Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suvituuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 15:29, 07.10.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Suvituuli »

Olen ymmärtänyt että joillain on molempien järvien kaloja samassa altaassa. Erään akvaarioliikkeen sivuillakin törmäsin tämmöiseen ehdotukseen, tosin siinä suositeltiin valitsemaan yhteensopivia sitten samaan altaaseen. Mutta mitä ne sitten olisivat ja onko se nyt millään tavalla mahdollista? Miten suuret erot näiden järvien vesissä akvaarioina todellisuudessa on? Varmasti luonnossa ero on suurikin, mutta miten mahtaa olla keinotekoisissa oloissa?
Onko jollain oikeasti näitä samassa altaassa ja miten siinä on käynyt? Kummat kärsii kummassa vai kärsiikö ketään?
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja ratti »

Mulla on viirikirjoahvenia neolamprologus brichardi malawilassa, ph 8.
Hyvin menee, itseasiassa ovat kuteneet elokuusta lähtien vähän väliä, poikasia tulee kohta myyntiin.... Poikasia ei edes syö kukaan, vaikka muut kalat ovat emokalojakin isompia.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
-Anze-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:43, 27.11.2004
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura Ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja -Anze- »

Erittäin mielenkiintoinen aihe. Samaa olen tullut ajatelleeksi sillä todellakin osalla kaloista on tismalleen samat vaatimukset veden suhteen. Tietysti lajien on sovittava samaan altaaseen ettei isot syö pieniä tms.. Vastikään totesin akvaarioliikkeessä että "nuohan sopisivat samaan altaaseen kaikin puolin" johon myyjä kauhistuneena että "ehdottomasti ei saa sekoittaa kahden eri vesialueen kaloja!". Sanoin kysyvästi että "vesiarvothan ovat samat.?", johon sain hölmistyneen toteamuksen "silti". Mene ja tiedä mutta en ole sekoitellut :?
-Rentoudu ja anna hermojesi levätä. Anna itsellesi aikaa olla ajattelematta mitään!-

Altaat 1550l & 820l Malawi & 126l Juwel & 45l
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja pasihe »

aikoinaan kun jouduin altaita vähentämään niin yhdistin malawit ja tanganjikat samaan 900L altaaseen eikä mitään ongelmia ilmennyt. Ahkerasti lisääntyivät molempien järvien kalat. Vuosia olivat yhdessä kunnes viime vuonna myin koko kalaston pois.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja paul »

Vesiarvojen mukaanhan sitä mennään, mutta itse en nykyään sekoittele eri alueita keskenään.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Löysin tälläsen kirjotuksen ja pakkohan oli kysellä että mitenkäs nykyään noita yhdistellään,vai yhdistelläänkö edes... siis malaweja ja tanganjikoja samaan altaaseen?Vesiarvot nyt ei mun löytämieni tietojen mukaan ihan täsmänneet kyllä mutta mulle tuli juttua aiheesta kerran akvaliikkeen myyjän kanssa joka sanoi että voi niitä yhdistää kunhan allas on tarpeeksi iso (minkä kokoinen sitten on tarpeeksi iso??) ja pitää vesiarvot hiukan yläkanttiin malaweille ja hiukan alakanttiin tanganjikoille. Onko näin?Miten sitten mahtaa vaikuttaa kaloihin jos malaweilla arvot vähän korkeammat ja tanganjikoilla hiukan taas matalat?

Laji joka kovasti on alkanut kiinnostaa niin ei ruokinnankaan puolesta ainakaan taida sopia mulle kun Cyphotilapia Frontosa siis...

Näin vaan muutaman kuuluisan youtube videon, jossa näitä uiskenteli sujuvasti malawien (myös kasvissyöjien) joukossa. Edelleenkin varmaan tarvii kyseinen laji unohtaa mutta kysyinpä nyt kuitenkin!...Hmm...veikkaan että ekana vastaa Hedelmiina ;D!
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

Miks niitä pitäis sekottaa??
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

