Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla on ainaki se periaate, kun oon noita malaweja kasvatellut eteenpäin, että poikasia "tuottavat" kalat on alunperin eri paikoista tai eri poikueista hankittuja enkä laita omia poikasia isoon altaaseen eli vanhemmat ei lisäänny poikastensa kanssa. Harrastajat tekee sitä, että sekottaa fisuja eri paikoista hakien jolloin menee ainakin osittain sekasin. En tiedä kalojen lisääntymisteoriasta niin paljon, että osaisin sanoa, että miten pitkälle menevät mahdolliset samasukuisuude vaikuttaa syntyviin poikueisiin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^¨ Juu, sama vika. Tosin jos fisuja esim. 10 "parvi", niin ovat eri paikoista, mutta joukossa myös joku samastakin poikueesta/tukusta. Esim. harvempi varmaan monnisia esim. ostaa jokaista yksilöä eri paikoista. Itse pyrin myymään sitten pennut, ettei emojen kanssa risteydy.

Miljoonakaloissa esim. on yksi yleinen tapa sukusiitos, esim. isä ja tytär -tyyliin, mutten itse siitä pidä. Niitä taas pyrin myymään pennut ja ostamaan uutta verta kippoon. Aina siellä sukulaisia pyörii joukossa keskenään varmasti, mutta osittain myös luonnossakin varmasti.

Luotan ison tukun fisuihin siinä, että pienempi riski ihan suppeaan geeniperimään kun taas harrastaja usein myy sisarukset.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

LiskoDisco kirjoitti:Hyvä kysymys! Tämä kiinnostaisi minuakin, viisaammat voisi valaista?

Tämähän on sellainen asia mikä koiraharrastajana mulle tärkeä asia (omien koirieni taustat olen tutkinut tarkkaan ettei ole sisäsiittoinen tapaus) ja jopa matelijoissa olen kiinnittänyt huomiota että mitkä on otuksen sukujuuret. Tuosta että onko sitten ulkoisesti eroa eri sukujuurissa niin en usko olevan sen suuremmin kuin missään muussakaan eläimessä. Toki onhan esim koirissa eroja mantereiden välillä (USA vs Eurooppa) mutta niihin vaikuttaa kyllä tuo tietoinen jalostaminen.. Kalojen kanssa käsittääkseni (varsinkaan siis näiden superlisääntyjien) harvemmin ainakaan harrastajapiireissä valikoidaan suvunjatkajia. Mutta siis enhän minä tiedä joten joku joka tietää voisi kertoa? :D
http://katariinamaki.com/artikkelit/katariina4.pdf
Periaatteessa koirarotujen sisällä on enemmän tai vähemmän aina sukusiitosta. Lienee parasta hankkia sekarotuinen koira:). Katariina Mäellä oli paljon mielenkiintoista tutkimustulosta sukusiitoksesta. Monimuotoisuuttahan pidetään yleensä hyvin edukkaana luonnossa sopeutumisen kannalta. Mutta jalostustoiminta sotii sitä vastaan melkoisesti.
http://katariinamaki.com/jutut.html
http://katariinamaki.com/artikkelit/pek ... nen_NP.pdf
Mielenkiintoinen artikkeli tämäkin.

Katariinalla näyttää olevan paljon asian suhteen tietämystä:).
Tuo jutun viimeinen virke oli mielenkiintoinen jalostuksen kannalta ja siihen kai yritetään huonojen asioiden varjollakin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Nyt on akva uudelleen sisustettu! Täytyy laittaa kuvaa tässä kunhan kerkeän. Tuli mieleinen kyllä! Vaikkakin nyt jälkikäteen ajatellen valot olisi voineet olla vähän pidemmät, niin ei olisi jäänyt päädyt niin pimentoon. Päädyissä on kyllä valkoiset spotit pohjassa, että sisänsä ei haittaa. Valaistus on nyt enempi sellainen yöteema.. :D

Ja nyt on siis Bilteman hiekkaakin! :D On väriltään paljon kivempi kuin K-raudan hiekka, tykkään kovasti. Rakenneltiin minisuodattimelle lisää bakupinta-alaakin muovipullosta. Mähän ostin sinne nyt myös streamerin joten nyt vesi kiertää 9 kertaa tunnissa kun laskee streamerin ja molemmat sisäsuodattimet yhteensä. Kalat näyttää tykkäävän uusista valoista. Ne parveilee ledien edessä ja näyttää kuin ne leikkisi "nyt mä olen oranssi - tadaa! nyt mä olen sininen!" :D Noi ledithän kun on niin että niistä joka toinen lamppu on valkoinen ja joka toinen sininen. Eikä tarvinnut edes kiinnittää silikonilla, mukana tuli imukupit joilla pysty säätämään valon kulmaa. Tosi hyvä systeemi! Ja tosiaan kun on under water - malli niin ei haittaa vaikka vedenpinta on niin korkealla että ne peittyy kokonaan.

