTestillä.
No märkänä näytti tuo nitriitti ja nitraatti ihan valkosta, eli sitä ei olisi. Nyt tuossa yön yli kuivuneena, nitriitti näyttäisikin 0,5. Onko siellä sitten nitriittiä?
Tulokset alkaa vaihtaa väriä aika pian testinoton jälkeen, eli ei sitten enää pidä paikkaansa, joten testi kannattaa heittää heti käytön jälkeen pois.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
AQA2011
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 15:35, 12.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja AQA2011 »

En löytänyt vastausta juuri tällaiseen asiaan, joten kysyn tässä ketjussa, jospa joku ystävällinen vastaisi eikä pyytäisi käyttämään hakua. Olen siis uusi palstalla ja yritän kovasti olla tekemättä mokia kysymyksissäni. Kysymys voi olla tyhmä mutta kysyn silti:

Olen hankkimassa n 400 L allasta ja minua askarruttaa talomme kaivovesi. Meillä on porakaivo joka on 30 vuotta vanha. Kaivoon ei ole tehty vesitestejä mutta vesi on ihan kirkasta ja hajutonta ja olemme käyttäneet sitä normaalisti. Maku on kyllä hiukan rautainen aika ajoin ja uskonkin raudan tulevan vanhasta putkistosta. Talon edellisellä omistajalla oli vajaa 200 litrainen akva ja hän kertoi että vesi likaantuu helpommin kun käyttää tuota kaivovettä kuin kaupungin vesijohtovettä. Kysymys kuuluu kannattaako akvaarion hankkimista varten teettää vesitestit laboratoriossa (ympäristökeskus) ja maksaa melkein 300 euroa, vai onko se turhaa ja onko siinä edes mitään järkeä? Eikö ne vesiarvot kuitenkin riipu niin monesta asiasta ja nimenomaan testata sitten sitä akvaariossa olevaa vettä aika ajoin?
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja They2 »

AQA2011 kirjoitti:En löytänyt vastausta juuri tällaiseen asiaan, joten kysyn tässä ketjussa, jospa joku ystävällinen vastaisi eikä pyytäisi käyttämään hakua. Olen siis uusi palstalla ja yritän kovasti olla tekemättä mokia kysymyksissäni. Kysymys voi olla tyhmä mutta kysyn silti:

Olen hankkimassa n 400 L allasta ja minua askarruttaa talomme kaivovesi. Meillä on porakaivo joka on 30 vuotta vanha. Kaivoon ei ole tehty vesitestejä mutta vesi on ihan kirkasta ja hajutonta ja olemme käyttäneet sitä normaalisti. Maku on kyllä hiukan rautainen aika ajoin ja uskonkin raudan tulevan vanhasta putkistosta. Talon edellisellä omistajalla oli vajaa 200 litrainen akva ja hän kertoi että vesi likaantuu helpommin kun käyttää tuota kaivovettä kuin kaupungin vesijohtovettä. Kysymys kuuluu kannattaako akvaarion hankkimista varten teettää vesitestit laboratoriossa (ympäristökeskus) ja maksaa melkein 300 euroa, vai onko se turhaa ja onko siinä edes mitään järkeä? Eikö ne vesiarvot kuitenkin riipu niin monesta asiasta ja nimenomaan testata sitten sitä akvaariossa olevaa vettä aika ajoin?
KÄYTÄ HAKUA!


:mrgreen:
Okei, en ole niin julma. :)

Mielestäni ei ole järkeä maksaa 300 euroa siitä, jotta tietää onko kaivovesi parempaa kuin kunnan viemärivesi, jos tiedät että veteen on liuennut rautaa ja ehkä muita raskasmetalleja, sekä vesi on edellisen omistajankin mukaan huonompi vaihtoehto. Se olisi eri asia, jos kaivovesi on mielestäsi puhtaampaa kuin viemärivesi, eikä siihen ole mielestäsi liuennut raskasmetalleja, jotta sinun ei tarvitse tulevaisuudessa tuhlata rahaa vedenparannusaineisiin. Myös vesilasku pienenisi silloin, jos käytät kaivovettä. Jos kunnan vesi on juomakelpoista ja akvaarioon mielestäsi sopivaa, käyttäisin vesijohtovettä.

