Kivistä...

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Kivistä...

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Oon opiskellut paljon malaweista kun sellasen altaan ajattelin piakkoin pystyttää, mutta noi kiviviritelmät hirvityttää hieman. Sekä painonsa vuoksi, että siten miten ne pysyy isossa läjässä. Akvalla on kokoa 200x60x70, eli noita kiviä tarvitsee tosi paljon. Lähinnä ihan liuskekivillä ja silikonilla aattelin mennä. Onko muilla malawien omistajilla mennyt akvan pohjalasi rikki? Tai jos tollanen korkee ja painava kiviviritelmä kaatuu ni menee sivulasitkin. Toki pohjalle laitan ohuen styroksin vähän suojaamaan. Saakohan mistään kevyttä ja aidon näköistä tekokiveä suht edulliseen hintaan?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kivistä...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Missy80 kirjoitti:Oon opiskellut paljon malaweista kun sellasen altaan ajattelin piakkoin pystyttää, mutta noi kiviviritelmät hirvityttää hieman. Sekä painonsa vuoksi, että siten miten ne pysyy isossa läjässä. Akvalla on kokoa 200x60x70, eli noita kiviä tarvitsee tosi paljon. Lähinnä ihan liuskekivillä ja silikonilla aattelin mennä. Onko muilla malawien omistajilla mennyt akvan pohjalasi rikki? Tai jos tollanen korkee ja painava kiviviritelmä kaatuu ni menee sivulasitkin. Toki pohjalle laitan ohuen styroksin vähän suojaamaan. Saakohan mistään kevyttä ja aidon näköistä tekokiveä suht edulliseen hintaan?
En tiedä onko joillain pohjia mennyt akvoistaan rikki kivikasojen takia, mutta en lähtenyt pienemmässäkään kuin sulla sitä testailemaan eli tein kivet itse styroxista ja oon lopputulokseen ihan tyytyväinen(muutama kuva löytyy mun nettisivuilta ja tuolta kuvia malawialtaistanne-osiosta). Joitain kiviä on myös mulla luonnonkiviä, ne, joita sitten asettelen eri tavoin reviirirajoja rikkoakseni. Eli voihan osan kivistä laittaa jäljitelmistä (joita saa jos on rahaa kallimmalla kuin itse oma tekemänä) ja osan laittaa luonnonkivistä.

Kertoilkaahan muut kokemuksia joilla kaikki luonnonnkiveä.

Eri nettikaupoista löytyy jäljitelmiä sekä ihan akvaarioliikkeistä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kivistä...

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Täältä löytyy jos jonkunlaista:
http://www.afstyle.eu/eng/backgrounds/rocks1/
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Nikonu78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 18:52, 30.12.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kivistä...

Viesti Kirjoittaja Nikonu78 »

Mulla on akvaarion jalustassa koko akvaarion pohjan kokoinen umpilevy. Levyn ja altaan välissä 25mm styroksi levy ja altaan sisällä pohjalla on 5mm polykarbonaattilevyt tasaamassa kivikasoista syntyvää pistepainetta. Kasat ovat korkeimmillaan n. 30cm ja kasattu siten, että kapenevat ylöspäin ja pienemmät kivet ovat päälimmäisinä. Näin ollen joskus kiven pudotessa kasan päältä se äärimmäisen harvoin edes hipaisee sivulasia. Itse olen kasannut liuskekivistä, luonnon kivistä ja sitten vuolukivi "suikaleista" jolloin pohjana toimii limittäin pinotut vuolukivisuikaleet. Hyvin on toiminut näin. :)
Riutta 1200L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”