Pieni moka kävi kyllä nyt tällä kertaa saksanpoikien paketin pakkaamisen kanssa mutta.. Tilasin siis niitä pienempiä kiviä lisää (halkaisija max 20cm). Nooo.. Tarkistin sekä tilausvahvistuksesta että kuormakirjasta että olin tilannut oikein. No mä sain kuitenkin pari sellaista pientä kiveä ja sitten (taas) yhden valtavan :D Halkaisija oli sillä joku 30-35cm. Että eipä sillä 15kg kovin montaa kiveä saanut, kun se yksi painoi sen n. 7kg ja sitten toinen iso (joka oli sen ehkä 25cm) sitten jonkun 5kg niin matemaatikot voi laskea kuinka pientä soraa se loppu oli.. :D Mutta sain tehtyä hienot isot luolat nyt noista parista isosta kivestä että ei valittamista. En mä niitä ala takaisinkaan lähettämään että näillä mennään.. :D Mutta seuraavan kerran kun tilaan niin laitan kyllä (taas :D ) muistutusta että haluan sitä mitä tilaan.. :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Kuva

Huonolaatuinen kuva kun puhelimella otin, mutta näkee vähän millanen siitä tuli :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Ei näy kuvaa?
"mitä, missä, milloin, koska?"
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Kuva

entäs nyt? :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Nice one :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Mistä nuo sun valot on tilattu, Lisko?
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Aquaristic.net:istä tilasin. Nyt vaan kävi niin että toinen unserwater spot lighteista lakkas toimimasta, täytyy katsoa mikä siinä on. Ne tuolla saksassa sanoi että pitäisi lähettää niille ja ne toimittaa maahantuojalle mutta en saanut selvää että onko mulle tulossa uutta tilalle niin ajattelin että tutkin ensin itse ennen kuin alan lähettämään mihinkään.

Mutta nuo led putket on kyllä hyvät, olisi voinut ottaa pidemmätkin mutta noilla mennään ainakin toistaiseksi. En tajunnut että niissä olikin siirrettävät kiinnikkeet.

Mystinen kalakuolema osui kohdalle reilu viikko sitten. Yksi estera löytyi kuolleena kellumassa ja oli ulkoisesti kunnossa, ainoa mikä pisti silmään oli että se oli aivan kaikki eväät levällään ja suu sekä kidukset ammollaan. Muut voi hyvin.. Kyseinen fisu oli käyttäytynyt oudosti jo ainakin viikon, eristäytynyt omiin oloihinsa ja välillä tärisytti koko kehoaan. Mikäköhän on mahtanut olla syynä?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta voiko nuo led-putket siis asentaa loisteputkivalaisimeen putken paikalle...? Vai onko nuo kuvan ledit veden alla...?
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Eli kysymys oli juuri sellainen kuin ajattelinkin, eli ei tainnut aueta... Viitsitkö Liskodisko laittaa linkin tuohon valaisimeen aquaristic.netin sivuille?
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

http://fish.aquaristic.net/en/LED-Aquar ... white.html Ja siis ymmärsin kyllä kysymyksen, pääsin vasta nyt koneelle :) Eli ei ole laitettavissa loisteputken tilalle, nuo on ihan upotettavat omilla imukupeillaan.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

LiskoDisco kirjoitti: Mystinen kalakuolema osui kohdalle reilu viikko sitten. Yksi estera löytyi kuolleena kellumassa ja oli ulkoisesti kunnossa, ainoa mikä pisti silmään oli että se oli aivan kaikki eväät levällään ja suu sekä kidukset ammollaan. Muut voi hyvin.. Kyseinen fisu oli käyttäytynyt oudosti jo ainakin viikon, eristäytynyt omiin oloihinsa ja välillä tärisytti koko kehoaan. Mikäköhän on mahtanut olla syynä?
Oireet voisivat liittyä kidus- tai iholoisiin. Toki vaatisi laajempaa selvitystä. Ja mikroskooppi olisi oiva apu. Myös jokin veden toki voi ärsyttää. Mutta jos se poissuljettu, niin tarkkailisin muita fisuja, etteivät hankaa, laihdu, kiduskannet kunnossa (ei turvotusta, toinen auki...). Ravistelu toki pitää suhteuttaa luontaiseen toimintaan.

Mutta jos ravistelee, eikä löydy selitystä luonnollisesta käyttäytymisestä siihen liittyen. Pohtisin kidus- ja iholoisten mahdollisuutta. Jopa tehokas suurennuslasi voisi valaista asiaa, kun tutkii tuoreen fisun kiduksia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja dogfish »

LiskoDisco kirjoitti:http://fish.aquaristic.net/en/LED-Aquar ... white.html Ja siis ymmärsin kyllä kysymyksen, pääsin vasta nyt koneelle :) Eli ei ole laitettavissa loisteputken tilalle, nuo on ihan upotettavat omilla imukupeillaan.
Kiitokset vastauksesta. Toiminee myös altaan päälle asennettuna. Hintakin on kohdallaan, joten täytynee laittaa kokeiluun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”