En mä ymmärrä miksi eri järvien, joissa on toisistaan poikkeavat vesiarvot tulisi sekottaa.Biotoopiksi ei myöskään voi tällöin kutsua ko. Allasta ja sehän on se juttu tässä harrastuksessa. Täällä palstalla jatkuvasti väännetään kättä pehmeän ja kovan veden kalojen sekoittamisesta samaan altaaseen niin sama koskee mun mielestä malaweja ja tanganjikalaisia. Toiset ovat joka tapaukseasa väärissä vesiarvoissa sen mukaan mitä niillä luonnossa on. Tai no, luonnossahan varmasti vesiarvot poikkeavat paljonkin akvaario-olosuhteista mutta edes yrittää saada samat arvot kaloille kuin järvissä joissa asuvat on se juttu tässä harrastuksessa mitä itse pidän punaisena lankana jokaisen altaani kohdalla. Malawijärvessä gh 4, kh 7 ja ph 7.8-n.8.5 välillä ja sähkönjohtavuus 210-260 mikrosiemensiä kun taas Tanganjikajärvessä gh 10-12, kh 14-18 ja ph 8-9, sähkönjohtavuus 600-650. Näitä olen nähnyt netissä ja kirjallisuudessa ko. Järvien arvoista joten mitenkä ihmeessä voidaan sanoa, että järvissä on samat arvot? Mitä mä oon missannu? :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No siis siks mäkin jäin miettimään tota kun tuolla sanottiin että JOILLAIN tanganjikalaisilla samat arvot kun malaweilla ja jäi vaivaamaan että miten se on mahdollista kun samasta järvestä kaikki tanganjikalaiset kuitenkin on niin miks vaan osalla lajeista vesiarvot olis samat kun malaweilla...Eli niinkun ei mennyt ymmärrykseen että yhdessä ja samassa järvessä olis monenlaisia vesiarvoja :). Siks piti alkaa kysellä että miten tää nyt oikeesti menee. Noita Pahkoja siis en oo laittamassa kyllä tonne muistakaan syistä vaiks kovin kivoilta vaikuttaiskin (hmmm eikös nyt yks kuussatanen viel jonnekkin mahtuis, ei kahta ilman kolmatta !)....Kiinnostaahan mua myös muunlaisetkin kalat esim.oskareista oon aina tykännyt enkä ehkä niitäkän tuonne ole sovittamassa...Ja plekot...ja kiekot... ;).

Eikä siis mulla ole tarvetta eikä hauakaan sekoitella mitään varsinkaan nyt kun tääkin homma selkeni ihan kunnolla. Malawit lemppareita ja siellä uivat omiensa joukossa jatkossakin. Taas ei luettu tieto ja käytännön jutut oikeen kohdanneet. Olinpas onneks aiempaa viisaampi ja rupesin jo ennen ihmettelemään asioita enkä jälkeen :D!

Ja sitten just toi että arvot hiukan yläkanttiin malaweille ja alakanttiin tanganjikalaisille niin ei mennyt järkeen juurikin sen takia että sillonhan molemmat eläisivät vedessä joka ei ole niille luonnollinen. Ja vielä se että miten se asiaan sitten olis vaikuttanut tuo altaa koko, lopputulos silti sama mun käsittääkseni oli vettä sitte ämpärillinen tai tynnyrillinen..Järki mullakin ihan oikeen sanoi kyllä mutta ihan mielenkiinnosta oli pakko kysellä että mitä mieltä tästä ollaan.