Tietenkin voit testata veden myös itse, osta vaikka Seran testisalkku, joka maksaa kyllä jonkin verran eikä ole niin kattava kun ympäristökeskuksen tekemä, mutta salkku maksaa vähemmän ja sisältää kaikki tärkeimmät ja ei niin tärkeät testit jokapäiväiseen akvaarionpitoon. Salkun vesitestit kestävät kauan myös käyttöä.

Tässä nyt oma mielipide. :)
AQA2011
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 15:35, 12.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja AQA2011 »

Juu siis mikään vesijohtoverkko ei ole vaihtoehto, meillä ei ole käytössä muuta kuin tuo porakaivo, kerroin kai epäselvästi. Entinen asukas on siis muuttanut vesijohtoverkon alueelle ja kertoi että akva säilyy nyt puhtaampana kuin silloin tässä asuessaan.

Kiitos linkistä, täytyy tutustua tuohon testisalkkuun.
arthur321
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 11:18, 24.03.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja arthur321 »

AQA2011 kirjoitti:Juu siis mikään vesijohtoverkko ei ole vaihtoehto, meillä ei ole käytössä muuta kuin tuo porakaivo, kerroin kai epäselvästi. Entinen asukas on siis muuttanut vesijohtoverkon alueelle ja kertoi että akva säilyy nyt puhtaampana kuin silloin tässä asuessaan.

Kiitos linkistä, täytyy tutustua tuohon testisalkkuun.
Millaisia työkaluja tämän testin tekemiseen tarvitaan? Vai tuleeko kaikki tarvittavat työkalut mukana?
Akvaarion kunnossapito vaatii kyllä paljon, ei ole helppo harrastus vaikka moni niin luulee että ostanpa akvaarion, kun eihän sille tarvi mitään tehdä.
Se vaatii kuitenkin paljon osaamista kunnossapitoa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kaikki tarvittava on mukana. Tosin suosittelen mielummin JBL:n testisettiä kuin seraa. JBL:n testit huomattavasti tarkempia ja riittosampia.
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja tpraut »

JBL:n kaikki testit eivät ole sen tarkempia kuin SERAn. Sera kumminkin on n. 40€ halvempi. Ainoat testit mitkä JBL:llä on selkeästi paremmat kuin SERA:lla on tarkempi pH testi (6,0-7,6) ja parempi nitriitti testi. Muutoin ei ole mitään väliä kumman ottaa.

Minulla on SERAn salkku ja olen ostokseeni tyytyväinen. Monella saksalaisella keskustelufoorumilla jopa suosittelivat ostamaan SERAa. Jos omakohtaista kokemusta ei ole niin ei pitäisi nyt ihan täysin tuomita.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vesitestit; mitä ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

tpraut kirjoitti:Jos omakohtaista kokemusta ei ole niin ei pitäisi nyt ihan täysin tuomita.
Omakohtasta kokemusta on. Siksi suosittelen mielummin JBL:n testejä kun muita merkkejä.

Jos haluaa vielä tarkempia testejä, niin siirrytään jo ihan eri hintaluokkiin ja laboratoriotason testeihin. Kyllä Serallakin pärjää, mutta mun mielestä se muutaman kympin hintaero, varsinkin kun se kohdistuu kaikkein tärkeimpiin testeihin ei ole mikään pikkujuttu. Siksi suosittelen JBL:ää. JBL:n testit on lisäksi myös helppokäyttöisiä. Värikarttojen taakse on painettu oikein kuvalliset käyttöohjeet, joten ei tarvitse pitää sivulla värikartan lisäksi myös pikkupräntillä painettua tekstiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”