Niin ja maanantaina tai tiistaina tupsahtaa toinen kuussatanen allas ja saavat affenet jälles lisää tilaa, jihuu <3!
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Onhan nuo järvet sen verran isoja että varmasti on eri vesiarvoja eri paikoissa. Siinä ei oo mitään outoa.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ryusuzaku kirjoitti:Onhan nuo järvet sen verran isoja että varmasti on eri vesiarvoja eri paikoissa. Siinä ei oo mitään outoa.
Varmasti saattaa ollakin, niinkuin muissakin vesistöissä vesiarvojen vaihteluita kovastikin mm.sadekausien, säiden yms. Mukaan vaan ei varmasti kannata ajatella, että jeps laitanpa kaikkien järvien kalat sekaisin kun kerran järvessäki on varmasti erilaisia osia vesiarvojen suhteen. Biotooppi on biotooppi. Ja mitä tulee yleensäkin siihen, että haluaisi vaikka laittaa oskareita taikka vaikka hauen 40 litraiseen niin senkin on varmasti joku tehnyt jossain ja kirjoittanut sen nettiin, muttei se tarkoita, että se olisi hyvä juttu näille kaloille. Mutta jokainen tehköön altailleen mitä haluaa, toiset tykkää miettiä biotooppien osalta, toiset vesiarvojen, sisustuksen, virtauksen jne mukaan ja toiset taas viis veisaa kalojensa vaatimuksista eivätkä ota selvää edes niistä. Itse kuulun näihin olosuhteiden oikeanlaisiksi (tai eniten ko. Olosuhteista tietoa kerännyt) edes akvaolosuhteissa pyrkiviin enkä aio sitä anteeksi täällä pyydellä. :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Hedelmiina kirjoitti:
Ryusuzaku kirjoitti:Onhan nuo järvet sen verran isoja että varmasti on eri vesiarvoja eri paikoissa. Siinä ei oo mitään outoa.
Varmasti saattaa ollakin, niinkuin muissakin vesistöissä vesiarvojen vaihteluita kovastikin mm.sadekausien, säiden yms. Mukaan vaan ei varmasti kannata ajatella, että jeps laitanpa kaikkien järvien kalat sekaisin kun kerran järvessäki on varmasti erilaisia osia vesiarvojen suhteen. Biotooppi on biotooppi. Ja mitä tulee yleensäkin siihen, että haluaisi vaikka laittaa oskareita taikka vaikka hauen 40 litraiseen niin senkin on varmasti joku tehnyt jossain ja kirjoittanut sen nettiin, muttei se tarkoita, että se olisi hyvä juttu näille kaloille. Mutta jokainen tehköön altailleen mitä haluaa, toiset tykkää miettiä biotooppien osalta, toiset vesiarvojen, sisustuksen, virtauksen jne mukaan ja toiset taas viis veisaa kalojensa vaatimuksista eivätkä ota selvää edes niistä. Itse kuulun näihin olosuhteiden oikeanlaisiksi (tai eniten ko. Olosuhteista tietoa kerännyt) edes akvaolosuhteissa pyrkiviin enkä aio sitä anteeksi täällä pyydellä. :)
Joo toki vesiarvot ehkä tärkeimmät olla lähimpänä samanlaista. Luulisin että malawista ja tanganjikasta löytyy joku kappale kaloja jotka menee no problem yksiin kaikkien vaatimuksien kanssa.

Itse olen omaa kalastoani vähän yrittänyt katsoa sillä silmällä että vesiarvot kohtaa mahd. hyvin ja sitten rakentanut semmoisen sisustuksen että kaikilla on mukavaa ja tietysti virtausta ja suodatusta kehiin. En kyllä itse jaksa taas paneutua noihin malawi ja tanganjika maailmoihin kun ne on vähän vaativampia tuon veden säätämisen kanssa jo vaikka ovatkin mielenkiintoisia.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mm. Youtubeen ja kaikkiin akvaarioliikkeen myyjiinkään ei kannata sokeasti luottaa kuten monet huomanneet ja saaneet kantapään kauttakin oppia :roll: Sinänsä sääli ettei liikkeiden henkilökuntaa kouluteta niin paljon että heidän antamaansa tietoon voisi luottaa mutta näin se on usealla muullakin alalla että asiakasta viedään kuin pässiä narussa jos tietämystä ei löydy omasta takaa :P
Noille Frontosaille kannattaa kyllä oma ISO allas hankkia kun voivat kasvaa jopa 40cm ja uroksen lisäksi olisi suositeltavaa olla useita naaraita kuten Malaweillakin. Ja noiden käytös ja ruokailu eroaa niin paljon Malaweista että eivät samaan altaaseen sovi.
Kaunis kala kyllä ja rauhallinen :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjikalaisia Malawiin tai päinvastoin

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Juu Heska oon noita tutkinut ja isoja taitavat olla ja niiiin hienoja!!Siis en nyt aio tuonne todellakaan niitä laittaa enkä muitakaan sinne sopimattomia.Alko vaan miettiin kun tästäkin, niinkuin monesta muustakin asiasta ollut niin eriävää tietoa ja sitte vielä harrastajiennkommentit päälle ja liikkeiden.Kauan noita frontosoja oon katellu ajatuksella että vitsi kun näyttäviä ja iman altaanhan tarviivat varmasti ja ison koska tuolla jossain luki että parvessa tykkäävät olla, taitaa siinä kuussatanenkin olla hiukka pieni kun kasvavat isoiksi.No mut aina pitää olla joku juttu mistä haaveilee :)!Siks just aloin tätä asiaa selvitellä kun en oikeen uskaltanu luottaa taas mihinkään mitä tästä luin ja ajattelin että otan tän esiin uusiksi niin saa tähänkin asiaan selvyyden.Kantapään kautta jo oppineena tuli mieeleen varmistaa homma :D!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”